handdator

Visa fullständig version : Bra träningsskor?


JojjeG
2010-12-25, 09:28
Tja, undrar vilka skor som är bra att styrketräna i men samtidigt så ska man kunna löpa med dem. Tacksam för svar. :)

RS.
2010-12-25, 10:06
Det är tyvärr en svår kombination, löparskor är tänkta att springa framåt i men är inte stabila i sidled. Köp ett par bra löparskor och ett annat par som är stadigare till styrketräningen.

wird
2010-12-25, 10:27
Precis som föregående talare säger så är löpning och styrketräning en svår kombination i skoväg. Du bör nog köpa ett par skor du kan löpa i och ett par stabila skor till styrketräningen. Till styrketräningen kan du köpa ett par så kallade lyftarskor, annars kan jag rekomendera Converse.

grakka
2010-12-25, 12:21
Jag kan ha fel då jag aldrig har testat ett par riktiga lyftarskor, men det borde vara lättare att lyfta i ett par löparskor än vad det är att löpa i ett par lyftarskor. Jag har själv ett par löparskor från Asics och det fungerar bra att styrketräna med dom. I något enstaka fall så har jag markat/böjt utan skor för att få det stumt under foten. Skulle dock aldrig få för mig att springa utan skor.

Bluesparv
2010-12-25, 12:59
Jag har ett par Adidas Stabil. Går utmärkt att lyfta med de, säkerligen att springa i också (men mina ben gillar inte de så fick köpa ett par andra till just den delen).

Johan O
2010-12-25, 13:10
Inov-8 F-lite 230 är populära i crossfitvärlden. Har inte köpt några själv ännu, men det står på inköpslistan. Dom ska vara bra att både lyfta och springa i.

http://www.inov-8.com/Products-Detail.asp?PG=PG1&L=22&P=5050973021

JojjeG
2010-12-25, 13:16
Tack för svaren!

NilsN
2010-12-26, 18:08
Skulle dock aldrig få för mig att springa utan skor.

Har man inte bäst löpsteg barfota?

Bluesparv
2010-12-26, 18:44
Har man inte bäst löpsteg barfota?

Fram tills man får en glasbit i foten iaf :D

Matsa
2010-12-26, 19:56
Finns det någon anledning till att det verkligen måste vara samma par skor du använder till både och? Annars hade jag hellre skaffat två par skor, att ha bra saker på fötterna är rätt viktigt både inom löpning och styrketräning.

Budgetförslag: Styrketräna i ett par Converse All Star kopior (finns för någon hundring på Skopunkten, Skokanonen eller liknande), sedan lägger du resten av pengarna på löparskor.

hertzman
2010-12-28, 06:07
Finns det någon anledning till att det verkligen måste vara samma par skor du använder till både och? Annars hade jag hellre skaffat två par skor, att ha bra saker på fötterna är rätt viktigt både inom löpning och styrketräning.

Budgetförslag: Styrketräna i ett par Converse All Star kopior (finns för någon hundring på Skopunkten, Skokanonen eller liknande), sedan lägger du resten av pengarna på löparskor.

+1

Du behöver ett par stabila skor utan dämpning vid tex böj. När du kör löpning är det kanske mer fördelaktigt med ett par riktiga löparskor.

machine gun
2010-12-28, 11:27
Fram tills man får en glasbit i foten iaf :D

http://www.kirainet.com/images/2010/vibram.JPEG

Mitosis
2010-12-28, 11:41
Finns det någon anledning till att det verkligen måste vara samma par skor du använder till både och? Annars hade jag hellre skaffat två par skor, att ha bra saker på fötterna är rätt viktigt både inom löpning och styrketräning.

Budgetförslag: Styrketräna i ett par Converse All Star kopior (finns för någon hundring på Skopunkten, Skokanonen eller liknande), sedan lägger du resten av pengarna på löparskor.

Jag hittade ett par Converse kopior för 129kr på Deichmann Sko, kan inte säga att jag märkt någon skillnad på dem förutom att de inte kosta 700kr och det står Victory på dem.