handdator

Visa fullständig version : Ett eller fler rakhuvuden för huvud?


Seb74
2010-12-22, 19:25
Rakat skallen med rakapparat ett år ungefär...ibland med trimmern, och ibland med rakhuvudet så det blir helt rent.

Nu har trimmern börjat dumma sig rejält, sliter loss hår typ, så bör köpa en ny snart kanske.

Den jag har nu är rätt billig, ett stort huvud liksom, vanlig traditionell, men många av de som finns nu verkar ha tre...ett litet på var sida och så nån form av trimmer i mitten.
Funkar det på skallen där det är så tätt med hår, eller blir de två små rakhuvudena för små och klena?

Menar såna här, tredelade liksom.
Tacksam om nån har koll :)

http://shop.onoff.com/13/1289415.jpg

Herr Oberst
2010-12-22, 19:53
Det där är ju en rakapparat för skägg

Vunnis
2010-12-22, 20:01
Den kanske kan funka om du kört med trimmer innan, men den blir nog lite förvirrad när det är så pass mycket hår i alla fall.
Har inte babyliss eller vad dom heter gjort nån ny rund trimmermodell som ska vara lätt att klippa sig själv med? Fabbro samuelsson gör väl reklam för den nu tror jag.

Seb74
2010-12-22, 20:02
Det där är ju en rakapparat för skägg

Ja, precis som den jag har nu, fast den jag har nu är en billig gammaldags med ett vanligt huvud.
Vad jag vet finns inga apparater som rakar huvudet helt rent.

Seb74
2010-12-22, 20:03
Den kanske kan funka om du kört med trimmer innan, men den blir nog lite förvirrad när det är så pass mycket hår i alla fall.
Har inte babyliss eller vad dom heter gjort nån ny rund trimmermodell som ska vara lätt att klippa sig själv med? Fabbro samuelsson gör väl reklam för den nu tror jag.

Jo trimmer innan kör jag ju nu med.
Frågan är om sån där tredelad, om man ska renraka skallen, är bättre eller sämre än en vanlig traditionell med bara ett stort rakhuvud.

svennebanan
2010-12-22, 20:05
Tål du 0.25 mm stubb så rekommenderar jag denna. Den har en kusin (Oster A5?) som man klipper får/hundar med om det skulle passa bättre. :)

http://www.baressoshop.se/products.php?product=Oster-Modell-97&ref=prisjakt

Grotesk
2010-12-22, 20:09
Synd att jag inte läste tråden tidigare eftersom polaren rakade min "skalle" nyss. Han har en bra rakare!

Seb74
2010-12-22, 20:26
Synd att jag inte läste tråden tidigare eftersom polaren rakade min "skalle" nyss. Han har en bra rakare!

Aha, vanlig rakapparat alltså. Och du blev helt renrakad, eller med trimmer bara?

Tjuckot
2010-12-22, 20:43
Raka skallen med skäggtrimmern är ju fan tortyr. Tar sådan oerhört lång tid :/

Seb74
2010-12-22, 21:04
Raka skallen med skäggtrimmern är ju fan tortyr. Tar sådan oerhört lång tid :/

Mmm tar en kvart typ om man är noga.
Får lägga på 5 min om man vill bli helt ren och raka med rakhuvudet....men sen är man fin några dagar också :)

Men vem vet, nån rakapparat kanske är bättre på skallen...tänkte nån skulle ha koll men de flesta kör väl antingen vanlig trimmer eller också rakhyvel.

Onigiri
2010-12-22, 21:07
Men, kör med hyveln 2 dagar i veckan bara? 3-blads. Gjort i flera år.

Seb74
2010-12-22, 21:28
Men, kör med hyveln 2 dagar i veckan bara? 3-blads. Gjort i flera år.

Hyvel kostar, byta blad hela jävla tiden vad jag läst, och hålla på med lödder osv....verkar omständigt. Plus risken att få fula sår osv.
Så nej, det får ev bli ett senare projekt...nu vill jag ha koll på vad för typ av vanlig rakapparat som lättast rakar rent på skallen :)

Onigiri
2010-12-22, 21:36
Det finns hyvlar man kan prenumerera på. Har dem själv. Kostar 120 spänn var tredje månad och då kommer det ett paket på lådan med 3x8 med utbytbara hyvlar, hinner inte använda alla 24 på 12 veckor, de blir ju inte slöa och förbrukade bara för man rakar huvudet en gång (förutsatt att det bara är någon millimeter som hunnit växa). Kommer dock inte ihåg vad det var för märke.

Seb74
2010-12-22, 21:43
Nån borde fan uppfinna nån kräm man bara kladdar in i skallen och så trillar håret av....fan vad bekvämt och fan vad lent det skulle bli.
Kommer väl lagom till man är typ 70 och ändå inte har nåt hår kvar att raka :D

svennebanan
2010-12-22, 21:46
Nån borde fan uppfinna nån kräm man bara kladdar in i skallen och så trillar håret av....fan vad bekvämt och fan vad lent det skulle bli.
Kommer väl lagom till man är typ 70 och ändå inte har nåt hår kvar att raka :D

Det finns ju faktiskt. Vet dock inte om dom rekommenderar det för huvudet.
Lär dock bli dyrt.

Tjuckot
2010-12-22, 22:16
Mmm tar en kvart typ om man är noga.
Får lägga på 5 min om man vill bli helt ren och raka med rakhuvudet....men sen är man fin några dagar också :)

Men vem vet, nån rakapparat kanske är bättre på skallen...tänkte nån skulle ha koll men de flesta kör väl antingen vanlig trimmer eller också rakhyvel.

Beror såklart på utgångsläget, ska man raka skallen 2 ggr i veckan blir det såklart inte lika jobbigt. Men en rakapparat för skallen är ju att föredra. Jag förstod faktiskt inte från början att det var rakhyvelkort du var ute efter :) Men trimmer måste ju vara enklare än att smörja in skallen med lödder..

Personligen klarar jag mig inte utan min skäggtrimmer.. men det kan ha att göra med skägget också, hehe.

Grotesk
2010-12-22, 22:22
Aha, vanlig rakapparat alltså. Och du blev helt renrakad, eller med trimmer bara?

Rakades undercut vanan trogen. Det är så nära man kan komma renrakat med maskin, ser riktigt skallig ut. Men visst är hyvel efteråt att föredra om man vill bli totalt rakad.

Hyvel kostar, byta blad hela jävla tiden vad jag läst, och hålla på med lödder osv....verkar omständigt. Plus risken att få fula sår osv.
Så nej, det får ev bli ett senare projekt...nu vill jag ha koll på vad för typ av vanlig rakapparat som lättast rakar rent på skallen :)

Hyvel är ruskigt bra. Förr rakade mitt ex mig en gång i veckan med engångshyvel och det blir som en babyröv. Hon skar aldrig mig och efter några gånger så fick hon in tekniken och drog igenom en "undercut" på typ 30min max. Hon tyckte det var som terapi för henne. :D

Seb74
2010-12-22, 22:35
Hyvel är ruskigt bra. Förr rakade mitt ex mig en gång i veckan med engångshyvel och det blir som en babyröv. Hon skar aldrig mig och efter några gånger så fick hon in tekniken och drog igenom en "undercut" på typ 30min max. Hon tyckte det var som terapi för henne. :D

30 min, ja där ser du, tar tid.
Jag brukar precis klara renrakat med maskinen min på 20 min...iofs blir det inte 100% lent men jäkligt nära. Och har ju ändå växt ut lite på en halv dag så spelar roll :D

Dock med trimmer blir det ju aldrig lika nära, jag uppskattar att det, med en tät skägg-rakapparatstrimmer, motsvarar ungefär 3 dagars stubb.

Seb74
2010-12-22, 22:36
Det finns ju faktiskt. Vet dock inte om dom rekommenderar det för huvudet.
Lär dock bli dyrt.

Nä sån ska man inte ha på skallen visst, och dessutom har jag hört att det funkar sisådär...en del hår lossnar och andra sitter kvar, lär ju se för jävligt ut om man har så på skallen :D

Onigiri
2010-12-22, 22:40
Använd inte veet på huvudet. Det gör ont, länge.

Seb74
2010-12-23, 08:43
Använd inte veet på huvudet. Det gör ont, länge.

Aha, hehe, nä hade aldrig vågat prova det ändå, verkar va skit var man än har det typ så lär ju knappast funka på skallen.

Vax då kanske? Någon? :hbang:

Seb74
2011-01-03, 18:24
Köpte en sån här nu, en 320, för drygt 800kr.

http://shop.onoff.com/13/1289415.jpg

Funkar skitbra på skallen, även bak i nacken där det är så envist tjockt med hår....den bara mal på, utan att storkna och fastna som alla andra vanliga apparater med endast ett rakhuvud gjort.

Till råga på allt rakar den tätare än nån annan maskin jag haft, och jag har hunnit avverka rätt många....dock endast sub-1000kr-modeller.

Så om nån annan vill ha en apparat att få huvudet lent med, så gör denna jobbet perfekt på under 20 minuter :)

Dock lite kinkig på knöligare områden, främst i ansiktet då, eftersom rakhuvudet är lite stort och klumpigt och inte kommer åt så jättebra överallt.