handdator

Visa fullständig version : Bör jag deffa eller bulka?


TPC
2010-12-24, 00:47
Hejhej kolozzeum! :)

Så, lite bakgrundsinfo. Försökte gå ner i vikt i somras, lyckades gå ner 2.5 kilo på en månad, vilket jag var fullt nöjd med då jag var fast besluten om att fortsätta gå ner i vikt efter att studierna skulle ta vid. Guess what, så blev det inte. På grund av mycket annat hamnade träningen i andra hand och sporadiskt körde jag cardio och ibland gymträning. Allt eftersom blev det än mindre och mindre träning för mig, samtidigt som det blivit ett klart uppsving på festandet. Kul såklart, men hur jävla gynnsamt är det för formen?

Så, skulle säga att de senaste 2 månaderna har jag i princip inte tränat alls, så jävla illa, men så är det. Undantaget då jag faktiskt försökte köra igång ett max-ot-schema (vilket jag skapade en tråd om här). Det höll en vecka, sen blev jag sjuk i över en och en halv vecka. Därefter föll motivationen och det har nu gått tre veckor sedan dess. Så, lite träning + mer festande (drickande)+ lite lösare förhållningsregler till snacks och skit i veckorna=viktuppgång med 2 kilo. Inte alls särskilt smickrande och just nu tycker jag att jag ser ut som en jävla bonde. Långt ifrån nöjd.

173 cm lång, 67.3 kg. BMI 22.5 och kroppsfett i %: 16 (Vet inte hur väl den infon stämmer, gjorde ett internettest).

Där har vi förutsättningarna, så att ni kan bilda er en uppfattning. Jag är ju knappast smällfet, men ogillar utvecklingen. Ölmagen som börjar ta vid ger mig tung ångest, utöver allt annat jag redan dras med. Så, nu skulle jag ödmjukt vilja be om eran rådgivning - jag är inte särskilt bekväm i mig själv och hade gärna gått upp lite i vikt, och du i muskler självfallet. Samtidigt ogillar jag bilringen runt magen och min feta röv.

Med längd och viktinfo m.m, vad skulle ni rekommendera - en deffperiod eller "bulk"? Vill få ut så mycket som möjligt av min träning i de första 4 månaderna på 2011 pga en särskild anledning (nej, inte beachen, den är sekundär!) och är klart bestämd över att jag ska kunna hålla ett strikt schema. Men problemet kvarstår, ska jag satsa fullt ut på deff (antar att det är svårt att gå upp i muskelvikt under deff) eller köra fullt ut på att äta ordentligt och "bulka" upp?

Kan tillägga också att jag har haft en sjuhelvetes aptit de senaste månaderna, är hungrig väldigt ofta. ifall det nu skulle spela någon roll. Vet inte om det beror på att jag växer, är trots allt 18, så det vore ju inte helt omöjligt.

Skulle uppskatta svar hemskt mycket,
tack på förhand,

TPC

Paperweight
2010-12-24, 02:17
Om jag var dig skulle jag följa hjärtat. Du väger ju redan lite så klart att du inte kommer få någon "jätteform" men du kommer antagligen känna dig bekvämare med tanke på hur du ser på dig själv just nu.

Gå ner i vikt tills du känner dig bekväm och utgå sedan därifrån? :)

zowie
2010-12-24, 07:38
kroppsfett i %: 16 (Vet inte hur väl den infon stämmer, gjorde ett internettest
hur funkar detta?

AngryFinnishGuy
2010-12-24, 09:14
hur funkar detta?

Finns t.ex. denna sida för att räkna ut din kropps fett procent.

http://www.nyttgrepp.se/bodyfatcalculator.php

TPC
2010-12-24, 11:44
Om jag var dig skulle jag följa hjärtat. Du väger ju redan lite så klart att du inte kommer få någon "jätteform" men du kommer antagligen känna dig bekvämare med tanke på hur du ser på dig själv just nu.

Gå ner i vikt tills du känner dig bekväm och utgå sedan därifrån? :)

Hej, tack för svaret!

Anledningen till att jag tvekar är att jag fått höra att man inte endast går upp i muskelvikt under "bulk" (vilket låter rätt logiskt), att det är rätt stor risk att all mat man stoppar i sig gärna gör att man inte precis håller kvar kroppsformen. Med tanke på hur lite muskler jag har att deffa fram känns det onödigt att göra det nu, eller? Jag har väl inte grova komplex över formen, det är mer att jag känner mig så liten i alla sammanhang. Vill knappast bli stor a la bodybuilder, bara komma i form. Få lite snyggare överkropp.

Apos78
2010-12-24, 11:57
Jag skulle öka konditionsträningen och kombinera detta med funktionella styrkeövningar. Vare sig bulka eller deffa.

Kika denna för träningsglädje --> www.reclaimthegym.se

stridis
2010-12-24, 12:00
Deff.

Paperweight
2010-12-25, 00:50
Hej, tack för svaret!

Anledningen till att jag tvekar är att jag fått höra att man inte endast går upp i muskelvikt under "bulk" (vilket låter rätt logiskt), att det är rätt stor risk att all mat man stoppar i sig gärna gör att man inte precis håller kvar kroppsformen. Med tanke på hur lite muskler jag har att deffa fram känns det onödigt att göra det nu, eller? Jag har väl inte grova komplex över formen, det är mer att jag känner mig så liten i alla sammanhang. Vill knappast bli stor a la bodybuilder, bara komma i form. Få lite snyggare överkropp.

Det är rätt som du säger. Under en "bulk" ökar du energiintaget vilket gör att du kommer öka i vikt, både muskel- och fettvikt dock mestadels fettvikt.

Sålänge du inte känner dig alltför missnöjd med din form är det lugnt, men om du redan nu känner att du går runt med några kilon fett för mycket kommer ju inte en bulk få dig och se mindre fet ut direkt.

Kör på vad som känns bäst! :)