handdator

Visa fullständig version : Nutrilett vs proteinpulver?


FrankG
2010-12-21, 23:19
Jag är ny här, jag hoppas jag postat i rätt forum.

Bakgrundsinformation:

Jag har nu bestämt mig för att förbränna fett och eventuellt även bygga lite muskler.

Jag är:
Man
28 år
172 lång
85 kg fet

Mitt mål är att gymma 3 gånger i veckan, jag lägger upp ungefär halva tiden på konditionsmaskiner och halva på styrketräning.

Jag önskar gå ner 6-7 kg till sommaren. På kostsidan kommer jag äta mindre portioner, sluta med onyttigheter snacks/snabbmat, äta mer regelbundet, mer grönsaker etc. Förändringar som är realistiska och som jag klarar av.

Min fråga:

Skulle ni rekommendera att byta ut en måltid mot en Nutrilett eller proteinpulver? Viktnedgången är i mitt fall viktigare än att bygga lite muskler, det skulle jag bara se som en bonus. Borde jag välja Nutrilett eller proteinpulver?

vicarious
2010-12-21, 23:21
Nej. Ät dina kalorier istället för att dricka dom. Har du koll på kosten behöver du inget annat än mat.

Lovisa
2010-12-22, 07:50
Nej. Ät dina kalorier istället för att dricka dom. Har du koll på kosten behöver du inget annat än mat.

Dessutom har du - FrankG - en utmärkt plan för din viktnedgång. 6-7 kilo till sommaren genom en vettig kostomläggning, låter både sunt och realistiskt. Du kommer inte att behöva onödiga tillskott som Nutrilett eller andra måltidsersättningar, eller proteinpulver, om du inte tränar stenhårt för muskeltillväxt.

"På kostsidan kommer jag äta mindre portioner, sluta med onyttigheter snacks/snabbmat, äta mer regelbundet, mer grönsaker etc. Förändringar som är realistiska och som jag klarar av."

Detta är helt rätt metod. Med din plan skulle det förvåna mig enormt om du inte når ditt mål och mer än så.

Du kommer att minska i fettmassa i ett lagom tempo, och troligen hitta en livsstil som håller över tid. Ett kilo i månaden är perfekt, och du väljer vettig mat och träning istället för "mirakelkurer" som ingen står ut med i längden och som ändå aldrig håller vad de lovar!

Erkserks
2010-12-22, 09:13
Tänk på att få i dig en större del protein från kosten också, både för styrketräningens skull samt att protein är mer mättande än kolhydrater och fett.

Fredrik_S
2010-12-22, 09:45
Det allra allra vanligaste problemet vid en viktnedgång är suget/hungern. Här gäller det att hitta en metod som gör att man kan klara av den ökade hugern dag efter dag och inte falla tillbaka i gamla ätmönster.

Hunger är komplicerat, men jag tror flytande näring är något man bör vara rätt restriktiv med under viktnedgång.
Skulle jag välja något skulle det bli proteinpulver iaf, då nutrillet känns mer flytande godis med massa tillsatta vitaminer...

Los
2010-12-22, 10:57
Håller med övriga att dricka kalorier är en dålig idé. Precis som Fredik säger så är hungern i de flesta den avgörande faktorn om en diet kommer fungera eller ej. Har läst lite trådar om folk som provar pulverdieter och för vissa försvinner hungerskänslorna efter några tuffa dygn. Jag har aldrig provat och kommer aldrig göra det. Jag tycker man alltid ska ta tag i orsaken till problemen istället för att snabbfixa symptomen, speciellt på stora och seriösa problem som t.ex. övervikt.

Betraktar man pulverdiet som en snabbstart för en långsiktig och genomtänkt kostomläggning så kan den ha en poäng. Dock använder nästa alla den som en snabbfix och då blir den på sin höjd just det, snabbt ner och snabbt upp (om man ens pallar med hungerkänslorna).

OM du nu vill prova pulver så är Nutrillet onödigt dyrt. Den innhåller i stora drag: socker, proteinpulver, multivitamin, fibrer och några fetter.

http://www.nutrilett.info/sw3079.asp

Bättre att göra sin egen pulverdiet baserat på t.ex. kaseinpulver plus ovan nämnda komponenter till en bråkdel av priset. Jag skulle inte ta med sockret dock. Detta är inget jag rekommenderar! :)

Fredrik_S
2010-12-23, 17:02
Bättre att göra sin egen pulverdiet baserat på t.ex. kaseinpulver plus ovan nämnda komponenter till en bråkdel av priset. Jag skulle inte ta med sockret dock. Detta är inget jag rekommenderar! :)

proteinpulver en tallrik mixade kalorifattiga grönsaker typ broccoli blomkol morötter en vitamitablett(onödigt troligen) + lite fetter

Lär vara betydligt bättre och extremt mycket billigare än en ren pulverdiet med samma kaloriinnehåll..

benacii
2010-12-23, 18:06
proteinpulver en tallrik mixade kalorifattiga grönsaker typ broccoli blomkol morötter en vitamitablett(onödigt troligen) + lite fetter

Lär vara betydligt bättre och extremt mycket billigare än en ren pulverdiet med samma kaloriinnehåll..

eller om du byter ut proteinshakern mot en kycklingfilé. en proteinshake mättar inte för 5öre enligt mig.

Fredrik_S
2010-12-26, 11:03
eller om du byter ut proteinshakern mot en kycklingfilé. en proteinshake mättar inte för 5öre enligt mig.

haha, ja det håller jag med om.. man byter helt enkelt ut måltidsersättarna och ersätter dom med måltider...

Gurkyngel
2010-12-26, 11:14
Som någon här ovan sa Nutrilett kan funka som en "kickstart" men det har egentligen ingen effekt om man byter ut en måltid då och då.
Ska du använda Nutrilett, naturdiet etc i kickstartssyfte ska du dricka 5 shakes om dagen i 1-2 veckor. Då får du i dig drygt 500 kcal/dag, vilket är löjligt lite spec om du ska träna cardio.
Jag har själv provat och det är väldigt svårt att hålla sig ifrån riktig mat och då förstörs ju hela idén med dieten. Håll dig till riktig mat men tänk på mängd och innehåll!!