handdator

Visa fullständig version : Kan chins/latsdrag påverka axlar


mak
2010-12-27, 18:22
jaa, som rubriken lyder....
Kan man överanstränga ex. supraspinatus eller infraspinatus när man kör chins eller latsdrag?

MVH

Sheogorath
2010-12-27, 18:34
jaa, som rubriken lyder....
Kan man överanstränga ex. supraspinatus eller infraspinatus när man kör chins eller latsdrag?

MVH

Risken är inte direkt överhängande men frågan är helt omöjlig att svara på utan att veta hur du tränar. Något särskilt du tänker på?

mak
2010-12-27, 23:29
Risken är inte direkt överhängande men frågan är helt omöjlig att svara på utan att veta hur du tränar. Något särskilt du tänker på?

okej, det är så att jag har lite problem med min axel och kände idag när jag körde chins att det tog på exakt det stället som jag har lite problem med.
Men nu i efterhand förstår jag självklart att det inte är lätt att bedöma detta..

MVH

Bluesparv
2010-12-28, 07:31
jaa, som rubriken lyder....
Kan man överanstränga ex. supraspinatus eller infraspinatus när man kör chins eller latsdrag?

MVH

Min erfarenhet säger ja på den frågan. Har exakt det problemet nu, vertikala drag smärtar i baksida axel/rotatorerna. Pressar och horisontella drag känns inte öht där.

Misstänker att det kommer sig pga stelhet och ett försök att göra chins med huvudet upp framför stången, det var iaf efter det som det började.

mak
2010-12-28, 11:15
Min erfarenhet säger ja på den frågan. Har exakt det problemet nu, vertikala drag smärtar i baksida axel/rotatorerna. Pressar och horisontella drag känns inte öht där.

Misstänker att det kommer sig pga stelhet och ett försök att göra chins med huvudet upp framför stången, det var iaf efter det som det började.

aa, precis så är det för mig också!
kanske ska köra lite lättare latsdrag ett tag framöver.
tack för svaret :)

Damien Thorne
2010-12-28, 18:21
jaa, som rubriken lyder....
Kan man överanstränga ex. supraspinatus eller infraspinatus när man kör chins eller latsdrag?

MVH

Ja,

Jag kunde inte köra chins när jag hade ont i axlarna (inklämningssyndrom).

Osis
2010-12-28, 21:06
Säger ja på den frågan också. Jag har haft en smärtande axel ett tag nu, men efter att ha jobbat med mitt utförande i just latsdrag så har smärtan nästan försvunnit helt.

Curls
2010-12-28, 21:45
Ja, får vara väldigt noga när jag kör dessa övningar och verkligen inte gå så tungt

mak
2010-12-29, 01:17
Ja,

Jag kunde inte köra chins när jag hade ont i axlarna (inklämningssyndrom).

ja det känns faktiskt som om jag klämmer någon muskel eller sena.
Tack för alla svar! :)