handdator

Visa fullständig version : kompensera en för hög saltkonsumtion med vätska?


Thewind
2010-12-28, 16:19
Att äta för mycket salt leder till ökad risk för hjärt-/kärlsjukdom som jag har försått det.

Idrottare som tränar mycket och således har en hög omsättning av vätska använder ibland salttabletter för att inte få saltbrist då salt ju som bekant binder till sig vätska.

Min fråga är alltså: Kan man kompensera för de hälsomässiga riskerna av att äta för mycket salt genom att dricka extra mycket vatten?

Crocker
2010-12-28, 16:41
Salt binder väl vatten?
Det saltet du får i dig klarar du dig nog på, om du inte tränar maratonlopp.

Seb74
2010-12-28, 17:02
Salt binder väl vatten?
Det saltet du får i dig klarar du dig nog på, om du inte tränar maratonlopp.

Känns som han snarare frågade om han kan svulla i sig massa gott salt, och undvika hälsofaran genom att svepa massa vatten?

Thewind
2010-12-28, 17:09
Känns som han snarare frågade om han kan svulla i sig massa gott salt, och undvika hälsofaran genom att svepa massa vatten?

Rätt uppfattat.

salmiak
2010-12-29, 22:14
Rätt uppfattat.

Jag är absolut ingen expert på detta men i vilket fall bör salt + vattenintag höja blodtrycket och med detta påfrestningar på kärl och öka risk för ruptur/aneurysmer osv. Det finns andra sätt ett kraftigt saltintag kan påverka kroppen långsiktigt, men jag tror att just den ökade risken hjärt/kärlsjk kommer från blodtrycket.
Sen tror jag det är svårt att hålla sig från att dricka något när man är törstig, men det är kanske bara jag.

så.. Nej, blodtrycket höjs ändå.