handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som funderar på starta eget


agazza
2010-12-21, 15:12
Är det någon på forumet som har egen firma av något slag?

Hur fungerar det med fakturering/skatt
Vad är bra att tänka på för att minimera utgifter och skatteavgifter?

Vilken slags skattesedel är bäst ifall man funderar på att kunna ha projektanställda?

Någon som äger ett aktiebolag?

C.E.J.
2010-12-21, 15:14
Hur får man fram produkt som man varken har kunnande eller pengar att själv utveckla? Har några goa elektronikidéer nämligen.

Andy.da.wohoo
2010-12-21, 15:16
Jag har stora funderingar på att öppna en bowlinghall i my neighbourhood. Tror det kan locka och att det ger pengarna tillbaka, det svåraste tror jag är att få tag i en lokal. Då det varit uppe i Kommunfullmäktige ett par gånger så har de räknat på det och kommit fram till att en bana kostar ~100'000:-. Sex banor och en najs liten reception tror jag är ett vinnande koncept som till en början ger tillräckligt med pengar för att det ska gå jämnt ut tills man kan gå vidare! Fler banor, café och annat smått och gott!

agazza
2010-12-21, 15:31
Hur får man fram produkt som man varken har kunnande eller pengar att själv utveckla? Har några goa elektronikidéer nämligen.

Det vore väl kanske bra att åtminstone fundera ut ifall det är tekniskt möjligt, sen ta patent på den idéen, sen kontakta diverse firmor som sysslar med liknande produkter.

Jag har själv en Idé om en flytande spectrogram/equalizer ungefär.

Med hjälp av Ferrofluid + ett platt akvarium + elektromagneter kopplade till en ljudanläggning på något vis. kunna skapa, "levande ljud", vätska som dansar till tonerna av walking in memphis tex.

ferrofluid
http://illusion.scene360.com/wp-content/themes/sahara-10/submissions/protrude_1.jpg

zpBxCnHU8Ao


Idéen får vem som helst gärna stjäla, för jag skulle bara vilja se prylen bli förverkligad.

Jag har stora funderingar på att öppna en bowlinghall i my neighbourhood. Tror det kan locka och att det ger pengarna tillbaka, det svåraste tror jag är att få tag i en lokal. Då det varit uppe i Kommunfullmäktige ett par gånger så har de räknat på det och kommit fram till att en bana kostar ~100'000:-. Sex banor och en najs liten reception tror jag är ett vinnande koncept som till en början ger tillräckligt med pengar för att det ska gå jämnt ut tills man kan gå vidare! Fler banor, café och annat smått och gott!


Vi har en nyöppnad hall där jag bor i en by på 6500 invånare, kan ju meddela ifall det går bra för dom i framtiden så har du ju något att utgå från.

babidi
2010-12-21, 15:42
Jag och vänner tänkte starta klädmärke. Kommer mest vara t-shirts och mer som ett hobbyprojekt i början beroende på hur det går. Det jag undrar är hur patent funkar om jag t.ex. ritar av Arnold och skriver I'll be back under (exempel, inget som ni någonsin kommer kunna köpa av mig) Bryter jag mot lagar då? Jag ritade ju bilden och "I'll be back" är ju knappast ord som ägs av filmstudion som gjort Terminator.

Ignatius72
2010-12-21, 15:52
Jag har stora funderingar på att öppna en bowlinghall i my neighbourhood. Tror det kan locka och att det ger pengarna tillbaka, det svåraste tror jag är att få tag i en lokal. Då det varit uppe i Kommunfullmäktige ett par gånger så har de räknat på det och kommit fram till att en bana kostar ~100'000:-. Sex banor och en najs liten reception tror jag är ett vinnande koncept som till en början ger tillräckligt med pengar för att det ska gå jämnt ut tills man kan gå vidare! Fler banor, café och annat smått och gott!

Det låter nästan overkligt billigt.

jakke
2010-12-21, 15:59
Jag och vänner tänkte starta klädmärke. Kommer mest vara t-shirts och mer som ett hobbyprojekt i början beroende på hur det går. Det jag undrar är hur patent funkar om jag t.ex. ritar av Arnold och skriver I'll be back under (exempel, inget som ni någonsin kommer kunna köpa av mig) Bryter jag mot lagar då? Jag ritade ju bilden och "I'll be back" är ju knappast ord som ägs av filmstudion som gjort Terminator.

Läs på lite om mönsterskydd och varumärkesskydd.

Något som många missar är att ett patent är ganska värdelöst om man inte har råd att skyda det. Det kostar ganska mkt pengar att kriga mot ett stort företag som snott din idé

C.E.J.
2010-12-21, 16:01
Det vore väl kanske bra att åtminstone fundera ut ifall det är tekniskt möjligt, sen ta patent på den idéen, sen kontakta diverse firmor som sysslar med liknande produkter.

Det är tekniskt möjligt, och antagligen ganska enkelt också. Ska man patentera något ska man mig veterligen ha detaljer om det man vill patentera, och där har vi sagda problem med det tekniska kunnandet.

sunkan
2010-12-21, 16:27
Det är tekniskt möjligt, och antagligen ganska enkelt också. Ska man patentera något ska man mig veterligen ha detaljer om det man vill patentera, och där har vi sagda problem med det tekniska kunnandet.

Så himla enkelt är det inte om man ska göra det själv, beror givetvis vad för sorts patent det är. Jag skulle ta patent på en pryl jag gjorde till en designtävling på gymnasiet men det visade sig sen att dom som annordnade tävlingen fick rätten till alla idèer så det blev stopp redan där tyvärr.

Andy.da.wohoo
2010-12-21, 16:41
Vi har en nyöppnad hall där jag bor i en by på 6500 invånare, kan ju meddela ifall det går bra för dom i framtiden så har du ju något att utgå från.

Det vore kul! Hur långt har det tidigare varit till närmsta bowlinghall? Var ligger det osv. vore också intressant att veta.

Det låter nästan overkligt billigt.

Antagligen är det ganska snälla siffror, och lokalen lär kosta en hel del med.

Pjotor
2010-12-21, 16:44
Jag har precis startat eget med försäljning av tjänster. En stor fördel är att jag inte behöver ligga ute med så mycket pengar, det är ju bara min egen tid jag säljer. Inga lager, lokaler eller annat som suger pengar.

Om man behöver lån så behöver man en vettig affärsplan. Börja alltid där. På http://www.verksamt.se finns det mesta man behöver för att starta eget: mall för affärsplanen, elektroniska registreringsformulär och så vidare.

Så länge man har enskild firma är bokföringen något man kan sköta själv, om man använder s.k. kontantmetod vid redovisningen och kan lägga några hundra på ett bra program. Bibliotek är bra att ha för att låna redovisningsböcker på.

Viktigt att göra oavsett vad man säljer (tjänster eller varor) är att kolla om det finns en marknad. Ljudanläggningar för ferrofluid skulle vara skitfräckt tycker jag -- men om jag är ensam om det så är det knappast något som går att tjäna pengar på. För att tjäna pengar är trots allt en grundidé i företagandet.

Kolla också vad Almi och Arbetsförmedlingen kan ge för bidrag. Starta-eget-bidrag är säkert helt okej. I mitt fall hade jag karenstid på 45 vardagar eftersom jag sade upp mig från mitt förra jobb, så jag drog igång utan.

Som sagt, tjäna pengar är och ska vara bland det viktigaste, åtminstone i början. Det går att tjäna pengar även på vanliga saker. Det måste inte vara nyskapande eller förändra världen. Jag översätter dokument och skriver teknikinformation i mitt företag -- jag är långt ifrån ensam, men å andra sidan finns det alltid ett behov också. Det är mycket värt för mig.

Kul tråd, prenumerering inleds ögonabums.

Pjotor
2010-12-21, 16:48
Hur fungerar det med fakturering/skatt
Fakturering är ganska enkelt. Det ska stå vad som har levererats, hur mycket pengar som ska betalas, hur mycket som är moms och när det ska vara betalat. Du som fakturautställare ska inkludera kontaktinformation, organisationsnummer och momsredovisningsnummer. Allt det får du när du registrerar din firma och momsregistrerar den.

Vad är bra att tänka på för att minimera utgifter och skatteavgifter?
Jag vet bara hur man håller nere utgifterna. Minimera skatteavgifter är finlir som uppstår vid bokslutet, och för det bör du ta hjälp av en bokföringsbyrå.


Vilken slags skattesedel är bäst ifall man funderar på att kunna ha projektanställda?
Tror inte det skiljer så mycket vad som är bäst eller inte. Huvudsaken är att man är registrerad som arbetsgivare. Det kan du välja när du registrerar ditt företag.


Någon som äger ett aktiebolag?
Tyvärr, "bara" enskild firma.

C.E.J.
2010-12-21, 17:23
Så himla enkelt är det inte om man ska göra det själv,

That's what I said.

Defqon
2010-12-21, 22:13
Jag skulle garanterat rekommendera folk som vill starta eget till att läsa Företagsekonomi A&B, man får så grymt mycket större insikt på hur det är att starta företag och att sköta bokföringen

ha:cl
2010-12-22, 00:10
Jag skulle garanterat rekommendera folk som vill starta eget till att läsa Företagsekonomi A&B, man får så grymt mycket större insikt på hur det är att starta företag och att sköta bokföringen

Skämtar du? Ah du måste skämta.

Defqon
2010-12-22, 01:17
Skämtar du? Ah du måste skämta.

B kursen är lite overkill, den går nästan enbart ut på bokföring och sitta och fippla med konton och periodiseringar. Men A kursen är såpass kort så det kan ju vara värd att läsa, den är väldigt grundläggande på olika former av företagsformer samt går igenom simpelt hur man gör ett bokslut, det borde ligga som intresse för den som vill starta ett företag eller hur?

ha:cl
2010-12-22, 01:20
B kursen är lite overkill, den går nästan enbart ut på bokföring och sitta och fippla med konton och periodiseringar. Men A kursen är såpass kort så det kan ju vara värd att läsa, den är väldigt grundläggande på olika former av företagsformer samt går igenom simpelt hur man gör ett bokslut, det borde ligga som intresse för den som vill starta ett företag eller hur?

Inte att gå kursen. Den, likt många andra utpräglade samhällskurser, går under kategorin utfyllnadskurs.

Defqon
2010-12-22, 01:37
Inte att gå kursen. Den, likt många andra utpräglade samhällskurser, går under kategorin utfyllnadskurs.

Det kan jag hålla med dig om faktist, men man får ju ändå en överblick om hur det funkar

agazza
2010-12-22, 12:12
Det är tekniskt möjligt, och antagligen ganska enkelt också. Ska man patentera något ska man mig veterligen ha detaljer om det man vill patentera, och där har vi sagda problem med det tekniska kunnandet.

iDu kan ju pröva att leta reda på en lärare på el avdelningen på en skola och bolla lite idéer, du hittar säkert många som inte är kapabla till att sno din idé

Det vore kul! Hur långt har det tidigare varit till närmsta bowlinghall? Var ligger det osv. vore också intressant att veta.



Antagligen är det ganska snälla siffror, och lokalen lär kosta en hel del med.

Innan var det 3 mil till närmsta ställe, men den bowlinghallen gick ganska dåligt har jag för mig, varför vet jag inte.

Den här öppnade för runt 1 vecka sen så jag kan inte säga så mycket än, men det kommer väl en rapport i lokaltidningen senare under året.

Jag har precis startat eget med försäljning av tjänster. En stor fördel är att jag inte behöver ligga ute med så mycket pengar, det är ju bara min egen tid jag säljer. Inga lager, lokaler eller annat som suger pengar.

Om man behöver lån så behöver man en vettig affärsplan. Börja alltid där. På http://www.verksamt.se finns det mesta man behöver för att starta eget: mall för affärsplanen, elektroniska registreringsformulär och så vidare.

Så länge man har enskild firma är bokföringen något man kan sköta själv, om man använder s.k. kontantmetod vid redovisningen och kan lägga några hundra på ett bra program. Bibliotek är bra att ha för att låna redovisningsböcker på.

Viktigt att göra oavsett vad man säljer (tjänster eller varor) är att kolla om det finns en marknad. Ljudanläggningar för ferrofluid skulle vara skitfräckt tycker jag -- men om jag är ensam om det så är det knappast något som går att tjäna pengar på. För att tjäna pengar är trots allt en grundidé i företagandet.

Kolla också vad Almi och Arbetsförmedlingen kan ge för bidrag. Starta-eget-bidrag är säkert helt okej. I mitt fall hade jag karenstid på 45 vardagar eftersom jag sade upp mig från mitt förra jobb, så jag drog igång utan.

Som sagt, tjäna pengar är och ska vara bland det viktigaste, åtminstone i början. Det går att tjäna pengar även på vanliga saker. Det måste inte vara nyskapande eller förändra världen. Jag översätter dokument och skriver teknikinformation i mitt företag -- jag är långt ifrån ensam, men å andra sidan finns det alltid ett behov också. Det är mycket värt för mig.

Kul tråd, prenumerering inleds ögonabums.

Tackar för tipset, hur är det med försäkringar? I min påtänkta firma så ska jag leverera en produkt som kommer kräva lång livslängd och garanti, vad händer ifall det fallerar ibland?



Fakturering är ganska enkelt. Det ska stå vad som har levererats, hur mycket pengar som ska betalas, hur mycket som är moms och när det ska vara betalat. Du som fakturautställare ska inkludera kontaktinformation, organisationsnummer och momsredovisningsnummer. Allt det får du när du registrerar din firma och momsregistrerar den.


Jag vet bara hur man håller nere utgifterna. Minimera skatteavgifter är finlir som uppstår vid bokslutet, och för det bör du ta hjälp av en bokföringsbyrå.


Tror inte det skiljer så mycket vad som är bäst eller inte. Huvudsaken är att man är registrerad som arbetsgivare. Det kan du välja när du registrerar ditt företag.



Tyvärr, "bara" enskild firma.

Har du en bokföringsbyrå? Vad kostar något sånt?

Pjotor
2010-12-22, 13:56
Tackar för tipset, hur är det med försäkringar? I min påtänkta firma så ska jag leverera en produkt som kommer kräva lång livslängd och garanti, vad händer ifall det fallerar ibland?

För garantier gäller konsumentköpslagen, åtminstone om du säljer till privatpersoner.

Vad gäller försäkringar så skiljer man mellan försäkringar för företaget resp. för dig som företagare. Företaget kanske behöver försäkringar som ger juridisk rådgivning och täcker upp skadestånd upp till ett visst belopp, beroende på vad du har för verksamhet. Som företagare är det bra med t.ex. en avbrottsförsäkring, som hjälper dig att täcka fasta utgifter om du blir sjuk eller skadad. Framför allt hantverkare kan också ha nytta av försäkringar som ger snabbare sjukvård vid arbetsskador.

De flesta försäkringsbolag erbjuder företagar- och företagsförsäkringar, och många villkor är ganska lika.

Har du en bokföringsbyrå? Vad kostar något sånt?
Nä, jag lånade bokföringsböcker på biblioteket och skaffade ett program (BLA Start) som nästan sköter bokföringen själv. Antagligen kommer jag att ta hjälp utifrån när det är dags för bokslut om ungefär ett år.

Det är INTE nödvändigt att gå kurser i företagsekonomi! Det är förstås en stor hjälp, men man kan klara sig långt utan. Om man absolut inte vill lära sig bokföring så är det en god idé att ta hjälp av en byrå. Bokföringsbyråer debiterar ofta per timme. Ju mer ordning och reda du har på dina papper, desto färre timmar behöver du pynta för.

Loke
2010-12-22, 14:11
Hur får man fram produkt som man varken har kunnande eller pengar att själv utveckla? Har några goa elektronikidéer nämligen.

http://www.uuinnovation.uu.se/

Där kan du kanske få hjälp.

Men jag vet att dom värderar det tekniska kunnandet högt, det finns pengar att få även om man inte kan få patent, men då krävs det i princip att man är expert på området och att man på så vis hela tiden kan ligga steget före konkurrenterna i utvecklingen.

TommyBoy
2010-12-22, 20:06
Är det någon på forumet som har egen firma av något slag?
Ja, jag äger en större firma

Hur fungerar det med fakturering/skatt
Fakturerar gör du med ett faktureringsprogram, pris ges exklusive moms till företag och inklusive moms till privatpersoner. moms läggs dock alltid till fakturan.

Vad är bra att tänka på för att minimera utgifter och skatteavgifter?
Tänk på att alltid vara försiktig med att binda upp dig på fakta kostnader som lokal, abonnemang o liknande. Skatt kan minimeras genom att utlandsregistrera firman men det finns givetvis nackdelar med detta förfarandet.

Vilken slags skattesedel är bäst ifall man funderar på att kunna ha projektanställda?
FA-skatt. då kan du både jobba och ha anställda

Någon som äger ett aktiebolag?
Mitt bolag är ett Ltd vilket lyder under samma regler som ett vanligt aktiebolag. Dock är hela företagsstrukturen komplicerad.


Ni som tänker på att starta bolag. Tänk på att det alltid är mycket utgifter i början, och inga inkomster. Beroende på verksamhet bör man ha några hundratuen i beredskap och klara sig ett år eller så utan lön.

Ska man ha lokal, som i tråden nämns bowlinglokal tillkommer mycket:


Samlingslokal vilket kräver speciell ventilation, brandskydd med godkända utrymningsvägar och utrymningslarm c:a 100 000kr
Lönekostnader de första månaderna
Backup ifall du blir sjuk
Reklam
Kringprodukter som broschyrer, skor, klot, målning, datorprogram, kassaapparater, blackbox till kassan, kundmottagningsdisk, inredningsdetaljer, kontorsmöbler, skrivare och mycket, mycket mera

agazza
2010-12-22, 22:31
Är det någon på forumet som har egen firma av något slag?
Ja, jag äger en större firma

Hur fungerar det med fakturering/skatt
Fakturerar gör du med ett faktureringsprogram, pris ges exklusive moms till företag och inklusive moms till privatpersoner. moms läggs dock alltid till fakturan.

Vad är bra att tänka på för att minimera utgifter och skatteavgifter?
Tänk på att alltid vara försiktig med att binda upp dig på fakta kostnader som lokal, abonnemang o liknande. Skatt kan minimeras genom att utlandsregistrera firman men det finns givetvis nackdelar med detta förfarandet.

Vilken slags skattesedel är bäst ifall man funderar på att kunna ha projektanställda?
FA-skatt. då kan du både jobba och ha anställda

Någon som äger ett aktiebolag?
Mitt bolag är ett Ltd vilket lyder under samma regler som ett vanligt aktiebolag. Dock är hela företagsstrukturen komplicerad.


Ni som tänker på att starta bolag. Tänk på att det alltid är mycket utgifter i början, och inga inkomster. Beroende på verksamhet bör man ha några hundratuen i beredskap och klara sig ett år eller så utan lön.

Ska man ha lokal, som i tråden nämns bowlinglokal tillkommer mycket:


Samlingslokal vilket kräver speciell ventilation, brandskydd med godkända utrymningsvägar och utrymningslarm c:a 100 000kr
Lönekostnader de första månaderna
Backup ifall du blir sjuk
Reklam
Kringprodukter som broschyrer, skor, klot, målning, datorprogram, kassaapparater, blackbox till kassan, kundmottagningsdisk, inredningsdetaljer, kontorsmöbler, skrivare och mycket, mycket mera


Vad sysslar din firma med?

Min påtänkta firma ska syssla med utbyggnad av fibernätet främst i Norge.

Jag har redan jobbat i Norge under en annan firma i 3 år och känner nu att deras del är överflödig för mig då jag fått rest själv, beställt material, planerat jobben och fakturerat själv.

Hittills har jag kontakt med 2 större kunder, men vet inte alls ifall det dom sagt kommer att ske, så jag vågar inte riktigt investera i utrustningen.
Jag kommer behöva köpa fibersvets, blåsmaskiner, bil, kompressor, släpvagn osv.
Det blir en rätt kraftig investering för mig på runt 350.000kr.
Utöver det kommer jag inte behöva lokaler eller andra fasta kostnader förutom försäkring. Kapital har jag för utrustning och ungefär ett år utan inkomst.

Ett annat problem jag har är oron över garantin, då en fiberinstallation som går sönder kan kosta en firma som tex bredbandsbolaget tiotusentals kronor per dag.

Kan firman isf bli ersättningsskyldig eller finns det garantier för mig att ha så jag endast behöver betala självrisk?

Phille
2010-12-22, 22:52
Inte att gå kursen. Den, likt många andra utpräglade samhällskurser, går under kategorin utfyllnadskurs.

Beror på vilken inriktning du går, jag läser samhäll ekonomi och vi ägnade 2 terminer åt FE A/B och grävde djupt, det är inte en utfyllnadskurs, snarare grundläggande om du ska läsa ekonomi.

TommyBoy
2010-12-23, 08:36
Vad sysslar din firma med?

Min påtänkta firma ska syssla med utbyggnad av fibernätet främst i Norge.

Jag har redan jobbat i Norge under en annan firma i 3 år och känner nu att deras del är överflödig för mig då jag fått rest själv, beställt material, planerat jobben och fakturerat själv.

Hittills har jag kontakt med 2 större kunder, men vet inte alls ifall det dom sagt kommer att ske, så jag vågar inte riktigt investera i utrustningen.
Jag kommer behöva köpa fibersvets, blåsmaskiner, bil, kompressor, släpvagn osv.
Det blir en rätt kraftig investering för mig på runt 350.000kr.
Utöver det kommer jag inte behöva lokaler eller andra fasta kostnader förutom försäkring. Kapital har jag för utrustning och ungefär ett år utan inkomst.

Ett annat problem jag har är oron över garantin, då en fiberinstallation som går sönder kan kosta en firma som tex bredbandsbolaget tiotusentals kronor per dag.

Kan firman isf bli ersättningsskyldig eller finns det garantier för mig att ha så jag endast behöver betala självrisk?

Sätt upp firman först, helst ett AB då det innebär begränsat ansvar om du mot förmodan går i konkurs.
Skaffa sen kunder, teckna avtal, och köp utrustning vartefter du fått kunder som kan täcka dina kostnader.
Om du jobbat under en firma gör du garanterat dig ovän med dessa, de kommer kanske att racka ner på dig så du får svårare att skaffa kunder.
Det kan också stå i avtalet mellan dig och den nuvarande firman att du inte får öppna konkurrerande verksamhet, det har jag i mina avtal.
Skaffa ansvarsförsäkring, det kostar bara några hundralappar i månaden och försäkrar dig till 10 000 000kr
I avtalen mellan dig och kunderna måste du reglera garantierna, kräver de skadestånd får du stå för detta. Har svårt att tro att du kan försäkra dig ur detta, inte till en rimlig kostnad i alla fall.

Jag sysslar med konsultverksamhet och har ett tiotal anställda och tyvärr en hel del fasta kostnader som ett stort flott kontor vilket ger mig pondus nog att dra hem de riktigt stora kunderna. Det är lite så det fungerar, ser du stor ut tar du stora kunder.

Jens.Andersson
2010-12-23, 10:00
Det vore väl kanske bra att åtminstone fundera ut ifall det är tekniskt möjligt, sen ta patent på den idéen, sen kontakta diverse firmor som sysslar med liknande produkter.

Man ska ha klart för sig vad ett patent kostar också. Om du vill ha ett som täcker
norden och sträcker sig över 10 år så kan det kosta 1 000 000 kr, samt ta 3-4
år innan du är beviljad patentet.

skaparn
2010-12-23, 10:15
Jag har ett handelsbolag tillsammans med en kamrat och det enda jag kan säga så här långt är, som någon redan varit inne på, att ordning i pärmarna redan från början är nästan ett måste. Var beredd på att spendera några timmar per vecka (utspritt på så många dagar som möjligt) på att bara bokföra allt och ordna kvitton. Låter man det gå så lite som en vecka kan det vara riktigt jobbigt att sortera sedan.

agazza
2010-12-23, 10:26
Sätt upp firman först, helst ett AB då det innebär begränsat ansvar om du mot förmodan går i konkurs.
Skaffa sen kunder, teckna avtal, och köp utrustning vartefter du fått kunder som kan täcka dina kostnader.
Om du jobbat under en firma gör du garanterat dig ovän med dessa, de kommer kanske att racka ner på dig så du får svårare att skaffa kunder.
Det kan också stå i avtalet mellan dig och den nuvarande firman att du inte får öppna konkurrerande verksamhet, det har jag i mina avtal.
Skaffa ansvarsförsäkring, det kostar bara några hundralappar i månaden och försäkrar dig till 10 000 000kr
I avtalen mellan dig och kunderna måste du reglera garantierna, kräver de skadestånd får du stå för detta. Har svårt att tro att du kan försäkra dig ur detta, inte till en rimlig kostnad i alla fall.

Jag sysslar med konsultverksamhet och har ett tiotal anställda och tyvärr en hel del fasta kostnader som ett stort flott kontor vilket ger mig pondus nog att dra hem de riktigt stora kunderna. Det är lite så det fungerar, ser du stor ut tar du stora kunder.

jag har 3 månader i mitt kontrakt, men har ej jobbat för den firman på 2 månader.
Mina kontakter hittills har jag jobbat med förut och dom vet vad jag levererar och vad min förra firma inte levererar, så det bör inte vara något större problem.

Men vad gäller ansvarsförsäkringen då exakt? När har jag nytta av den om den inte gäller om något jobb mot förmodan går sönder?

C.E.J.
2010-12-23, 11:50
Orkar inte ta itu med min idé, säljer den till agazza för, ptja, 500,000. Ska jag pm:a mitt kontonr eller hur vill du göra?

ha:cl
2010-12-23, 16:13
Beror på vilken inriktning du går, jag läser samhäll ekonomi och vi ägnade 2 terminer åt FE A/B och grävde djupt, det är inte en utfyllnadskurs, snarare grundläggande om du ska läsa ekonomi.

Varför måste man ta det här, varje gång?

Mig veteligen har de med bäst betyg på ekonomilinjerna ändå gått natur på gymnasiet, så jag förstår inte din poäng?

Phille
2010-12-23, 16:43
Varför måste man ta det här, varje gång?

Mig veteligen har de med bäst betyg på ekonomilinjerna ändå gått natur på gymnasiet, så jag förstår inte din poäng?

Naturare=nördar utan liv som spenderar dagarna nedgrävda i läxor

Sen för att du tror att det är så behöver det inte vara det, och att du ens kallar FE A/B för utfyllnadskurser visar hur inkompetent du är.

C.E.J.
2010-12-23, 16:49
Beror på vilken inriktning du går, jag läser samhäll ekonomi och vi ägnade 2 terminer åt FE A/B och grävde djupt, det är inte en utfyllnadskurs, snarare grundläggande om du ska läsa ekonomi.

De är väl inte alls grundläggande, om de vore det skulle de rimligen krävas för att få läsa fek på univ. Om man är intresserad av ämnet är de kurserna säkert kul att läsa i gymnasiet, men det är en annan femma.

agazza
2010-12-23, 16:50
Orkar inte ta itu med min idé, säljer den till agazza för, ptja, 500,000. Ska jag pm:a mitt kontonr eller hur vill du göra?

Du får pitcha idéen först och sänka priset några tusenlappar så kan vi diskutera :D

Phille
2010-12-23, 17:01
De är väl inte alls grundläggande, om de vore det skulle de rimligen krävas för att få läsa fek på univ. Om man är intresserad av ämnet är de kurserna säkert kul att läsa i gymnasiet, men det är en annan femma.

En bra grund* menade jag självklart. Men om man ska resonera som ni kan man lika gärna plocka bort alla ämnen förutom SV, ENG, MA, alla andra kan man ju lära sig sen ändå. Eller varför inte ta bort gymnasiet ö.h.t, det är ju inte till för att förbereda inför högskolan eller så, det är ju bara till för att jävlas med alla och göra så man slösar 3 år till av sina liv i skolan, eller?

ha:cl
2010-12-26, 00:08
En bra grund* menade jag självklart. Men om man ska resonera som ni kan man lika gärna plocka bort alla ämnen förutom SV, ENG, MA, alla andra kan man ju lära sig sen ändå. Eller varför inte ta bort gymnasiet ö.h.t, det är ju inte till för att förbereda inför högskolan eller så, det är ju bara till för att jävlas med alla och göra så man slösar 3 år till av sina liv i skolan, eller?

Därför tillskillnad från just utpräglade samhällsämnen så kräver kemi, matte och fysik grundläggande kunskaper för att kunna läsa vidare på högskolan.

Shajjn
2010-12-26, 00:53
En bra grund* menade jag självklart. Men om man ska resonera som ni kan man lika gärna plocka bort alla ämnen förutom SV, ENG, MA, alla andra kan man ju lära sig sen ändå

Ja. Lägg till naturämnen, så har man grunden.
Industri och export bygger detta land, i första hand.

Pjotor
2011-08-16, 14:37
Bumpar denna tråd lite.

Nu har jag satt igång processen med att övergå från enskild firma till AB. Jag tar hjälp av en redovisningsbyrå, det blir enklast så. De få timmar jag får betala för är det antagligen värt för att slippa grunna över vad jag har missat.

Nitrometan
2011-08-16, 14:44
Du får pitcha idéen först och sänka priset några nollor så kan vi diskutera :D

Hjälpte dig lite i förhandlingen... ;)

Fast posten är gammal så ni har säkert redan löst det.

agazza
2011-08-16, 15:50
Hjälpte dig lite i förhandlingen... ;)

Fast posten är gammal så ni har säkert redan löst det.

Nej det ligger faktiskt på is just nu, jag hör av mig:thumbup:

von huff
2011-08-16, 19:53
Ja det gör jag varje dag.Funderar på att börja sälja nån form av tjänster

C.E.J.
2011-08-16, 19:59
Ja det gör jag varje dag.Funderar på att börja sälja nån form av tjänster

Låter revolutionerande bre, berätta mer.

von huff
2011-08-16, 20:28
Låter revolutionerande bre, berätta mer.

Något litet,kanske en flyttfirma.skaffar en paketil som jag kan avända till vanligt bruk och även till att flytta saker.

jikajd
2012-01-02, 08:59
Är det dyrt att "registrera"/starta ett eget företag och sedan inte göra ett skit? Bara undrar.

gatewarden
2012-01-02, 09:22
Är det dyrt att "registrera"/starta ett eget företag och sedan inte göra ett skit? Bara undrar.

Beror på i vilken form det skall vara.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/462.4.39f16f103821c58f680007865.html

Gå in och läs på :)

Mental
2012-01-02, 09:25
Är det dyrt att "registrera"/starta ett eget företag och sedan inte göra ett skit? Bara undrar.

Det är helt gratis. Men varför skulle du göra det?

Jag har en FA skattsedel som jag skaffade för att kunna göra ett par konsultjobb, men i övrigt är mitt "företag" helt vilande.

jikajd
2012-01-02, 09:37
Beror på i vilken form det skall vara.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/462.4.39f16f103821c58f680007865.html

Gå in och läs på :)

Det är helt gratis. Men varför skulle du göra det?

Jag har en FA skattsedel som jag skaffade för att kunna göra ett par konsultjobb, men i övrigt är mitt "företag" helt vilande.

Coolt, tack för svaren.

Nyfiken!

martikainen
2012-01-02, 09:40
Det är helt gratis. Men varför skulle du göra det?

Jag har en FA skattsedel som jag skaffade för att kunna göra ett par konsultjobb, men i övrigt är mitt "företag" helt vilande.

Samma här, alltid bra att ha ifall folk behöver hjälp med lite saker :) Finns ju en del fördelar med att ha egen firma också, men det är lite bök med pappersjobb som man måste ha koll på!