handdator

Visa fullständig version : Fråga om smal bänkpress!


Mickeee
2010-12-29, 16:45
Jag har precis börjat använda mig av smal bänkpress som en övning för tricepsen och har sålunda en fråga till er med lite mer erfarenhet (eller kanske bara sunt förnuft) av den här övningen. Skall greppet vara i linje med axlarna eller skall det vara tunnare alternativt bredare?

Rikard Jansson
2010-12-29, 16:53
I linje alternativt lite bredare funkar nog bäst.

Grazzafukkinrazzi
2010-12-29, 16:57
pekfringret vid lättringens inre slut.

Fartman
2010-12-29, 17:31
Känns som en smaksak och beroende på hur man är byggd, men jag skulle iaf inte rekommendera att köra riktigt nördsmalt som man ser vissa när dom kör med händerna helt jävla ihop. Man ska ju fortfarande kunna hantera lite vikter annars kan man ju lika gärna köra kickbacks eller nått. Personligen kör jag med händerna precis utanför den släta delen av stången och ligger kanske 10kg under mina vanliga bänkvikter.

Phille
2010-12-29, 17:53
Jag kör alltid med en EZ och håller i det "innersta V:et"

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:5sUMOripZtk1jM:http://www.myhomefitness.ie/product_images/i/olympic_ez_curl_bar__48596.jpg&t=1

Fast då kör jag alltid supersetat med liggande french ca 20+20 reps så jag behöver inga monstervikter, och ja det har funkat bra :D.

Ungrim
2010-12-29, 19:55
Känns som en smaksak och beroende på hur man är byggd, men jag skulle iaf inte rekommendera att köra riktigt nördsmalt som man ser vissa när dom kör med händerna helt jävla ihop.

Jag kör ~10 cm ifrån "nördsmalt" tycker man får arbeta riktigt bra med triceps i det läget.

PtU5V1oPfi4

s.m.f
2010-12-29, 20:08
Gillar smal bänk för triceps, håller just innanför axelbrett med rak stång, men har nu fått problem med att gå ner med vänster arm in mot kroppen (utåt = ok) någon idé på varför det smärtar till i axeln på nervägen?

Fartman
2010-12-30, 01:52
Jag kör ~10 cm ifrån "nördsmalt" tycker man får arbeta riktigt bra med triceps i det läget.

PtU5V1oPfi4

Sedär, såg ju ut att gå bra det med. Tänkte mest att de flesta som kör så brukar köra lite väl lätt, det viktiga tycker jag är att man inte ska köra smalare än att man faktiskt kan hantera lite vikter.

don ramon
2010-12-30, 01:56
Sådär smalt som på bilden kan jag inte köra utan smärta i handlederna. Pekfingrarna där lättringen börjar för mig.

Starlight
2010-12-30, 02:13
Jag kör inte smalbänk då jag inte tycker det känns så mycket i triceps, utan mest i övre bröst. Men om jag kör den blir det med typ axelbrett grepp, det är skönast för handlederna.

Pompere
2010-12-30, 11:00
Axelbrett och föra armbågarna intill kroppen.
Framförallt för att få en skonsam belastning på handlederna och minimera bröstinvolvering.

göransson
2010-12-30, 11:17
@ Ungrim är det inte bättre att köra med armarna med närme kroppen för att fokusera med på triceps? Blir med vanlig bänk du kör fast med mycket smal grepp?