handdator

Visa fullständig version : kluriga frågor


byggarn92
2010-12-29, 11:44
Har en del frågor som jag har funderat på längre som jag tror någon klok människa här kan klura ut:

Om jag bara kör en muskelgrupp per vecka och vi tar tex bröst kan jag då träna bröst så hårt så jag nästan spyr? Det är väl så att desto mer musklerna bryts ner desto mer byggs dem upp? och ingen risk för övertränings pga att jag bara tränar den en gång per vecka? Eller ska jag bara köra runt 4 set och 3övningar på de större musklerna?

Kan man enbart ligga på ett kraftigt protein intag utan och ligga på kcal plus och samtidigt bli starkare/större? Eller är kaloriöverskott ett måste för hypertrofi?

Till den sista: om man bulkar vad är bäst? husmanskost eller tex pizza?, pizza,tonfisk och EAA borde va grymt bra efter träningen om man bulkar Pga de snabbt kolhydraterna från pizzan?

Om man kan liga på kcal överskott med bara husmanskost är det bättre än pizza?


Blev en del frågor här men tänkte att det var bättre än att göra 3 olika trådar. Tack för svar!

mattilainen
2010-12-29, 11:52
Visst kan du köra så. Om du skulle vilja.

Det en gräns till när det är "onödigt" att köra mer. Vart den går kan jag inte svara på men den ligger nog närmare än vad man tror. Vad jag menar med gräns så är det alltså när man kört en muskelgrupp tillräckligt mycket så kan du inte stimulera den mer utan istället så förlänger du bara vilotiden längre. Det är inte bara musklerna som tar stryk av sådan träning du nämner utan även CNS (Centrala nervsystemet) tar även den stryk och behöver vila.

Vem som bulkar bäst är svår att svara på då man framförallt ska få i sig mycket protein. Får du i dig proteinet kanske du inte får plats med pizzan. Därför tycker jag husmanskost fungerar bra. Gott, "nyttigt" och du kan äta mycket mer än om du slänger i dig in pizza.

Hypertrofi får du även under kaloriunderskott.

Eddie Vedder
2010-12-29, 11:59
"Husmanskost" skulle ju till exempel kunna vara potatsmos och falukorv eller raggmunk med fläsk. Inte så stor skillnad på pizza.

Båda funkar bra, själv skulle jag välja raggmunken med fläsk.

Crocker
2010-12-29, 12:06
Visst kan du köra så. Om du skulle vilja.

Det en gräns till när det är "onödigt" att köra mer. Vart den går kan jag inte svara på men den ligger nog närmare än vad man tror. Vad jag menar med gräns så är det alltså när man kört en muskelgrupp tillräckligt mycket så kan du inte stimulera den mer utan istället så förlänger du bara vilotiden längre. Det är inte bara musklerna som tar stryk av sådan träning du nämner utan även CNS (Centrala nervsystemet) tar även den stryk och behöver vila.

Vem som bulkar bäst är svår att svara på då man framförallt ska få i sig mycket protein. Får du i dig proteinet kanske du inte får plats med pizzan. Därför tycker jag husmanskost fungerar bra. Gott, "nyttigt" och du kan äta mycket mer än om du slänger i dig in pizza.

Hypertrofi får du även under kaloriunderskott.
This!
Otroligt bra inlägg.

byggarn92
2010-12-29, 12:34
absolut riktigt bra svar:) men fattar fortfarande inte, har alltid lärt mig att man måste gå upp i fett om man ska gå upp i muskler. därför folk bulkar och deffar. Så du menar att jag kan gå ner i vikt och upp i muskler/styrka samtidigt och effektivt?

Crocker
2010-12-29, 12:40
absolut riktigt bra svar:) men fattar fortfarande inte, har alltid lärt mig att man måste gå upp i fett om man ska gå upp i muskler. därför folk bulkar och deffar. Så du menar att jag kan gå ner i vikt och upp i muskler/styrka samtidigt och effektivt?
Allt är inte lysande eller katastrofalt.
Men som svar på fråga: Ja du kan gå ned i vikt, bygga en viss mängd muskler.

Fredrik_S
2010-12-29, 12:48
absolut riktigt bra svar:) men fattar fortfarande inte, har alltid lärt mig att man måste gå upp i fett om man ska gå upp i muskler. därför folk bulkar och deffar. Så du menar att jag kan gå ner i vikt och upp i muskler/styrka samtidigt och effektivt?

måste och måste. Det går fortare men inte 100 gånger fortare. Dessutom blir man fetare och måste deffa längre och under den perioden går det långsammare men inte 100 gånger långsammare.
Om en låååångsam bulk med bara något/lågra kilo viktökning per år i mer eller mindre rena muskler och utan fettökning eller som en snabb bulk(10-15 kilo viktökning på säg 8 månader) tillsammans med fettökning med efterföljande deff, är bättre låter jag vara osagt, men jag skulle iaf föredra att vara snygg året om än ett par veckor per år....

Jag tror de flesta skulle trivas bättre med en året om fysik som inte är fet under långa perioder.

byggarn92
2010-12-29, 14:26
men de ger väl inte lika bra muskelökning? en fråga till: gör EAA lika mycket verkan när man tränar som en dag man inte tränar. Alltså det går lika bra att ta på dagar man inte tränar som protein?

Fredrik_S
2010-12-29, 17:04
men de ger väl inte lika bra muskelökning? en fråga till: gör EAA lika mycket verkan när man tränar som en dag man inte tränar. Alltså det går lika bra att ta på dagar man inte tränar som protein?

Det vet man inte.. läs mitt inlägg igen.... Maximal muskleökning får du om du grisbulkar men slutresultatet är att du ser ut som en sumobrottare till slut...
Exakt hur mycket man bör bulka/deffa för maximala slutresutlat(deffad kropp)vet ingen..Jag sätter en slant på att en väldigt försiktig bulk på något eller några kilo per år är bättre och bekvämare än en mer aggresiv där du kanske går upp 15 kilo med en del fett och alla problem det innebär...