handdator

Visa fullständig version : Träna nacktrapzen med låga vikter?


Anvendarnamn
2010-12-24, 21:41
Behöver tips från er hur man kan träna övre trapzen, asså de vid nacken, med lägre vikter.

Alltså är ganska stark. Men vill ha övningar som kräver mindre vikter fast fortfarande är lika tunga, men med låga vikter istället?

Control_61
2010-12-24, 21:59
Tror inte det fungerar riktigt så. Musklerna har ju en huvudfunktion och den delen av trapezius har som huvudfunktion att göra en s.k. "shrug".
Det man kan göra är att göra shrugen svårare, genom att kanske hålla i toppläget en stund etc.

Eller köra dessa http://www.youtube.com/watch?v=kvVEz-tBgvg som jag tycker tar mycket på trapsen.

minsky
2010-12-24, 23:22
Jag brukar köra en variant av shrug med rätt låg vikt. Håller ut armarna ganska mycket och drar upp vikten med trapzen. Svårt att förklara men rörelsen ser ungefär ut som en armhävning i horisontellt läge.

Troll
2010-12-25, 00:35
Att köra shrugsen lite framåtlutad gör dem något tyngre.

limenka
2010-12-25, 01:38
Behöver tips från er hur man kan träna övre trapzen, asså de vid nacken, med lägre vikter.

Alltså är ganska stark. Men vill ha övningar som kräver mindre vikter fast fortfarande är lika tunga, men med låga vikter istället?

Varför? Vad är fel på vanliga shrugs med valfri vikt?

Timme
2010-12-25, 01:59
tror inte det går tyvärr. för att traps ska växa behövs det ordentligt tungt

Matsa
2010-12-25, 02:14
Kommer att tänka på denna:

jSEb1ULOzSQ

Inget jag har kört ofta nog för att kunna säga varken bu eller bä om utan jag har bara provat den här enstaka gånger av ren nyfikenhet. Kändes dock som om den tog bra i traps och man kan inte hantera i närheten av samma vikter som i vanliga shrugs. Marklyft och vanliga shrugs verkar räcka för mina traps så jag kör inte så mycket annat än det.

mikeni
2010-12-25, 16:06
Kommer att tänka på denna:

jSEb1ULOzSQ

Inget jag har kört ofta nog för att kunna säga varken bu eller bä om utan jag har bara provat den här enstaka gånger av ren nyfikenhet. Kändes dock som om den tog bra i traps och man kan inte hantera i närheten av samma vikter som i vanliga shrugs. Marklyft och vanliga shrugs verkar räcka för mina traps så jag kör inte så mycket annat än det.

En amerikansk sida där de sa att detta var den överlägset bästa övningen för serratus anterior, då det bara var den och ingen annan muskel som jobbade. Har tyvärr inte kunnat finna den sidan.
Det känns inte helt korrekt då det är trapezius som har den uppgiften, medan serratus anterior har att trycka fram skuldran.
Eller har jag fel?