handdator

Visa fullständig version : har en hjärtmuskelinflamation


tdaman
2010-12-21, 17:41
Tjena har sen i torsdags legat på sjukan fick komma hem idag och dom har konstaterat att jag har en hjärtmuskelinflamation, man kan få det om man tränar när man är lite snuvig eller har lite ont i halsen som jag då gjorde, väldigt liten skala som råkar ut för detta och dom som gör det är det inte kul för.

Självklart blir nu min träning lidande då dom kom fram till att jag ska vara sjukskriven eller inte göra någon fysiskt krävande på 4-5 veckor för att sedan göra en kontroll hur hjärtat reagerar när det börjar bli lite jobbigt så att säga. Det gör väldigt ont i hjärtat med värkar som kommer då och då så träning är inte att tänka på dom senaste veckorna.

Är nu väldigt deppig då träning är min prio nummer 1 här i livet. Men vad tycker ni jag ska göra nu när jag är utan träning för att behålla så mycket som möjligt av det jag har byggt upp? är väl medveten om att jag kommer tappa väldigt väldigt mycket och som det känns nu finns inte motivationen om att börja om på ruta ett igen.

Sväldigt tacksam för svar. Hur ska jag behålla så mycket som möjligt?

Doggeh
2010-12-21, 17:43
Fortsätt att äta nyttigt med mycket proteiner! Bli inte alltför deprimerad, försök gå ut och promenera 1-2 timmar! (om du nu får det).

young_george
2010-12-21, 17:45
Varför skulle du tappa något på en så kort tid som 4-5 veckor? Det är ingenting i loppet av en livstids träning.

Du bör nog lägga tiden på att fundera på vad som verkligen är viktigt i livet då detta knappast kommer vara det sista månadslånga uppehållet du får utstå.

Bite
2010-12-21, 17:58
Jag har av olika skäl haft ett flertal uppehåll på 1-2 månader. Min erfarenhet är att det inte krävs mer än några veckors träning för att komma tillbaks till den tidigare nivån (antar att det är styrketräning du pratar om) efter sådana uppehåll. Se till att bli frisk och oroa dig inte.

Nuthead
2010-12-21, 19:11
Fan, låter onajs. Hur märkte du att det var något som inte stod rätt till?

hejhopp79
2010-12-21, 19:46
Fan, låter onajs. Hur märkte du att det var något som inte stod rätt till?

Värk i hjärtat kanske, som han skriver?

mattilainen
2010-12-21, 19:53
Det kan kännas som en hjärtinfarkt och har ofta liknande symptom. Strålande smärta ut i armen och pulsen ökar.

4-5 veckor låter väldigt lite. Min tränare i kamsporten fick detta och fick inte anstränga sig på minst 3 - 5 månader. Desto mer du vilar desto snabbare kommer du tillbaka. Bara genom att anstränga dig kan du förhala hela tillfrisknanden otroligt länge. Så vila hellre extra mycket några dagar längre än att försöka komma igång så snabbt som möjligt. Detta är inget att leka med.

Så ta livet och hälsan före träningen. Du har många många år att träna framöver. Ät proteinrik mat så kommer du tappa mindre, om något alls.

svennebanan86
2010-12-21, 19:55
Kortare uppehåll gör bara gott. Kolla på "fetknoppen" som brukar ta en frivillig månad varje år helt frivilligt. Se till att träna ordentligt när du e frisk och sluta nojja.

Nuthead
2010-12-21, 20:18
Värk i hjärtat kanske, som han skriver?

Ja hej på dej hejhopp, och tack för att just du svarade! "Värk i hjärtat kanske" var ju precis så utförligt jag ville veta och därför frågade. Du är allt en go grabb som tillför otroligt mycket för oss som är lite mer intresserade av symtomen. :thumbup:

Det kan kännas som en hjärtinfarkt och har ofta liknande symptom. Strålande smärta ut i armen och pulsen ökar.

Tack för svaret, låter verkligt läskigt. Bra att få en reminder över att inte stressa tillbaka till gymet och ta livet av sig när man är flunssig/dra på sig hjärtmuskelinflammation.

coolboynesko
2010-12-21, 21:20
Pga den här tråden ska inte jag träna imorgon! *cry*


Hoppas de går bra med dig!

tdaman
2010-12-22, 01:40
svar på tal från männen åvan. Jag vaknade upp kl 5 på morgonen av bröstsmärtor, jag kunde knappt röra mig så ont gjorde det, åkte upp direkt och jag sa som det va att jag hade tränat dagen innan med lite hals ont och snuva som jag alltid gjort när jag känner att jag inte är "riktigt sjuk än" något jag nu får lida över med värk i bröstet och ingen träning på jätte länge.

Det dom sa till mig är att detta får en väldigt liten skala som har otur, men vem säger att just du ska klara dig undan, innan detta trodde jag också jag var odödlig så tänk på detta! får hålla mig till bra mat och mycket vila.

ceejay
2010-12-22, 01:44
Vad för sorts träning utövade du?

tdaman
2010-12-22, 01:47
jag styrketränade ett hårt pass.

mattilainen
2010-12-22, 01:47
Jag tycker du gör rätt i att vila riktigt. Du kommer få göra hjärtundersökningar för att se om vätskan runt hjärtat försvunnit efter ett tag. Sedan får du börja anstränga dig lite mer för varje vecka. Ofta när man fått en hjärtmuskelinflamation så har man tyvärr lite större chans att få det igen.

Det kommer gå skitbra för dig! Krya på dig och tänk på att bli frisk!

tdaman
2010-12-22, 01:49
tackar mattilainen du verkar ha koll på detta, kloka ord för det var precis vad doktorn sa. Har en helt annan syn på livet nu efter detta känns det som. Hälsan går alltid först. Att kunna styrketränaoch att få vara frisk är en bonus i livet.

Fredrik_S
2010-12-22, 02:12
tog uppehåll från träningen ett par år.. det gick fort att få tillbaka det man förlorade

Uppehåll från träning resluterar bara i att man tillfälligt tappar muskler... det är verkligen inte permanenet eller som att börja från ruta ett... för när man sätter igång igen går det undan!

tdaman
2010-12-22, 20:29
Tack alla som har tagit sig tiden att läsa detta, betyder oerhört mycket för mig det ni har skrivit, vill även tacka "Fredrik S" för dom uppmuntrande orden, nu ser jag lite ljusare på det hela!

Pungis
2010-12-22, 21:03
Med muskelminne tar det för mig ca 1/3 av bortatiden att komma tillbaka :) Neda problema!

svennebanan
2010-12-22, 21:15
Tjena har sen i torsdags legat på sjukan fick komma hem idag och dom har konstaterat att jag har en hjärtmuskelinflamation, man kan få det om man tränar när man är lite snuvig eller har lite ont i halsen som jag då gjorde, väldigt liten skala som råkar ut för detta och dom som gör det är det inte kul för.

Självklart blir nu min träning lidande då dom kom fram till att jag ska vara sjukskriven eller inte göra någon fysiskt krävande på 4-5 veckor för att sedan göra en kontroll hur hjärtat reagerar när det börjar bli lite jobbigt så att säga. Det gör väldigt ont i hjärtat med värkar som kommer då och då så träning är inte att tänka på dom senaste veckorna.

Är nu väldigt deppig då träning är min prio nummer 1 här i livet. Men vad tycker ni jag ska göra nu när jag är utan träning för att behålla så mycket som möjligt av det jag har byggt upp? är väl medveten om att jag kommer tappa väldigt väldigt mycket och som det känns nu finns inte motivationen om att börja om på ruta ett igen.

Sväldigt tacksam för svar. Hur ska jag behålla så mycket som möjligt?

Jag vet inte vad du har för träningsbakgrund men jag låg inne med gipsat ben en månad. Fick inte ens gå ur sängen. Tog inte alls lång tid att komma tillbaka när jag fick ta bort gipset. Träning är ju väldigt kul så det är ju trist att inte kunna göra, men oroa dig inte för att tappa.

kalaskonrad
2010-12-22, 21:21
Ta det sjukt lugnt när du väl kommer igång igen, känn verkligen efter och följ läkarnas råd. Samma sak hände farsan när han var ung, hjärtstillestånd och skit och har än idag problem med hjärtat (hoppar över slag då och då) väldigt lätt att få hjärtklappning osv.. Synd att du råkade ut för detta, hoppas det löser sig snabbt.

Tolkia
2010-12-22, 21:21
Jag vet inte vad du har för träningsbakgrund men jag låg inne med gipsat ben en månad. Fick inte ens gå ur sängen. Tog inte alls lång tid att komma tillbaka när jag fick ta bort gipset. Träning är ju väldigt kul så det är ju trist att inte kunna göra, men oroa dig inte för att tappa.
Jag kan intyga att det här stämmer. :D

TS: Det känns alltid pissigast i början; efter ett tag slutar man dunka huvudet i väggen och börjar längta tillbaka på ett mer produktivt sätt. Ha inte för bråttom, varken med att börja igen, eller med upptrappningen, så kommer det att gå hur fint som helst att komma tillbaka.