handdator

Visa fullständig version : Simning - muskler eller uthållighet, eller båda!? Förvirrad


Ciirree
2010-12-28, 18:28
Det finns jättemånga som säger att simning ger en slank, stark och fin kropp - samt uthålliget. Men sen säger resten att simning inte ger nånting alls, utan bara lite uthållighet/bättre kondition (!?).

Vet ju inte direkt vad man ska tro när ALLA säger olika, och vill ju inte börja med nånting om det endå inte funkar! Så en gång för alla, finns det någon här på forumet som simmar eller har simmat? Vad ger de på kroppen, muskler eller uthållighet?

Nu menar jag inte att simning ger en "Sylvester Stallone kropp", men ger det nånting alls?

simper02
2010-12-28, 18:57
Det finns jättemånga som säger att simning ger en slank, stark och fin kropp - samt uthålliget. Men sen säger resten att simning inte ger nånting alls, utan bara lite uthållighet/bättre kondition (!?).

Vet ju inte direkt vad man ska tro när ALLA säger olika, och vill ju inte börja med nånting om det endå inte funkar! Så en gång för alla, finns det någon här på forumet som simmar eller har simmat? Vad ger de på kroppen, muskler eller uthållighet?

Nu menar jag inte att simning ger en "Sylvester Stallone kropp", men ger det nånting alls?

klart det ger muskler! men inga gymmuskler pricis. Hur tror du cyklister får sådana lår som dem har tex? Alltså du får ju muskler som är uthålliga! beror ju på om du simmar lång distans eller kort distans också. Simmar du i 5 timmar så kanke inte musklerna växer pricis.;)

Hamsterkakan
2010-12-28, 19:02
Givetvis ger det både muskeltillväxt, starkare muskler och bättre kondition. Frågan är bara hur pass bra det är gentemot tung styrketräning i dessa tre områden. Men om man säger såhär, det finns en anledning varför bodybuilders styrketränar..

Ciirree
2010-12-28, 19:03
Aah precis, TACK! :D haha! Joo exakt så är det ju. Ne simmar jag i 5 timmar bara sådär, så är väl det ungefär samma sak som att gymma med små vikter och många repetitioner? - det blir uthållighet istället!

Ciirree
2010-12-28, 19:04
Hamsterkakan: Joo jag förstår dig! Men jag är ute efter att bara få en lite mer slank och fast kropp! Då känns det som att simning är det bästa alternativet för mig, men klart att jag vill det ska synas litegrann på kroppen..

Hamsterkakan
2010-12-28, 19:06
Kör då

Ciirree
2010-12-28, 19:08
Kör då

oja! :D

simper02
2010-12-28, 19:23
Aah precis, TACK! :D haha! Joo exakt så är det ju. Ne simmar jag i 5 timmar bara sådär, så är väl det ungefär samma sak som att gymma med små vikter och många repetitioner? - det blir uthållighet istället!

ja så kan man säga! Men simma på du lägga gärna in lite styrka också, om du inte har tillgång till gym så gör lite övningar med kroppen som hjälp medel armhävningar, situps, plankan osv.

Men det viktigaste för en slank kropp är endå kosten!

Ciirree
2010-12-28, 19:30
Aah okej! Joo kan jag ju göra.. Jag köper nog ett årskort till simhallen, då kan jag vara i gymmet hur mkt jag vill med och göra lite lätta övningar kanske?
men då är jag tillbaka där igen att ska jag simma och få en slank kropp då är det ingen godis samt ingen läsk som gäller va?

King Grub
2010-12-28, 19:33
Det där har jag och andra svarat på i tråden i kostforumet.

Shajjn
2010-12-28, 19:45
få en slank kropp då är det ingen godis samt ingen läsk som gäller va?

En atletisk, slank kropp kommer ur långvarig träning. Normalt eller rimligt intag av godis och läsk i sig är inget hinder.
Läs tråden "Deff - en guide" under kategorin Diet, Deff & Fettminskning.

Ciirree
2010-12-28, 20:10
Okej tack allihopa för alla svar! ska ta och läsa den tråden med.

Om jag ska lägga upp en tråd här om hur någon kan hjälpa mig med att lägga upp en rimligt schema till varierad simning/träning vart ska jag lägga den? :)

Chaan
2010-12-28, 20:16
Hittade en intressant jämförelse.

Frölander 2001. Styrketränar "varje dag".

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00013/SPORT-30s40lasse_368_13814b.jpg

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00013/EN_STOR_STARK_13813b.jpg

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article26918.ab

Frölander innan det. Överarmarna :eek: Två streck: ||
http://www.nordahl-photo.nu/tribild/Frolander.jpg

Kischen
2010-12-28, 20:18
Bara för att simmare är vältränade så är det inget speciellt med simning.

Ciirree
2010-12-28, 20:32
Bara för att simmare är vältränade så är det inget speciellt med simning.


Bra svar på min fråga! (Y)