handdator

Visa fullständig version : magsjuk.


oscarbengtsson
2010-12-23, 12:32
Rätt del av forumet?

Hej. Har kämpat från att vara underviktigt (50kg) - 183cm lång. till 73kg. har legat på 69kg jävligt länge och att komma över 70kilos gränsen var faktiskt hårt. Nu blev jag magsjuk igårkväll.. vägde alltså 73kg innan jag gick och la mig igår, sprungit på toaletten hela natten. idag när jag går upp ställer jag mig på vågen, den visar 69 jävla kilo....! Hur fan är det möjligt? 4kg under en natt? jag kan inte ha någonting kvar i kroppen?

Min fråga är alltså. Vad fan ska jag äta? Har inte kräkts idag än, säkert för att jag inte har någonting i mig. ska jag klämma i mig vassleprotein med jämna mellanrum? då slipper jag ju iaf spy upp mat i fast form..

Seriösa svar tack..

limenka
2010-12-23, 12:34
Försök få i dig det du kan och vill. Att sitta och smutta tvunget på p-shakes känns bara jobbigt under magsjuka!

Edit: Mycket vätska

Beelz
2010-12-23, 12:40
Vätska, kiss, bajs, maginnehåll.... Allt som allt kan utan problem bli 4kg!

Som vanligt, sluta stirra blint på vågen

Vunnis
2010-12-23, 12:46
Vätska, kiss, bajs, maginnehåll.... Allt som allt kan utan problem bli 4kg!

Som vanligt, sluta stirra blint på vågen
Har han kämpat mot undervikt är det kanske inte helt fel att titta på vågen, däremot att bli helt tokig och upprörd så fort den visar under 70 kg pga magsjuka; det är nog lite fel.
Jag själv brukar inte äta speciellt mycket när jag är magsjuk, brukar försöka få i mig vätska och gärna lite kolhydrater, mer brukar vara svårt. Protein brukar nästan gå tokbort för att det känns för "tungt". Piggelin och blåbärssoppa är fina grejer. Krya på'rej =)

oscarbengtsson
2010-12-23, 13:17
precis. vart så jäkla glad när jag äntligen nådde över 70kg..
Precis hällt i mig 1L röd mjölk.. mjölk måste väl fungera skitbra under magsjuka?

Nelo322
2010-12-23, 13:41
precis. vart så jäkla glad när jag äntligen nådde över 70kg..
Precis hällt i mig 1L röd mjölk.. mjölk måste väl fungera skitbra under magsjuka?

Du ska passa dig för mjölkprodukter när du är magsjuk, mjölk är ofta irriterande för magen och risken att du skiter och spyr ökar. Drick klara vätskor tex saft, juice eller soppor.
Och du kommer att väga 74 kg igen om 2-3 dagar när du hunnit fylla på ditt glykogen, vätska och mag/tarm innehåll igen.

Beelz
2010-12-23, 16:31
Har han kämpat mot undervikt är det kanske inte helt fel att titta på vågen, däremot att bli helt tokig och upprörd så fort den visar under 70 kg pga magsjuka; det är nog lite fel.
Jag själv brukar inte äta speciellt mycket när jag är magsjuk, brukar försöka få i mig vätska och gärna lite kolhydrater, mer brukar vara svårt. Protein brukar nästan gå tokbort för att det känns för "tungt". Piggelin och blåbärssoppa är fina grejer. Krya på'rej =)

Du förlorar inte 4kg muskler/fett över en natt

Om vi säger att 2kg av dessa är fett så skulle han behövt gått back med över 15000 kcal på en dag/natt

Tolkia
2010-12-24, 10:52
Rätt del av forumet?

Hej. Har kämpat från att vara underviktigt (50kg) - 183cm lång. till 73kg. har legat på 69kg jävligt länge och att komma över 70kilos gränsen var faktiskt hårt. Nu blev jag magsjuk igårkväll.. vägde alltså 73kg innan jag gick och la mig igår, sprungit på toaletten hela natten. idag när jag går upp ställer jag mig på vågen, den visar 69 jävla kilo....! Hur fan är det möjligt? 4kg under en natt? jag kan inte ha någonting kvar i kroppen?

Min fråga är alltså. Vad fan ska jag äta? Har inte kräkts idag än, säkert för att jag inte har någonting i mig. ska jag klämma i mig vassleprotein med jämna mellanrum? då slipper jag ju iaf spy upp mat i fast form..

Seriösa svar tack..
Du skriver det själv - du har inget kvar i kroppen. Du har gjort dig av med det i racerfart, s.a.s. En normal individ hämtar in magsjukeförluster utan problem när han väl blir frisk igen, om det inte är någon svår magsjuka som pågår i evigheter. Ligg lågt och stressa inte magen; drick "vanlig" vätska (vatten, te, saft, avslagen läsk etc.), ät det som känns rimligt när du är så frisk att det känns som om du skulle vilja äta något. Skjut tankarna på att krympa till en spaghetti, pressa den plågade magsäcken med kosttillskott etc. åt sidan som de nojor de är - för de är nojor. Det finns en armé av trådar om det här, och alla mynnar ut i samma konstaterande: Var snäll mot den sjuka magen, och låt den bli frisk ifred.

Vunnis
2010-12-25, 19:32
Du förlorar inte 4kg muskler/fett över en natt

Om vi säger att 2kg av dessa är fett så skulle han behövt gått back med över 15000 kcal på en dag/natt

Jag sa aldrig att han skulle förlora 4 kg muskler/fett över en natt däremot sa jag att det inte var helt dåligt att titta på vågen om han har kämpat mot undervikt tidigare och det menade jag inte så pass kortsiktigt som du verkar vilja få det till heller.