handdator

Visa fullständig version : Byta övningar även då de ger mycket


MunsöHustla
2003-11-11, 19:40
Hur viktigt är det med variationen vad det gäller övningar? Har ett par övningar som verkligen tar mer än övriga likartarade gäller speciellt för armar (bänkdips och stångcurl). Dessa kan jag i prncip bara använda 1-2ggr månad om jag ska variera mig så mycket jag kan. Är variation nödvändigt för hypertrofin även om man känner att man har det tar och ger när man tränar samma övningar ofta?

z_bumbi
2003-11-11, 20:25
Det är väl inte så vanligt att man byter övningar mellan olika veckor utan man kör längre perioder med samma övningar och sen kanske man gör någon förändring efter det.

Har man en övning som funkar bra så finns det kanske ingen anledning att byta ut den alls utan bara byta övningarna runt omkring om man vill byta någon övning. Det kan dock räcka att byta ordning på övningarn man använder sig av under ett pass för att man ska få den variation de flesta behöver.

kharon
2003-11-11, 20:26
Det är ju alltid bra med variation, men man ska ju inte variera bort övningar som stångcurl och bänkpress, de som verkligen bygger massa.

Sedan kan man variera övningar som hammercurls, preachercurls, concentrationcurls etc.. olika flyes etc.
arnoldpressar, yatespressar etc etc etc

Arne Persson
2003-11-11, 23:20
Så länge en övning ger så finns det TA MIG F-N INGEN SOM HELST ANLEDNING ATT BYTA UT DEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och hör sen!

Survivor
2003-11-12, 10:50
Lyssna nu på vad vad Arne säger :)

Sen så lär det väl knappast behövas några större förändringar om man nu slutar göra framsteg. Tänker närmast på vad man hade för val innan "maskinernas tid" då det inte fanns så mycket att variera med.

Hnke
2003-11-12, 18:44
Varför byta en övning som tar bra, och som man växer av?

de är ju dumt... eller?

Hnke
2003-11-12, 19:46
man kan ju slänga in lite andra övningar för att chocka musklerna så att man inte stagnerar men.. man gör ju som man vill

z_bumbi
2003-11-12, 19:47
boFFen: Nej det är inget faktum.

Arne Persson
2003-11-12, 21:24
Där finns övningar som man kört utan avbrott i över 20-25 år och som fortfarande är roliga och ger.

jwzrd
2003-11-12, 21:35
Jag gillar det där med att man ska Chocka musklerna. Vad betyder det egentligen? Mycket snack om det :D

Nog mer psyket som behöver "chockas" till att börja träna ordentligt.

Fartman
2003-11-12, 21:36
jag byter då bara övning om jag känner att den inte känns riktigt rätt eller om man har stagnerat i just den övningen..
basövningarna byter man nästan aldrig, däremot dom övningarna som man har typ sist i passet, brukar oftast vara nån isolations eller så, dom byter man rätt ofta..
men varför fixa något om det inte är trasigt? ;)

daja
2003-11-13, 14:41
Originally posted by Arne Persson
Där finns övningar som man kört utan avbrott i över 20-25 år och som fortfarande är roliga och ger.

Men Arne, nu pratar vi inte underarmsträning på jobbets toalett!

;)

shirunai
2003-11-13, 14:42
Originally posted by Arne Persson
Där finns övningar som man kört utan avbrott i över 20-25 år och som fortfarande är roliga och ger.

Originally posted by daja


Men Arne, nu pratar vi inte underarmsträning på jobbets toalett!

;)



:laugh:

edit: kör du dorsalflexerat grepp ?

daja
2003-11-13, 16:06
Alltid! Varför byta ut nåt som ger resultat! Tekniken "kommer" med tiden!
Det rullar på som förhuden sa!

:naughty: