handdator

Visa fullständig version : Effekter av akut koffeinintag på barn


King Grub
2010-12-29, 13:52
Acute caffeine administration has physiological, behavioral, and subjective effects. Despite its widespread use, few studies have described the impact of caffeine consumption in children and adolescents. The purpose of this study was to investigate the effects of acute caffeine administration in adolescents. We measured cardiovascular responses and snack food intake after acute administration of 0 mg, 50 mg, 100 mg, and 200 mg of caffeine. We also compared usual food intake and subjective effects of caffeine between high- and low-caffeine consumers. Finally, we conducted a detailed analysis of caffeine sources and consumption levels. We found main effects of caffeine dose on heart rate (HR) and diastolic blood pressure (DBP), with HR decreasing and DBP increasing with increasing caffeine dose. There were significant interactions among gender, caffeine use, and time on DBP. High caffeine consumers (>50 mg/day) reported using caffeine to stay awake and drinking coffee, tea, soda, and energy drinks more than low consumers (<50 mg/day). Boys were more likely than girls to report using getting a rush, more energy, or improved athletic performance from caffeine. Finally, when we examined energy and macronutrient intake, we found that caffeine consumption was positively associated with laboratory energy intake, specifically from high-sugar, low-fat foods and also positively associated with protein and fat consumption outside of the laboratory. When taken together, these data suggest that acute caffeine administration has a broad range of effects in adolescents and that the magnitude of these effects is moderated by gender and chronic caffeine consumption.

Exp Clin Psychopharmacol. 2010 Dec;18(6):510-20. Effects of acute caffeine administration on adolescents.

Apos78
2010-12-29, 14:04
Jag ser energidrycker framför mig. I händerna på 15-åriga högstadieelever på hemköp, som ett substitut för skolans fiskportion.

Onigiri
2010-12-29, 14:16
Jag ser energidrycker framför mig. I händerna på 15-åriga högstadieelever på hemköp, som ett substitut för skolans fiskportion.Det kan dom FETglömma. 18 års gräns plz. Får visa leg varenda gång :)

Apos78
2010-12-29, 14:31
Det kan dom FETglömma. 18 års gräns plz. Får visa leg varenda gång :)

Det är skitbra om handlarna håller hårt på åldersgränsen. Tror dock inte det är så på alla affärer. På vårt lokala hemköp har ungdomarna tidigare kunnat köpa fritt men jag tror det skärpts till en del under året.

Rikard Jansson
2010-12-29, 14:32
Där jag bor är det stört omöjligt för folk under 18 att köpa energidrycker. Förutom för mig, om jag tjatar lite.

hejhopp79
2010-12-29, 16:57
Intressant det där med manliga/kvinnliga skillnader i upplevd "rush" och kroppslig påverkan. Jag läste någonstans att kvinnor p g a någon genetisk anledning tolererar koffein bättre än män, men kan inte säga mer än så. Någon som har detaljkoll?

Sedan är det även högst individuellt med hur känsliga dopaminreceptorerna är i hjärnan, framförallt D2-receptorer skulle jag tro. Samt om man intar koffein på fastande mage eller inte etc etc.

Intressant studie förresten.

Dr Jones
2010-12-29, 17:26
Jag är 18 och dricker aldrig energidrycker men när det väl händer så har jag alltid fått visat leg ;)

Crocker
2010-12-29, 17:28
Det kan dom FETglömma. 18 års gräns plz. Får visa leg varenda gång :)
Skojar du?
Flera av mina polare köper, +att jag gjort det för länge sedan. När åldersgränsen hade kommit.
Ganska väntade resultat faktiskt.

Eddie Vedder
2010-12-30, 07:37
Skojar du?
Flera av mina polare köper, +att jag gjort det för länge sedan. När åldersgränsen hade kommit.

Det är nog hårdare idag kanske men för oss var det knappast problem. Vilka affärer man som minderårig kunde köpa folköl och tobak var också välkänt.

beckman88
2011-01-01, 04:20
Lite off topic - Varför är den endast distolic pressure som går upp och inte diabolic?

Eddie Vedder
2011-01-01, 10:41
Lite off topic - Varför är den endast distolic pressure som går upp och inte diabolic?

Möjligtvis kan det ha att göra med att målgruppen inte direkt brukar ligga i riskzonen för hypertoni och att en mätning räcker. Helt enkelt att måttet för diastoliskt räcker för vad man vill undersöka här.

Diabolic vet jag dock inte vad det är, är det djälvulstrycket? :D Systoliskt tänker du på. :D

Scratch89
2011-01-01, 10:42
Diabolic vet jag dock inte vad det är, är det djälvulstrycket? :D

Nu fick du allt till det. :D