handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen vid Bicepsträning


Anvendarnamn
2010-12-25, 14:03
Körde ett morgonpass och kom ihåg en sak som jag måste fråga kollo så fort jag kom hem.

När jag kör biceps curl med stång (en favoritövning) så får jag jävligt ont i ryggen på nervägen, speciellt om jag försökter hålla emot eller inte sträcka ut armbågarna helt, vilket är så jag tränar.

Har jag ryggproblem eller är detta vanligt hos även er/andra? Hur löser man det? Vill inte ge upp den övningen direkt :)

Inge Enveten
2010-12-25, 14:13
Sätt dig ner och utför övningar där du kan stödja ryggen

Säkerställ dig om att du inte svingar/gungar

Anvendarnamn
2010-12-25, 14:21
Sätt dig ner och utför övningar där du kan stödja ryggen

Säkerställ dig om att du inte svingar/gungar

Hur ska jag kunna köra biceps stångcurl sittandes om jag får fråga?

Men när underarmen är parallel med marken vingar man lite automatisk väl? och för att motverka vingningen det är då jag får ont tror jag.

limenka
2010-12-25, 14:23
Testa köra med bälte!

wird
2010-12-25, 14:27
Samma sak på lätta vikter?

Anvendarnamn
2010-12-25, 14:33
Samma sak på lätta vikter?
Ok, ska söka och läsa på lite om bältet. Men om någon vet någon billigt och bra kan de gärna rekommendera!

Testa köra med bälte!
Nej, när exempel jag kör pyramid i början känns det inte. Och andra med hantlar inte heller.

Inge Enveten
2010-12-25, 14:37
Hur ska jag kunna köra biceps stångcurl sittandes om jag får fråga?



Menar du allvar?

limenka
2010-12-25, 14:38
Menar du allvar?

Blir faktiskt lite svårt om man inte kör scoutcurl(?)

Edit: Scott heter det!!! :D

Anvendarnamn
2010-12-25, 14:40
Menar du allvar?

asså om du menar scottcurl så hänger jag med, men annars inte :S

Inge Enveten
2010-12-25, 14:42
asså om du menar scottcurl så hänger jag med, men annars inte :S

Sätt dig/halvligg på en vanlig bänk och curla med hantlar

Anvendarnamn
2010-12-25, 14:45
Sätt dig/halvligg på en vanlig bänk och curla med hantlar

Menar du att det är lite framåtlutat när du menar halvligg? För curla med hantlar har jag inplanerat sen.

Undrade mest över stående med stång och smärtan?

Men asså somsagt jag ska testa med bälte!

wird
2010-12-25, 14:59
Menar du att det är lite framåtlutat när du menar halvligg?

Bakåtlutad, inte framåt.

Anvendarnamn
2010-12-25, 16:46
Testa köra med bälte!

Ska testa med bälte och se hur det blir.

Någon som testat eller vet något om.

Fitness Pro Power Belt 10mm, som finns på budofitness. Är det en sån?

beckman88
2010-12-26, 02:54
Kanske är ett tecken på att någonting är fel eller släpar, men släng på ett bälte, ignorera och hoppas på det bästa. Ett bälte kan man ju ha på sig hela tiden.

Sheogorath
2010-12-26, 13:15
Kanske är ett tecken på att någonting är fel eller släpar, men släng på ett bälte, ignorera och hoppas på det bästa. Ett bälte kan man ju ha på sig hela tiden.

x
:D
x

Sheogorath
2010-12-26, 13:24
Den typ av smärta du beskriver kan bero på dåligt muskulärt skydd kring ländryggen, d.v.s det som i gymvärlden kallas för "dåligt buktryck" eller liknande. Min erfarenhet är att huggsmärtor som kommer när man försöker parera yttre belastningar ofta beror på detta. Den typ av träning som ofta är givande är att lära sig hitta muskeln transversus abdominis och sedan aktivera denna i olika övningar, exempelvis stångcurl. Googla på "transversus abdominis" och läs mer. Bör finnas övningsguider också.

Termy
2010-12-26, 15:08
Den typ av smärta du beskriver kan bero på dåligt muskulärt skydd kring ländryggen, d.v.s det som i gymvärlden kallas för "dåligt buktryck" eller liknande. Min erfarenhet är att huggsmärtor som kommer när man försöker parera yttre belastningar ofta beror på detta. Den typ av träning som ofta är givande är att lära sig hitta muskeln transversus abdominis och sedan aktivera denna i olika övningar, exempelvis stångcurl. Googla på "transversus abdominis" och läs mer. Bör finnas övningsguider också.

På tal om att lära sig att aktivera transversus abdominus så läste jag en intressant studie häromdagen där dorsalflexion av fötterna ökade aktiveringen av muskeln (i teorin enligt den s.k. irradiationseffekten på spinal nivå).

Objectives To compare the effect of the abdominal draw-in manoeuvre with the abdominal draw-in manoeuvre in combination with ankle
dorsiflexion on changes in muscle thickness and associated muscle activity in abdominal muscles.
Design A preliminary, randomised, controlled study.
Setting University laboratory.
Participants Forty healthy adults (18 males, 22 females) were allocated at random to the experimental group [mean age (SD) 24 (1.6) years, n = 20] or the control group [mean age (SD) 24 (1.9) years, n = 20]. The experimental group performed the abdominal draw-in manoeuvre in
combination with ankle dorsiflexion, and the control group performed the abdominal draw-in manoeuvre alone, five times a day.
Main outcome measures Ultrasonography and electromyography were used to determine the intervention-related changes in muscle activity
and the thickness of abdominal muscles during the abdominal draw-in manoeuvre or the abdominal draw-in manoeuvre in combination with
ankle dorsiflexion.
Results A significant difference was found in the thickness of the transverse abdominal muscle between the groups [mean difference 0.24 cm,
95% confidence interval (CI) 0.08 to 0.40, P =0.005. On electromyography, a significant difference was demonstrated in the amplitude of the
transverse abdominal muscle contraction between the two techniques in the experimental group (mean difference 68.76mV, 95% CI 53.16
to 84.36, P =0.000. The intra-class correlation coefficient (ICC2,1) showed excellent test–retest reliability of ultrasound measurement of the
abdominal muscles: 0.96 (95% CI 0.85 to 0.99) for the transverse abdominal muscle, 0.87 (95% CI 0.62 to 0.98) for the internal oblique
muscle and 0.77 (95% CI 0.44 to 0.96) for the external oblique muscle.
Conclusions This is the first study to demonstrate the additive effect of ankle dorsiflexion on deep core muscle thickness and activity, thus
contributing to existing knowledge about therapeutic exercise for the effective management of low back pain.

Chon, S-C. Chang, K-Y.You, J.H. Effect of the abdominal draw-in manoeuvre in combination with ankle dorsiflexion in strengthening the transverse abdominal muscle in healthy young adults: A preliminary, randomised, controlled study. Physiotherapy 2010;96(2):130-136.