handdator

Visa fullständig version : Träna 7 dagar i veckan - schema


kwame
2010-12-29, 17:48
Hallå!

Jag är 20 år och har styrketränat i 3 år.
I nuläget kör jag 5 dagar i veckan:

Mån: axlar
Tisdag: armar
Onsdag: Ben
Torsdag: Vila
Fredag: Bröst
Lördag: Rygg

Och kör extra vader och mage lite då & då, försöker iaf köra mage 3 gånger i veckan. Hur som helst, så funderar jag på att utöka mitt schema och köra 7 gånger i veckan. Då undrar jag - är det på något vis dåligt och risk för överträning, även om jag lägger upp schemat bra?

Om inte - hur ska jag lägga upp schemat? Och ett 6-dagars schema skulle också vara bra och ha ifall jag någon gång inte orkar köra alla dagar. Fast jag kanske skulle kunna göra så att jag skippar vila på torsdag och söndag så det blir såhär:

Mån: axlar
Tis: armar
Onsdag: ben
torsdag: bröst
Fredag: Rygg
Lördag: axlar
Söndag: vila
Mån: armar
etc
etc

Ja, ni får gärna komma med förslag. Vore kul och höra från någon som kör 7 dagar i veckan och hur den lagt upp schemat.

Mvh

Rikard Jansson
2010-12-29, 17:58
Måndag: bänk, och allt vad det innebär i muskelgrupper
Tisdag: böj, vader, mage
Onsdag: biceps/rygg
Torsdag: marklyft
Fredag: militärpress (jag kör bänk men, folk verkar tvunget vilja ha militärpress i schemat)
Lördag: biceps/rygg
Söndag: mark+böj

agazza
2010-12-29, 17:59
Jag kör ett sånthär schema istället som jag alternerar volym/styrka/explosivt varje pass för att det inte ska bli för tungt för kroppen. Mellan basövningarna slänger jag in lite disco lite som jag nu känner för stunden, eller kör jag komplement resterande mellandagar i veckan, typ vader/mage/triceps/biceps/axlar.

mark/rodd volym
lutande hantelpress styrka
knäböj ATG explosivt

Kör 3-4 genomkörningar av kroppen varje vecka (när jag tränar..)


Det känns som ett bra upplägg för att orka träna mycket.