handdator

Visa fullständig version : Personliga erfarenheter av Alanya Maj/Augusti


Crocker
2010-12-26, 00:56
Vi ska åka på semester, antingen 16/5 och 7 nätter där, eller 20/8 7 nätter där. Jag söker personliga erfarenheter, främst på utelivet, temperaturmässigt. Google finns såklart, men mestadels bara resebyror utan personliga synvinklar.
MVH

Thewind
2010-12-26, 03:07
Jag och min flickvän var där i fyra nätter. Vi tyckte att det var lite för mycket försäljare och dyl. Mycket "we sell plankstek" etc. Mysigt med strand och stad så nära, men ändå så uppenbart byggt för turism. Åk till Antalya istället. Billigare, större, samt har allt alanya har och mer därtill.

ante
2010-12-26, 03:33
Jag och min flickvän var där i fyra nätter. Vi tyckte att det var lite för mycket försäljare och dyl. Mycket "we sell plankstek" etc. Mysigt med strand och stad så nära, men ändå så uppenbart byggt för turism. Åk till Antalya istället. Billigare, större, samt har allt alanya har och mer därtill.

+1

Lite väl "turistigt" samt att de flesta är lite väl sliskiga.

Morrris
2010-12-26, 11:05
Helt klart ett av de mest deprimerande ställen jag varit på. Det finns en tråd om Alanya startad av användaren Åsberg på forumet.

Flykt
2010-12-26, 11:08
Helt klart ett av de mest deprimerande ställen jag varit på. Det finns en tråd om Alanya startad av användaren Åsberg på forumet.
Varför? :)

Hur gamla är ni? Alanya har grymt uteliv om ni är ~18-20 år.
Annars är det som de andra nämnt; turistställe där försäljarna skriker efter en. Är man något sånär världsvan är det bara att ignorera dem. Är man barnfamilj är det inte lika roligt kanske.

Se till att hamna längs Kleopatra beach.

Morrris
2010-12-26, 11:24
18 när jag var där. Delar inte din uppfattning om utelivet.

lurk
2010-12-26, 11:29
Efter en utekväll stoppar ett gäng barn mig och vill bryta arm om pengar. Torskar mot en fet tioåring som fuskar. En viss dispyt hurvida han ska få pengar eller ej uppstår. Tillslut ger jag honom överenskommen summa men under tiden lyckas hans vänner även sno min mobil.
Hittar en man som utger sig vara civil polis, full som attans var han. Han åtar sig fallet och börjat bitchlappa upp alla småbarn han får tag i.
Tillslut bryter ett av barnen och säger att mibilen lämnats till dom "stora grabbarna". Jag om min far följer efter ungen in bland gränderna och hamnar tillslut i ett tomt parkeringshus motsvarande.
Väl där går han upp för en liten trappa som leder till en gallerdörr och börjar ropa. Jag ich farsgubben förbereder oss för fight. Minutrarna går ich ungen fortsätter ropa. Man hör röster längre in bakom dörren men ingen kommer. Efter en tid går det upo för oss att detra inte är den mest genomtänka planen och lättar fort från platsen utan mobil och förlorad heder.

Lite därför jag börjat gymma såhär tio år senare....

Åsberg
2010-12-26, 11:45
Mycket bra historia lurk.

Albin Eriksson
2010-12-26, 12:01
Tempen är nog "lagom", åk iaf inte dit i Juli för det var ett stort misstag. Olidligt varmt!
Utelivet är drag på...

Sheogorath
2010-12-26, 12:26
Den enda utlandssemestern jag gjort som varit riktigt misslyckad är Alanya -08 i juli. All inclusive-maten var äcklig, det var så varmt att man faktiskt inte stod ut, otrevlig lokalbefolkning (förmodar att de är jävligt trötta på turisterna), påstridiga försäljare och samma skit i alla affärer. Gick man till ställen där det mest fanns infödingar släppte de fram varandra i köerna och tryckte bak turisterna (samma där: förmodligen ett djupt hat mot turisterna som förstört deras stad), jag fick (förmodligen helt medvetet) fel matbeställning mm. De har mycket bra sjukvård dock, men vore det inte för värmen hade jag inte behövt uppleva den biten. Fick en "MR hjärna" för att jag hade lite yrsel (pga värmeslag, men eftersom försäkringsbolagen i Sverige bekostar sjukvården ville de göra ALLT, inklusive att operera ut min blindtarm vilket de fick inte). Jag spenderade nästan halva semestern sjuk och/eller på sjukhus. Sambo tog andra halvan. Jag p.g.a. värmeslag -> vätskebrist/illamående -> förlorad matlust -> failspiral. Tappade 8 kg vätska+annat. Min sambo fick ett par nätter på sjukhus p.g.a. matförgiftning.

Alanya på sommaren = epic total fail. Jag kommer bara besöka Turkiet igen om det är för att Sverige ska invadera landet och jämna det med marken.

stevebc
2010-12-26, 12:34
Har ungefär samma syn och erfarenheter som Sheo här. Istanbul är jag däremot väldigt lockad på att besöka. Och Izmir. Alanya och skitställen som det däremot, nej tack.

Raschmus
2010-12-26, 13:40
Alanya var smutsigt och okristet. Precis vad jag ville ha när jag åkte dit. Håller inte alls med att folk där var otrevliga, tvärtom.

feyin
2010-12-26, 13:44
Skapa inte ögonkontakt med en försäljare.

martin86
2010-12-26, 13:49
Håller med Sheo.

Kasst uteliv dessutom.

Crocker
2010-12-26, 15:14
Hur var shoppingen?
Matställen?
Försäljare, ser jag inte som ett problem.
Någon som provade hamam?
Naturen?
Andre sevärdheter?
Stränderna? (Tror vi hamnade vid östra.)

Sedan är jag väl nöjd.

Åsberg
2010-12-26, 15:30
Mycket bra historia lurk.

/Morrris


Ja vad ska man säga. Tycker Alanya var riktigt vidrigt, alla gapiga försäljare men nästan ännu värre var killarna/männen som försökte sälja in restaurangerna de jobbade för.

Det blev lite för mycket när dom greppa tag i en arm eller liknande när man bara gick förbi. Allt är anpassat för turism/svenskar med, de flesta menyer jag läste stod även på svenska.

Utelivet var inte heller direkt bra men då är inte jag killen som tycker om att dansa heller. Var på Robin Hood, stort och mycket folk men utspädd sprit och otrevlig/tjatiga personal. Sen var jag på The Doors några dagar, föll mig mer i smaken men inget speciellt.

Alanya känns lite som paradiset för Svennebanan och co. :D

hultman
2010-12-26, 18:09
Fy fan. Åk INTE till Alanya. Gjorde misstaget att dra dit i två veckor med en polare för att festa. Utelivet sög totalt och det fanns bara en massa fula, jobbiga horungar. Har en rad historier därifrån. De flesta är obehagliga och har något inslag av hat mot turkar.

Crocker
2010-12-26, 18:14
Fy fan. Åk INTE till Alanya. Gjorde misstaget att dra dit i två veckor med en polare för att festa. Utelivet sög totalt och det fanns bara en massa fula, jobbiga horungar. Har en rad historier därifrån. De flesta är obehagliga och har något inslag av hat mot turkar.
Dela med dig. *popcorn*

hultman
2010-12-26, 18:43
Dela med dig. *popcorn*

Hehe. Vissa saker håller man bäst för sig själv :D

En av de värre var dock när jag nappade på en turk som ville sälja gräs. Följde med honom (med rätt mycket pengar i plånboken) på en vespa. Han åkte in i ett ghettområde och jag blev till slut säker på att bli blåst när han fick förstärkning i en sliskig gränd av några vänner med pistoler. Jag spelade mangas och lekte skithäftig, sa något i stil med "hope you're not planning to scare me with those. I'll kill all of you if you try anything" och då försäkrade de om och om igen att de bara ville se att jag inte var snut. Som att en snut ser ut som en svensk och hänger med någon turk på vespa helt utan vapen. Slutar med att vi hänger i någons vidriga lägenhet och röker gräs (som jag inte ens behövde betala för) och sedan blev jag skjutsad hem till mitt hotell med ~5 gram gratis röka som jag och polaren delade på. När jag vaknade dagen efter hade jag över 20 missade samtal från en av turkarna. Efter en stund kom jag på att jag hade sagt att jag ville köpa ett kilo gräs (det kändes som en skitbra idé kvällen innan) för att sedan ge deras överordnade mitt telefonnummer. Rådgjorde med några polare som har en del insyn i Turkiets drogbransch och fick rådet att dra från stan DIREKT. Men jag sket i att svara och efter en dryg vecka slutade det att ringa. Var dock nojig som fan runt klubbarna, och det blev inte bättre av att jag sänkte en västklädd tysk (ni som varit där vet från vilket gäng) efter att han försökt sno en brud jag höll på med.

En av många historier. Det lustiga är att polaren började filma från det att jag kom hem. Efter att vi kastat en stor jävla fisk igenom rutan på en lägenhet i huset bredvid (killen som ägde lägenheten gick ut på balkongen och siktade mot oss med en pistol och skrek att han skulle springa över till hotellet och döda oss) så berättade jag hela historien om kvällen inför kameran utan avbrott i typ 30 minuter. Sedan somnade jag och polaren, som rökt den ena delen av femman vi nyss rullat, får för sig att prata med kameran och gå ut på balkongen och förklara för den hela incidenten med fiskkastandet. Som den redan har bevittnat. Dagen efter knackar en turk på dörren och jag blir nojig som fan. Öppnar till slut med en kniv i handen och där står någon idiot som berättar att vi anmält oss till en jävla boat trip. Jippi, hela dagen spenderade vi på en vidrig jävla båt med turkar, skabbiga svennebananer (inga svenskar dock) och en dj som OAVBRUTET säger "be ready for animation show", som är någon jävla dans de hittat på för att kunna ragga brudar och göra narr av killar.

Finns fan inga snygga brudar där. Vi hittade några brudar från Norge och Nederländerna och aldrig har vi legat så fult.

Crocker
2010-12-26, 18:54
Vilka(et) hotell bodde ni på?