handdator

Visa fullständig version : Hur resonerar försäkringsbolag?


Kek
2010-12-27, 23:46
Var med om en ganska oskyldig krock för ett par dagar sen. Inga större skador på min bil iaf (knappt synliga), hans såg värre ut. Kort så menar han att jag rullat/backat på honom vid ett trafikljus (plan mark) jag menar att han har glidit in i mig för att han missbedömt bromsstärckan pga det hala väglaget.

Han medgav alltså inte att han kört in i mig utan menar att jag gjort fel, trots att jag stod och väntade på att det skulle bli grönt så jag kunde köra ut. Personuppgifter regnummer osv har tagits och skadeanmälan har gjorts från min sida iaf. Han svarar varken på mobil eller hemtelefon så har inte fått det klargjort än.

Finns inga förutom passagerna i respektive bil som kan intyga vad som hänt och jag antar att de inte är godtagbara vittnen till händelsen.

Ord står alltså mot ord men undrar ändå om försäkringsbolagen kommer se det på detta vis och sålunda låta oss betala för våra egna skador eller om de bedömer våra historier i skadeanmälan och gör en bedömning utifrån dem och eventuella skador?

Kan de döma till någons fördel i sådana här lägen eller kommer vi få betala självrisken själva? Vore surt om de av någon anledning bedömde hans historia mer trovärdig och låter mig pynta för både min och hans. Vore ju dock inte helt fel om de tror på mig så jag sliper betala min skit, även om det antagligen går att polera bort skadan.

sunkan
2010-12-27, 23:50
även om det antagligen går att polera bort skadan.

Enda jag kan tillföra är att i egenskap att jobba på en bilrekond och att du blivit påkörd bakifrån så går det med största sannolikhet inte att polera bort.

ryssen
2010-12-27, 23:51
han kommer till 99% att ryka då det är upp till han och se till och kunna stanna bilen utan och köra in i nån.

sunkan
2010-12-27, 23:52
han kommer till 99% att ryka då det är upp till han och se till och kunna stanna bilen utan och köra in i nån.

grejen är ju att han säger att ts rullade bakåt

ryssen
2010-12-27, 23:54
grejen är ju att han säger att ts rullade bakåt

som sagt är dom stenhårda på att man ska hålla fritt från andra arsel.

Pirko
2010-12-27, 23:55
Att rulla bakåt i ett rödljus kan knappast skapa några ordentliga skador. Om hans bil nu är trasig, måste du ha backat in i honom med en högre hastighet. Sannolikt? Njae.

Och dina skador kan vara värre än du tror. Kan bli dyrt också. Bara för det inte syns på utsidan kan du sabbat bilen innanför chassit, och det blir inte så jättebilligt.

Hoppas du talar sanning och att han får betala.

jakke
2010-12-27, 23:58
Är man inte skyldig att hålla ett avstånd till bilen framför? Jag tror det är så.

Kek
2010-12-28, 00:00
Enda jag kan tillföra är att i egenskap att jobba på en bilrekond och att du blivit påkörd bakifrån så går det med största sannolikhet inte att polera bort.

Har inte koll på det där men skadorna är knappt synliga på min bil. Knappt så att jag hittade dem när jag skulle kolla i garaget. Fick rengöra bakre kofångaren med en trasa och känna efter var lacken var skadad så det är ju inget som syns om man inte kollar riktigt noga. Får hoppas att det inte blir allt för dyrt iaf :( Det är iaf inte så djupt så att "det vita" kommit fram.

han kommer till 99% att ryka då det är upp till han och se till och kunna stanna bilen utan och köra in i nån.

Det är ju upp till mig att bevisa att han har har kört in i mig och att jag inte har backat eller rullat in i honom vilket jag inte kan göra förutom att berätta vad som har hänt. Att det var halt ute är väl det ända som är till min fördel men tvivlar på att det skulle räcka :/

Kek
2010-12-28, 00:04
Att rulla bakåt i ett rödljus kan knappast skapa några ordentliga skador. Om hans bil nu är trasig, måste du ha backat in i honom med en högre hastighet. Sannolikt? Njae.

Och dina skador kan vara värre än du tror. Kan bli dyrt också. Bara för det inte syns på utsidan kan du sabbat bilen innanför chassit, och det blir inte så jättebilligt.

Hoppas du talar sanning och att han får betala.

Var ju ingen jättehård smäll men hans lyktor och regskylt lyckades ändå få sig en ganska rejäl törn. Nu vet ju inte jag hur de såg ut innan heller men såg trasigare ut än på min iaf.

Det är alltså inga bucklor eller något sånt på min bil, snarare 2 stycken kärleksmärken som jag tror registreringskylten gav med tanke på avstånden mellan dem.


Är man inte skyldig att hålla ett avstånd till bilen framför? Jag tror det är så.

Ingen vad som gäller när man är stillastående faktiskt :S

PiNG.
2010-12-28, 00:33
Har själv varit med om något liknande och ringde då upp min vän som jobbat på trygg hansa, han sa då, och jag tippar på att reglerna är detsamma idag, att det är ALLTID den som kommer bakifrån som ryker på det, om det nu inte skulle ligga några speciella omständigheter runtomkring, vilket det i detta fallet inte gör.

Du kommer förmodligen att bli uppringd av försäkringsbolaget om han inte erkänner sig vållande, och få ge din version, och jag skulle bli förvånad om han slipper självrisken.

Kek
2010-12-28, 00:51
Har själv varit med om något liknande och ringde då upp min vän som jobbat på trygg hansa, han sa då, och jag tippar på att reglerna är detsamma idag, att det är ALLTID den som kommer bakifrån som ryker på det, om det nu inte skulle ligga några speciella omständigheter runtomkring, vilket det i detta fallet inte gör.

Du kommer förmodligen att bli uppringd av försäkringsbolaget om han inte erkänner sig vållande, och få ge din version, och jag skulle bli förvånad om han slipper självrisken.

Får hoppas reglerna är samma så jag slipper ta slantar från min inte allt för generösa lön i dagsläget. Men du tror han får betala självrisken för oss båda även om han blånekar?

Brabo
2010-12-28, 02:03
Om han stått bakom dig och din bil rullat bak och träffat hans bil, bedömer du att samma skador skulle uppstått?

Kek
2010-12-28, 02:19
Om han stått bakom dig och din bil rullat bak och träffat hans bil, bedömer du att samma skador skulle uppstått?

Med tanke på den minimala lutning som fanns där jag stod skulle det nog inte blivit några skador alls, om nu bilen på något vänster kommit i rullning från första början. Rätt svårt med tanke på att växeln stog i drive och står still alternativt rullar framåt när man släpper bromsen även om man står i en uppförsbacke.

Om bilen rullat i samma hastighet som hans bil åkte in i min bakåt och träffade samma ställe hade väl dock skadorna blivit samma.

jontet
2010-12-28, 08:25
haru blivit påkörd bakifrån sitter du toksäkert i tvistfrågan. hans försäkringsbolag kommer pröjsa dina verkstadskostnader. du kan ta kontakt med dem redan nu för en verkstad att reparera bilen på och lägga ut själv sålänge och sen skicka räkningen till dem för du verkar ha fått en idiot på halsen och då kan det utan problem ta 4-6 veckor nånting innan försäkringsbolagen avgjort skuldfrågan

Kek
2010-12-28, 10:34
haru blivit påkörd bakifrån sitter du toksäkert i tvistfrågan. hans försäkringsbolag kommer pröjsa dina verkstadskostnader. du kan ta kontakt med dem redan nu för en verkstad att reparera bilen på och lägga ut själv sålänge och sen skicka räkningen till dem för du verkar ha fått en idiot på halsen och då kan det utan problem ta 4-6 veckor nånting innan försäkringsbolagen avgjort skuldfrågan

Bara för att klargöra då, de kommer bedöma att han vållade till olyckan mot hans nekande även fast det i princip står ord mot ord? Låter ganska mysko :/

Lelle Pelle
2010-12-28, 10:47
Bara för att klargöra då, de kommer bedöma att han vållade till olyckan mot hans nekande även fast det i princip står ord mot ord? Låter ganska mysko :/
Du kommer ej behöva stå för något. Han kommer att få betala sin egen självrisk för vagnskada+trafiksjälvrisk för att åtgärda skodorna på din bil. Det spelar ingen större roll vad han säger i detta läge, han kommer få stå för allt.

Kontakta ditt bolag, berätta vad som hänt. Lämna hans regnr och få på så sätt reda på vilket bolag han har. Ring dem, kolla om han anmält skadan.

Kek
2010-12-28, 14:32
Du kommer ej behöva stå för något. Han kommer att få betala sin egen självrisk för vagnskada+trafiksjälvrisk för att åtgärda skodorna på din bil. Det spelar ingen större roll vad han säger i detta läge, han kommer få stå för allt.

Kontakta ditt bolag, berätta vad som hänt. Lämna hans regnr och få på så sätt reda på vilket bolag han har. Ring dem, kolla om han anmält skadan.

okej tack så mycket! Ska göra det och se vad de säger :)

Brabo
2010-12-28, 16:03
Med tanke på den minimala lutning som fanns där jag stod skulle det nog inte blivit några skador alls, om nu bilen på något vänster kommit i rullning från första början. Rätt svårt med tanke på att växeln stog i drive och står still alternativt rullar framåt när man släpper bromsen även om man står i en uppförsbacke.

Om bilen rullat i samma hastighet som hans bil åkte in i min bakåt och träffade samma ställe hade väl dock skadorna blivit samma.

Då bör det ju inte vara möjligt att dom går på hans lögn då de han säger inte är fysiskt möjligt.

jontet
2010-12-28, 20:31
Då bör det ju inte vara möjligt att dom går på hans lögn då de han säger inte är fysiskt möjligt.

möjligt men extremt osannolikt. som sagt, jag har själv råkat ut för idioter som pratar högt o brett om hur de inte gjort något fel på olycksplatsen men när de kommit hem och tänkt igenom saker och ting förstår att de inte har någon chans och sen skiter i att skadeanmäla eftersom det inte är någon ide och tycker säkert det är pinsamt att berätta för någon att de måste betala för skador han åsamkat genom att inte kunna köra bil. Detta leder till att de skall skicka två stycken påminnelser brevledes innan de till slut dömer till ens fördel.

Om motparten i ditt fall nu anser sig inte ha gjort något fel hade han nog som du kontaktad sitt bolag första sak när han kom hem. Jag tror de som inte har så bråttom att skadeanmäla oftast har en anledning till det :cool: