handdator

Visa fullständig version : Problem med min hund, hjälp någon!


L Johnsson
2010-12-26, 14:02
Jag har en gullig liten Golden Retriever som jag och min flickvän tycker mycket om. Han är världens bästa hund i vanliga fall men nu har han stött på ett problem som jag och min flickvän inte vet hur vi riktigt ska tackla.

Det hela började med att han var ovanligt slö för kanske två veckor sedan. Han bara låg och slöade hela dagen och var inte alls intresserad av någon promenad vilket är väldigt olikt honom. Det konstiga beteendet blev inte alls bättre utan fortsatte och snarare eskalerade under veckan. Han var som förbytt, en helt annan hund!

Nu i veckan så var jag hemma inför julen för att städa och göra huset fint och då ser jag plötsligt att den rackaren smiter undan från sin vanliga plats i soffan och traskar ner för källartrappan. "Märkligt" tänkte jag då "Hector som varit så passiv de senaste dagarna...". Jag blev ju förstås nyfiken vad som fick upp honom från soffan så jag följde efter honom i smyg ner i källaren och ni kan aldrig tro vad jag såg!

Jag trodde verkligen inte mina ögon själv. Längst inne i det gamla badrummet som jag borde gjort om för länge sedan men inte orkat för att vi aldrig använder det ser jag att min hund sitter och tuggar på något med lyckliga ögon! Jag konfronterar ju honom genast och frågar honom i allvarlig ton "Hector vad äter du?". Inget vettigt svar får jag bara lite gläfsande, Hector var nu helt slö igen, nästintill apatisk faktiskt. Så jag får tillslut bära upp honom från trappan och lägga honom på soffan igen.

När jag undersöker hörnet där jag hittade honom tuggandes ser jag att hela hörnet är överfyllt med svampar! Riktigt märkligt för så vitt jag vet gillar väl inte hundar svampar? Aja tänker jag då. Berättar förstås allting för min flickvän när hon kommer hem som inte heller tycker det är något stor deal men vi kommer överens om att låsa dörren till den gamla toaletten i källaren eftersom svamparna inte verkade nyttiga för vår älsklingshund.

Nästa morgon vaknar jag av att någon skäller! Aldrig tidigare har Hector - som i övrigt är en sansad hund som inte bryr sig ifall någon annan hane skäller på honom eller ens om det är en löpande tik i farten - varit så uppjagad! Han frustar, skäller, klöser mig över bröstet om vartannat.
Denna aggressiva tendensen fortsätter hela dagen tills han plötsligt bara är försvunnen. Jag och min flickvän blir förstås väldigt oroliga och letar länge och väl efter Hector. Slutligen hittar jag honom i källaren igen. Då har odågan på något sätt haft sönder fönsterglaset ner till källartoaletten och käkat svamparna. Så där ligger han återigen helt apatisk.

Nu fick det vara nog! Jag skrapade bort alla svamparna jag hittade i badrummet och slängde dem i en noga förseglad påse. Jag spikade igen fönstret och dörren och stängde ventilerna. Nu skulle den odågan till hund minsann inte komma åt svamparna!

Det var odrägligt i två dagar innan jag återigen nu hittade Hector helt apatisk med glansiga tomma ögon i soffan. Jag vet inte var han har fått tag i svamparna nu, jag har kollat hela huset utan resultat. Han måste ha snokat upp dem i någon buske eller så, jag vet inte men så här kan jag inte ha det! Både jag och min flickvän känner en stor vanmakt inför detta. Vad ska vi göra?

Aldrig skulle jag kunna tro att Hector skulle börja käka svampar, hur ska jag få honom att sluta nu när han bevisligen hittar dem på annat håll? Jag kan ju inte låsa in min älsklingshund direkt...
Och till veterinären vill jag inte gå, tänk om svamparna är narkotikaklassade så Hector hamnar i livstidsbur eller något sådant hemskt. Någon här måste ju ha varit med om något liknande? Det finns ju faktiskt gott om kunniga hundmänniskor här på Kolo. Hur löste ni det?

Mental
2010-12-26, 14:05
Pleh

Sparven från Minsk
2010-12-26, 14:08
Vetrinär omgående typ, ta gärna med lite av svampen.

L Johnsson
2010-12-26, 14:09
Vetrinär omgående typ, ta gärna med lite av svampen.

Är du säker på att det är så klokt? Tänk om dom avlivar han eller något!

Morrris
2010-12-26, 14:12
Flashback. Nu.

Sparven från Minsk
2010-12-26, 14:12
Är du säker på att det är så klokt? Tänk om dom avlivar han eller något!

Är väl bättre än att hunden lider? Samt att de inte får avliva honom utan dit tillstånd.
Eller nä, bäst att fråga random guys på ett nätforum istället då det gäller ett kärt husdjurs hälsa *rolleyes*

r3mpuh
2010-12-26, 14:14
Troll! ;L

mattilainen
2010-12-26, 14:16
TrolleT!

L Johnsson
2010-12-26, 14:18
Är väl bättre än att hunden lider? Samt att de inte får avliva honom utan dit tillstånd.
Eller nä, bäst att fråga random guys på ett nätforum istället då det gäller ett kärt husdjurs hälsa *rolleyes*

Finns ju faktiskt rätt många kunniga hundägare på Kolo. Så jag tänkte fråga om någon annan varit med om något liknande bara. Jag är fortfarande tveksam till veterinär. De kanske anmäler mig för djurplågeri eller något annat så att jag inte får behålla honom.
Precis som du säger är Hector som en familjemedlem, så jag vågar inte bara chansa och gå till veterinären med honom utan att veta vad som väntar!

Exdiaq
2010-12-26, 14:27
Ska du trolla kan du väl i alla fall göra det roligt och trovärdigt?

snej
2010-12-26, 14:27
Cool story broh!

limenka
2010-12-26, 14:29
Troll! ;L

TrolleT!

Ska du trolla kan du väl i alla fall göra det roligt och trovärdigt?

Cool story broh!

Tycker Existenz är något för er.

Morrris
2010-12-26, 14:30
Neighborhood Watch!

Apos78
2010-12-26, 14:34
Trollar du så grattis till att du iaf skrapade ihop 13 svar. Om inte, veterinär direkt! Ta med svamp och visa upp.

Tomten
2010-12-26, 14:37
Trollar du så grattis till att du iaf skrapade ihop 13 svar. Om inte, veterinär direkt! Ta med svamp och visa upp.

Klart det är ett troll. Finns inte en hund som skulle ha vett att hushålla med något den gillar.

r3mpuh
2010-12-26, 14:38
Tycker Existenz är något för er.
Såklart, har du inte sett dagens update?
Dagen höjdpunkt juh!:thumbup:

Onigiri
2010-12-26, 14:57
Ta med honom till veterinären på en hälsokontroll och förklara hur han har bettet sig under den senaste tiden och att han ätit svamp. Låter som någon form av förgiftning.

Jens.Andersson
2010-12-26, 15:51
Mata han med ett halvkilo psykedeliska svampar, när han är lagom trippad och on the edge
klär du ut dig till tomten och jagar han med dammsugaren i 2 timmar. Han kommer aldrig mer
titta på en svamp.

bb X
2010-12-26, 16:16
Best of!

rooz
2010-12-26, 16:16
Mata han med ett halvkilo psykedeliska svampar, när han är lagom trippad och on the edge
klär du ut dig till tomten och jagar han med dammsugaren i 2 timmar. Han kommer aldrig mer
titta på en svamp.

+1

Just do it:hbang:

jocke12
2010-12-26, 16:24
Best of!

Det går väl ändå inte att rättfärdiga, i och med att det är jättedåligt.

Minimjölk
2010-12-26, 16:27
Jag skulle nästan säga att det verkar som att din hund blivit beroende av dessa svamparna Beroendesjukdomar är inget att leka med, Börja med att fråga om han förnekar det som inträffat och se vad han svarar. Så länge han inte erkänner för sig själv att han har ett problem är det kritiskt att du ger honom det stöd han kan få, annars kan du be honom ringa en jourhavande vän för att skälla av sig över telefon.

stafh
2010-12-26, 16:29
http://www.slackers.co.za/uploads/20080526/thread-fail-stamp.gif

David Brent
2010-12-26, 16:30
Skjut den, det enda rätta.

L Johnsson
2010-12-26, 17:38
Bara för att förtydliga för vissa människor här som tydligen tror att jag diktat ihop alltihopa och trollar så förstår jag er. Jag är nästan lite chockad själv, hade ingen aning om att detta kunde inträffa. Jag önskar att jag trollade tyvärr är inte så fallet.

Iaf så har jag och flickvänen diskuterat igenom situationen nu och bestämt oss för att vi ringer veterinären vi brukar gå till imorgonbitti så får vi se om vi kan komma över direkt imorgon eller i veckan. Det är flera som sagt att jag borde ta med mig en svamp eller två. Det låter ju rätt smart för att veterinären snabbt ska kunna förstå vad det handlar om så han kan göra något. Tyvärr kastade jag ju alla svampar jag hittade, men får väl helt enkelt bryta mig in i mitt igenspikadebadrum och se om det växt fram några nya jag kan ta med mig :D.

Hur ska jag göra tills vi får tid hos veterinären? Känns ju nästan som jag måste vara drastisk och koppla fast honom i ett rum nästan fast det tar emot:(

L Johnsson
2010-12-26, 17:41
Mata han med ett halvkilo psykedeliska svampar, när han är lagom trippad och on the edge
klär du ut dig till tomten och jagar han med dammsugaren i 2 timmar. Han kommer aldrig mer
titta på en svamp.

I vanliga fall hade jag skrattat mig sönder och samman för en sådan kommentar, riktigt rolig om det inte var för att jag var så orolig för Hector. Tyvärr blir den inte alls rolig nu när Hector är sjuk och jag inte vet vad det är med honom...

Apos78
2010-12-26, 17:43
Prata med veterinären. Ingen annan kan ge ett svar. Och får du med dig en svamp så är det såklart bra.

loolY
2010-12-26, 17:47
Kolla så att det inte är toppslätskivling, för då bör du inte ta med något till veterinären.
( http://sv.wikipedia.org/wiki/Toppsl%C3%A4tskivling )

Troll
2010-12-26, 18:01
Vad jag inte förstår är ditt frågande om vad ni ska göra med hunden och allas kommentarer om att ta hunden till veterinären (som i och för sig kan vara klokt)... .
MEN DET VÄXER SVAMPAR I DITT HUS!!!! :banned

kanske skulle vara mer broskande att kolla upp???! :smash:

Exdiaq
2010-12-26, 20:55
http://i37.tinypic.com/sw77np.jpg

hallar
2010-12-26, 21:58
Ok vad är problemet? Du misstänker att din hund har ätit svampar. Nu uppvisar den symptom. Kör till veterinär!

Är problemet att du inte har pengar till veterinärkostnaden?

Tolkia
2010-12-26, 22:24
Trolltråd, alternativt är trådskaparen paranoid. Om alternativ två är det rätta: 1) ge hund gräddde (det råd vi fick när vår hund ätit sig sjuk på svamp). 2) till veterinär imorgon när det är vardag och de har öppet, 3) i mellantiden, städa källaren, 4) fundera över lämplig samtalskontakt.

z_bumbi
2010-12-27, 11:48
112

Begär giftinfo

men du SKA kunna beskriva svamparna, inte bara det är svamp utan hur de ser ut och gärna vad du tror det är.
Svampforum brukar vara ganska så döda på vintern men det förekommer en del annat snack där också så troligen får du ett exakt svar om du slänger in en bild.

L Johnsson
2010-12-27, 13:11
Nu har vi ringt veterinären och fått tid imorgon vid lunch ungefär.
Veterinären sa att jag skulle ta med några svampar om jag kunde men nu när jag läste på wikipedia att jag kunde åka fast för knarkinnehav om det var sådana svampar vet jag ju inte riktigt om jag vågar ta med dem. Liknade faktiskt svamparna i källaren men jag är helt värdelös på allt vad svampar gäller så vågar inte säga att det är samma...

Får kanske ringa och begära giftinfo först innan jag släpar med dem till veterinären då. Fan vad illa om min hund har börjat äta knark!!

Som någon sa är det lite illa att det växer svampar i källaren får jag väl faktiskt erkänna:em:. Men aldrig riktigt orkat ta tag i det, iofs har inte källaren blivit bättre av att jag struntat i den:Virro

Tolkia
2010-12-27, 17:10
Men ffs sluta fantisera och ta hand om hunden. Det är väl ytterst tveksamt att det spontant skall mutera fram en knarkodling i någons sunkiga källare, och ännu mer tveksamt att veterinären skall ha så lite att göra att han ids lägga tid på att jaga dig. Problemet är inte att hunden äter knark, problemet är att du förgiftar din hund. Av erfarenhet kan jag säga att du inte kan räkna med att hunden lär sig sin läxa efter att den blivit sjuk en gång; den kommer att göra om det så länge det finns svampar kvar.

Brabo
2010-12-27, 19:21
Odlar du svamparna medvetet? Annars har du väl inget att oroa dig för, förutom att någon kanske ringer rent hus på dig pga svamp i källaren.

Whitetiger90
2010-12-27, 20:19
att de har gått så långt att de börjat växa svampar i källaren är nog ett väldigt gott tecken på att de är dags att fixa!

sen så tror jag inte du åker dit för att du har en svamp som växer i källaren om du inte odlar den själv, då får du skylla dig själv om de blir en utredning över de hela..

angående din jycke så SKA du ta den till veterinär..

men skulle jag vara du så skulle jag sanera källaren med något medel och sen fixa källaren..