handdator

Visa fullständig version : 5069e tråden ang. Bröstträning


davve
2003-11-11, 18:56
Okej, skulle behöva lite hjälp/synpunkter på det här;
Ett bröstpass brukar se ut ungefär så här;
4 set hantelpress
3 set lutande hantelpress
ganska tungt, 4-6 reps.

Det här upplägget har funkat ganska bra, fram till för några veckor sen.
Nu har jag istället tappat ganska mycket(lägre vikter och färre reps :( )
Har nyss haft en vilovecka, så det är nog inte överträning(har inte varit sjuk heller). Resten av träningen funkar också hyffsat(axelträningen har gått lite segt).

Några rekommendationer? ändra upplägg?
Eller bara att köra på och äta mer ;)

Ankarby
2003-11-11, 19:12
flyes flyes :D

Karl_alfred
2003-11-11, 19:17
Kör en övning med stång och en med hantlar är mitt tips. Stång innebär mycket vikt. Hantlar innebär en längre rörelse. Och kom ihåg att :eating: mycket det är nog det som betyder allra mest!

King Grub
2003-11-11, 19:18
Vad skulle hända om jag körde ynka 7 set på bröstet? Jag skulle tunna ur och tyna bort något kopiöst, det är vad som skulle hända. Jag skulle klämma på ett par set på både plana och lutande pressar, varav jag skulle använda stång på den ena övningen, och sedan avsluta passet med 5 set tunga dips. Och äta som en häst. Men det är jag det. ;)

Castro
2003-11-11, 19:26
Men Grub...har din träning alltid sett ut så? Hur var det när du var nybörjare? Fick du bra resultat med det du körde som nybörjare?

Man får inte glömma att det även inom styrketräning liksom fotboll skiljer sig mellan nybörjaren och "elitidrottsmannen".

MunsöHustla
2003-11-11, 19:32
Originally posted by Castro
Men Grub...har din träning alltid sett ut så? Hur var det när du var nybörjare? Fick du bra resultat med det du körde som nybörjare?

Man får inte glömma att det även inom styrketräning liksom fotboll skiljer sig mellan nybörjaren och "elitidrottsmannen".

instämmer, är denna galna högsets träning som du alltid förespråkar något för nybörjare?

King Grub
2003-11-11, 19:34
Originally posted by Castro
Men Grub...har din träning alltid sett ut så? Hur var det när du var nybörjare? Fick du bra resultat med det du körde som nybörjare?

Man får inte glömma att det även inom styrketräning liksom fotboll skiljer sig mellan nybörjaren och "elitidrottsmannen".

Jag har kört högsetsträning från början. Dock har jag provat att sänka antalet set ett flertal gånger efter att ha läst och hört att "experter" tycker att det inte går att träna både intensivt och med många set, men då har mina resultat alltid blivit betydligt sämre, både volym- och styrkemässigt.

Men alla är olika! Jag kan bara tala för egen del.

Det är dock mer "slitsamt" för någon som tränat länge att köra högsetsträning, eftersom man med tiden också lärt sig att ta ut sig maximalt vid varje set, något som är en omöjlighet som nybörjare.

Som ren nybörjare är det naturligvis dumt att gå ut och brassa på med en massa set från början.

MrT
2003-11-11, 20:17
lågsettrams!

Variera övningarna och öka setten. Körde 22 set axlar idag och det fungerar bra för mig. Körde med få set (4-5) förut men efter ngra veckor gick min utveckling bakåt istälet för framåt.

King Grub
2003-11-11, 20:21
Originally posted by MrT
lågsettrams!

Jag tordes inte skriva ordet själv. :D :cheers:

Karl_alfred
2003-11-11, 20:37
Är ju så individuellt och beror mycket hur och hur länge man tränat tidigare.

Glenner_84
2003-11-11, 21:15
Alla är väl olika så du får prova dig fram coh se vad som ger bäst resultat, själv kör jag

4set Hantelpress
4set Lutande hantelpress
5set flyes

Kör tungt som fasen på alla fyra, funkar väldigt bra för mig

Greenman
2003-11-11, 21:21
är förkyld så jag körde lågsetsträning på bröstet idag, blev bara 12 set, sen var jag trött, känns inte som om brösten fått tillräcklig stimulans :(

jwzrd
2003-11-11, 22:10
Klart det inte går att gå från att köra 92 fjantset till 12 fjantset och tro att man får bättre resultat. Men att köra 12 hårda strikta set kanske gör det. Fan, sluta räkna set!

Fler set är inte manligare, ger inte större penis etc etc. Ingen blir imponerad av att Plucke kommer och gormar om 40 set av det ena eller det andra. 40 set med hundben ger inte ett skit. 40 set halva fuskreps ger inte ett skit. 40 set bicepscurl med gluteus ger inte ett skit. Ingen blir imponerad.

Varenda en jag sett gorma om hur många hårda set dom kör har tränat som FJOLLOR! Set efter set med vem-kan-svinga-mest träning. Ett jävla snack på den typen av folk helt enkelt.

Pecca
2003-11-11, 22:18
eftersom jag live har spanat in Davves bröst:naughty: :angel: så kan jag meddela att det inte är några större fel på hans träning.

Kan det vara så att du är övertränad i axlarna?

davve
2003-11-11, 22:57
Pecca; :em: :D
skulle kunna vara överträning i axlarna, fast har ju vilat en del nu.


Tack för tipsen Grub mfl :thumbup: , skulle ju kunna testa lite fler set ett tag.
Bara träningen börjar gå åt rätt håll igen.

MrT
2003-11-11, 23:10
Originally posted by jwzrd
Klart det inte går att gå från att köra 92 fjantset till 12 fjantset och tro att man får bättre resultat. Men att köra 12 hårda strikta set kanske gör det. Fan, sluta räkna set!

Fler set är inte manligare, ger inte större penis etc etc. Ingen blir imponerad av att Plucke kommer och gormar om 40 set av det ena eller det andra. 40 set med hundben ger inte ett skit. 40 set halva fuskreps ger inte ett skit. 40 set bicepscurl med gluteus ger inte ett skit. Ingen blir imponerad.

Varenda en jag sett gorma om hur många hårda set dom kör har tränat som FJOLLOR! Set efter set med vem-kan-svinga-mest träning. Ett jävla snack på den typen av folk helt enkelt.

må så vara för vissa men har man stått där efter ngra månaders svingande blir man ändock tvungen att börja om från början.

Been there done that. Kör numera pyramid och tillåter lite ostrikt utförande på vissa övningar då jag märker större ökningar med detta.

Kanske inte skall räkna set (jag kör till det att jag inte orkar mer) men kolla på klockan isf. Kan inte tro att ett t.ex. tricepspass kan ge bra ökningar om det sker under 30-45 min.

Träning är som så många tidigare sagt: INDIVIDUELL. Olika saker fungerar på olika personer. Var o en får dock ha sina åsikter om vad som kan fungera och i detta fall förespråkar jag många set likväl som jag rekommenderar Orion framför MDS när det gäller bilstereo.

hade gott
/MrT

King Grub
2003-11-12, 05:47
jwzrd: Självklart är det högset alla till failure, efter de första koordiationssetten. :nono:

Hnke
2003-11-12, 18:43
kanske inte sovit ordentligt??, då kan träningen bli lidande

kör så tungt du kan, så borde du öka, men ibland så stagnerar man så är det...

MunsöHustla
2003-11-12, 21:21
Originally posted by King Grub


Jag har kört högsetsträning från början. Dock har jag provat att sänka antalet set ett flertal gånger efter att ha läst och hört att "experter" tycker att det inte går att träna både intensivt och med många set, men då har mina resultat alltid blivit betydligt sämre, både volym- och styrkemässigt.

Men alla är olika! Jag kan bara tala för egen del.

Det är dock mer "slitsamt" för någon som tränat länge att köra högsetsträning, eftersom man med tiden också lärt sig att ta ut sig maximalt vid varje set, något som är en omöjlighet som nybörjare.

Som ren nybörjare är det naturligvis dumt att gå ut och brassa på med en massa set från början.

Hur lägger du upp ett högsets schema? Måste väl till en hel del vila om jag inte har fel

Ninjasmurf
2003-11-13, 22:16
Var går gränsen för högset resp. lågsets träning??

shirunai
2003-11-13, 22:39
allt är relativt, plus det är olika vi olika muskler.
för är det ungefär såhär

Ben: 2-5ågset 14-20högset
Rygg: 3-5 lågset 14-20högset
Bröst: 2-6 lågset 14-20högset
Axlar: 2-5 lågset 12-20högset
Triceps: 2-5lågset 12-20högset
Biceps: 2-5lågset 10-15högset
Vader 2-5lågset 12-20högset

Allt mellan är varken eller

Allt under lågsets nivån är ingen träning
mer än högsets gränserna är för mycket enligt mig för de flesta
OBS: för de flesta!

Hermes
2003-11-13, 23:43
Förstår inte hur man hinner med att träna två muskelgrupper om man kör typ 15 set på varje inom vettig tid :confused: Jag får nog öka tempot lite under passen :D

Überbiffen
2003-11-14, 11:10
Har inte läst igenom posterna.. men slänger in mitt bröstpass som funkar bra för mig:

Bänkpress: 5x6-8
Bänkpress, uppåtlutat: 3-4x8-12
Flyes, uppåtlutat: 3-4x8-10

Edit: detta kör jag just nu.. varierar.. efter några veckor bytar jag övningar..

King Grub
2003-11-14, 11:40
Originally posted by MunsöHustla


Hur lägger du upp ett högsets schema? Måste väl till en hel del vila om jag inte har fel

Jag delar upp kroppen på fem dagar, med två dagars vila per vecka. En vecka mellan passen får lov att räcka! :)

Karl_alfred
2003-11-14, 13:20
Allt är väldigt relativt. Om man gämför Arne och grubben med den här killen syslar de också med lågsetstrams.
http://ironage.us/gallery/bodybuilders/defendis.html

King Grub
2003-11-14, 13:28
Originally posted by Karl_alfred
Allt är väldigt relativt. Om man gämför Arne och grubben med den här killen syslar de också med lågsetstrams.
http://ironage.us/gallery/bodybuilders/defendis.html

Och DeFendis var ändå bara lärjunge åt Steve Michalik. Där var det hardcore. Fast han var ju inte helt ren, enligt egen utsago...

Assazel
2003-11-14, 13:40
Den sammanställningen jag har fått så finns där knappt ngn som har gått bakåt i utvecklingen med flera set. Däremot folk som bytat från lågset till högset har jag bara hört positivt från.

Så kanske är det så att alla får bättre träning av fler set?

Ni som bytat från flera till få set och fått bättre resultat må tala nu!