handdator

Visa fullständig version : Axelsmärta framåtlyft tumme roterad innåt/nedåt


Rickard
2010-12-25, 13:26
Satt igår och kollade på ett förslag på axelprehab. En utav övningarna var framåtlyft med tummen nedåt (front raise thumbs down), vilket jag förstått är ungefär som Neer's test.
Då kände jag av en skarp/stickande smärta i framsida/sida axel.

Jag har lite problem med axlarna sedan tidigare då en liknande smärta uppstår främst då jag tränar överstötar men det händer att smärtan uppstår i toppläget av ryck också. Inte lika uttalad som smärtan som uppstod vid framåtlyftet. Smärtan strålar också ut i överarmen med en domnande känsla. Dock inte varje gång utan till och från under en tid av kanske två tre månader. Det händer även att det uppstår domningar nattetid, i axlar som strålar ut i biceps. Dessa släpper av antiinflammatoriska smärtstillande, även stretch och massage av pec. minor avhjälper detta. Utöver detta upplever jag ingen smärta.

Jag har varit och kollat upp axlarna. Fick då veta att jag var framåtroterad i axlarna samt att stabiliseringsmuskulaturen var dåligt aktiverad. Då fick jag stretch av pec. minor, utåtrotationer, sidolyft samt rodd som övningar att göra för att avhjälpa problemet. Jag upplever att detta gör att det blir bättre, men blev lite orolig nu när jag kände hur framåtlyften kunde skoja till det.
Fick inga förmaningar om att skära ner på träningen eller att träna lättare utöver detta.
Jag har även börjat massera skulderbladen med bandyboll och isa dom.

Så det jag undrar över är om jag borde oroa mig något för smärtan som uppstår vid framåtlyften eller om jag kan köra vidare på det jag har?

Rickard
2011-01-03, 17:38
Jag fick väldigt snabbt ordning på detta.
Det som verkade göra störst skillnad var scapula push-ups.
Men även dislocations, behind neck band pull-downs och stretch av inåtrotationen var hjälpsamt.