handdator

Visa fullständig version : Öppet köp i butik? Returnera dator...


Mehdi
2010-12-29, 20:53
Tjaba,

jag var förbi teknikmagasinet två dagar sen och köpte en surfplatta i butiken. Varan var uppackad redan och hade visats för tidigare kunder. Enligt försäljaren gick det utan några som helst problem att koppla ihop enheten med min telefons 3G-anslutning via ett tredjepartsprogram som han personligen använt utan problem (JB:ad Iphone + MyWI). Sagt och gjort laddar jag ner programmet och försöker ansluta via Wifi till min telefon men lyckas inte, tydligen så stödjer inte surfplattan AD-HOC och funkar således inte, däremot lyckas jag ansluta via BT men går förbannat jävla segt.
Jag ångrar köpet av flertal anledningar, men känner mig ffa blåst då köpet baserades uteslutande på att de skulle gå att surfa via mobiltelefonens wifi.

Varan var alltså redan uppackade sedan innan men plomberades med en liten tejp-bit. Butikchefen hävdar att de inte kan ta tillbaka varan då jag brutit plomberingen men kan tänka sig erbjuda reklamation och få varan undersökt.

Vad har jag för rättigheter (om några alls?) alt möjligheter för att få varan returnerad. Har använt den i max 2-3 timmar och är obetydligt begagnad, skyddsplast är på och andra tillbehör har inte använts än. Dessutom gick den inte att regga då det verkade som varan redan var reggad sedan tidigare, men kan vara en miss från mig som råkat regga den av misstag?

Hjelp?!

King Grub
2010-12-29, 21:02
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/

Det är helt upp till butiken. Du har ingen rätt att ångra ett köp om butiken inte har en öppet-köp-policy. Det är bara om man handlar över Internet man har det.

Men har försäljaren sagt en sak, och det sedan inte fungerar som han sagt, bör det gå att lösa, men jag vet inte om du kan kräva det.

Fd_Megatuttarna
2010-12-29, 21:11
Hänvisa till säljarens uppgifter om att varan har de egenskaper som du varit ute efter. Om varan sedan visar sig inte vara avtalsenlig så bör du känna kräva att köpet hävs och du får tillbaka dina pengar. Förklara läget helt enkelt, vill de inte gå med på det så får du stå på dig eller kanske kompromissa lite? Du byter ut varan mot en mer avancerad variant som klarar av det du vill ha och du får betala mindre mellanskillnad?

I don't know, det känns som ett lotteri varenda gång man köper en elektronikvara från en butik där man inte känner medarbetarna. Det är så enkelt att det blir ord mot ord och man tvingas hota med ARN eller att stämma dem. Det roligare är att man sedan oftast inte har tillräckligt med bevisning för att vinna en process. Det ska liksom inte behöva vara så att man tar med sig 2 opartiska vittnen varenda gång man ska köpa någonting.

Mitt tips är (även om det är totalt oanvändbart just nu), handla varor där det inte brukar vara så mycket tjafs, det är värt några hundringar extra.

Baan
2010-12-29, 21:59
Göra ARN-anmälan är väldigt enkelt, om det kommer till det är det inte särskilt jobbigt. Dock är det nog ett problem som Megatuttarna säger att det blir ord mot ord.

Jag är tveksam till att de går med på någon kompromiss eftersom de måste kunna sälja vidare datorn du reklamerar. Inte säkert att de har en policy att packa om grejerna och sälja vidare, och då är det svårt att byta in den också.

hahavaffan
2010-12-29, 22:26
Tittar man på Konsumentköplagen står det att "3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell" under sextonde paragrafen. Gör den ej det, är den att anse som felaktig. Vad köparen då har rätt till kan du kika på paragraferna 23, 24 och 26-29 i samma lag.

https://lagen.nu/1990:932

Om de verkligen måste rätta sig efter detta i just ditt fall kan jag såklart inte avgöra, men du kan ju alltid ta med en utskrift av lagen när du talar med dem i påtryckande syfte :)

astrodog
2010-12-29, 23:12
Tjaba,

jag var förbi teknikmagasinet två dagar sen och köpte en surfplatta i butiken. Varan var uppackad redan och hade visats för tidigare kunder. Enligt försäljaren gick det utan några som helst problem att koppla ihop enheten med min telefons 3G-anslutning via ett tredjepartsprogram som han personligen använt utan problem (JB:ad Iphone + MyWI). Sagt och gjort laddar jag ner programmet och försöker ansluta via Wifi till min telefon men lyckas inte, tydligen så stödjer inte surfplattan AD-HOC och funkar således inte, däremot lyckas jag ansluta via BT men går förbannat jävla segt.
Jag ångrar köpet av flertal anledningar, men känner mig ffa blåst då köpet baserades uteslutande på att de skulle gå att surfa via mobiltelefonens wifi.

Varan var alltså redan uppackade sedan innan men plomberades med en liten tejp-bit. Butikchefen hävdar att de inte kan ta tillbaka varan då jag brutit plomberingen men kan tänka sig erbjuda reklamation och få varan undersökt.

Vad har jag för rättigheter (om några alls?) alt möjligheter för att få varan returnerad. Har använt den i max 2-3 timmar och är obetydligt begagnad, skyddsplast är på och andra tillbehör har inte använts än. Dessutom gick den inte att regga då det verkade som varan redan var reggad sedan tidigare, men kan vara en miss från mig som råkat regga den av misstag?

Hjelp?!

16 § Om inte annat följer av avtalet, skall varan

* 1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
* 2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
* 3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
* 4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,

* 1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

astrodog
2010-12-29, 23:16
Än mer intressant, kommentarer vid sidan om lagtexten på lagen.nu:

Vid hävning ska köparen få pengarna tillbaka. Som huvudregel måste varan lämnas tillbaka väsenteligen oförändrad eller oförminskad. Gällende köparens bortfall av rätten till hävning se 45 §.

Köparen har rätt till ersättning för de utlägg han har haft på grund av reklamationen.

Kan tänka mig det är applicerbart på t.ex. resekostnaden.

Mehdi
2010-12-30, 00:49
Tack för alla input. Känner mig en aningen förvirrad efter alla paragrafer, speciellt det sistnämnda. Tolkar jag det rätt ifall köpet anses felaktigt om det baseras på säljarens utsago som inte stämmer eller kan köparen själv anse köpet felaktig i efterhand? Dvs, kan jag med gott
Samvete hävda köpet felaktig utan att hållas ansvarig?

Lasse Kongo
2010-12-30, 00:59
!

Kul att du lever Brushan, hör av dig om du har vägarna förbi föfan!

Ontopic: hoppas det löser sig, stå på sig!

goj739
2010-12-30, 01:47
Dvs, kan jag med gott
Samvete hävda köpet felaktig utan att hållas ansvarig?

Ja.

Nodan
2010-12-30, 08:25
På vem ligger bevisbördan?
Det kan ju vara svårt att bevisa vad säljaren sagt.

Fd_Megatuttarna
2010-12-30, 10:47
Säljaren har bevisbördan enligt 20 a § KköpL.

Mehdi
2010-12-30, 11:24
Så villken approach ska jag ha? Var i kontakt med konsumentombudsmannen och menade att det var typ kört då jag använt datorn o kunde inte använda öppet köp. Är förvirrad av situationen o alla paragrafer.
Jag ångrar köpet och anser att varan inte lever upp till mina förväntningar, logiskt känns det som jag bär ansvaret då jag inte kollat upp tillräckligt innan. Men på något sett känns de som att de "tröga" köparna som inte vet vad för frågor man ska ställa straffas för sitt ansvar.

astrodog
2010-12-30, 22:57
Så villken approach ska jag ha? Var i kontakt med konsumentombudsmannen och menade att det var typ kört då jag använt datorn o kunde inte använda öppet köp. Är förvirrad av situationen o alla paragrafer.
Jag ångrar köpet och anser att varan inte lever upp till mina förväntningar, logiskt känns det som jag bär ansvaret då jag inte kollat upp tillräckligt innan. Men på något sett känns de som att de "tröga" köparna som inte vet vad för frågor man ska ställa straffas för sitt ansvar.

Nämn inte begreppet öppet köp. Använd istället exakt de begrepp som återfinns i lagtexten.

Varan är felaktig därför har du rätt att häva köpet.

Ta med dig lagtexten till butik och stryk över med markeringspenna de relevanta avsnitten. Det är viktigt att både du och säljaren är klara på vilka grunder varan är felaktig. När detta faktum sedan har etablerats, så är det lätt att påvisa att du har rätt att häva köpet. Men som sagt, få först honom att inse att den är felaktig. Tänk igenom din argumentation innan och vilken del av KKL du stödjer dig på.

Mehdi
2010-12-31, 14:52
Jag var förbi butiken igår, hade med mig ett stycke moraliskt stöd i form av god vän. Inledde med att förkara att han visst hade rätt och att öppet köp INTE gäller, däremot har jag rätt att häva köpet då jag anser den är felaktig.

Hade även varit kontakt med huvudkontorets kundtjänst och deras teknik- / serviceavdelning. Samtliga tyckte att det inte var något större problem att lämna tillbaka den sålänge den var i samma skick som jag fick den.

Butikschefen inleder med att de inte alls går att häva köp bara sådär och ber min vän va tyst, då det inte angår honom ska han inte föra min talan. Jag lackar ur och säger att jag inte behöver motivera mer än att jag ångrar köpet då varan inte upplevt mina förväntningar. Han tar sig tid att öppna paketet den här gången och tittar igenom varan pedantiskt. Helt övertygad utan skam i kroppen säger han att jag tagit bort skyddsplasten när jag inte alls gjort det och säger att de inte ska se ut så, han drar bort typ 60% av skyddsplasten och frågar om de såg ut så när jag fick varan. Självklart inte, nu är hela skiten fucked up med massa bubblor som han fuckat up. Sen hittar han en mikroskopisk repa under varan och säger typ "Du!, har repat varan. Såhär var den inte innan!!". Jag kunde varit realistisk och sagt att visst sannolikheten existerar men är lika stor att den kommit från butiken då det var ett demo-ex, men jag sänker mig till samma nivå och säger att den var så när jag fick varan. Det hela slutar med att han frågar om jag skulle kunna tänka mig köpa en vara i det skicket? Ja, tyvärr, för det är ju vad jag gjort.

Han menar på att han måste ringa sina högre chefer för att gå igenom det här, går inte att returnera hur som helst o på ngt sätt tror han att jag vinklat det hela och inte berättat hela sanningen till deras kundtjänst o fått det svaret.

Är så sjukt förbannad nu så det blivit en principsak att gå i botten med det här, snubben har ju fan bestämt sig för att inte hjälpa mig. Vad i helvete är grejen liksom, har han någon personlig förlust genom att gå med på det här eller? Synd man inte kände ngn jurist som kunde haka på. Jävla pengakåta as!

Tomten
2010-12-31, 14:56
Låter som du träffat på en riktigt idiot till butikschef. Om skyddsplasten var kvar och varan var i oförändrat skick så går den att nollställa och sälja som ny. Att plomberingen är bryten gör inte att det inte går att retunera produkten. Det där är helt ett ställningstagande som butiken måste ta.

Låter som de nekar mer av principskäl än något annat.

astrodog
2011-01-01, 20:43
Jag var förbi butiken igår, hade med mig ett stycke moraliskt stöd i form av god vän. Inledde med att förkara att han visst hade rätt och att öppet köp INTE gäller, däremot har jag rätt att häva köpet då jag anser den är felaktig.

Hade även varit kontakt med huvudkontorets kundtjänst och deras teknik- / serviceavdelning. Samtliga tyckte att det inte var något större problem att lämna tillbaka den sålänge den var i samma skick som jag fick den.

Butikschefen inleder med att de inte alls går att häva köp bara sådär och ber min vän va tyst, då det inte angår honom ska han inte föra min talan. Jag lackar ur och säger att jag inte behöver motivera mer än att jag ångrar köpet då varan inte upplevt mina förväntningar. Han tar sig tid att öppna paketet den här gången och tittar igenom varan pedantiskt. Helt övertygad utan skam i kroppen säger han att jag tagit bort skyddsplasten när jag inte alls gjort det och säger att de inte ska se ut så, han drar bort typ 60% av skyddsplasten och frågar om de såg ut så när jag fick varan. Självklart inte, nu är hela skiten fucked up med massa bubblor som han fuckat up. Sen hittar han en mikroskopisk repa under varan och säger typ "Du!, har repat varan. Såhär var den inte innan!!". Jag kunde varit realistisk och sagt att visst sannolikheten existerar men är lika stor att den kommit från butiken då det var ett demo-ex, men jag sänker mig till samma nivå och säger att den var så när jag fick varan. Det hela slutar med att han frågar om jag skulle kunna tänka mig köpa en vara i det skicket? Ja, tyvärr, för det är ju vad jag gjort.

Han menar på att han måste ringa sina högre chefer för att gå igenom det här, går inte att returnera hur som helst o på ngt sätt tror han att jag vinklat det hela och inte berättat hela sanningen till deras kundtjänst o fått det svaret.

Är så sjukt förbannad nu så det blivit en principsak att gå i botten med det här, snubben har ju fan bestämt sig för att inte hjälpa mig. Vad i helvete är grejen liksom, har han någon personlig förlust genom att gå med på det här eller? Synd man inte kände ngn jurist som kunde haka på. Jävla pengakåta as!

Löjligt, idiot till butikschef... Det saknar betydelse om det var en repa eller inte. Är det en repa så är det upp till honom att bevisa att du gjort den, vilket kan anses som i princip omöjligt. Det han kan göra är att lämna ut dig en ny felfri vara som du i sin tur häver köpet på då den inte heller lever upp till det som säljaren tidigare berättat.

Föreslår att du tar med dig lagtexten, ger idioten ännu en chans, sedan hänger du ut namn och butik här samt anmäler ärendet till ARN.

Det är så hemskt att folk kan få position som butikschef utan att kunna ett dyft.

Mehdi
2011-01-04, 19:43
Var förbi idag igen med utskrift av relevanta paragrafer. Till mitt stora missnöje var butikschefen inte där men däremot han som sålde varan till mig.
Jag fick häva köpet utan några som helst problem, han sa bara att skärmen var lite skitig men att han skulle putsa upp den.

Sjuk skillnad i bemötande man jag fick. För hnm var de en självklarhet att retunera varan om den inte uppfyllde mina förväntningar, behövde inte ens motivera mig.

Jag lämnade dock pappret o bad han ge den till butikschefen så han kan läsa på sig om konsumentköpslagen.

Butiken i fråga var teknikmagasinet i norrköping.

Tackar det ödmjukaste för all hjälp ni bidragit som skrivit i tråden, tacksam som fan!

Mvh mehdi

r3mpuh
2011-01-04, 19:48
Det är liksom därför man alltid beställer via internet även om en butik som ligger 10m från huset har produkten till samma pris. ;)

astrodog
2011-01-04, 21:03
Det är liksom därför man alltid beställer via internet även om en butik som ligger 10m från huset har produkten till samma pris. ;)

Öhm? Hade hellre köpt i butiken isf... Mycket lättare att ha och göra med personer face2face. Det kan verka som att distansköplagen hade varit ypperlig i detta tillfälle på sätt och vis, men här hävdade dom ju att han hade repat varan, öppnat den, osv. Ingen av de två täcks av distansköplagen, utan det hade varit någon slags reklamation på samma vis som här, och det är så mycket lättare att ignorera / stå fast vid sina beslut på e-mail.

r3mpuh
2011-01-04, 21:05
Öhm? Hade hellre köpt i butiken isf... Mycket lättare att ha och göra med personer face2face. Det kan verka som att distansköplagen hade varit ypperlig i detta tillfälle på sätt och vis, men här hävdade dom ju att han hade repat varan, öppnat den, osv. Ingen av de två täcks av distansköplagen, utan det hade varit någon slags reklamation på samma vis som här, och det är så mycket lättare att ignorera / stå fast vid sina beslut på e-mail.Jasså?
Tycker det är mer som att spela på lotto när man handlar i en irl butik, beroende på vem man blir bemött av.

astrodog
2011-01-04, 21:24
Jasså?
Tycker det är mer som att spela på lotto när man handlar i en irl butik, beroende på vem man blir bemött av.

Ja det är väl bara min personliga erfarenhet! Kan ju minnas några spydiga kids som jobbade hos styggapojken i Malmö, men t.ex. elgiganten är ju sanslöst enkla att ha och göra med. Det är min egna upplevelse och även det jag alltid hört från andra vänner.

Men det jag menar är bara att det är lätt att ta en viss ståndpunkt på e-mail och det kan bli svårt att få någon att lyssna och förstå din sida. Beror ju på företag, men där finns ett exempel jag själv kommer att tänka på. Det var ett företag som hänvisade mig fram och tillbaka och helt sonika slängde mina e-mail (alternativt aldrig svarade.. vem vet). Hade de haft en butik och behandlat mig sådär, så hade jag nog slängt en tegelsten genom rutan... eller något. Var enormt frustrerande. Så på det viset är det också betryggande att ha dem nära : )