handdator

Visa fullständig version : Två frågor ang marklyft och baksida axlar


9109
2010-12-21, 15:16
Vet att rubriken är lite missledande men kom inte på något bra titelnamn, nåväl till frågan:

Mitt upplägg att träna på ser ut som så att jag har en tre-split där jag tränar UNGEFÄR 4 gånger i veckan, mestadels vardagar så en normal vecka så tränar jag kanske mån, tis, tors, fre och vilar de andra dagarna. Uppdelningen på mina pass är:

Pass 1: Ben/mage
Pass 2: Bröst/axlar/triceps
Pass 3: Rygg/biceps

Och det jag undrar är om jag ska lägga in marklyften under benpassen eller om jag ska ha det under ryggpasset. När jag skriver rygg så menar jag främst "Lats", och jag brukar variera mig på dessa övningar under ryggpasset:

Chins
Sittande rodd
Enarmsrodd
Stångrodd
Latsdrag




Nästa dilemma jag har under vilken dag jag ska träna baksida axlar, köra lite extra övningar som framåtlutande hantellyft och dylikt, för jag har insett att jag har en väldig massa pressövningar under bröstpasset men brukar mer eller mindre bara bli 1 dragövning under ryggpasset så har börjat nojja lite för osymetri där bröstpartiet kommer bli starkare än baksida vilket skulle resultera i ett framåtlutande axelparti som jag gärna slipper ;)

Det känns som ett pussel att försöka få allting att gå ihop, men tänkte om ni har några synpunkter på detta schema och hur jag skulle kunna gå tillväga.
Tack för mig :)

limenka
2010-12-21, 17:23
Vad många pressövningar ligger du på? Måste du köra alla eller kan du växla?

I alla fall: kör "lats" och någon rodd övning sen kan du köra några omvända flyes som aktiv vila under bänkpressen eller några breda rodd efter. Jag kör på det i alla fall.

vicarious
2010-12-21, 17:40
Marklyft funkar både på rygg och benpasset men jag tror det är bättre på ryggpasset. Benpassen har man oftast redan någon redigt tung övning (knäböj eller benpress) och då blir det jäkligt tungt att köra marklyft sen. När jag splittade sådär så körde jag marklyft på benpasset till en början, men det blev för jobbigt så jag flyttade den till ryggpasset.

Baksida axel tränas i ditt fall tillsammans med rygg.

9109
2010-12-21, 22:07
Vad många pressövningar ligger du på? Måste du köra alla eller kan du växla?

Får väl försöka variera mig lite, men kör bänk, hantelpress, lite smalbänk sen vet jag inte hurvida axelpress och militärpress räknas som pressövning i just det avseendet att det tränar främre axelpartiet, menmen


Marklyft funkar både på rygg och benpasset men jag tror det är bättre på ryggpasset. Benpassen har man oftast redan någon redigt tung övning (knäböj eller benpress) och då blir det jäkligt tungt att köra marklyft sen. När jag splittade sådär så körde jag marklyft på benpasset till en början, men det blev för jobbigt så jag flyttade den till ryggpasset.

Baksida axel tränas i ditt fall tillsammans med rygg.

Mjo, men har känt ungefär lite samma sak som du beskrev, kör Både benpress och Knäböj och utfall under benpassen oftast. Alright så du tror jag kan lägga in någon övning för baksida axel under ryggpasset? även fast det skulle hamna dagen efter ett bröstpass? :)

Danne2k
2010-12-21, 22:20
Får väl försöka variera mig lite, men kör bänk, hantelpress, lite smalbänk sen vet jag inte hurvida axelpress och militärpress räknas som pressövning i just det avseendet att det tränar främre axelpartiet, menmen



Pressövningar är pressövningar och det är (såvitt jag vet) alla övningar som belastar triceps och framsida axlar, dvs även militärpress och alla former av axelpressar. I vilka vinklar du jobbar spelar mindre roll (axelpress, bänkpress eller dips) alla belastar triceps och axlar (samt någon del av bröstmuskeln).

vicarious
2010-12-21, 22:20
Alright så du tror jag kan lägga in någon övning för baksida axel under ryggpasset? även fast det skulle hamna dagen efter ett bröstpass? :)

Ja absolut. Du använder väl inte baksida axel särskilt mycket när du tränar bröst, eller? Måste vara väldigt konstiga bröstövningar isåfall. Pressövningar för axlarna tar inte heller nämnvärt på baksidan, främst på framsida axel och laterala delen.

9109
2010-12-21, 22:46
Ja absolut. Du använder väl inte baksida axel särskilt mycket när du tränar bröst, eller? Måste vara väldigt konstiga bröstövningar isåfall. Pressövningar för axlarna tar inte heller nämnvärt på baksidan, främst på framsida axel och laterala delen.

Grymt, då lägger jag in lite baksida axlar på rygg/biceps passet samt en del mark också. Så kanske jag kan kötta lite mer så att passen inte försvinner på 30-40 minuter *flex*