handdator

Visa fullständig version : Styrke/muskelutveckling..Är det så enkelt?


Lellan
2003-11-11, 14:19
Har tränat på några månader utan strålande resultat. Stagnerat. Visst har jag ätit slarvigare (längre mellan måltider, körde en keto(=puckat), ojämnt proteinintag och inte uteslutande långsamma när det "ska" vara det) och slarvat med sömnen.. men är det så enkelt? Att förklaringen finns där?

Eller kan man felsöka i träningsupplägget? Visst, jag ska börja sova och äta också.. men har ni några enkla "nujävlaranammaskajagkörahårt" -träningsupplägg?

Typ helt byta övningar ett tag osv? (har tyvärr inte tid att kolla igenom sökfaktorn, Lat-Lellan is back.. :em:)

Anledningen till den tappade motivationen var inte BARA kolozzeumbrist utan även att hur jag än trixade så BLEV jag bara inte starkare/muskulösare.. :insane: :(

(fel avdelning? Sorry isf, flytta gärna!)

palme
2003-11-11, 14:27
Basövningar, svårt at inte lyckas om man kör de.

emmzan
2003-11-11, 14:30
Tålamod är det som ofta brister i träningen.. Att man inte orkar vänta tillräckligt länge på att saker ska hända.. Fråga mig, jag är expert på att vara otålig!

Se till att man äter ordentligt och inte tränar för mkt - vilket jag vill minnas att du var väldigt bra på tant Lellan :)

/emma

z_bumbi
2003-11-11, 14:32
Testa att fixa kost och sömn så får du ju se om det är där problemet ligger. Det går ju inte att säga någon om själva träningen då du ju inte säger hur du tränat?

Lellan
2003-11-11, 14:39
Originally posted by z_bumbi
Testa att fixa kost och sömn så får du ju se om det är där problemet ligger. Det går ju inte att säga någon om själva träningen då du ju inte säger hur du tränat?

Jag SKA sa jag ju.. :em: :thumbup:

Tja, jag har kört tredelat på 1-1½ vecka, försökt variera övningarna men med betoning på bas. Tyvärr är jag kass på teknik och har inte haft tid att lära upp mig så det har inte blivit knäböj el mark. Knappt ens bänk så jag ljuger ju nu när jag säger bas.. :confused: Menar väl övningar som engagerar stora muskelgrupper, rodd, chins osv osv (orkar inte räkna upp hela kroppen). Inte så tillkrånglat.

-> Emmz

Tålamod känns det som om det är det enda jag har eftersom jag nötit och nötit men vadsjutton.. vore ju skoj med resultat också. Tror faktiskt sömnen är största boven. Har ätit mig rund och go iaf, så energiintaget har inte varit dåligt men dåligt planerat. Längtar efter skärpning så den började idag. :)

Det kändes liksom som att det inte gick så bra när jag försökte göra rätt så då tappade jag motivation men det blev ju knappast bättre. Får slå in på den riktiga vägen istället.. Äta MAT och använda den energin på bästa sätt. Chocka kroppen på det sättet istället för genom revolutionerande upplägg? (vad nu det skulle vara,,)

Lellan
2003-11-11, 14:58
-> Boffen

Kan nog stämma. Men man VILL ju lika mycket för det! Första gången jag gick in på ett gym så fick jag höra att eftersom jag inte tränat förr så hade jag inget muskelminne och skulle knappt kunna få några muskler. Kul. Alltså sket jag i det. Kan tala om att jag inte fick några resultat av det upplägget.. :rolleyes:

Började sen på ett bättre gym och har slitit häcken av mig när jag tränat sen dess (förutom nu på sistone, då jag tränat pga pliktkänsla - inte träningslust och glädje).

Äh, får sluta gnälla och göra mitt bästa. Det är klart det är det det hänger på. Men jag fick ett sånt sug efter universalknep bara.. :em: :notme: Borde veta bättre!

kharon
2003-11-11, 15:41
Jag föreslår att du tar en vilovecka. Skit i allt vad som heter träning, ät det du vill, vaka hela natten eller sov hela dagen om du känner för det.

Sen lägger du upp ett ordentligt schema med brutala basövningar och bra och stor kosthållning och sen tar du i på allvar med sällan skådad motivation och så visar du oss vad du går för! Slutfjollat! (som du skrivit i din träningsjournal! :-))


:thumbup:

mickehbg
2003-11-12, 08:55
Lär dig tekniken först, innan du lyfter för tungt. Annars kommer skadorna som ett brev på posten :)

Hitta en kompis att träna med, en som du kan peppa & en som kan peppa dig. Det är även lättare för en som står sidan om att se om man lyfter fel.
Motivationen höjs om man har någon att prata träning med. Fast det är klart individuellt.

Dessa två sakerna funkade för mig. Jag är mycket starkare & större än för några år sedan.
Det jag har kvar att göra när jag stagnerar är min kost. Har aldrig ätit rätt. Men jag har klarat mig bra trots det. Men det är den saken jag ska ta tag i nu :)

aliquis
2003-11-12, 11:59
var tränar du?

Hnke
2003-11-12, 18:39
Träna hårt och vila mkt... och glöm inte maten :nono:

Lellan
2003-11-21, 10:25
Den här tråden är så pinsam att den eg borde tigas ihjäl.. :em: ("Jag gör fel.. varför blir det inte rätt?" Typ.. :rolleyes: ) Trevligt med alla svar dock! :thumbup:

MEN.. hursomhelst så har jag vilat från träningen, däremot så har jag fått så attans svårt att äta och sova ordentligt, tipset om träningskompis för motivationen är nog smart men som tjej är det inte lätt att "ragga" upp en träningskompis... eller tja, ni fattar. Någon som vill träna, lite på samma nivå osv.

Särskilt inte när man tränar oregelbundet - för tillfället rusar jag till gymet när jag har en ledig stund känns det som (kan bli konstiga tider, ibland hemma dessutom), ändå tränar jag mindre än på en massa år.

Babbelgumman är i farten igen..hrrm. Det jag funderar över nu är onödigt vetande såsom:

Sliter det mer än det ger att träna på för dålig kost och sömn? Jag måste träna för annars får jag värk i axlar om det går för lång tid.. och det är så tråkigt att leva utan dessutom..

Anledningen till frågan är ju inte att jag skulle sluta träna isf, utan att kanske DET kan få mig att skärpa mig.. :whipped:

Lellan
2003-11-21, 10:29
Originally posted by aliquis
var tränar du?

Bästa stället, men se det har inte hjälpt.. Förresten så känner jag folk där du jobbar, liten värld! Hälsa Anders H om du vill! :)

Herkulez
2003-11-21, 10:48
börja räkna och skriv upp antal reps, och sen så försöker du slå dina tidigare rekord varje vecka

Kanske fungerar för motivationen :confused: :thumbup:

aliquis
2003-11-21, 18:04
usch då, alltid läskigt när folk vet vem man är, men det kanske du inte vet iofs? kanske bara kollade profile?

Anders Hs klass gick jag i när vi läste tenk(it/pc-samordnare) också.

Anledningen till att jag frågade var väl mest att jag också tränar ensam, och att jag ändå inte har fått några resultat (mest pga ätstörningar antar jag) så jag är väl ändå på tjejnivå =)

Men jag tränar inte på bästa stället i örebro och pga vissa individers trångsynthet kommer jag inte kunna göra det inom dom närmsta 1.5åren eller så :/. Känns lite trist för jag har talat med en väldigt trevlig person (Lena, hår&nagelbandet) som har varit lite peppande mot mig och mitt liv som tyckte jag skulle gå där.

Kan du inte dra med dig Anders då? Han klagar jämt på att han är "lite krasslig" och därför inte kan träna ;)
(och så har han utökat drickaförsäljningen på kommunen med att fylla kylskåpet med massa kondisbitar och godis men tillslut tog platsen slut så godiset har fått flyttat ut på en bänk och kylskåpet är fullt med ett mindre cafes urval av drickor och kondisbitar. Du får ta upp näringsbiten med honom också =D)

X-Change
2003-11-21, 19:13
Sätt dig ner och tänk efter vad du vill med din träning och hur mycket tid du är beredd att lägga ner på den osv.
Hur motiverad du är egentligen. Om du går dit för att du gillar att träna eller om du bara vill öka i muskelmassa!?

Utefter svaren du får så lägger du upp träningspassen och kosten efter det. Behöver ju inte alltid vara "lagad" mat.
Menar med det ifall det krisar sig så är det bara att svepa i sig lite yougurt och några mackor, som nödlösning!

Kanske tränar du för mycket. Testa annars att minska på passen och köra en "teknik"-period där du drar in basövningarna och se till att lära dig dem.

Sömnen är ju viktig den med. Kan själv erkänna att jag slarvar med den!

Lycka till och hoppas att ökningarna kommer snart!

:cheers:

miffo
2003-11-21, 20:05
det är aldrig lätt för tjejer att lägga på sej muskler men fördelarna av träning kan du ju få ändå så här kommer mina tips
1 träna regelbundet hur svårt det än blir
2 tänka lite på att få i dej protein fett o kolhydrat varje måltid
3 träna inte för ofta och för tungt
:bpump:

Diana
2003-11-21, 23:05
Halloj Lelliss ja va i exakt samma situation som dej för ett par år sen hade tränat eftermax ot i ungf 2 år hah men man kan ju knappast säga att ja satsade seriöst,följde lixom bara de "regler" ja kännde för för tillfället osv sen hittade ja detta informativa forum o tjatade tålamodet av diverse kunniga me alla frågor o lärde mej massa som du ju oxå gjort eller hur för innerst inne VET du ju nästan säkert vad du bör göra för att de ska bli rätt men de känns lixom som att de finns ju inga garantier att de funkar?men ge dej fan på att du ska va råduktig o göra ALLT rätt i en hel vecka skrv ner exakt vad du ska äta o när, gör matlådor,planera inköp osv träna TUNGT med så många basövningar som möjligt o de viktigaste ät MYCKE,ja gjorde felet att käka för lite i början o då står de helt still man tappar ju ork o motivation ,tror de är väldigt vanligt att framförallt tjejjer käkar alldeles för lite kroppen behöver mer näring än man tror för att vilja lägga på muskler men allt detta veeet du ju redan ville bara ge dej en mental knuff så att säga för nu jävlar nästa vecka ska du träna hårt som fan eller hur?!o sen innan du anar kommer de ha gått fler veckor o du kommer se resultaten o då vill du inte gå tillbax till ickeränandet! visst många säger att man ska göra små förändringar så man inte tappar suget o tröttnar,själv är jag den sortens person som alltingen gör ALLT helt rätt eller så får de va så de va såhär ja gjorde iaf!lycka till o glöm inte att berätta om de groteska ökningar du kommer göra framöver:bpump: :bpump: :eating: