handdator

Visa fullständig version : Schema, möjligt lr för hårt?


Mourten
2010-12-23, 16:47
Hallå järnisar.
Eftersom jag numera tänkte syssla med SL å jag vill ha ett schema att följa för att se progression så tänkte jag ev testa detta, är kanske för hårt?

Måndag - MM2k + Russian squat prog 1

Onsdag - Russian squat prog 2 + Ed Coan mark

Fredag - MM2k + Russian Squat prog 3

Lör - Lats/Biceps.

Är de för hårt eller va tror ni?
Mitt alternativ just nu är Sheiko 31 men känns som att de är för mkt kompliments övningar som jag kanske inte riktigt behöver när jag iaf är färsk med att köra låg reps SL.

Mapa
2010-12-23, 18:42
ryska böjprogrammet är, om jag inte minns helt fel fruktansvärt brutalt.

jag skulle hellre rekommendera att du då börjar med sheiko så du blir van att träna basövningar, mycket och ofta. Sheiko är dessutom ett beprövat upplägg som fungerar!

EkarN
2010-12-23, 18:47
Det ska nog gå skulle jag tro. Men mycket mat lär krävas, och mycket skalle!

Mourten
2010-12-23, 18:59
Hm. A ryska schemat e ju 6 arbetsset varje böjpass dvs 18 arbetsset / vecka. Känns inte helt omännskligt tycker jag.
De är fler set / vecka i sheiko tror jag faktiskt.
Men man får väl helt enkelt testa å köra såhär typ 10-12 veckor sen vila 1 vecka å sen testa sheiko lr nåt :)

EkarN
2010-12-23, 19:31
Vad är Ed Coan mark för slags rutin?

Mourten
2010-12-23, 19:37
http://tsampa.org/training/scripts/coan_phillipi_deadlift/

ingen aning om de är bra ens men när man googlar deadlift routine typ så är de första som kmr :P

gunhamn
2010-12-23, 20:58
Tänk på att dem tyngsta passen är på Onsdag, kanske smartare att lägga marken på tors eller Lördag?

Mourten
2010-12-23, 21:31
Tänk på att dem tyngsta passen är på Onsdag, kanske smartare att lägga marken på tors eller Lördag?

Håller med, jag funtar dock på att stryka böjj onsdag.
Så de blir
Mån - bänk/böj

Ons - mark

Fre - bänk/böj

lör - disco

dvs bara använda 2 av 3 pass / vecka av ryssen. lär ju räcka iaf, sån träningsvärk i benen nu sen igår så jag dör typ iaf :P

gunhamn
2010-12-23, 21:38
Håller med, jag funtar dock på att stryka böjj onsdag.
Så de blir
Mån - bänk/böj

Ons - mark

Fre - bänk/böj

lör - disco

dvs bara använda 2 av 3 pass / vecka av ryssen. lär ju räcka iaf, sån träningsvärk i benen nu sen igår så jag dör typ iaf :P

Låter bra, tror dock du kan lägga in det 3dje passet senare, men jag tycker att man måste träna för att kunna träna. DVS vill man träna hårt och mycket så måste lägga in fler pass i veckan succsesivt !

Och detta gäller då framförallt när man kör tunga böj och mark, det är 2 övningar som är bra men också har stor skaderisk om man kör dom med slitna leder och muskler ! Men detta är min amatöråsikt :)

Mourten
2010-12-23, 21:41
Låter bra, tror dock du kan lägga in det 3dje passet senare, men jag tycker att man måste träna för att kunna träna. DVS vill man träna hårt och mycket så måste lägga in fler pass i veckan succsesivt !

Indeed.
Men när de blir så ensidigt e jag lite rädd för skador.
Tränings mängden här e ju iaf hög. Blir ju typ 3 st 2 timmars pass.

gunhamn
2010-12-23, 21:42
Indeed.
Men när de blir så ensidigt e jag lite rädd för skador.
Tränings mängden här e ju iaf hög. Blir ju typ 3 st 2 timmars pass.

Ja, ökar du utan det 3dje passet så kanske du ska spara in det till nästa gång du testar schemat för att då ha extra krut att ta till med ! du kommer öka som smör hur du än gör tror jag !

Mourten
2010-12-23, 21:45
Ja, ökar du utan det 3dje passet så kanske du ska spara in det till nästa gång du testar schemat för att då ha extra krut att ta till med ! du kommer öka som smör hur du än gör tror jag !

Exakt.
Skynda långsamt lixom.
Även med endast 2 böj set är de iaf en ökning av träningsmängd.

Matsa
2010-12-23, 22:02
Coan/Philipi verkar rätt intressant men vad jag har förstått så är det även ganska tufft. Kollade lite på det du länkade och i början är det nog inte så jättejobbigt att kombinera det med russian squats men de senare veckorna kommer förmodligen smaka alla möjliga nyanser av brunt. Visserligen tar russian squats bara 6 veckor och Coan/Philipi 10, så du kommer att vara klar med den tyngsta fasen på böjen lagom till marken blir som jobbigast. Kanske kan funka men som sagt, svettigt lär det bli.

Värdelöst vetande: Coan har sagt att han inte hade något att göra med skapandet av det här programmet, det var helt och hållet Philipi. Däremot har Coan provat det och kommenterade att det var "fucking hard". :D

Mourten
2010-12-23, 22:08
Ja, onsdags passet kmr va blodigt, de jag funtar på är att dunka av marken först varje onsdag, å sen köra typ 4*10 på böjjen i nån lagom vikt å nöjja mig så, sen köra ryssen bara måndag + fredag fullt ut.

Matsa
2010-12-23, 22:19
Jo jag ser nu att du var inne på att minska lite på böjen. Håller på att klä granen samtidigt som jag skriver här så jag missade det först. ;)

wird
2010-12-25, 10:55
Markupplägget ser ju mycket intressant ut

stevebc
2010-12-25, 12:34
Det är helt klart möjligt. Särskilt om du bara kör mark en gång i veckan.

Problemet som jag ser det med RSR (ryska böjprogrammet) är att det bygger på en fix progression. Du måste alltså sätta vissa vikter vid en given tidpunkt, och med tanke på att det är ganska optimistiskt upplagt så ska det mycket till för att man ska göra ökningarna som programmet säger. Därför är det viktigt att formen infinner sig när det behövs.

Just volymen och träningsmängden är inte omöjligt hög - det handlar om 6-9 ton per vecka har jag för mig, och då är sheiko tyngre räknat på det sättet.

Hur som helst är RSR ett bra program eftersom det får dig att böja mycket och ofta. Passen mellan de tunga (6x2 @ 75%) är genialiskt effektiva. De känns också tyngst, ironiskt nog, för att det är då man är sliten. De här lättare passen gör att man hamnar i form igen, utan att som man istället kanske hade gjort genom vila. De gånger jag har kört RSR har böjen getts en tillfällig sjuss uppåt på ca 10+ kg varje gång.

Mourten
2010-12-28, 12:21
Det är helt klart möjligt. Särskilt om du bara kör mark en gång i veckan.

Problemet som jag ser det med RSR (ryska böjprogrammet) är att det bygger på en fix progression. Du måste alltså sätta vissa vikter vid en given tidpunkt, och med tanke på att det är ganska optimistiskt upplagt så ska det mycket till för att man ska göra ökningarna som programmet säger. Därför är det viktigt att formen infinner sig när det behövs.

Just volymen och träningsmängden är inte omöjligt hög - det handlar om 6-9 ton per vecka har jag för mig, och då är sheiko tyngre räknat på det sättet.

Hur som helst är RSR ett bra program eftersom det får dig att böja mycket och ofta. Passen mellan de tunga (6x2 @ 75%) är genialiskt effektiva. De känns också tyngst, ironiskt nog, för att det är då man är sliten. De här lättare passen gör att man hamnar i form igen, utan att som man istället kanske hade gjort genom vila. De gånger jag har kört RSR har böjen getts en tillfällig sjuss uppåt på ca 10+ kg varje gång.

Intressanta tankar, ska köra igång med det typ 5 januari. Sen är de bara å köra, går jag inte sönder funkar de ju :D
Problemet blir väl att jag tänkte släppa lite vikt under samma period, men kommer ligga högt på proteinet så går nog bra iaf! *popcorn*