handdator

Visa fullständig version : Frontböj i smith?


joker560
2010-12-28, 21:56
Testade att köra frontböj i smithen, aldrig kört det vanligt heller för den delen. tyckte det kändes jäkligt bra.
Går så djupt som möjligt, atg! Kan inte gå lika djupt med fri stång*rolleyes*

Är det några nackdelar att köra i smith? onödig belastning på ländrygg,knän?
Någon mer som kör denna övning? Tror säkert det är bättre att lära sig på riktigt, är förövrigt kass på vanlig böj också. Och det känns bara helt fel med fri stång.. har dragit mig in i de sista för att börja med det.

/Jocke

Morrris
2010-12-28, 21:57
Enda anledningen till att du kan gå djupare är att du förskjuter tyngdpunkten genom att ställa fötterna framför stången.

joker560
2010-12-28, 22:03
ja precis det har jag listat ut.. och det är mindre skonsamt för rygg och knän? Så man skulle kunna kalla de hacklift egentligen, och om jag inte minns fel är det inte opti att köra djupa böjar i hackliften :)

mathsa
2010-12-29, 11:33
Jag brukar köra frontböj i smithen och det känns kanon,men jag kör med lättare vikter för att få till djupet i böjarna.Men jag försöker alltid stå med benen så långt bak som möjligt och jag känner ingen onödig press på knäna..

vicarious
2010-12-29, 17:22
Var det inte nån som ganska nyligt sa att böja i smith var sämre än fri stång eftersom rörelsebanan är såpass låst. På nåt sätt så belastade det knäna på ett dåligt sätt. Sheo? Minns ej.

BonkyBo
2010-12-30, 12:27
I många kretsar (bland annat Stronglift) så är Smith-maskinen allmänt bannlyst. Och det just pga den onaturliga rörelsebanan m.m.

Jag personligen skulle inte köra knäböj i Smith tex. Frontböj är jag alldeles för novis i för att uttala mig om.

Sverker
2010-12-30, 12:51
Knäböj fram i smithen är bra omväxling enligt mig. Den fria övningen är klart bättre men i smithen närmar sig övningen en ren hackliftrörelse. Höften kommer under axlarna/tyngdpunkten och det är bara att trycka med låren.

Jämfört med hacklift är säkert rörelsen bättre i smithen. I hackliften är fötterna och höften fixerade vilket lägger, enligt mina teorier, onödigt stor brytning över knäna och höften.