handdator

Visa fullständig version : Smärta i ena höften(?) vid knäböj/utfall?


OneManArmy
2010-12-28, 19:51
Råkat ut för en skada eller något i ena benet. Började förra veckan då jag körde rätt tungt på böj. Gick över efter någon dag men idag på benpasset så kände jag det direkt på benpressen och när jag gick in på böj/utfall så kunde jag inte göra övningarna överhuvudtaget.

Pricis där låret slutar (se bild) så strålar det smärta över höften och nedför benet när jag kommer till toppläget av böj/utfall. Alltså när jag rätar ut mig om man säger så.
Benspark gick dock problemfritt och baksida var inga trubbel heller.

Just nu haltar jag lite grann på ena benet när jag går men känns inte alls när jag rör på benet när jag sitter.

Någon ide vad det kan vara? Nån sena som kommit i kläm eller nåt?

KaptenKrok
2010-12-28, 19:57
Låter som höftböjaren. Stretcha den. Ta det lungt med böj/utfall/marklyft några dagar. Du kan nog träna dom lyften men mycket lätt. Bara så det blir cirkulation.

Går det inte över av sig själv på nån vecka kan det vara läge att gå till en naprapat. Det är en ganska udda känsla första gången någon behandlar höftböjaren...

Se till att värma upp ordentligt i fortsättningen om du får mer problem med höftböjaren. Flera set på lägre vikt och sedan öka gradvis.

OneManArmy
2010-12-29, 08:49
Hmm får prova stretcha den rackarn då.
Kör ben en gång i veckan bara så får väl ta det lugnt o fint nästa benpass och vila de stackarna nån vecka.

Tack för svaret :)

samsung
2010-12-29, 09:25
Stretcha sätet främst skulle jag nog vilja påstå. Det låter som ett problem jag själv hade för några år sedan då det blev för ont om utrymme på framsida = stretcha baksida lår o röv.

OneManArmy
2010-12-29, 11:42
Inte stretchat överhuvudtaget på typ 6 månader Heheh. Kanske dags att lägga in ett stretchpass i veckan tror jag bestämt.
Har haft problem med ichias och ländryggen för någon månad sedan så kanske sitter ihop på nåt vis.

KaptenKrok
2010-12-29, 13:06
Har haft problem med ichias och ländryggen för någon månad sedan så kanske sitter ihop på nåt vis.

Ja det hänger med väldigt stor sannolikhet samman. Har du förkortad hamstring och höftböjare kan det bli svårt att med böj/mark utan att ryggen rundas i nederläget. Det påfrestar ryggen mycket. Har du dålig rörlighet i sätet påverkar det hållningen negativt. Har du dålig hållning (överdriven svank) blir höftböjaren förkortad. En negativ spiral.

Men just nu låter det som att smärtan kommer specifikt från höftböjaren. Ta hand om den i första hand för att åtgärda det akuta. Men för att förhindra att det återkommer bör du även stretcha sätet och hamstrings också.