handdator

Visa fullständig version : Ojämn höft! Framförallt problem med knäböj...


lejonet
2010-12-26, 14:05
Hej. Under ett lite mer än ett år har jag har problem med min högra ljumske/höftböjare då jag knäböjer. Smärtan kommer framförallt vid vändläget och då jag trycker ifrån. Jag har alltid trott att problemet kom p.g.a. jag tränade för hårt och skadade muskeln men nu på senare tid har jag märk att jag är oerhört sne i höften då jag böjer. Jag har bifogat en bild som illustrerar hur det ser ut, sett bakifrån. De två stora röda bollarna är alltså mina skinkor och när det ser som värst ut kan det skilja uppemot 5 cm i höjd. Jag har försökt att åtgärda problemet genom att ställa mig framför spegeln och köra långsamma repititioner. Detta har fungerat sådär men ibland lyckas jag ändå inte få till det och direkt jag lägger på lite mer vikt säg 100+ så blir det svårare att fixa det. Jag har fundrat på vad problemet kan bero på och jag har kommit fram till att det till stor del beror på att jag har lärt in mig fel teknik och att jag på så sätt har blivit snetränad. Men jag funderar också på om det kan ligga någon form av ojämnhet i höften. Jag glömde att säga att jag har varit noga med att kolla att både benen är lika långa så det beror det inte på.

Sen så är det inte bara i böjen jag märker av detta utan jag tror också att det är samma problem som spökar i min bänkpress. När jag bänkpressar har jag en tendens att vrida höften lite och skjuta upp höger axel så att jag ligger snett med överkroppen. Bilden som jag har bifogat illustrerar hur det ser ut uppifrån. Rakt framifrån är stången rak alltså parallell med golvet, oftast iaf.

Jag kan nämna att jag är väldigt mycket stelare i höger skinka och att jag har besökt två st. sjukgymnaster och en naprapat/kiropraktor (minns inte riktigt vad han var). Endast en av dessa har lyckats hjälpa mig lite och det var en av sjukgymnasterna som konstaterade att jag har dålig bålkoordination och stabilitet. Av honom fick jag lite bålträningsövningar som verkar funka lite gran. Han knäckte även till mig och fick smärtan att försvinna under ett pass men sen återkom det igen..

mvh
Lejonet

Chaan
2010-12-27, 08:35
Det räcker nästan aldrig med en behandling. När du har en strukturell låsning (för det har du, smärtan gick över när de knäckte ut den) så har ju mjukdelarna anpassat sig efter detta, och mjukdelar är inte alltid så mjuka heller. Benhinnor, senor och ligament är alla ganska stela element i rörelseapparaten. Och uppepå det så anpassar sig musklerna efter strukturen. Därför måste man ofta behandla även musklerna. Du kan ju föreställa dig att den ena gluteus är mycket kortare utifrån illustrationen. Har det dessutom gått så långt att det gör ont så kommer det inte gå över på ett vips heller. Förmodligen måste du ha något stretchprogram som du gör regelbundet (i kombination med manuella behandlingar förmodligen) och kanske kommer det ändå inte bli bättre förrän du gjort det i ett halvår.

creperiet
2010-12-27, 08:59
Det finns ju även möjligheten att benstrukturen i bäcken/ländrygg är asymmetrisk, men sannolikheten minskar ju när du säger att du blivit bättre att manipulation.

lejonet
2010-12-28, 13:08
Det räcker nästan aldrig med en behandling. När du har en strukturell låsning (för det har du, smärtan gick över när de knäckte ut den) så har ju mjukdelarna anpassat sig efter detta, och mjukdelar är inte alltid så mjuka heller. Benhinnor, senor och ligament är alla ganska stela element i rörelseapparaten. Och uppepå det så anpassar sig musklerna efter strukturen. Därför måste man ofta behandla även musklerna. Du kan ju föreställa dig att den ena gluteus är mycket kortare utifrån illustrationen. Har det dessutom gått så långt att det gör ont så kommer det inte gå över på ett vips heller. Förmodligen måste du ha något stretchprogram som du gör regelbundet (i kombination med manuella behandlingar förmodligen) och kanske kommer det ändå inte bli bättre förrän du gjort det i ett halvår.

ok. Synd att det är så dyrt att fara till sjukgymnasten bara... Jag var hos en mycket duktig en i Malmö men där tog de 480kr för ett besök! Så det lär kosta skjortan av mig att göra regelbundna kontroller. Men men... Det är nog en bra investering med tankt på att kroppen skall jag ha hela mitt liv.

lejonet
2010-12-28, 13:09
Det finns ju även möjligheten att benstrukturen i bäcken/ländrygg är asymmetrisk, men sannolikheten minskar ju när du säger att du blivit bättre att manipulation.

Man kan nästan säga att det är tur att manipulationen gav något eftersom ett asymetriskt bäcken inte låter något vidare. :P

creperiet
2010-12-28, 13:16
Man kan nästan säga att det är tur att manipulationen gav något eftersom ett asymetriskt bäcken inte låter något vidare. :P

Jag vågar säga att det är ganska få som har två helt symmetriska kroppshalvor, det är mer en fråga om hur mycket - ofta inte så mycket att kroppen inte klarar att kompensera för det av sig själv. Och skulle så vara fallet finns det ju hjälp för det också, skoinlägg etc.

Chaan
2010-12-28, 14:54
Jag vågar säga att det är ganska få som har två helt symmetriska kroppshalvor, det är mer en fråga om hur mycket - ofta inte så mycket att kroppen inte klarar att kompensera för det av sig själv. Och skulle så vara fallet finns det ju hjälp för det också, skoinlägg etc.

Vad far du efter? Han hade ju kollat benlängd?

Lurifax
2011-11-30, 20:44
Bumpar. Har samma problem som TS illustrerar i sina bilder. Var nyligen till en sjukgymnast som påstod att jag hade en anatomisk benlängdsskillnad och tyckte jag skulle testa börja träna med en upphöjning under vänsterfoten och träna på som vanligt - för att sedan komma tillbaka på ett återbesök om någon månad. Har testat köra lite böj och mark med en upphöjning under vänsterfoten. Men i bottenläget känner jag att jag får någon sorts inklämd känsla i vänster höftböjare. DVS samma problem som när jag körde utan upphöjning. Dagarna efter känner jag mig stel och har ett grovt obehag i vänster höftböjare.

Är det någon som har några tankar / synpunkter vad jag bör göra åt detta?

Lurifax
2011-11-30, 21:01
Eller jag tror snarare att det är höftsträckarna.