handdator

Visa fullständig version : Börjat gymma- Vad tog NI som nybörjare?


lurre86
2010-12-28, 09:19
Har börjat gymma nu. Kör efter zumbis nybörjar schema...

Är ju pinsamt hur svag jag är...

Nu vet jag inte vad bänkpress stången väger så skriver bara vikterna jag lagt på..... vad kan den väga?

Se så sjukt svagt man är...

Gårdagenspass.
Bänkpress

10kg*8
10kg*8
10kg*8
10kg*8 var ganska slut på sista. hade klarat 2 till.

Smalbänk

5kg*10
5kg*10
5kg*7

Lutande bänk heeelt slut... bara stången...

x*8
x*8
x*5

Axelpress (hantlar) Mina armar är döda här.....

8kg*8
8kg*8
8kg*5

rooz
2010-12-28, 09:24
Träna för din egen skull. Helt oväsentligt vad andra bänkar, böjer eller markar.

Träna hårt, ät din mat, sov ordentligt och ha roligt. resultaten kommer.

Inge Enveten
2010-12-28, 09:33
Det enda jag minns från mina nybörjardagar var att jag trände så oerhört slappt att det inte är till någon förvåning hur dåligt det faktiskt gick då. Man stod och chillade med polare, pratade i 5 min, gjorde ett set på random vikt med random mängd repititioner, gick vidare till nästa maskin som självklart valdes slumpvis när man "kände för det".

Vad jag vill ha sagt är; träna ordentligt med fokus på själva träningen och inte saker runtomkring, som t.ex att snacka med polare osv. Då kommer utvecklingen fort!

Stången brukar väga 20 kg

panzerpig
2010-12-28, 09:35
antar att du är 24 år? vad väger du? har du idrottat innan?
Är du otränad och inte naturligt stark så tycker jag det ser normalt ut. började träna en kollega (47 år, ca 185 cm, 70 kg och otränad) för ca en månad sedan,
han var nog svagare än dig i bänk:
stången väger 20, han kunde inte göra 8 rep på 30 kg när vi började men senaste passet fick han upp 50 och var nära på 52,5. Sikta först på att klara kroppsvikten i bänk, det är ett helt ok resultat, hyffsad styrka.
Själv är jag naturligt rätt stark, började träna som 15-åring tog 85 i bänk första gången jag testade (hade tränat lite med 5kgs hantel och armhävningar hemma innan).

Se dig inte som svag, tävla med dig själv och dina förutsättningar.

lurre86
2010-12-28, 09:36
Det enda jag minns från mina nybörjardagar var att jag trände så oerhört slappt att det inte är till någon förvåning hur dåligt det faktiskt gick då. Man stod och chillade med polare, pratade i 5 min, gjorde ett set på random vikt med random mängd repititioner, gick vidare till nästa maskin som självklart valdes slumpvis när man "kände för det".

Vad jag vill ha sagt är; träna ordentligt med fokus på själva träningen och inte saker runtomkring, som t.ex att snacka med polare osv. Då kommer utvecklingen fort!

Stången brukar väga 20 kg

jo absolut det gör jag... står inte å snackar å slumväljer övning....

kör efter zumbis nybörjar schema 3 dagar i veckan....

var nyfiken på vad ni tog som nybörjare.... och lite synpunkter på gårdagens pass...

lurre86
2010-12-28, 09:39
antar att du är 24 år? vad väger du? har du idrottat innan?
Är du otränad och inte naturligt stark så tycker jag det ser normalt ut. började träna en kollega (47 år, ca 185 cm, 70 kg och otränad) för ca en månad sedan,
han var nog svagare än dig i bänk:
stången väger 20, han kunde inte göra 8 rep på 30 kg när vi började men senaste passet fick han upp 50 och var nära på 52,5. Sikta först på att klara kroppsvikten i bänk, det är ett helt ok resultat, hyffsad styrka.
Själv är jag naturligt rätt stark, började träna som 15-åring tog 85 i bänk första gången jag testade (hade tränat lite med 5kgs hantel och armhävningar hemma innan).

Se dig inte som svag, tävla med dig själv och dina förutsättningar.


Tack det var ett sådant här svar som jag tänkt mig, tack.....

Jag e ju helt slut efter första bänkpassen så jag får sänka vikterna till lutande och smal....

Nästa vecka testar vi 32,5*8 istället för 30*8.

rooz
2010-12-28, 09:40
Bänkade väl en 50kg kanske. Allt jag kan komma ihåg är ett pass på VBC med En känd fitnessfotograf och en numer jävligt bitigt 91'a. Den dagen gjorde jag 50kg i bänk.

Detta var ca 2 år sedan.

Jhe
2010-12-28, 09:45
Tror inte du ska utgå så mycket från vad andra tar, beror ju helt på hur aktiv du varit innan du började på gym med annan träning, din vikt, längd osv..

Man brukar dessutom öka väldigt fort i vikter de första halvåret/året man tränar då kroppen anpassar sig.

Sheogorath
2010-12-28, 09:49
Bänkade 75 kg (maxvikt). Knäböjde 60 kg (arbetsvikt för kanske 6 reps). Tror jag gjorde 7 chins eller något sådant. Mer minns jag inte. Jag tror den hyfsade styrkan i bänken hade att göra med att jag tränat mycket kampsport (slag + armsträck till tusen). Som någon annan sa: tävla bara mot dig själv.

lurre86
2010-12-28, 09:59
nej gud nej, jag bryr mig inte om vad andra gör... var mest nyfiken på vad ni andra tog som nybörjare. bara kul att veta.... jag tävlar emot mig själv...

tänkte ifalll nån hade nåt tips på schemat jag skrev... lite andra funderingar kring det mm..

Delerious
2010-12-28, 10:00
I början tittade jag mig blind på vad alla andra lyfte, men det släpper med tiden/åldern :)
Nu tävlar jag bara mot mig själv. Sen att jag är starkast på gymmet i marklyft har inte med saken att göra ;)

När jag börja träna var jag fet. Vägde 95-100kg otränad och kunde bänka 40kg max.

Jag skulle lagt Smalbänk på den dagen du tränar triceps eller om du inte har en speciell dag till det så träna det sist efter bröstträningen.
Den tar bra på triceps så att ha den mitt i är inget Jag skulle föredra då brösten får inte ta ut sig helt.

Önskar dig en bra och skadefri träningskarriär! Och god fortsättning.

lurre86
2010-12-28, 10:04
I början tittade jag mig blind på vad alla andra lyfte, men det släpper med tiden/åldern :)
Nu tävlar jag bara mot mig själv. Sen att jag är starkast på gymmet i marklyft har inte med saken att göra ;)

När jag börja träna var jag fet. Vägde 95-100kg otränad och kunde bänka 40kg max.

Önskar dig en bra och skadefri träningskarriär! Och god fortsättning.


Okej, ne jag tittar inte så mycket på andra. Var mest nyfiken på va andra tog.
Grymt jobbat=) en vacker dag är jag där med.

Har du nå andra tips på schemat? Eller något tips?

E väldigt trött när de är dags för axelpressen.. fan 8 kg hantlar. vid 3:dje setet så viker sig min vänter arm=) inte bra:(

Jhe
2010-12-28, 10:16
Nybörjarschemat fungerar bra tills du tränat iallafall 6månader, sen kan du utvärdera själv om de gett resultat, tycker du inte resultaten är bra nog kan du byta.

Viktigaste med träning är att alltid öka i vikt, vare sig de är 1kg eller 10kg, men det tar tid att få resultat.
Sen behöver man inte hålla koll på alla övningar, sålänge du ökar i bänk, mark, böj och chins så är allt bra, resten är bara komplement :)

lurre86
2010-12-28, 10:19
Nybörjarschemat fungerar bra tills du tränat iallafall 6månader, sen kan du utvärdera själv om de gett resultat, tycker du inte resultaten är bra nog kan du byta.

Viktigaste med träning är att alltid öka i vikt, vare sig de är 1kg eller 10kg, men det tar tid att få resultat.
Sen behöver man inte hålla koll på alla övningar, sålänge du ökar i bänk, mark, böj och chins så är allt bra, resten är bara komplement :)

okej. kanske svårt att säga.... men tror du de ger bra reslutar på 6 månader?
Men de är väll inte onaturligt att man kanske står på samma vikt 2 veckor i bänk och sedan öka lite. man kanske inte ökar varje pass?

hur mkt tror du jag kan ta i bänk om 6 månader? vet att de e svårt att säga. men ungefär om jag kör på mitt 3 dagars program...

Jhe
2010-12-28, 10:25
Är inte alls onaturligt att stå still på en vikt, men som nybörjare bör du kommer över platåer ganska fort.

Helt omöjligt för mig att säga då jag varken vet din vikt/längd/tidigare träning :)

Men väger du t.ex 70kg på 180cm och aldrig tränat styrketräning innan så kan du förmodligen öka till 70kg (80kg?) bänk på 6månader, förutsatt att du sköter träning och kost.

Obs. Detta är bara spekulationer, inte fakta.

daloatf
2010-12-28, 10:30
Kom ihåg första gången på bänken när jag körde stången. Det brände som fan i armarna att jag trodde nån hade startat en brasa i dem. Men efter det hade slutat bränna körde jag iaf 30kg som totalt.

lurre86
2010-12-28, 10:31
Är inte alls onaturligt att stå still på en vikt, men som nybörjare bör du kommer över platåer ganska fort.

Helt omöjligt för mig att säga då jag varken vet din vikt/längd/tidigare träning :)

Men väger du t.ex 70kg på 180cm och aldrig tränat styrketräning innan så kan du förmodligen öka till 70kg (80kg?) bänk på 6månader, förutsatt att du sköter träning och kost.

Obs. Detta är bara spekulationer, inte fakta.


175 cm, 75 kg.
när du säger sköter träning och kost. då menar du
att jag tränar 3 ggr veckan, inte slarvar.
När du menar sköter kosten så menar du att jag äter ordentligt?
Jag tar även proteindrinkar 3ggr om dagen...

The Truth
2010-12-28, 10:33
Bänk: 50kg
Böj: 75kg
Mark: 90kg
Chins: Kroppsvikten x 7 (ganska dålig form, förmodligen)

Vägandes 70kg, 14 år gammal, 182cm (är lite längre nu).

raQblad
2010-12-28, 10:34
Om du tycker att det ær roligt så fortsætt på samma schema i 6 månader, som tidigare har skrivits. Har du just børjat ser man ganska snabbt bra økningar, men man måste læra sig att styrketræning ær en hobby som tar tid, och 6 månader ær en ganska kort period som du mer æn gærna, speciellt i børjan, kan lægga ner på att læra dig de stora øvningarna - vilket z_bumbi gjort fokus på i sitt schema.

Stressa inte, ta steg før steg, tævla mot dig sjælv, æt ORDENTLIGT och HA KUL.

EDIT: Tog sjælv 40-50 i bænk, pajjade ryggen på 80 i marklyft och slet hårt med 50 i knæbøj.

lurre86
2010-12-28, 10:43
Om du tycker att det ær roligt så fortsætt på samma schema i 6 månader, som tidigare har skrivits. Har du just børjat ser man ganska snabbt bra økningar, men man måste læra sig att styrketræning ær en hobby som tar tid, och 6 månader ær en ganska kort period som du mer æn gærna, speciellt i børjan, kan lægga ner på att læra dig de stora øvningarna - vilket z_bumbi gjort fokus på i sitt schema.

Stressa inte, ta steg før steg, tævla mot dig sjælv, æt ORDENTLIGT och HA KUL.

EDIT: Tog sjælv 40-50 i bænk, pajjade ryggen på 80 i marklyft och slet hårt med 50 i knæbøj.

Jag tycker de känns som ett kul schema... =) har bara kört det i 2 veckor...
Förstår att 6 månader är kort period och att de tar tid... men man vill ju se lite ökningar=) synliga alltså...

raQblad
2010-12-28, 10:51
Jag tycker de känns som ett kul schema... =) har bara kört det i 2 veckor...
Förstår att 6 månader är kort period och att de tar tid... men man vill ju se lite ökningar=) synliga alltså...Økningar kommer alltid, synliga likaså. Men det tar kanske længre tid æn vad man hoppas på, beroende på vad man ser som sitt mål.

Delerious
2010-12-28, 10:58
Ökningar kan vara riktigt långsamma om man har förstora förväntningar.
Jag mäter ökning från pass till pass.

Det kan vara allt från mer vikt, fler reps,fler set, passet går lätt. Ju mer saker man har koll på ju lättare har man för att se ökningarna och allt blir mycket roligare.
Jag tävlar ju som sagt mot mig själv. Så alla ökningar är uppskattade :)

Rikard Jansson
2010-12-28, 11:02
Har alltid tränat, dock seriösare allt eftersom. Tog 62.5 i pushpress när jag var 12, sen vid 15 testade jag bänk för första gången, tog då 60. Var 17 när jag för första gången testade mark, blev 100 kg. Dock la vi på cirka 10 kg i veckan i marken så stannade efter ett tag på 150. Knäböj vettefan ... kanske tog 60 kg med fulldjup i början, som 17åring. (Började med mark och böj för 11 månader sen, knappt ökat något sen dess :'()

Lance Uppercut
2010-12-28, 11:16
Enda jag minns är stångcurl (viktigt:D) 18kg, inte så intressant kanske...

Danne2k
2010-12-28, 11:27
Har alltid tränat, dock seriösare allt eftersom. Tog 62.5 i pushpress när jag var 12

Say what?!

_______________

Förutom det alla andra sagt om att man ska skita i andra (som mycket väl stämmer) så är det så att i början så tappar man kraft i musklerna väldigt snabbt under passet (iaf var det så för mig och många andra), så det är inte så konstigt att du orkar mindre i axelpress eftersom du redan kört slut på triceps. Med tiden så kommer musklerna att vänja sig och du kommer att kunna köra tyngre även i slutet på passet, fler tunga set utan att tvingas sänka vikten osv, bättre uthållighet helt enkelt.

Ge det tid och ha kul, lycka till!

mattilainen
2010-12-28, 11:28
maxade 65 kg i bänk när jag började träna. Antagligen helt fel teknik men lite att gå på iaf. Jag körde maxning i stångcurl med 52 kg när jag stog med ryggen mot en vägg för att inte kunna "fuska" och jag körde knäböj på runt 80 kg.

Varför kommer jag ihåg detta?
I gymnasiet hade vi alltid en årlig tävling där vi gjorde dessa tre övningar och blev betygsatta. Jag vann alla tre år irad :)

Cyklade även en mil på 18.23 haha. Då klarade jag nästan inte av att springa 2 km utan att stanna heller :p

Danne2k
2010-12-28, 11:31
maxade 65 kg i bänk när jag började träna. Antagligen helt fel teknik men lite att gå på iaf. Jag körde maxning i stångcurl med 52 kg när jag stog med ryggen mot en vägg för att inte kunna "fuska" och jag körde knäböj på runt 80 kg.

Varför kommer jag ihåg detta?
I gymnasiet hade vi alltid en årlig tävling där vi gjorde dessa tre övningar och blev betygsatta. Jag vann alla tre år irad :)

Cyklade även en mil på 18.23 haha. Då klarade jag nästan inte av att springa 2 km utan att stanna heller :p

Du maxade 52 kg i stångcurl strikt precis när du hade börjat träna!?

Fan va alla var starka då..

Rikard Jansson
2010-12-28, 11:35
Say what?!

_______________


Någon blandning mellan stöt och push-press var det. Tränade mkt push-press från ålder 9-12, hehe. Har sen dess ökat 12.5 kg i den övningen, samtidigt som jag gått upp 17 kg i KV -.-

lurre86
2010-12-28, 11:47
Shit folk verkar som dom var starka... =)

är det stor skillnad på stångcurl med rak stång, pch med z-stång????

Mitt mål är då att ta 75 kg i bänk om 6 månader...
tar som sagt 30 nu=)

hertzman
2010-12-28, 12:07
Jag började när jag var 13 och tror jag bänkade runt 40kg med en kroppsvikt under 50kg.

Delerious
2010-12-28, 12:10
Shit folk verkar som dom var starka... =)

är det stor skillnad på stångcurl med rak stång, pch med z-stång????

Mitt mål är då att ta 75 kg i bänk om 6 månader...
tar som sagt 30 nu=)


Stångcurl brukar vara tyngre än ez med samma vikt. Inte så för alla.
Rak stång bygger större och rundare biceps på Mig. Hur det är på andra vågar jag inte svara :)

Martinio0o
2010-12-28, 12:14
Jag tog 40kg x 8 i bänk under mitt första seriösa träningspass men om jag inte minns helt fel så tog jag 57,5kg x 3 när jag var och testade lite en vecka innan. I böj och mark vet jag inte viktigt, min teknik i marklyft var och är ganska dålig, men kunde lätt dra 80kg första gången jag provade. Några veckor senare har jag för mig att jag drog upp 120kg x 3 utan någon markträning alls, ja, förutom lite teknik. I böj reppade jag väl runt 60 i början, men jag tror inte jag pressade mig själv särskilt mycket då.

Nu, efter cirka 2,5 månads träning har jag som bäst lyft 160kg i böj, 145kg x 2 i mark och 70kg x 3 i bänk.

Men detta är bara hur det såg och ser ut för mig. All träning är för sin egen skull och man ska väl egentligen skita i vad andra tar osv. Jag tror att, som flera har sagt, du kan förvänta dig stora ökningar i början men det bör tilläggas att det stagnerar och att man bör vara beredd på det.

Jag är 14 år, 180cm och vägde cirka 70kg när jag började, nu väger jag 75kg, eller kanske lite mindre.

Mourten
2010-12-28, 12:19
Började träna när jag va 18-19.
Kv 72 kg.
Bänk runt 50 träningsvikt
mark runt 80 träningsvikt
böj runt 70 träningsvikt

Idag kv 100 kg
bänk 150
mark 215
böj 175

Tagit cirka 4 år.
Ungefär samma fett % då som nu, dvs runt 20.

spoon
2010-12-28, 12:28
Började träna när jag va 23-24
vägde runt 80 kg.
Bänk runt 50
mark runt 100-120 ostbågerygg :D
böj runt 50

Idag kv 90 kg
bänk 130
mark 215
böj 140

Tagit cirka 4 år.
Ungefär samma fett % då som nu, dvs runt 20.

Tränade mest kickboxning och löpning dom första åren. Dom sista åren har det mest varit styrketräning och då har ökningarna varit bättre.

Zorban
2010-12-28, 12:46
Verkligen inte alla som tar 60-70 kg första gången ;-)

Började träna för 3 månader sen. Bänkade 30 kg (inkl stång) första gångerna. Altså har aldrig maxat, utan jag körde 30kg som träningsvikt. I lutande bänk klarade jag bara 25kg inkl 20kg-stång.

Kör på 50 (snart 55) kg nu i bänk, och 40 i lutande bänk. Skulle tro att jag maxar runt 60-65 i bänk, men har noll intresse av att maxa. Väldigt lite jämfört med de flesta här, men ändå en rätt stor förbättring, särskilt eftersom den främst kommit de senaste 8 veckorna. Ökar verkligen inte vikterna varje pass, men lyckas ofta få in en eller två extra reps. Började öka mycket mer efter att jag tvingar mig att äta massor efter passet. Äter lika mycket som tidigare, och samma tillskott, men lägger en mycket större del av intaget efter passet.

mpersson
2010-12-28, 13:11
Vettifan, men vet att jag tog 70 kg i bänkpress i smith första gången jag provade utan uppvärmning vid 11-12 års ålder.

ChrisDEFC
2010-12-28, 13:14
Jag var sjukligt svag när jag började, körde väl på de vikterna du tog ungefär kanske till och med mindre i vissa övningar, jag va åxå sjukligt smal. Nu är jag väl normal stark/svag, som snittet på gymmet kanske lite över. Hitta nån lapp där jag skrivit ner från i början när jag tränade och körde axelpress med typ 6-7kg hantlar och nu har jag pers på 32-35 där nånstans.

lurre86
2010-12-28, 13:16
okej..... men om jag gymmar så tar de ca 2-3 timmar innan jag får i mig middag, är det för länge?

Bör jag ta en gainer direkt efter?

Zorban
2010-12-28, 13:25
Enligt _mina_ erfarenheter är det alldeles för länge med 3 timmar utan att få i dig någonting alls. Du bör få i dig någon form av protein/aminosyror direkt efter passet. Ta en proteindrink eller EAA direkt efter passet. Om jag inte har möjlighet att äta en ordentlig måltid så brukar jag försöka få i mig iaf en halvliter mjölk.

Jag tränar på morgonen direkt innan frukost. Jag tar EAA direkt innan och efter passet. Ca 30-40 minuter ett passet dricker jag 5-8 dl mjölk, äter några mackor och eventuellt en burk kvarg. Sedan äter jag en ordentlig lunch ca 2-3 timmar senare, med mycket protein. Det har funkat bra för mig, och jag märker verkligen skillnad gentemot när jag inte åt någonting på 3-4 timmar.

lurre86
2010-12-28, 13:27
Enligt _mina_ erfarenheter är det alldeles för länge med 3 timmar utan att få i dig någonting alls. Du bör få i dig någon form av protein/aminosyror direkt efter passet. Ta en proteindrink eller EAA direkt efter passet. Om jag inte har möjlighet att äta en ordentlig måltid så brukar jag försöka få i mig iaf en halvliter mjölk.


men jag tar ju en gainer direkt efter? jag dricker whey - 80 3 ggr om dagen.

bör jag istället ta en whey -80 efter passet iställer för gainer?

Zorban
2010-12-28, 13:29
Jag vet inte riktigt vad en gainer innehåller, så kan inte svara på det. Vad är det för gainer? En enda gainomax är lite för lite enligt mig. Sålänge du får i dig en hyffsad mängd protein är det nog lugnt. Beror antagligen också på hur du ätit innan passet. Om man inte har ätit någonting alls innan träningen så är det förmodligen ännu viktigare att snabbt få mat.

lurre86
2010-12-28, 13:33
Okej... jag gymmar efter jobbet klockan 17:00. äter lunch ca 13:00.
jag borde äta ett mellan mål där emellan eller hur`?

det är gainer pro, samma märke som whey 80.

Zorban
2010-12-28, 13:36
Ta en whey-drink som mellanmål. Ta en whey-drink precis innan passet. Ta en whey-drink direkt efter passet, och försök att få i dig mat så snabbt som möjligt. Om du inte kan få mat på flera timmar så kan du ju t.ex försöka få i dig mycket mjölk tillsammans med vasslet efter passet (förstör mjölk upptaget av vassle, någon?!). Det viktigaste är att kroppen har aminosyror efter passet och under det närmsta dygnet, när proteinsyntesen är som störst.

ThisIsTheOne
2010-12-28, 13:38
Fick inte styrsel på 2,5-kiloshantlarna i sittande press för axlar första gången jag besökte gymmet. I bänkpressen var stången och två femmor inte långt i från övermäktigt... Knäböj (i smith!) vill jag minnas låg kring 30-40 kg. Jag var 26 år gammal och är något starkare nu, 29, så nöt på bara.

lurre86
2010-12-28, 13:39
om jag kör de här upplägget

frukost ca 06.00 får i mig ca 30 gr protein
09.00 whey 80
12-13: lunch
16:00 whey 80
17:00- gymmar
18:00whey 80
20:00 middag.. skulle de funka?

är eaa bättre än whey 80? lagom att ta whey 80 3 ggr om dagen?
whey 80 vill jag ta för att inte behöva tänka så mkt hela tiden på hur mkt protein jag får i maten

lurre86
2010-12-28, 13:48
Gainer Pro Innehållsförteckning...

bra att ta direkt efter passet? istället för whey 80?

Innehållsdeklaration 120 g (2 dl) 100 g
Kcal/Kj 458/1949 382/1624
Kolhydrater 82 g 68 g
Laktos 2,4 g 2 g
Fruktos 11 g 9 g
Protein** 29 g 24 g
Fett 2,4 g 2 g
Mättat 2,1 g 1,76 g
Enkelomättat 0,8 g 0,69 g
Fleromättat 0,1 g 0,1 g
Kalcium 180 mg 150 mg
Natrium 54 mg 45 mg
Kalium 144 mg 120 mg
Magnesium 18 mg 15 mg
Fosfor 126 mg 105 mg

** Aminosyror / 100 g
L-Leucin 2,68 g
L-Isoleucin 1,44 g
L-Valin 1,45 g
Total mängd grenade aminosyror 5,56 g
L-Asparaginsyra 2,71 g
L-Glutaminsyra 4,34 g
L-Serin 1,35 g
L-Glycin 0,47 g
L-Histidin 0,46 g
L-Arginin 0,68 g
L-Treonin 1,84 g
L-Alanin 1,22 g
L-Prolin 1,44 g
L-Tyrosin 0,77 g
L-Metionin 0,46 g
L-Cystin 0,61 g
L-Fenylalanin 0,82 g
L-Lysin 2,31 g
L-Tryptofan

lurre86
2010-12-28, 13:51
Whey 80 innehåller

Näringsinnehåll Per 100 g 28 g (0,75 dl) 37 g (1 dl)
Energi kcal 410 115 152
Energi kJ 1730 484 640
Kolhydrater 5 g 1,4 g 1,85 g
Laktos 4,5 g 1,26 g 1,67 g
Protein** 76 g 21 g 28 g
Fett 8 g 2 g 3 g
Mättat 5,9 g 1,6 g 2,2 g
Enkelomättat 2,1 g 0,6 g 0,8 g
Fleromättat 0,1 g 0 g 0 g
Kolesterol 160 mg 45 mg 59 mg
Kalcium 500 mg 140 mg 185 mg
Natrium 150 mg 42 mg 56 mg
Kalium 400 mg 112 mg 148 mg
Magnesium 50 mg 14 mg 19 mg
Fosfor 350 mg 98 mg 130 mg
Klorid <50 mg 14 mg 18 mg

**Aminosyror g/100 g
L-leucin 8,9 2,5 3,3
L-isoleucin 4,8 1,3 1,8
L-valin 4,8 1,4 1,8
Totalt grenade aminosyror 18,5 5,2 6,9
L-asparaginsyra 9,0 2,5 3,3
L-Glutaminsyra 14,5 4,1 5,4
L-serin 4,5 1,3 1,7
L-Glycin 1,6 0,4 0,6
L-Histidin 1,5 0,4 0,6
L-arginin 2,3 0,6 0,8
L-Treonin 6,1 1,7 2,3
L-alanin 4,1 1,1 1,5
L-prolin 4,8 1,3 1,8
L-Tyrosin 2,6 0,7 1,0
L-Metionin 1,5 0,4 0,6
L-Cystin 2,0 0,6 0,8
L-Fenylalanin 2,7 0,8 1,0
L-Lysin 7,7 2,2 2,9
L-Tryptofan 1,2 0,3 0,4

Zorban
2010-12-28, 13:56
Känns onödigt att ta whey en timme före och en timme efter passet. Det ger bäst effekt i samband med träning. Ta vasslet precis innan och precis efter istället, inte en timme före/efter.

EAA är bättre än vassle. Vet dock inte hur stor skillnad de kommer göra i praktiken. Hur länge har du tränat? Kosten kan ju inte påverka hur mycket du tog första gången, bara dina ökningar på sikt.

Mantus
2010-12-28, 13:58
12 år
kv 60

Bänkpressmax första gången jag tränade vill jag minnas var runt 35-40kg i smith.
Bicepscurls minns jag att jag reppade på 25kg efter ett par månader med rätt bra form vad jag vill minnas d.v.s. inga halva repetitioner.

Mycket hattande träning de första sex åren då de enda källorna till information om träning jag hade var B&K och min pappas styrketräningstips varav alla byggde på åttiotalets träningsfilosofi.

ceejay
2010-12-28, 14:02
mantus, bicepskingen? :)

Mantus
2010-12-28, 14:07
mantus, bicepskingen? :)

Det gäller att ha fokus.:Virro
Jag minns att jag hade en stång hemma och tränade biceps, triceps, axlar och lite smånigande som jag kallade knäböj de dagar jag inte gick till gymmet och tränade samma saker+ bänkpress och latsdrag då... Stången hade vikter upp till 40kg och jag kom rätt snabbt upp i vikter.
Att träna armarna flera dagar i veckan medan jag såg tv-program som Ally McBeal var en del av min ungdom.:D

lurre86
2010-12-28, 14:53
okej... ska jag ta fler whey 80 per dag dom dar jag tränar?

vad säger ni folk om gainer pro?

lurre86
2010-12-28, 15:59
okej... ska jag ta fler whey 80 per dag dom dar jag tränar?

vad säger ni folk om gainer pro?


någon som har bra svar?


ere okej att jag tar 4-5 whey 80 per dag iställer för 3?

Rikard Jansson
2010-12-28, 16:00
någon som har bra svar?


ere okej att jag tar 4-5 whey 80 per dag iställer för 3?

Fixa kosten till att börja med.

rooz
2010-12-28, 16:03
Jag känner för att var extremt dryg just nu.....


Men. Whey 80 är protein. Spelar ingen roll om du äter kyckling för att få i dig dina 200G eller trycker whey 80. Kyckling är bara mycket godare och mättar längre.

Du skulle kunna smälla i dig 800 portioner whey 80, om du nu ville det. Det är vanligt vassleprotein, inget magiskt pulver som kommer göra att du växer som fan över natten.

Träning tar tid. Lägg tiden som krävs, så kommer resultaten..

lurre86
2010-12-28, 16:11
men fan grabbar helvete=) läs tråden... jag ska inte skita i maten... jag tror inte WHEY 80 e nåt JÄVLA super pulver.. de ENDA JAG FRÅGADE var om de var okej att ta den 4-5 ggr per dag istället för 3???? och VARFÖR JAG FRÅGAR ÄR FÖR ATT: läs nu.
Jag orkar inte laga proteinrik mat hela tiden........
Jag äter vanlig mat som inte är super mkt protein och då tar jag en shake för att kompensera..

jag äter 3 mål, frukost lunch middag. till dom tre tar jag shake. de jag nu undrade var om jag kunde mellan dom målen ta en till shake? och en frukt som lite mellan mål?

Doggeh
2010-12-28, 16:25
Vill du öka i vikt? Visst ta 4-5 drinkar. Allt(+ lite träning^^) handlar om vad du äter. Kcal+ och mkt proteiner är ju rekommenderat om du vill bli större. Vassle är ju billigt protein per krona. Men om du vill bara nästan "dricka" protein är det upp till dig.

Lite kolhydrater är ju alltid bra inför ett pass, i mitt tycke. Efter också :) Ibland kan man ju också äta en chokladkaka om man vill "fuska" lite. Fast det är inget jag skulle göra till en vana.

lurre86
2010-12-28, 16:30
Vill du öka i vikt? Visst ta 4-5 drinkar. Allt(+ lite träning^^) handlar om vad du äter. Kcal+ och mkt proteiner är ju rekommenderat om du vill bli större. Vassle är ju billigt protein per krona. Men om du vill bara nästan "dricka" protein är det upp till dig.

Lite kolhydrater är ju alltid bra inför ett pass, i mitt tycke. Efter också :) Ibland kan man ju också äta en chokladkaka om man vill "fuska" lite. Fast det är inget jag skulle göra till en vana.

Jag vill inte springa iväg i vikt, vill gå upp i lagom takt... vill bygga muskler.
de jag menar är att protein som protein? om jag får i mig protein via mat eller en shake spelar ingen roll? eller om de e mjölk.. ?


Okej.. vad säger ni om de här upplägget en dag jag tränar?


06:00 Frukost, 4 dl yoghurt, 1 banan, 2 ägg, 2 mackor med 2 skivor kalkon
10:00 whey 80+frukt
12:00 lunch
14:00 whey 80 + frukt
17:00 gymmar, tar whey 80 precis innan jag börjar.
18:00 gainer pro direkt efter passet
20:00 middag, kanske en whey 80 beroende på om jag proteinrik mat.
22:00 avslutar me en whey 80
22:30 somnar...

hur ser de ut?

Crocker
2010-12-28, 16:35
Saknar nyttig fettkälla, D-vitamin, sallad(?).
Sedan tycker jag att du kan dra ned på allt vassle, och sikta på mat. Kvarg,kyckling,mjölk är enkla källor.

I början av mitt första seriösa gympass, tog jag 75 kg i bänk, mark,böj minns jag inte, kanske 85 i mark iaf(?).

lurre86
2010-12-28, 16:36
Saknar nyttig fettkälla, D-vitamin, sallad(?).

I början av mitt första seriösa gympass, tog jag 75 kg i bänk, mark,böj minns jag inte, kanske 85 i mark iaf(?).

sallad äter jag till middag och lunch?

Crocker
2010-12-28, 16:37
salla äter jag till middagen?
Skriv upp det då, kanske. Saknar fortf. fettkälla, D-vitamin,

machine gun
2010-12-28, 16:58
Skriv upp det då, kanske. Saknar fortf. fettkälla, D-vitamin,

Hur vet du det? Han har ju inte skrivit vad han äter till lunch och middag. Ägg, som innehåller D-vitamin, äter han till frukost.

limenka
2010-12-28, 17:00
Kommer ihåg att jag reppa på typ 30kg i bänkpressen och slängde runt på 10kg hantal i hantelpress. Vägde 73kg. Har knappt gjort några ökningar på 2 år..
...men vad gör det:D

pwrdesign
2010-12-28, 17:51
Har också precis börjat träna seriöst, 3 ggr i veckan, endast tränat sporadiskt utan mål innan, i bänken kör jag 5x5 nu med 40 kilo, blir nog höjning nästa gång dock. Är 193 lång och rätt smal.

Ang maten så kan jag känna igen mig i din "förvirring"... Vet själv att jag måste ÄTA, ÄTA, ÄTA för att bygga, men det är fanken inte så enkelt innan man fått in rutin och tänk...

Jag försöker tänka på att jag alltid väljer kyckling till lunch, eller kött, middagar blir det också mycket kött och kyckling. Äter vi fisk så kompletterar jag det med två ägg och en smoothie på Kvarg och blåbär på kvällen.

Mellan frukost och lunch så försöker jag trycka i mig lite keso + tonfisk t.ex.

Proteindryck tar jag en halv port innan träning och en port efter (gainer pro)

MvH P

JJOHANSSON
2010-12-28, 19:46
första bröstpasset körde jag 10 reps på stången + 3kg tror jag, bänkade väl kanske 30

Nu 8 månader senare kör jag 5or på 70 i bänken :)

Curls
2010-12-28, 20:41
innan jag började gymma så bänkade jag 85 när jag gick i nian, vägde runt 55-60kg.. tränade mycket fys genom hockeyn och brukade bara max bänka för kul eftersom ah.. högstadiet liksom

(hade inga problem med axlarna då heller)

aggression
2010-12-28, 23:43
Hade två massiva 2.5kgs kakor på stången när jag körde bänk för första gången. Hade otroliga problem med balansen, armarna darrade och stången lyftes väldigt snett.

JakeShaft
2010-12-28, 23:53
Jag tror inte att jag tränade med fria vikter första halvåret åtminstone. Som nybliven 14-åring. Men första dagen skulle vi maxa och det var 37,5 kg, tror jag vägde under 60kg, jag var såpass instabil att vikterna åkte av då jag inte kunde hålla balansen. Drygt 4 år senare maxade jag 115 kg på mina 72-73 kg.

lurre86
2010-12-29, 10:58
Saknar nyttig fettkälla, D-vitamin, sallad(?).
Sedan tycker jag att du kan dra ned på allt vassle, och sikta på mat. Kvarg,kyckling,mjölk är enkla källor.

I början av mitt första seriösa gympass, tog jag 75 kg i bänk, mark,böj minns jag inte, kanske 85 i mark iaf(?).


av vilken anledning behöver jag dra ner på allt vassle?

lurre86
2010-12-29, 11:01
tanken med whey 80 är ju att jag inte ska behöva tänka lika mkt på att få i mig protein via maten....

tex igår så åt jag lasagne.... inte så mkt protein där... men där tog jag en whey 80 till... perfekt,,=)

lurre86
2010-12-29, 11:17
Kommer ihåg att jag reppa på typ 30kg i bänkpressen och slängde runt på 10kg hantal i hantelpress. Vägde 73kg. Har knappt gjort några ökningar på 2 år..
...men vad gör det:D


ironi?:thumbup:

Silencer
2010-12-29, 11:55
Har börjat gymma nu. Kör efter zumbis nybörjar schema...

Är ju pinsamt hur svag jag är...


Var försiktig så du inte skadar dig! Skynda långsamt. Jag rekommenderar att du kör 12-15 reps dina första månader på gym. Kör du till fail på 8 reps som nybörjare är skaderisken hög!

När jag för första gången var på ett gym i vuxen ålder så tog jag 1-2 reps på 40kg i bänk. Stången väger förresten 20kg och den ska du räkna med.

Idag efter lite mer än 2 års träning tar jag åtminstone över 100kg i bänk, även om jag fortfarande är ganska liten och klen. :)

ChrisDEFC
2010-12-29, 14:47
Okej.. vad säger ni om de här upplägget en dag jag tränar?


06:00 Frukost, 4 dl yoghurt, 1 banan, 2 ägg, 2 mackor med 2 skivor kalkon
10:00 whey 80+frukt
12:00 lunch
14:00 whey 80 + frukt
17:00 gymmar, tar whey 80 precis innan jag börjar.
18:00 gainer pro direkt efter passet
20:00 middag, kanske en whey 80 beroende på om jag proteinrik mat.
22:00 avslutar me en whey 80
22:30 somnar...

hur ser de ut?

Sett att du mest fått dryga svar här i tråden angående din kost. Jag säger såhär, 2-3 whey shakar/dag och de dagar du tränar lägger du till en gainer direkt efter träningen. Att dra i sig 5-6proteinshakar per dag känns lite överdrivet för dig som är nybörjare och problemet blir att pulvret kommer mätta och du kommer inte orka äta lika mycket mat som om du käka mindre protein via vassle. Så fokusera därför på maten i första hand, allt handlar inte om protein heller, du måste få i dig fett och kolhydrater också.
Annars tycker jag ditt upplägg ser bra ut men se till att äta mycket mat, och om det går några månader och du inte börjat öka i vikt men fortfarande tränar på bra så MÅSTE du äta mer, det är faktiskt inte svårare än så. Styrketränar du för att bli starkare så kommer du (förutsatt att du inte är överviktig vid starten) att behöva bli tyngre. Stort lycka till och häng inte upp dig för mycket på detaljer som om du ska ta 2 eller 3 protein shakes/dag utan se till att göra det du ska i gymmet, se till att få vila mellan passen så du återhämtar dig och ät ordentliga portioner med mat och se proteinpulvret som en liten hjälp på vägen.

Adama
2010-12-29, 15:19
Jag vill minnas att jag bänkade runt 30 kg och körde hantelpress med 13.5 kg, detta vid 16-17 års ålder utan träningsbakgrund. Ökade väl på till 10x50 kg i bänk och 10x18 kg i hantelpress under den träningsperioden, sedan slutade jag träna i 14 år.

Knäböj / Marklyft och liknande skumma övningar fanns inte på kartan att man skulle köra ;)

lurre86
2010-12-29, 17:33
Sett att du mest fått dryga svar här i tråden angående din kost. Jag säger såhär, 2-3 whey shakar/dag och de dagar du tränar lägger du till en gainer direkt efter träningen. Att dra i sig 5-6proteinshakar per dag känns lite överdrivet för dig som är nybörjare och problemet blir att pulvret kommer mätta och du kommer inte orka äta lika mycket mat som om du käka mindre protein via vassle. Så fokusera därför på maten i första hand, allt handlar inte om protein heller, du måste få i dig fett och kolhydrater också.
Annars tycker jag ditt upplägg ser bra ut men se till att äta mycket mat, och om det går några månader och du inte börjat öka i vikt men fortfarande tränar på bra så MÅSTE du äta mer, det är faktiskt inte svårare än så. Styrketränar du för att bli starkare så kommer du (förutsatt att du inte är överviktig vid starten) att behöva bli tyngre. Stort lycka till och häng inte upp dig för mycket på detaljer som om du ska ta 2 eller 3 protein shakes/dag utan se till att göra det du ska i gymmet, se till att få vila mellan passen så du återhämtar dig och ät ordentliga portioner med mat och se proteinpulvret som en liten hjälp på vägen.



Hej, skönt att du har en sån bra inställning.. Gött om alla hade det. Det uppskattas, sånna som dig vill man ha på gymmet=)

Okej förstår vad du menar.... Jag tycker att jag äter ganska bra.. Men ska ha koll på vikten så jag går upp.

Men tycker du det är bra att ta tex en whey 80 precis innan passet?


Kolhydrater å fett får jag nog i mig. äter varierad kost... lasagne, pytt i panna. kyckling å pasta mm.

Crocker
2010-12-29, 17:36
Hur vet du det? Han har ju inte skrivit vad han äter till lunch och middag. Ägg, som innehåller D-vitamin, äter han till frukost.
Isåfall får han skriva ut vad han äter(För vettiga svar.), ja ägg innehåller D-vitamin. Men allt beror ju på hur mycket han äter.

ChrisDEF svarade bra, varför jag inte rekommenderar alla proteindrinkar.

lurre86
2010-12-29, 17:53
eftersom ni klagar på att jag inte skriver vad jag äter så ska jag ta gårdagen som ett exempel... igår va ingen gym dag.

06:00 Frukost, 4 dl yoghurt, 1 banan, 2 mackor med kalkon, 2 ägg, 1 glas mjölk
10:00 proteinshake
13:00 Lunch. 4-5 potatisat, panerad fisk, tog 3 st. en salladshög 3 glasmjölk
15:00 proteinshake
17:00 middag. pytt i panna 400 gram fryst. 3 ägg. 1 stort glas mjölk.
21:00 kvällsmål, yoghurt me lite keso i och en proteinshake.

Morrris
2010-12-29, 18:14
Jag var oerhört stark när jag började träna. Oerhört. Stark.

Crocker
2010-12-29, 18:24
eftersom ni klagar på att jag inte skriver vad jag äter så ska jag ta gårdagen som ett exempel... igår va ingen gym dag.

06:00 Frukost, 4 dl yoghurt, 1 banan, 2 mackor med kalkon, 2 ägg, 1 glas mjölk
10:00 proteinshake
13:00 Lunch. 4-5 potatisat, panerad fisk, tog 3 st. en salladshög 3 glasmjölk
15:00 proteinshake
17:00 middag. pytt i panna 400 gram fryst. 3 ägg. 1 stort glas mjölk.
21:00 kvällsmål, yoghurt me lite keso i och en proteinshake.
Ser väl helt okej ut iaf.

lurre86
2010-12-29, 19:08
Ser väl helt okej ut iaf.

okej, inget annat du vill tillägga?

ChrisDEFC
2010-12-29, 21:11
Jag tycker också att gårdagen såg riktigt bra ut. Du kan lägga till nån macka, lite nötter eller en banan till mellanmålsshaken ifall du inte ökar i vikte. Men tränar du bra 3-5ggr/vecka och äter sådär så lär du bli starkare, det kan jag nästan garantera dig.
Ang shake innan passet så finns det lite olika bud där om det är bra eller inte. Det värsta som kan hända är väl att du inte kan tillgodoräkna dig proteinet vilket jag inte tror på så förmodligen så skadar det inte att ta en shake, dessutom kan proteinet användas som bränsle och därför öka skärpan/fokus något (har jag läst nånstans). Gör som du vill med den shaken men det viktigaste är shaken efter och jag tycker att du kan fortsätta med gainer, det är vad jag själv kör med också.

Tobbeh
2010-12-29, 22:24
Hur starka andra än är ovesäntligt. Det är ju inviduellträning!

Man ska verkligen inte tro att folk kollar ner på en bara för att man inte bänkar si och så mycket, det är lätt att man får dom tankarna i början. Men alla har ju varit där någon gång?

ont: maxade väl runt 50 kg bänkpress.

Deceiver85
2010-12-29, 22:50
Minns att jag körde på 30kg första bänkpasset, tror det var typ femmor eller något i den stilen. Ingen bakgrund i sport eller whatsover, 20 år, helt otränad. Gjorde 2x150kg i bänk för två veckor sedan, lätt. Har tagit mig 5 år typ.

hertzman
2010-12-30, 04:31
Minns att jag körde på 30kg första bänkpasset, tror det var typ femmor eller något i den stilen. Ingen bakgrund i sport eller whatsover, 20 år, helt otränad. Gjorde 2x150kg i bänk för två veckor sedan, lätt. Har tagit mig 5 år typ.

Det kallar jag framsteg! Bra kämpat!

lurre86
2010-12-30, 09:49
Jag tycker också att gårdagen såg riktigt bra ut. Du kan lägga till nån macka, lite nötter eller en banan till mellanmålsshaken ifall du inte ökar i vikte. Men tränar du bra 3-5ggr/vecka och äter sådär så lär du bli starkare, det kan jag nästan garantera dig.
Ang shake innan passet så finns det lite olika bud där om det är bra eller inte. Det värsta som kan hända är väl att du inte kan tillgodoräkna dig proteinet vilket jag inte tror på så förmodligen så skadar det inte att ta en shake, dessutom kan proteinet användas som bränsle och därför öka skärpan/fokus något (har jag läst nånstans). Gör som du vill med den shaken men det viktigaste är shaken efter och jag tycker att du kan fortsätta med gainer, det är vad jag själv kör med också.


Okej, va skönt att höra. tack igen för ett super bra svar.. Kul att du lägger ner lite tid och svarar.. Hur länge har du tränat då? ser ju ut att vara ganska stark:hbang:

Målet är ju att om 6 månader ta min egen vikt i bänk=) vore kul.

Ape3
2010-12-30, 12:42
30Kg 10x3 i bänken i åttan. Idag har jag inte tränat gym seriöst sedan 2-3 år tillbaka och tar kanske 50-60Kg i bänken 10x3.
Jag snöade in på kampsport och konditionsidrott.

lurre86
2010-12-30, 12:47
30Kg 10x3 i bänken i åttan. Idag har jag inte tränat gym seriöst sedan 2-3 år tillbaka och tar kanske 50-60Kg i bänken 10x3.
Jag snöade in på kampsport och konditionsidrott.


okej.... mitt mål låter halvsvårt då. om jag på 6 månader ska gå från 8x3 på 30 kg till 75 kg. men jag ska göra mitt bästa=)

FilipWT
2010-12-30, 12:51
okej.... mitt mål låter halvsvårt då. om jag på 6 månader ska gå från 8x3 på 30 kg till 75 kg. men jag ska göra mitt bästa=)

Tror snarare ditt mål är fullt möjligt, om du ska ha 75kg som max (1RM).

gulan1
2010-12-30, 12:53
Bänkade 40 kg första gången, missade 45. 16 år och kroppsvikt ca 60 kg. Idag 7 år senare är uppskattat max 195 kg och kv 97 kg.

lurre86
2010-12-30, 12:56
Tror snarare ditt mål är fullt möjligt, om du ska ha 75kg som max (1RM).

vad menas med 1RM? misstänker att du pratar om 1 lyft?

Jag vill klara 75 kg 8*3 det är mitt mål. 6 månader kvar är alltså ca 24 veckor.. Jag behöver i snitt öka 1,8 kg varje vecka.

FilipWT
2010-12-30, 14:22
vad menas med 1RM? misstänker att du pratar om 1 lyft?

Jag vill klara 75 kg 8*3 det är mitt mål. 6 månader kvar är alltså ca 24 veckor.. Jag behöver i snitt öka 1,8 kg varje vecka.

Exakt. Ditt maxlyft.
Om du vill klara 8x3 på 75 om 6 månader och grejar 8x3 på 30kg nu, så känns det målet rätt svårt. Men klart det går, teknik, fläska upp dig osv...

Rikard Jansson
2010-12-30, 14:24
Får lurre tag i någon som kan en del om bänk och tränar seriöst tycker jag inte det ska va svårt. Om han däremot tränar som nybörjare ofta gör och utan att försöka lära sig av proffsen så kommer det inte gå. Upp till honom really

lurre86
2010-12-30, 14:29
Får lurre tag i någon som kan en del om bänk och tränar seriöst tycker jag inte det ska va svårt. Om han däremot tränar som nybörjare ofta gör och utan att försöka lära sig av proffsen så kommer det inte gå. Upp till honom really


okej, troligtvis så kommer jag inte få tag på något "proffs" kommer säkert köra på som en nybörjare gör.

kommer inte lägga extra energi på bänk...

va bara et mål som kändes kul.. men målet får nog vara att 75 kg *1 =)

Rikard Jansson
2010-12-30, 14:32
okej, troligtvis så kommer jag inte få tag på något "proffs" kommer säkert köra på som en nybörjare gör.

kommer inte lägga extra energi på bänk...

va bara et mål som kändes kul.. men målet får nog vara att 75 kg *1 =)

Du har ju massa proffs här på forumet att rådfråga. Filmer är allt som behövs för att få hjälp. Inte riktigt lika bra som att ha en medaljtagare inom bänkpress som personlig tränare, men långt bättre än ingenting.

lurre86
2010-12-30, 14:40
Du har ju massa proffs här på forumet att rådfråga. Filmer är allt som behövs för att få hjälp. Inte riktigt lika bra som att ha en medaljtagare inom bänkpress som personlig tränare, men långt bättre än ingenting.

jaha du menade så, trodde du menade att jag skulle ha med mig någon när jag tränar=)

Som sagt att öka 1.6 kilo varje vecka i 6 månader är ganska mycket... men utmaningar är till för att klaras av=) :hbang:

ChrisDEFC
2010-12-30, 15:12
Du kan ju undvika många nybörjar missar bara genom att hänga här på kolo och läsa om andras erfarenheter. På frågan om hur länge jag har tränat så är det väl till och från i 10år, har dock varvat med orientering, snowboard och lite andra sporter så fullt fokus på styrketräningen blev det väl för 3-4år sen. Jag har dock haft väldigt dåliga ökningar om man ser till hur länge jag tränat och det kan väl till viss del "skyllas" på att jag har ledproblem och har (kanske pga det) haft endel skador och längre sjukdomsperioder. Men trots sånna problem så går det att bygga muskler. Rätt inställning till träning och nyfikenhet kommer du en bra bit på. Lägger du till envishet så kommer du ännu längre =)

lurre86
2010-12-30, 15:19
Du kan ju undvika många nybörjar missar bara genom att hänga här på kolo och läsa om andras erfarenheter. På frågan om hur länge jag har tränat så är det väl till och från i 10år, har dock varvat med orientering, snowboard och lite andra sporter så fullt fokus på styrketräningen blev det väl för 3-4år sen. Jag har dock haft väldigt dåliga ökningar om man ser till hur länge jag tränat och det kan väl till viss del "skyllas" på att jag har ledproblem och har (kanske pga det) haft endel skador och längre sjukdomsperioder. Men trots sånna problem så går det att bygga muskler. Rätt inställning till träning och nyfikenhet kommer du en bra bit på. Lägger du till envishet så kommer du ännu längre =)

Har du några bra exempel på typiska nybörjar missar?
Jag läser väldigt mkt här på kolo otroligt mkt skulle jag nog vilja säga.. Googlar mkt med... Har en bror som e naprapat får utnyttja honom lite också=)

Jag är väldigt nyfiken och ganska envis. =) Om 1 år kommer jag troligtvis åka till Mexico med mor, far och 2 äldre bröder mm.... då vore de ju kul att förvåna dom lite när man ska bada=)=) reaktionen jag vill ha är..... OJ jävlar...=) krävs kanske inte så mycket med tanken på hur lite muskler jag har idag=)


okej 10 år är ganska länge... hur har du det med skader och så nu då?

creperiet
2010-12-30, 15:22
Körde lite vändningsteknik när jag var 10 och tog 36kg, missade 38,5 (kv=40kg). Prövade bänkpress vid 14 och gjorde en mycket seg 8sekunders etta på 50kg (kv=56).

lurre86
2010-12-31, 11:49
Körde lite vändningsteknik när jag var 10 och tog 36kg, missade 38,5 (kv=40kg). Prövade bänkpress vid 14 och gjorde en mycket seg 8sekunders etta på 50kg (kv=56).


okej=)

ChrisDEFC
2010-12-31, 12:08
Har du några bra exempel på typiska nybörjar missar?
Jag läser väldigt mkt här på kolo otroligt mkt skulle jag nog vilja säga.. Googlar mkt med... Har en bror som e naprapat får utnyttja honom lite också=)

Jag är väldigt nyfiken och ganska envis. =) Om 1 år kommer jag troligtvis åka till Mexico med mor, far och 2 äldre bröder mm.... då vore de ju kul att förvåna dom lite när man ska bada=)=) reaktionen jag vill ha är..... OJ jävlar...=) krävs kanske inte så mycket med tanken på hur lite muskler jag har idag=)


okej 10 år är ganska länge... hur har du det med skader och så nu då?

Äta för lite mat i förhållande till vad man gör av med så man står still i vikt och styrka alldeles för länge innan man inser hur jävla mycket man faktiskt behöver äta (speciellt om du är naturligt smal så kallad hardgainer).
Inte öka vikterna utan köra samma pass på samma vikter alldeles för länge.
Tro att en proteinshake efter träningen ska göra undervärk. Mycket protein är viktigt och därför bör man käka mycket och då räcker det inte med att käka som man gjort innan och bara lägga till en shake efter träningen.
Lyssna på kroppen för att undvika skador, känns det inte bra så är det inte bra är en riktigt bra grundtanke att bära med sig.
Osv....

Skador nu är väl mest ledproblem men det mer konkreta är en bristning i biceps som inte läkt och en fotskada som jag opererades för för 2år sen som inte blivit helt bra. Annars är jag väl rätt hel :P

ceejay
2010-12-31, 12:15
Kommer inte ihåg men var väldigt klen :D

Shpendi
2010-12-31, 13:02
Första gången jag gymmade var väl i 1an i gymnasiet, och minns att jag bänkade 40kg(ca 5-8 ggr?). Men jag hade tränat lite kampsport innan, du lär troligtvis öka som fan första året, om du kör rätt :)

Galningen
2010-12-31, 13:21
Började någon gång i början av Oktober i år och kämpade med att trycka upp en etta på 40 kg i bänk. I marklyft var min teknik så enormt jätterutten så jag körde ren teknikträning i någon månad. I böjen blev det som bäst 2x100kg fast jag har en misstanke att djupet inte var något vidare.

Idag blir det 10x60kg i bänk, 5x110kg mark och i böjen har jag nött teknik för att få in djupet. Nöter på på 8x80kg.

Pzorz
2010-12-31, 13:28
Runt 55-60 skulle jag gissa på. Har för mig att jag testade gymmet för första gången i 7an eller 8an.

lurre86
2010-12-31, 16:45
Äta för lite mat i förhållande till vad man gör av med så man står still i vikt och styrka alldeles för länge innan man inser hur jävla mycket man faktiskt behöver äta (speciellt om du är naturligt smal så kallad hardgainer).
Inte öka vikterna utan köra samma pass på samma vikter alldeles för länge.
Tro att en proteinshake efter träningen ska göra undervärk. Mycket protein är viktigt och därför bör man käka mycket och då räcker det inte med att käka som man gjort innan och bara lägga till en shake efter träningen.
Lyssna på kroppen för att undvika skador, känns det inte bra så är det inte bra är en riktigt bra grundtanke att bära med sig.
Osv....

Skador nu är väl mest ledproblem men det mer konkreta är en bristning i biceps som inte läkt och en fotskada som jag opererades för för 2år sen som inte blivit helt bra. Annars är jag väl rätt hel :P


Okej=) Ska testa att äta den mängden jag äter nu ett tag... så länge jag ökar i vikter så bör jag ju göra nåt rätt=)

Innan åt jag aldrig frukost, slarvade ibland med middag... så min kropp får nog i sig ganska mkt den inte är van vid=)

Körde benpass idag, känndes helt okej=) förra veckan körde jag böj i smith maskinen men idag körde jag vanligt känndes mkt bättre.

Men en annan fråga, vadpressen kör jag i smith.. där känns det som att man kan klara väldigt mkt... men det är inte vaderna som säger att det är tungt utan mest att den ligger emot axlarna/ryggen.......

lurre86
2010-12-31, 16:46
en annan fråga nu lite snabbt.....

jag funderar på om jag ska dricka ikväll eller inte...... vad säger ni? om jag dricker 1 flaska vin hur mkt förstör jag då av min träning....

tränade i måndags, onsdag och idag.... ska vila imorn och på söndag....

hur mycket förstörs?

Rikard Jansson
2010-12-31, 16:47
en annan fråga nu lite snabbt.....

jag funderar på om jag ska dricka ikväll eller inte...... vad säger ni? om jag dricker 1 flaska vin hur mkt förstör jag då av min träning....

tränade i måndags, onsdag och idag.... ska vila imorn och på söndag....

hur mycket förstörs?

ingen fara :)

lurre86
2010-12-31, 16:49
haha bra och kort svar... men förstörs någon träning jag gjort i veckan?
eller de jag gjorde idag?

eller hade de bara varit dåligt ifall jag skulle gymmat imorn?

Rikard Jansson
2010-12-31, 16:53
haha bra och kort svar... men förstörs någon träning jag gjort i veckan?
eller de jag gjorde idag?

eller hade de bara varit dåligt ifall jag skulle gymmat imorn?

Som jag har fattat det är det inte alls farligt, men du kanske presterar sämre imorn. Sen är det ju tomma kalorier det handlar om också. EVENTUELLT kan återhämtningen från passet idag bli aningen sämre, det vet jag inte men det är inget att oroa sig för dock. Att dricka varje helg kan dock ha lite mer destruktiva konsekvenser för resultaten i slutänden.

lurre86
2011-01-01, 16:00
En annan funering jag har är lite om hur kroppen fungerar.... Nu är det lördag dan eter nyår=) blen en flaska rött för mig igår, men inte mer.. Jag tränade måndag, onsdag och i fredags.... Idag och imorgon så äter jag ju som vanligt och tar mina proteindrinkar...
Men vad gör kroppen med proteinet nu??? Varför behövs det nu några dagar efter träning.????

Va häner om min kropp inte får i sig lagom mängdprotein?

cero
2011-01-01, 16:16
För bästa effekt brukar man vilja ligga högt på protein under vilodagar också. Kroppen bygger muskler även under vila. Något mer ingående svar kan jag tyvärr inte ge.

The Truth
2011-01-01, 17:17
En annan funering jag har är lite om hur kroppen fungerar.... Nu är det lördag dan eter nyår=) blen en flaska rött för mig igår, men inte mer.. Jag tränade måndag, onsdag och i fredags.... Idag och imorgon så äter jag ju som vanligt och tar mina proteindrinkar...
Men vad gör kroppen med proteinet nu??? Varför behövs det nu några dagar efter träning.????

Va häner om min kropp inte får i sig lagom mängdprotein? Du måste förstå att muskeluppbyggnad, muskelnedbrytning, fettförbränning och fettinlagring sker samtidigt, hela tiden, även under vilodagar. Ligger du lågt på protein i ett långsiktigt perspektiv så "vinner" fettinlagringen och muskelnedbrytningen över muskeluppbyggningen och fettförbränningen.

Linjedomarn
2011-01-01, 17:18
Det är ju inte hur stark du är när du börjar utan hur mycket du ökar:)

Det jag minns från när jag var nybörjare var att jag bara sprang runt i gymmet och körde slumpvis vad man kände för, dock ökade jag 5 kg i vikt men sen blev jag mer seriös när jag märkte att jag inte ökade utan ett schema^^.

Minns bara att jag tog min kroppsvikt i bänk och 1,5 x kroppsvikten i knäböj.

ChrisDEFC
2011-01-01, 17:21
muskler byggs i vila, behövs knappast nån mer förklaring till varför man ska äta protein även på vilodagarna. Alkohol är väl aldrig bra (förutom en relativt liten mängd med ev rött vin) men sen kan man ju diskutera hur mycket det förstör och om det kanske kan vara värt det ur social synpunkt istället för att behöva sitta och förklara hela nyårskvällen varför man inte dricker och istället ta några glas och sen vila dagen efter så kroppen får återhämta sig. Det jag själv brukar göra är att skippa träningen både den dagen jag tänkt dricka och dagen efter. Säg att du ska dricka på lördag så är det dumt att träna samma dag pga att återhämtningen efter passet blir lidande för att kroppen måste ta hand om giftet du häller i dig. Och dagen efter brukar det flesta vara lite reducerade och att träna när du är reducerad tycker inte jag är nån bra ide heller, hellre vila och kunna köra ett bra pass dagen efter istället för att köra ett halvdant pass med bakfylla i kroppen. Men detta är bara så jag gör. Vet massor som gillar att träna dagen efter för att "komma igång igen" och många som tränar samma dag som dom ska supa för att pumpa upp för att se stora ut på krogen men det är ju deras val...

The Truth
2011-01-01, 17:22
en annan fråga nu lite snabbt.....

jag funderar på om jag ska dricka ikväll eller inte...... vad säger ni? om jag dricker 1 flaska vin hur mkt förstör jag då av min träning....

tränade i måndags, onsdag och idag.... ska vila imorn och på söndag....

hur mycket förstörs? Om du dricker en flaska vin så sänks din testosteron med kanske 1-3% på den dagen. Inte mer än så och det är knappast något att bry sig om. Lite sent av mig, men ändå.

nam
2011-01-01, 18:57
Bli inte allt för fixerad på träningen, visst dra ner på onyttigheter - alltid bra!
Men man behöver inte ge upp allt bara för träningen, lev livet å njut så mår du bra och orkar träna. Det är min egen filosofi.

Annars när jag började:
Bänk: 50kg, nu: 105kg
Mark: 140kg, nu: 170kg
Böjen: 70kg, nu: 110kg

Tillhör den gruppen här på kollo som tränat en kortare tid samt träningen har blivit mer en syssla vid sidan om studierna vilket lett till inte direkt oregelbunden träninge men inte regelbunden för den delen.

Lycka till med träningen! Bara att börja läsa här på forumet om du inte känner för att fråga någon, själv har jag haft turen att träna under samma tak som en världsmästare vilket varit en stor fördel för mig :)

lurre86
2011-01-01, 19:48
okej, tack för alla svar=)

ingen perfekt dag idag när de gäller mat....

vaknade vid 12 åt ioförsig en bra frukost, 3 ägg 3-4 dl yoghurt, 2 mackor..... sen en proteinshake..

sen först nu ca 6-7 timmar senare en stor kebabtallrik och en coca cola.... även en proteinshake=)


kanske inte den bästa dagen när de gäller mat å protein:(:(:(:(

cero
2011-01-01, 20:16
Äh, en kebabtallrik kanske innehåller mycket kalorier men också en del proteiner. Sedan behöver man inte äta varje timma om man inte vill det, finns vissa som ökar hur bra som helst på att käka 1-2 stora måltider per dygn. Klockan är bara 8, så tryck i dig något riktigt proteinrikt så klarar du dig. Ingen anledning att börja nojja sig över en kebabtallrik här och där. Se bara till att du får i dig nog med proteiner och energi sett ur ett längre tidsperspektiv.

lurre86
2011-01-01, 20:21
Äh, en kebabtallrik kanske innehåller mycket kalorier men också en del proteiner. Sedan behöver man inte äta varje timma om man inte vill det, finns vissa som ökar hur bra som helst på att käka 1-2 stora måltider per dygn. Klockan är bara 8, så tryck i dig något riktigt proteinrikt så klarar du dig. Ingen anledning att börja nojja sig över en kebabtallrik här och där. Se bara till att du får i dig nog med proteiner och energi sett ur ett längre tidsperspektiv.

får göra de..... äter nåt runt 11.....

om jag äter 3 ägg, lite yoghurt med keso i och en banan... och en proteindrink.. så bör ju de va ca60 g protein? de e ju ganska bra eller?=)

cero
2011-01-01, 20:32
Ja. Rekommendationerna brukar vara att äta ungefär 2g/kg kroppsvikt per dag.

lurre86
2011-01-02, 14:37
Imorn är det dags för ett nytt pass=)

som jag skrev tidigare så klarade jag senaste passet i bänk. 30kg*8
30kg*8
30kg*8
30kg*8

Vad vore rimligt imorn att lägga vikterna på? 32,5? eller 35 kg?

nam
2011-01-02, 14:47
Svårt att säga, många faktorer som spelar in men när var senaste bänk passet?

lurre86
2011-01-02, 14:49
det var förra måndagen.

Zorban
2011-01-02, 15:23
Tror nästan du kan höja till 35. Jag upplever iaf att jag ökar snabbare då, jag höjde bara 2.5kg i bänkpressen i början. Passet innan jag höjer brukar jag köra ett set på 5kg extra efter mina 3x8 för att känna på den nya vikten. Brukar klara 3-4 reps då, och nästa pass när jag kör med den nya vikten från början så brukar det bli 7-8 reps i första setet. För _mig_ har det alltid varit en indikation på hur mycket jag kan höja.

lurre86
2011-01-02, 15:35
okej, det är ett bra tips. att testa den nya vikten redan på de tidigare passaet... kanske testar 35 kg...

om jag klarar

35kg*8
35kg*8
35kg*8
35kg*4

så är jag nöjd=)

Zorban
2011-01-02, 16:15
Om du klarar 3x8 och en 1x4a med 35kg borde du höjt för länge sedan :) Eller kanske skrev du fel. Menade att du kunde göra 3x8 med 30 och sen köra ett set på 35 så lång du klarar. Men nu kan du likagärna prova med 35 direkt, om det är alldeles för tungt så kör på 32.5.

lurre86
2011-01-02, 23:23
varför då? tanken är ju att jag ska klara 4*8 med 35 kg innan jag byter....

Zorban
2011-01-03, 10:05
Aha, jag siktar på 3x8. Och när jag klarar 3x8 på en vikt så brukar jag prova ett set med 5kg extra bara för att känna på den nya vikten. Men normalt sett så kör jag 3x8.

Som det är nu har du väl kört 3x8 med 30kg. Då vore det ju extremt bra om du klarade 8,8,8,4 med 35 kg. Fast du kanske menade 3x8 med 30kg och 4 reps med 35.

lurre86
2011-01-03, 10:46
Aha, jag siktar på 3x8. Och när jag klarar 3x8 på en vikt så brukar jag prova ett set med 5kg extra bara för att känna på den nya vikten. Men normalt sett så kör jag 3x8.

Som det är nu har du väl kört 3x8 med 30kg. Då vore det ju extremt bra om du klarade 8,8,8,4 med 35 kg. Fast du kanske menade 3x8 med 30kg och 4 reps med 35.

då missförstod du mig=)

för exakt 1 vecka sen körde jag 4*8 med 30 kg.... Så idag ska jag testa 4*8 med 35 kg. =) Är nöjd ifall jag först failat på sista seten...

Idag runt 17.00 får jag se hur det går=)

agazza
2011-01-03, 10:57
Tog ett jävla tag innan jag orkade två STORA svarta plattor på bänken (10kg..)

Kommer ihåg vad roligt det var att äntligen orka bänka ordentligt (40kg..)

Då var jag iof 13 år, men det borde väl ha varit en fördel pga kortare lyftväg

lurre86
2011-01-03, 10:59
Tog ett jävla tag innan jag orkade två STORA svarta plattor på bänken (10kg..)

Kommer ihåg vad roligt det var att äntligen orka bänka ordentligt (40kg..)

Då var jag iof 13 år, men det borde väl ha varit en fördel pga kortare lyftväg



okej. kan tänka mig det..... återkommer ikväll med resultat hur det gick med 35 kg=)

Zorban
2011-01-03, 11:21
då missförstod du mig=)

för exakt 1 vecka sen körde jag 4*8 med 30 kg.... Så idag ska jag testa 4*8 med 35 kg. =) Är nöjd ifall jag först failat på sista seten...

Idag runt 17.00 får jag se hur det går=)
Aha då är jag med :-) Prova 35 kg, jag brukar sänka om jag bara klarar typ 6. Så typiskt kanske man klarar 8 i första setet, sen 6-7 i nästa set, och sen kan man gå ner i vikt om man vill. Har funkat bra för mig iaf.

lurre86
2011-01-03, 11:33
Aha då är jag med :-) Prova 35 kg, jag brukar sänka om jag bara klarar typ 6. Så typiskt kanske man klarar 8 i första setet, sen 6-7 i nästa set, och sen kan man gå ner i vikt om man vill. Har funkat bra för mig iaf.

aa ska göra de....

vore ju gött om man klarar minst 3*8

Hung
2011-01-03, 11:43
För tre år sedan klarade jag knappt pressa upp 40 kilo i bänkpress. Skämdes nåt så in i helvete då 10-kilos vikterna var av den lilla svarta typen. Hatade att ta mig till gymmet och gav tillslut upp efter några månader.

Började träna igen för 1,5 månad sedan och det var samma sak. 40 kilo var tuuungt. Har dock lärt mig sluta bry mig om vad andra tycker och idag pressar jag STOLT upp mina 55 kilo 6 gånger :)

lurre86
2011-01-03, 11:45
För tre år sedan klarade jag knappt pressa upp 40 kilo i bänkpress. Skämdes nåt så in i helvete då 10-kilos vikterna var av den lilla svarta typen. Hatade att ta mig till gymmet och gav tillslut upp efter några månader.

Började träna igen för 1,5 månad sedan och det var samma sak. 40 kilo var tuuungt. Har dock lärt mig sluta bry mig om vad andra tycker och idag pressar jag STOLT upp mina 55 kilo 6 gånger :)


okej.... vilken vikt klarar du om du kör 3*6 eller 3*8?

Trashcan
2011-01-03, 11:47
Jag började köra bänkpress med de "fasta" stängerna, alltså dom som är fixerade på typ 25, 27.5 kg osv. Minns inte vilken av dom jag använde men dom går ju inte över 35 kg såehh...

lurre86
2011-01-03, 12:00
Jag började köra bänkpress med de "fasta" stängerna, alltså dom som är fixerade på typ 25, 27.5 kg osv. Minns inte vilken av dom jag använde men dom går ju inte över 35 kg såehh...

okej... hur länge sen var det? vad tar du idag?

lurre86
2011-01-03, 12:02
till er andra... när si säger va ni "bänkar" när ni började.
När ni tex skriver 50 kg, menar ni då som träningsvikt? eller 1RM?

spoon
2011-01-03, 12:33
till er andra... när si säger va ni "bänkar" när ni började.
När ni tex skriver 50 kg, menar ni då som träningsvikt? eller 1RM?

Det är nog olika svar i tråden. Kontentan är att många var svaga och dom som tränade blev starka :)

rooz
2011-01-03, 12:48
till er andra... när si säger va ni "bänkar" när ni började.
När ni tex skriver 50 kg, menar ni då som träningsvikt? eller 1RM?

Tror jag fick dit 3x50, men maximalt rövlyft och sånt.

Annars råder jag dig att
Sluta fundera så jävla mkt. Gå och träna ist.

Martinio0o
2011-01-03, 12:52
annars råder jag dig att
sluta fundera så jävla mkt. Gå och träna ist.

+1

Praelatus
2011-01-03, 12:52
Själv tog man 3*40 kg första gången man körde bänk så jag var väl inte så jävla stark i början...

Hung
2011-01-03, 13:19
okej.... vilken vikt klarar du om du kör 3*6 eller 3*8?

3x6 körde jag på 55 idag.
3x8 kanske 50

lurre86
2011-01-03, 13:22
Tror jag fick dit 3x50, men maximalt rövlyft och sånt.

Annars råder jag dig att
Sluta fundera så jävla mkt. Gå och träna ist.


lugn... bara kul att höra vad folk har att säga....

agazza
2011-01-03, 13:57
pröva den här och försök hålla schemat, jag gillar 5x5 för styrkan, när du börjar bli nöjd kan du köra volym ett tag tills du stagnerar igen

http://www.vicjg.com/aspx/madcowint.aspx#


Ät som en gris och håll proteinintaget högt :)

lurre86
2011-01-03, 15:12
pröva den här och försök hålla schemat, jag gillar 5x5 för styrkan, när du börjar bli nöjd kan du köra volym ett tag tills du stagnerar igen

http://www.vicjg.com/aspx/madcowint.aspx#


Ät som en gris och håll proteinintaget högt :)

va e de för schema?

agazza
2011-01-03, 15:34
va e de för schema?

Vill man bli stark brukar lågrep vara att föredra, även sl/ol lyft.

Där har du en kalkylator som räknar ut ungefär vad du borde kunna öka varje pass över en längre tidsperiod.

Öva in på gym så du kan utföra mark/bänk/knäböj/ryck/rodd/axelpress korrekt

Efter du banat in lyften korrekt så prövar du att träna på ditt 1rm (maxlyft). När du känner att du har det någorlunda bra så fyller du i det i kalkylatorn så får du ett schema på vilka vikter du ska lyfta och hur många gånger.

Du kan ställa in procentökning själv men det brukar vara ganska lätt att följa då det är låga ökningar.

Fungerar bra att han en träningskompis också som man tävlar med.


Det brukar vara ganska populärt att dela upp träningen i först en styrkeperiod(lågrep) tills det börjar stagnera, då kan du gå över på massa (högrep).

Du kan söka vidare på volym, frekvens och intesitet.

Tänk även på att muskeln tar bara runt 36-74 timmar på sig att återhämta sig, så kan du träna igenom kroppen 2 gånger i veckan bör det vara bättre än bara 1, då du får dubbelt så många tillfällen för ökningar.

Har du någon styrkelyftsklubb i närheten så kan en bekantskap där vara otroligt bra, önskar att jag fått mer hjälp då jag började istället för att nöta på med massa disco övningar i flera år.

lurre86
2011-01-03, 16:51
Vill man bli stark brukar lågrep vara att föredra, även sl/ol lyft.

Där har du en kalkylator som räknar ut ungefär vad du borde kunna öka varje pass över en längre tidsperiod.

Öva in på gym så du kan utföra mark/bänk/knäböj/ryck/rodd/axelpress korrekt

Efter du banat in lyften korrekt så prövar du att träna på ditt 1rm (maxlyft). När du känner att du har det någorlunda bra så fyller du i det i kalkylatorn så får du ett schema på vilka vikter du ska lyfta och hur många gånger.

Du kan ställa in procentökning själv men det brukar vara ganska lätt att följa då det är låga ökningar.

Fungerar bra att han en träningskompis också som man tävlar med.


Det brukar vara ganska populärt att dela upp träningen i först en styrkeperiod(lågrep) tills det börjar stagnera, då kan du gå över på massa (högrep).

Du kan söka vidare på volym, frekvens och intesitet.

Tänk även på att muskeln tar bara runt 36-74 timmar på sig att återhämta sig, så kan du träna igenom kroppen 2 gånger i veckan bör det vara bättre än bara 1, då du får dubbelt så många tillfällen för ökningar.

Har du någon styrkelyftsklubb i närheten så kan en bekantskap där vara otroligt bra, önskar att jag fått mer hjälp då jag började istället för att nöta på med massa disco övningar i flera år.


okej... men idag kör jag efter zumbis 3 dagarsprogram... har kört i 3 veckor, är inne på min fjärde vecka idag...

blir de inte lite mkt för mig som nybörjare att köra 6 ggr veckan?

om 10 min blire ner till gymmet å träna.. återkommer ikväll hur de gick me bänken=)

ceejay
2011-01-03, 17:04
Minns att jag fick en muskelbristning av något slag i ryggen när jag körde mark på 80kg. Det var tungt.
Tog 40kg i typ 7e klass. Missade grovt på 50kg.
Böj? Ingen aning.

Nu har jag ju för fan "curlat" upp 80 :D

lurre86
2011-01-03, 19:27
då kom man hem efter passet...

32.5 kg

klarade det 4*8..... men hade inte klarat nån mer så var precis.. blir 35 kg nästa vecka då.

idag blev det

bänk

32.5kg 8*4

smal bänk

22,5kg 10*3

lutande bänk

20kg 8*3..

helt slut efter dom 3.... är de naturligt att behöva ta bort så mkt i vikt för dom övningarna?

sen blev det axelpress me hantlar... så SJUKT trött i armarna=)

Martinio0o
2011-01-03, 19:32
Beror ju helt på hur tungt det var i bänk. Eftersom det är mer eller mindre samma muskler som används i de andra övningarna (självklart viss skillnad, men i stort sett) så är det klart att om bänken var tung så klarar du inte att köra så jätte tungt i de du kör efter.

Zorban
2011-01-03, 19:35
Snyggt jobbat!

är de naturligt att behöva ta bort så mkt i vikt för dom övningarna?


Ja. Dels lyfter man generellt sett mindre i smalbänk och lutande bänk eftersom man kopplar bort stora bröstmuskeln mer, och dessutom blir du tröttare och tröttare.

Martinio0o
2011-01-03, 19:37
ja. Dels lyfter man generellt sett mindre i smalbänk och lutande bänk eftersom man kopplar bort stora bröstmuskeln mer, och dessutom blir du tröttare och tröttare.

+1

lurre86
2011-01-03, 19:38
tack zorban=)

jag känner inte så mycket nu i bröstet efter bänken?? va kan de beror på?

fast man kanske inte alltid e öm i brösten efter eller? e inte öm ingeting...

Zorban
2011-01-03, 19:39
Njae, jag känner aldrig någonting under eller direkt efter passet. På sin höjd är jag lite öm i bröstet nästa dag, iallafall när jag precis ökat vikterna. Träningsvärk är inget bra kvitto på att träningen ger resultat.

Ristretto
2011-01-03, 19:42
haha, första gången jag var på gymmet var väl i sjuan eller åttan, då kanske jag gjorde 5-6 reps på 50kg i bänkpress, nåt annat kommer jag inte ihåg.

Sen när jag började träna i tvåan på gymnasiet kanske jag gjorde 7-8 reps på 60kg i bänk. Marklyft maxade jag aldrig i början eftersom jag alltid var lite rädd för att göra illa mig i början, samma med knäböj.

agazza
2011-01-03, 19:44
okej... men idag kör jag efter zumbis 3 dagarsprogram... har kört i 3 veckor, är inne på min fjärde vecka idag...

blir de inte lite mkt för mig som nybörjare att köra 6 ggr veckan?

om 10 min blire ner till gymmet å träna.. återkommer ikväll hur de gick me bänken=)

klart en erfaren tränare måste träna mer än en nybörjare(du ökar absolut mest i början), men kroppen klarar mycket så länge du äter ordentligt, kör på det som du känner passar bra, det viktigaste är att du alltid siktar på att lyfta antingen lite lite till varje pass eller något enstaka lyft till och att du tycker det är roligt.

Men det som har gett mig bäst resultat hittills är nu på slutet då jag gett mig fan på att lära mig korrekt knäböj och gått över till ett schema där jag tränar kroppen 2 gånger i veckan, en gång tungt för styrka och en gång lättare för volym.

halva kroppen på måndag
andra halvan på tisdag
vila på onsdag
sen samma igen torsdag, fredag
alternerande mellan 5x5 och 3x12 för att göra det ännu lättare

det blir 3 dagars vila för musklerna innan nästa träning. Kroppen tränar du igenom 2 gånger i veckan på 4 dagars träning.

att köra ett styrkeschema har gett mig mycket mer än typ vanlig MaxOt osv.


Angående bänken, tränar du själv? En passare kan göra mycket då man alltid vågar ta i. Explosivitet, utlåsning, träning med stopp eller kedja är också något som kan hjälpa en till bättre bänkresultat, men återigen då, så är det bäst att prata med någon som sysslar med tyngdlyftning. Med styrkan kommer massan, efter man har det kan man sikta på att förfina formen.

Lycka till :)

EDIT: träningsvärk har nästintill ingenting att göra med hypertrofi eller ifall musklerna är redo för träning igen, säg till ifall du vill läsa mer om detta kan jag söka fram det åt dig.

Desto mer du tränar desto mindre kommer träningsvärken bli med tiden.
Den brukar vara värst efter längre viloperioder.

Har du inte tränat något alls och börjar träna på gym BÖR du ha träningsvärk, annars tar du nog inte i tillräckligt, men efter några veckors träning brukar det lägga sig rätt ordentligt.

spoon
2011-01-04, 09:54
Det är bra tips som Agazza ger och som han säger så är träningsvärk inte ett kvitto på att man växer. Att du har mindre träningsvärk nu beror på att kroppen börjar vänja sig vid träningen.

Jag tycker det är lite för tidigt att börja träna flera pass i veckan. Mer är inte alltid bättre då kroppen också ska ha tid till återhämtning. Fortsätt på schemat en eller ett par månader så att du får in träningsvanan och lär dig övningarna innan du byter till nåt annat.

lurre86
2011-01-04, 11:01
Det är bra tips som Agazza ger och som han säger så är träningsvärk inte ett kvitto på att man växer. Att du har mindre träningsvärk nu beror på att kroppen börjar vänja sig vid träningen.

Jag tycker det är lite för tidigt att börja träna flera pass i veckan. Mer är inte alltid bättre då kroppen också ska ha tid till återhämtning. Fortsätt på schemat en eller ett par månader så att du får in träningsvanan och lär dig övningarna innan du byter till nåt annat.

okej...

men borde jag itne köra 6 månader på zumbis schema?

nu kör jag

måndag gym pass1
tisdag vil
onsdag gym pass 2
torsdag vila
fredag gym pass 3
lör vila
sön vila.
kör igenom kroppen 1 gång i veckan...

spoon
2011-01-04, 11:12
Det funkar fint att köra 6 månader på Z-bumbis schema. Till att börja med tycker jag inte att du ska satsa på fler dagar utan istället på att öka på träningsvikterna över tid med god teknik.

lurre86
2011-01-04, 11:16
Det funkar fint att köra 6 månader på Z-bumbis schema. Till att börja med tycker jag inte att du ska satsa på fler dagar utan istället på att öka på träningsvikterna över tid med god teknik.

okej, låter ganska klokt.

Fan va kul det är med gym... =) Så jävla härligt när man man märker att man klarar av nåt man inte gjorde förra veckan.. känns så jävla bra...
Även fast de kanske inte är några JÄTTE ökningar per pass så är det en ökning..=)

spoon
2011-01-04, 11:18
Fan vad kul att du har fått upp gnistan för gymmandet!

Många små ökningar blir ju i slutändan en JÄTTE-ökning :)

lurre86
2011-01-04, 11:28
när jag söker på omvända flyes får jag upp massa olika övningar?

lurre86
2011-01-06, 16:16
klart en erfaren tränare måste träna mer än en nybörjare(du ökar absolut mest i början), men kroppen klarar mycket så länge du äter ordentligt, kör på det som du känner passar bra, det viktigaste är att du alltid siktar på att lyfta antingen lite lite till varje pass eller något enstaka lyft till och att du tycker det är roligt.

Men det som har gett mig bäst resultat hittills är nu på slutet då jag gett mig fan på att lära mig korrekt knäböj och gått över till ett schema där jag tränar kroppen 2 gånger i veckan, en gång tungt för styrka och en gång lättare för volym.

halva kroppen på måndag
andra halvan på tisdag
vila på onsdag
sen samma igen torsdag, fredag
alternerande mellan 5x5 och 3x12 för att göra det ännu lättare

det blir 3 dagars vila för musklerna innan nästa träning. Kroppen tränar du igenom 2 gånger i veckan på 4 dagars träning.

att köra ett styrkeschema har gett mig mycket mer än typ vanlig MaxOt osv.


Angående bänken, tränar du själv? En passare kan göra mycket då man alltid vågar ta i. Explosivitet, utlåsning, träning med stopp eller kedja är också något som kan hjälpa en till bättre bänkresultat, men återigen då, så är det bäst att prata med någon som sysslar med tyngdlyftning. Med styrkan kommer massan, efter man har det kan man sikta på att förfina formen.

Lycka till :)

EDIT: träningsvärk har nästintill ingenting att göra med hypertrofi eller ifall musklerna är redo för träning igen, säg till ifall du vill läsa mer om detta kan jag söka fram det åt dig.

Desto mer du tränar desto mindre kommer träningsvärken bli med tiden.
Den brukar vara värst efter längre viloperioder.

Har du inte tränat något alls och börjar träna på gym BÖR du ha träningsvärk, annars tar du nog inte i tillräckligt, men efter några veckors träning brukar det lägga sig rätt ordentligt.


tack för en sjukt bra svar=) kul att du tar dig tid som sagt och svarar...

okej... jag skulle gärna vilja träna igenom kroppen 2 grr i veckan.. men känns just nu ganska bra med enbart 3 pass i veckan då jag är ganska ny på det här.

Får vila ordentligt.. känns bra...

Angående maten så känns de som att de inte är några problem.. ibland tror jag att jag äter för mycket men de kanske jag inte gör.... Men räknade ut att min frukost inehåller ca 1000 kalorier=)

Va på gymmet igår, känndes himla bra. förutom chins där jag e otroligt svag. Får fuska med en bänk...

Men i övrigt så märker man att man har blivit starkare.. Var nöjd då jag igår klarade att slänga på två tior på z-stången för bicepscurl...
klarade alla min 3*8... var ett kort delmål jag hade att kunna slänga på två tior..

dom ser så stora ut på den stången;)

Angående marklyften så tar jag inte max..... När jag började mitt alla frösta pass med marklyft så körde jag enbart stången. nu ökar jag lite varje pass.. då får se när jag kommer till max..

Igår körde jag 50 eller 60 kg, känndes bra...

Nästa pass ska jag nog filma när jag kör så ska ni få ge mig tips... Kanske gör helt fel, men hoppas inte det... =)

Även skivstångsrodden känndes bra igår.. Jag har bra öm idag i skuldrorna.... visst tränar man dom i skivstångsrodden?




Sen en annan fråga.... vart går gränsen när man får slå nån på gymmet?
Igår när jag var där så var de 3 killar som tränade å snackade.. Sen då och då stod dom och glode och flinade då och då....

Känns otroligt irriterande när man är där å är seriös... Varför dom flinade vet jag inte.. kanske för att jag inte lyfter så tungt.. men skit samma dom ska inte flina å glo...


Men annars e jag nöjd=)

lurre86
2011-01-06, 16:57
Vet att man inte ska bry sig om nån glor eller flinar, men klart man stör sig.

Mickeee
2011-01-06, 16:59
Sen en annan fråga.... vart går gränsen när man får slå nån på gymmet?
Igår när jag var där så var de 3 killar som tränade å snackade.. Sen då och då stod dom och glode och flinade då och då....

Känns otroligt irriterande när man är där å är seriös... Varför dom flinade vet jag inte.. kanske för att jag inte lyfter så tungt.. men skit samma dom ska inte flina å glo...


Men annars e jag nöjd=)

Gränsen för att slå någon vet jag tyvärr inte, men gränsen för att slänga en 2.5kg viktskiva mot förövaren brukar ligga vid just fnissningar! :thumbup:

lurre86
2011-01-06, 17:29
tack för en sjukt bra svar=) kul att du tar dig tid som sagt och svarar...

okej... jag skulle gärna vilja träna igenom kroppen 2 grr i veckan.. men känns just nu ganska bra med enbart 3 pass i veckan då jag är ganska ny på det här.

Får vila ordentligt.. känns bra...

Angående maten så känns de som att de inte är några problem.. ibland tror jag att jag äter för mycket men de kanske jag inte gör.... Men räknade ut att min frukost inehåller ca 1000 kalorier=)

Va på gymmet igår, känndes himla bra. förutom chins där jag e otroligt svag. Får fuska med en bänk...

Men i övrigt så märker man att man har blivit starkare.. Var nöjd då jag igår klarade att slänga på två tior på z-stången för bicepscurl...
klarade alla min 3*8... var ett kort delmål jag hade att kunna slänga på två tior..

dom ser så stora ut på den stången;)

Angående marklyften så tar jag inte max..... När jag började mitt alla frösta pass med marklyft så körde jag enbart stången. nu ökar jag lite varje pass.. då får se när jag kommer till max..

Igår körde jag 50 eller 60 kg, känndes bra...

Nästa pass ska jag nog filma när jag kör så ska ni få ge mig tips... Kanske gör helt fel, men hoppas inte det... =)

Även skivstångsrodden känndes bra igår.. Jag har bra öm idag i skuldrorna.... visst tränar man dom i skivstångsrodden?




Sen en annan fråga.... vart går gränsen när man får slå nån på gymmet?
Igår när jag var där så var de 3 killar som tränade å snackade.. Sen då och då stod dom och glode och flinade då och då....

Känns otroligt irriterande när man är där å är seriös... Varför dom flinade vet jag inte.. kanske för att jag inte lyfter så tungt.. men skit samma dom ska inte flina å glo...


Men annars e jag nöjd=)

klart man blir sur lixom.

agazza
2011-01-06, 18:35
tack för en sjukt bra svar=) kul att du tar dig tid som sagt och svarar...

okej... jag skulle gärna vilja träna igenom kroppen 2 grr i veckan.. men känns just nu ganska bra med enbart 3 pass i veckan då jag är ganska ny på det här.

Får vila ordentligt.. känns bra...

Angående maten så känns de som att de inte är några problem.. ibland tror jag att jag äter för mycket men de kanske jag inte gör.... Men räknade ut att min frukost inehåller ca 1000 kalorier=)

Va på gymmet igår, känndes himla bra. förutom chins där jag e otroligt svag. Får fuska med en bänk...

Men i övrigt så märker man att man har blivit starkare.. Var nöjd då jag igår klarade att slänga på två tior på z-stången för bicepscurl...
klarade alla min 3*8... var ett kort delmål jag hade att kunna slänga på två tior..

dom ser så stora ut på den stången;)

Angående marklyften så tar jag inte max..... När jag började mitt alla frösta pass med marklyft så körde jag enbart stången. nu ökar jag lite varje pass.. då får se när jag kommer till max..

Igår körde jag 50 eller 60 kg, känndes bra...

Nästa pass ska jag nog filma när jag kör så ska ni få ge mig tips... Kanske gör helt fel, men hoppas inte det... =)

Även skivstångsrodden känndes bra igår.. Jag har bra öm idag i skuldrorna.... visst tränar man dom i skivstångsrodden?




Sen en annan fråga.... vart går gränsen när man får slå nån på gymmet?
Igår när jag var där så var de 3 killar som tränade å snackade.. Sen då och då stod dom och glode och flinade då och då....

Känns otroligt irriterande när man är där å är seriös... Varför dom flinade vet jag inte.. kanske för att jag inte lyfter så tungt.. men skit samma dom ska inte flina å glo...


Men annars e jag nöjd=)

Inga problem, men det är inte alltid bra att bara lyssna på en person, finns mycket annat bra folk få forumet och det är inte säkert jag har rätt i allt jag säger, men jag försöker.

Så länge ditt schema fungerar så träna på det tills du har erfarenheten. Försök hitta någon bekant som har lite gymvana som kan visa dig, men va säker på att du kan lita på hans tips, finns otroligt många som lär ut värdelös knäböj tex.

Angående maten som sagt så spelar sammansättningen mindre roll för resultat när du överäter, men mer protein är nästan alltid att föredra för att göra det simpelt.

Men då måste du fråga dig själv, kan du leva med lite mer fett på magen än ett sexpack? Det går att hålla suverän beachform året runt, men resultatet och gympassen går ofta trögare. Det vanligaste är att man försöker hålla en lättare överätning tills man är nöjd, sedan blir det en deffperiod.

En annan sak att tänka på är att lägga mest krut på det du hatar mest att träna, skippa aldrig en en träningsdag, en övning, ett sett och inte ett enda rep bara för att du inte känner för det. Då slutar du som mig med storkben och en överkropp som inte kommer matcha på flera år. Det är något jag ångrar med min tidigare träning.

Ge dig in i träningsfilmstråden och kolla på videos där, diskutera även med dom hur du utför dina lyft, finns som sagt långt mer kunniga än mig på det ämnet.

Angående dom du nojjar över så är ett tips att du fixar hörlurar och mp3, jag gillar att vara i min egen värld på gymmet, det är bara jag och vikterna.

Alla är nybörjare någon gång och dom som skrattar åt det är antagligen några värdelösa spännbögar som du fort kommer gå om, ignorera dom bara.

Något annat jag rekommenderar är att du fixar någon slags gymbok där du skriver ner varje lyft så du kan blicka bakåt varje pass och sikta på att lyfta mer eller fler. Annars finns det risk att man stannar på samma vikt.


Nu ska jag iväg och träna, missade jag något så återkommer jag senare

Kör hårt, starta en journal,:)

lurre86
2011-01-06, 21:02
Åter igen tack för dina bra svar..

Absolut saka köra på det här schemat minst 1-2 månader till för att se hur det känns.
Jo absolut, träningsbok ska jag ordna... när jag väl e på gymet så tänker jag att jag ska komma ihåg till nästa pass vad jag tog men de gör man inte=)

Ska införskaffa mp3=)

AA härligt, va blir de för muskler idag?

Du de ska jag fan göra....

Ska starta en journal=)

Zorban
2011-01-06, 21:18
Om du har en hyffsat ny mobil så finns de rätt bra program (iaf till iphone/android) för å hålla koll på resultaten. Finns en massa annat skoj i dem också (exempel på övningar, tidtagare för å hålla koll på set-vilan, kaloriräkning osv), plus musik.

emil93
2011-01-06, 21:42
Har precis börjat gymma :)
Min vikt: 55kg
längd: 177cm

Bänk: 55kg {första gången} och än sålänge enda gången... :)
hantelpress bröst: 3*12 på 16kg


De andra övningarna som tex marklyft. Ska man avvakta att köra dom som nybörjare? tills man får mer grundstyrka.. e rädd för att skada ryggen.
en fråga till! jag får ont i armvecket när jag kör latsdrag.. gör verkligen ont. Någon ide om va det kan vara? :(

Trashcan
2011-01-06, 21:52
okej... hur länge sen var det? vad tar du idag?

Länge sen nu. Jag var väl 17 kanske. 4-5 år sen, tar väl 85 kg i bänk nu, har gått väldigt långsamt framåt.

agazza
2011-01-06, 22:00
Har precis börjat gymma :)
Min vikt: 55kg
längd: 177cm

Bänk: 55kg {första gången} och än sålänge enda gången... :)
hantelpress bröst: 3*12 på 16kg


De andra övningarna som tex marklyft. Ska man avvakta att köra dom som nybörjare? tills man får mer grundstyrka.. e rädd för att skada ryggen.
en fråga till! jag får ont i armvecket när jag kör latsdrag.. gör verkligen ont. Någon ide om va det kan vara? :(

Avvakta tills du kan få hjälp med tekniken, eller provar du på lättare vikter, filmar, och lägger upp i träningsvideotråden så får du tekniktips här, böj och mark bör man ha bra koll på innan man börjar lasta vikter för att skona diskarna i ryggen.

powderdog
2011-01-07, 02:09
Första gången bänk: 65kg (1RM)
Första gången böj: 3x10@50kg (djupa)
Första gången mark: 3x8@110kg

Men som det sagts innan tråden, fokusera på dig själv och inte på vad andra tar. Utan att lusläst tråden får jag uppfattningen om att du tar åt dig och att din självkänsla inte är på topp, du kanske borde träna den också? De som tittade på dig och skrattade kanske enbart råkade titta åt ditt håll samtidigt som någon drog ett skämt (inte om dig). Nu säger jag såklart inte att det är så, det var bara den uppfattningen jag fick när jag läste några av dina inlägg.

lurre86
2011-01-09, 22:28
Är inte alls onaturligt att stå still på en vikt, men som nybörjare bör du kommer över platåer ganska fort.

Helt omöjligt för mig att säga då jag varken vet din vikt/längd/tidigare träning :)

Men väger du t.ex 70kg på 180cm och aldrig tränat styrketräning innan så kan du förmodligen öka till 70kg (80kg?) bänk på 6månader, förutsatt att du sköter träning och kost.

Obs. Detta är bara spekulationer, inte fakta.

okej, jag är 175 på 78 kg...

Får se hur det går imorgon.. Om man ska prova på 40 kg på 4*8.

=)

burkmannen
2011-01-09, 23:52
Jag har tagit 87 kg i bänkpress däromkring tror jag som mest och då har jag aldrig gymmat i hela mitt liv och har noll teknik.

lurre86
2011-01-10, 16:27
fan va folk verkar starka första gången dom kör bänk...

Hmm vilken vikt ska man testa idag,,,
förre veckan blev det 32.5 kg 4*8.

ska man testa 35 kg eller kanske 40 kg.?

burkmannen
2011-01-10, 16:54
fan va folk verkar starka första gången dom kör bänk...

Hmm vilken vikt ska man testa idag,,,
förre veckan blev det 32.5 kg 4*8.

ska man testa 35 kg eller kanske 40 kg.?

Tränar kampsport och har hållit på med sport hela mitt liv så det har nog något med det att göra och när jag tog det så har jag ju testat på bänkpress någon enstaka gång innan och utförandet var ju inte bra.

Men om du kämpar så kommer du också öka och komma upp i allt högre vikter så kämpa på. Bry dig inte om dom som skrattar ( om dom nu skrattade åt dig) tänk att du ska visa dom! *flex*

spoon
2011-01-10, 17:46
fan va folk verkar starka första gången dom kör bänk...

Hmm vilken vikt ska man testa idag,,,
förre veckan blev det 32.5 kg 4*8.

ska man testa 35 kg eller kanske 40 kg.?

Kör på 35 så har du lite mer marginal till nästa gång som du kör på 37.5.

Kör du bänk 2ggr i veckan så höjer du din arbetsvikt med 5kg per vecka och då tar det ganska fort stopp. Bättre att öka långsamt.

Edit... Det ska givetvis inte vara superlätt

lurre86
2011-01-10, 21:12
Kör på 35 så har du lite mer marginal till nästa gång som du kör på 37.5.

Kör du bänk 2ggr i veckan så höjer du din arbetsvikt med 5kg per vecka och då tar det ganska fort stopp. Bättre att öka långsamt.

Edit... Det ska givetvis inte vara superlätt

Jag kör ju bänk 1 gång i veckan..

Kom nu precis hem ifrån gymmet, känndes bra..

På vanliga bänken blev det

35kg*8
35kg*8
35kg*8
40kg*4
37.5kg*9

hehe var tvungen att testa 40kg, men var trött där...

Är ganska nöjd med den ökningen från förra veckan=)

Superlätt är det inte för mig.=)

lurre86
2011-01-10, 23:17
Jag kör ju bänk 1 gång i veckan..

Kom nu precis hem ifrån gymmet, känndes bra..

På vanliga bänken blev det

35kg*8
35kg*8
35kg*8
40kg*4
37.5kg*9

hehe var tvungen att testa 40kg, men var trött där...

Är ganska nöjd med den ökningen från förra veckan=)

Superlätt är det inte för mig.=)


delmål 1 är att om 1 månad köra med 50 kg 4*8. vore kul=)

Mickeee
2011-01-11, 00:06
delmål 1 är att om 1 månad köra med 50 kg 4*8. vore kul=)

Om du bara vill så är det inga problem! Keep it up :thumbup:

lurre86
2011-01-11, 15:10
Kör på 35 så har du lite mer marginal till nästa gång som du kör på 37.5.

Kör du bänk 2ggr i veckan så höjer du din arbetsvikt med 5kg per vecka och då tar det ganska fort stopp. Bättre att öka långsamt.

Edit... Det ska givetvis inte vara superlätt

Jag kör ju bänk 1 gång i veckan..

Kom nu precis hem ifrån gymmet, känndes bra..

På vanliga bänken blev det

35kg*8
35kg*8
35kg*8
40kg*4
37.5kg*9

hehe var tvungen att testa 40kg, men var trött där...

Är ganska nöjd med den ökningen från förra veckan=)

Superlätt är det inte för mig.=)

Martinio0o
2011-01-11, 15:14
Börja skriva en journal.

blue8ball
2011-01-11, 15:37
Kul tråd.. Jag började träna lite hemma med pappas hantlar vid 14 år.. Tror dom väger runt 10kg.
Började gymma med en kompis vid 18år.. Är kvar på samma gym än.
Tror jag bänkade 65kg biceps curl gjorde jag runt en 6 på 35kg
Öka som bara den första 6månaderna och då maxa jag nog runt 85kg
Träna runt 3dagar i veckan. Käka hyffsat bra och allt.
Men under åren som har varit har de varit upp och ner med träning för mig mycket sjukdom (förkylning)
Mm.. Men kompisen har kört på och han är riktigt fitt i kroppen nu.. Så vad jag vill säga är att var bara seriös med din träning på bara ett par år kommer du kunna gå långt.. Vill säga också att jag vägde 65kg när jag började 175cm
Nu väger jag runt 80kg odeffad så de har hänt en del för mig med fast jag dock inte har varit lika seriös.

lurre86
2011-01-12, 12:00
spoon e du där?=)

ChrisDEFC
2011-01-12, 13:12
Börja skriva en journal.

+1 Eftersom du verkar så intresserad av att presentera din träning och få synpunkter på olika upplägg så kanske det är dags att starta en träningsjournal.

lurre86
2011-02-09, 14:25
ska göra de... e glad att jag nu klarat av att köra bänk 50 kg 4*8=)
väldigt nöjd över det....

har aldrig testat mitt 1rm, undra vad de kan va får testa nästa gång kanske.

NewGripper
2011-02-09, 15:01
För anteckningar för varje pass. Så du ser ökningarna :)

Loozie
2011-02-09, 15:55
Första gången jag jag bänkade var jag nere på 50 kg kommer ihåg att jag testade maxa 60kg gick så där kan jag säga detta var ca 3 år sedan. Men det var roligt i början när man ökade i vikter snabbt :D

sandberg93
2011-02-09, 16:13
kommer ihåg, att 40 i bänk var riktigt jäkla mycket när jag började :D

spoon
2011-02-09, 16:26
+1 Eftersom du verkar så intresserad av att presentera din träning och få synpunkter på olika upplägg så kanske det är dags att starta en träningsjournal.

+1 !

Vill ju följa dina framgångar. Dra igång en journal :)