handdator

Visa fullständig version : lära sig knäböj och marklyft - på egen hand


evoke
2010-12-22, 11:24
Jag vill lära mig utföra knäböj och marklyft på ett säkert sätt då jag förstått att dessa övningar är väldigt mångsidiga. Är de möjligt att lära sig utifrån videos eller bör man få en fysisk instruktion av någon kunnig? pronerar rätt kraftigt, är drf rädd att skada knäna i böjen. Planerar dock att enbart köra knäböj i smithmaskin, för-nackdelar med det? Är nybörjare inom styrketräning.

tack på förhand för svar!

Pjotor
2010-12-22, 11:42
Jag köpte boken Starting Strength: Basic Barbell Training av Mark Rippetoe och har fått rätt bra koll, men coachning av någon kunnig går antagligen fortare och ger bättre resultat. Se om det finns en styrkelyftarklubb där du bor.

Pronation är inte farligt om du har rätt skor, d.v.s. med platt och hård sula (VIKTIGT) och med lämpliga inlägg för just dina fötter.

Knäböj i smith är en dålig idé av flera anledningar, främst för att det blir ännu högre belastning på knäna. I böj med fri stång rör sig inte stången lodrätt som i smith. Använd fri stång om det inte finns mycket speciella skäl till att låta bli.

rooz
2010-12-22, 11:46
Jag köpte boken Starting Strength: Basic Barbell Training av Mark Rippetoe och har fått rätt bra koll, men coachning av någon kunnig går antagligen fortare och ger bättre resultat. Se om det finns en styrkelyftarklubb där du bor.

Pronation är inte farligt om du har rätt skor, d.v.s. med platt och hård sula (VIKTIGT) och med lämpliga inlägg för just dina fötter.

Knäböj i smith är en dålig idé av flera anledningar, främst för att det blir ännu högre belastning på knäna. I böj med fri stång rör sig inte stången lodrätt som i smith. Använd fri stång om det inte finns mycket speciella skäl till att låta bli.
:bow:

Pjotor borde få en extra julklapp av tomten!

hugok
2010-12-22, 12:00
Inga problem i min erfarenhet av att köra mark och böj efter egenlärning. Kanske inte maxa det första passet dock.

stemag
2010-12-22, 12:11
Här finns mycket läsvärt:
http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Lifts#The_Squat

Delerious
2010-12-22, 12:13
Jag är helt självlärd i böj och mark. Kollade många videos och sådant under inlärningstiden.

Nu på senare tid har jag fått bra kritik av kunniga när jag visat min teknik.
Viktigt att tänka på är att inte lasta på för mycket vikter i början. Utan nöta in tekniken.

Egot får man lämna hemma tills dess att tekniken sitter! Sen kan man lasta vikter!

EDIT: Har bara kört böj i 3 veckor under mina fem år på gymmet. Bara benpress innan. Därav den låga vikten kontra mark/bänk.

Ifall ni undrar :)

ChrisDEFC
2010-12-22, 12:29
Sätt upp en kamera/mobil och filma när du kör på det som för dig är tunga vikter, kolla, justera, lägg upp filmerna här osv. Du kan helt klart lära dig själv och jag tror det finns många fördelar med att verkligen sätta sig in i problematiken och förstå varför du ska göra si och så. Med inlägg i skorna så får du rätt vinkel på fotleden och då är det ingen fara för knäna. Lycka till.

Pjotor
2010-12-22, 12:49
:bow:

Pjotor borde få en extra julklapp av tomten!

:cheers:

luderlasse
2010-12-22, 22:43
http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI&feature=&p=C03D688F10C4DE1F&index=0&playnext=1

använde mej av dessa videos när jag började, de är skitbra

Fredhdastar
2010-12-22, 23:21
Skaffa Starting Strength v.2, det medföljer en DVD med instruktioner gällandes teknik vid bänk, mark, böj och militärpress