handdator

Visa fullständig version : Hjälp med vad jag ska äta och dricka!


Ciirree
2010-12-28, 16:49
Tjena,
har tänkt länge nu om jag ska börja träna/och även variera med simning - många säger att det är riktigt bra för kroppen, och att simning hjälper till att bygga muskler på hela kroppen!

Jag har fått hur många tips som helst på bra träningsformer och såna grejer, men ingen vet typ exakt vad de är för kost jag ska använda för att nå bäst resultat! Man når inte mycket på att folk säger: "-inget godis"!
Jag är redan rätt stor (186 cm, 84 kg) och väldigt bredaxlad - nu vill jag bygga muskler och äta sunt!

Någon som kan hjälpa mig med detta? :) vore mycket tacksam för svar!

Pintan
2010-12-28, 17:01
Om du inte har några speciella viktmål så skulle jag bara satsa på vanligt käk som du gillar med extra mycket protein. Så om du t.ex. diggar pasta med köttfärs tar du lite extra köttfärs etc. Behöver inte vara så komplicerat:)

Ciirree
2010-12-28, 17:04
Ahaa okej :)
Det var någon som sa att jag ska börja dricka såna Proteindrinkar när jag börjar träna/simma, alldeles direkt efter varje pass! Hjälper det till mycket? :)

King Grub
2010-12-28, 17:14
Utan protein efter träning kan inte muskeluppbyggnaden som träningen åstadkommer sätta igång ordentligt. Det behöver inte vara protein från pulver, utan vilken proteinrik föda eller dryck som helst går bra.

Simning är dock inget som bygger speciellt mycket muskler, utan det är träningen i gymmet som åstadkommer det.

Ciirree
2010-12-28, 17:26
Aha okej, tack så mycket! :) Fast helt utan godis, dricka och sånt ska jag väl hålla mig ifrån?

Jasså, det är hur många som helst (även riktiga simmare) som menar på att när du använder rätt teknik i till exempel Fjäril och Crawl så byggs bl a. Bröst, Rygg, Vader och Axlar upp jättemycket om du varierar lite med träning på gymmet! :)

King Grub
2010-12-28, 17:30
Godis och läsk påverkar inte muskeluppbyggnaden negativt. Täcker du grundbehoven med bra mat, kan du äta godis varje dag om du vill.

använder rätt teknik i till exempel Fjäril och Crawl så byggs bl a. Bröst, Rygg, Vader och Axlar upp jättemycket

Inkorrekt.

Ciirree
2010-12-28, 17:38
Okejokej! :)

Varför säger alla att det är så himla dåligt att äta godis och dricka läsk inom träning då? Jag mena det är ju kosten som är viktigast inom träning eller?

King Grub
2010-12-28, 18:09
Nej, det är träningen som är viktigast inom träning.

Visst är kosten viktig, men har du täckt dina behov med en vettig grundkost, försämrar inte godis muskeluppbyggnaden på något sätt.

Thewind
2010-12-28, 18:44
Okejokej! :)

Varför säger alla att det är så himla dåligt att äta godis och dricka läsk inom träning då? Jag mena det är ju kosten som är viktigast inom träning eller?

Förmodligen eftersom att folk betraktar "bra" som samma sak. Vad som är bra hänger egentligen ihop med vilka mål man har för sin träning. Försöker man gå ned i vikt och tränar av den anledningen kan godis vara en dyr post på kalori-in-kontot. Försöker man istället bygga muskler handlar kostdelen vanligen bl.a mer om att ha ett visst kaloriöverskott och att täcka proteinbehovet.

Ciirree
2010-12-28, 18:51
Aaha okej, låter som en bra förklaring! Men som jag då, jag är egentligen inte ute efter att gå upp i vikt, inte ner heller. Utan bara bygga muskler! Men jag är lite orolig över att det inte ska synas nånting om jag inte går ner lite (kan ju ingenting om detta)
Underhudsfett är väl sånt man MÅSTE få bort för att musklerna överhuvudtaget ska synas?

Shajjn
2010-12-28, 20:04
Aaha okej, låter som en bra förklaring! Men som jag då, jag är egentligen inte ute efter att gå upp i vikt, inte ner heller. Utan bara bygga muskler! Men jag är lite orolig över att det inte ska synas nånting om jag inte går ner lite (kan ju ingenting om detta)
Underhudsfett är väl sånt man MÅSTE få bort för att musklerna överhuvudtaget ska synas?

Regelbunden, progressiv styrketräning kommer att resultera i större muskelmassa och mindre fettmassa. Musklerna syns inte på en lönnfet kropp, men underhudsfettet behöver absolut inte nollställas för att synas.

Kom igång med träningen bara, klicka runt lite på forumet så snappar du upp grunderna så småningom. Ät vanlig, bra mat.
Står du framför spegeln om tre, sex månader och tycker att du ser fet ut så är det bara att fortsätta träna, men med ett lite mindre matintag.

Ciirree
2010-12-28, 20:45
Aah ska ta och göra det! tack så mycket :)

Om jag ska lägga upp en tråd, om någon som kan hjälpa mig att göra ett schema med träning/simning (varierat) vart ska jag lägga den då? :)

King Grub
2010-12-28, 21:22
Träningstrådar passar i underforumet Träning - Vikter & Kondition.