handdator

Visa fullständig version : Hade koffein varit lagligt om det inte funnits naturligt i kaffe?


Morrris
2010-12-26, 21:17
Som topic.

Hade koffein klassats under andra centralstimulerande substanser som kokain och amfetamin om det inte funnits en stark tradition av kaffedrickande?

Vunnis
2010-12-26, 21:20
Troligtvis. :)

Deceiver85
2010-12-26, 21:22
Omöjligt att svara på.

Crocker
2010-12-26, 21:22
Ja?

Morrris
2010-12-26, 21:23
Omöjligt att svara på.

Självklart. Spekulera!

Sheogorath
2010-12-26, 21:27
Synefrin kommer förmodligen klassas inom kort (spekulation) och koffein är nog ett starkare centralstimulantium än synefrin, så "ja".

Crocker
2010-12-26, 21:28
Synefrin kommer förmodligen klassas inom kort (spekulation) och koffein är nog ett starkare centralstimulantium än synefrin, så "ja".
Att det finns naturligt i Kakao,Guarana då?

Torsk_ole
2010-12-26, 21:29
Var finns koffein mer i?

Sheogorath
2010-12-26, 21:32
Att det finns naturligt i Kakao,Guarana då?

Inte i kakao, väl? Det är nog theobromin du tänker på? Guarana och te, visst. Hur som: "naturligt-argumentet" är inte alls gällande när det kommer till drogers laglighet/olaglighet. Precis som koffein finns naturligt i kaffe, te och guarana så finns kokain naturligt i Erythroxylum coca, synefrin i pommerans, psilocybin i toppslätskivling, opium i vallmo, THC i cannabis etc etc. Samtliga högst olagliga droger. Tyvärr...

Crocker
2010-12-26, 21:34
Inte i kakao, väl? Det är nog theobromin du tänker på? Guarana och te, visst. Hur som: "naturligargumentet" är inte alls gällande när det kommer till droger. Precis som koffein finns naturligt i kaffe, te och guarana så finns kokain naturligt i Erythroxylum coca, synefrin i pommerans, psilocybin i toppslätskivling, opium i vallmo, THC i cannabis etc etc.

Chocolate and health. A scientific overview for the health professional. Chocolate Manufacturers Association of the USA, 1997

The cocoa manual. Cacao de Zaan, 1993, p 91-92)

hultman
2010-12-26, 21:36
Ehm. I "normala doser" känner man ingenting och det sipprar inte igenom blod-hjärn-barriären så det har inga effekter på välbefinnandet. En tämligen verkningslös "drog".

Sheogorath
2010-12-26, 21:38
Chocolate and health. A scientific overview for the health professional. Chocolate Manufacturers Association of the USA, 1997

The cocoa manual. Cacao de Zaan, 1993, p 91-92)

Va?

Crocker
2010-12-26, 21:40
Va?
Jag glömde fullängdsartikeln, skulle ta med referenserna om du missade de. *cupid*

http://www.food-info.net/uk/qa/qa-fp47.htm

Sheogorath
2010-12-26, 21:42
Jag glömde fullängdsartikeln, skulle ta med referenserna om du missade de. *cupid*

http://www.food-info.net/uk/qa/qa-fp47.htm

Aha. Men framförde du alltså argumentet att eftersom koffein finns naturligt i diverse växter så kan det inte klassas? Eller vad menade du initialt?

Crocker
2010-12-26, 21:46
Aha. Men framförde du alltså argumentet att eftersom koffein finns naturligt i diverse växter så kan det inte klassas? Eller vad menade du initialt?
Att det finns i vanliga livsmedel, typ kreatin-"aktigt". Jag spekulerar vilt bara.

Morrris
2010-12-26, 21:48
Inte i kakao, väl? Det är nog theobromin du tänker på? Guarana och te, visst. Hur som: "naturligt-argumentet" är inte alls gällande när det kommer till drogers laglighet/olaglighet. Precis som koffein finns naturligt i kaffe, te och guarana så finns kokain naturligt i Erythroxylum coca, synefrin i pommerans, psilocybin i toppslätskivling, opium i vallmo, THC i cannabis etc etc. Samtliga högst olagliga droger. Tyvärr...

Skillnaden mot kaffe/koffeinjämförelsen är dock att:

1. Det finns en någorlunda gammal tradition av att dricka kaffe i... världen(?).

2. Av kaffedrickande får man i sig signifikanta mängder koffein.

Sheogorath
2010-12-26, 21:51
Skillnaden mot kaffe/koffeinjämförelsen är dock att:

1. Det finns en någorlunda gammal tradition av att dricka kaffe i... världen(?).

2. Av kaffedrickande får man i sig signifikanta mängder koffein.

Ja, det hade säkert gått att ha någon slags gränsvärde för vad man får ha i blodet. Jag skrev mitt svar så som jag gjorde eftersom jag missförstod Crocker. Jag tolkade det som att han menade att man inte kunde göra koffein olagligt eftersom det är naturligt förekommande. Men det var alltså inte så han menade har vi rätt ut nu.