handdator

Visa fullständig version : Hur klarar man sig utan bil?


delta_mats
2010-12-21, 10:12
När körkortstråden ändå är på tapeten började jag fundera på hur man klarar sig utan bil som vuxen.

Man måste ju bli väldigt låst och beroende av andra utan bil? Så fort man reser bort till någon annan stad är det flyg, tåg eller buss som gäller. Väl på plats måste ju ofta någon hämta en. Det är svårt att snabbt dra iväg någonstans utan att först kolla när bussar går, ofta kanske man måste byta buss och att ta sig från punkt a till b tar en timme istället för 15 minuter med bil. Vanliga fritidsintressen som fiske, skidåkning eller bara att dra ut i skogen och plocka svamp eller bär blir ju omöjligt för dit går inga bussar, då är man beroende av att någon annan skjutsar dit en.

Nä jag begriper inte hur vissa klarar sig. Ni som bor själva utan bil får gärna berätta hur ni överlever.

vicarious
2010-12-21, 10:14
Håller med, man måste bli väldigt låst. Är man ung och bor centralt så funkar det.

Torwald
2010-12-21, 10:21
Är ung och bor centralt. Ibland hyr jag bil och ganska ofta tar jag taxi. Är tillräckligt ung för att komma undan med att låna föräldrarnas bil ibland. Allt utom taxi är förenat med stora till mycket stora transaktionskostnader.

sunkan
2010-12-21, 10:26
Allt beror ju så mycket på vad man gör till vardags. Jag bor i sthlm och kan ta buss/tåg/pendel dit jag vill men nu pluggar jag i Uppsala så jag har köpt bil och inser vilken enorm frihet det är. Det skulle bli billigare för mig att pendla kommunalt sthlm-uppsala men efter att ha haft bil nu en termin så finns det inte en sportkeps att jag byter.
Bara en sån sak att kunna åka och storhandla utan att bära ihjäl sig är värt en del slantar i mina ögon.

delta_mats
2010-12-21, 10:27
Är ung och bor centralt. Ibland hyr jag bil och ganska ofta tar jag taxi. Är tillräckligt ung för att komma undan med att låna föräldrarnas bil ibland. Allt utom taxi är förenat med stora till mycket stora transaktionskostnader.

Att handla mm är ju i mina ögon det minsta bekymret. Jag har kanske 700 meter till ett affärscentrum och till 95% är det där jag handlar, nu tar jag bilen dit ändå av ren lathet men det är ju promenadavstånd helt klart. Det är när jag ska någonstans utanför stan som det blir problem utan bil.

delta_mats
2010-12-21, 10:29
Allt beror ju så mycket på vad man gör till vardags. Jag bor i sthlm och kan ta buss/tåg/pendel dit jag vill men nu pluggar jag i Uppsala så jag har köpt bil och inser vilken enorm frihet det är. Det skulle bli billigare för mig att pendla kommunalt sthlm-uppsala men efter att ha haft bil nu en termin så finns det inte en sportkeps att jag byter.
Bara en sån sak att kunna åka och storhandla utan att bära ihjäl sig är värt en del slantar i mina ögon.

Absolut. Eller att spontant dra iväg någonstans, med bil kräver det väldigt lite planering. Utan bil kan det bli problem eller ta alldeles för lång tid.

PowPow
2010-12-21, 10:30
Absolut. Eller att spontant dra iväg någonstans, med bil kräver det väldigt lite planering. Utan bil kan det bli problem eller ta alldeles för lång tid.

Så länge man inte ska skitlångt bort så finns det ju taxi.

Lellan
2010-12-21, 10:32
Jag har kanske saknat bil 1 gång i mitt liv, och det var när sonen hade ramlat med en pinne i halsen, blödde och vi stod ute och väntade på ambulansen och de ringde och meddelade att de fått en mer brådskande transport.. Fi fan! Men jag såg en kille som jag talade om för att han skulle köra oss till akuten, vilket förmodligen blev både säkrare och snabbare än om jag skulle kutat till vår parkering.

Men alltså, antingen så går el cyklar man. Reser man så sover man, hur skönt som helst! :D Anländer utvilad, på tåget kan man dessutom knata runt, käka lite. Mitt liv är inrett så att det inte existerar stress heller, så förseningar brukar inte vara hela världen, antar att det är jobbigare att sitta i bilkö el köra fast/av mitt ute i ingenstans. Tycker om att promenera, och handlar gärna billigt så mina promenader brukar bestå i att plocka hem lockvaror.

Har aldrig kännt mig låst, brukar inte be någon om skjuts, däremot kan jag handla mer om jag shoppar m någon som har bil. Gillar att vandra, iaf på bergslagsleden finns busshållplatser m 2 mils mellanrum, är ju rätt smidigt att bara knata på och inte ha ngn bil att behöva hämta upp.

Och kostnader, för mig som inte ens saknar en bil känns det ju högst obefogat att betala för bilen, försäkringar, parkeringsplats, ev reparationer etc etc. Det jag kan sakna är körkort, iom att det ofta är ett krav när man söker arbete oavsett yrke - samt att jag vill känna att jag kan köra. Men bil kommer jag nog aldrig att ha, känns högst omotiverat iaf för jag tänker inte bosätta mig i en skog ute i ingenstans.

Det jag kan tänka mig kommer kännas jobbigt är när sonen blir äldre och om han ska åka på träningar långt bort. Träningar i stan, ja förhoppningsvis har han fattat att man kan använda kroppen även på vägen dit.

Faktiskt tycker jag många verkar använda bilen som en vuxen-napp. Även vid en kortare sträcka som tar 10 min att gå, tar de hellre bilen och svär vid rödljus och när det inte finns parkering. Istället för en skön promenad, komma fram lite piggare. Me don´t get it. Men var och en gör som den vill.. :)

PowPow
2010-12-21, 10:33
Själv kör jag moped. Plats för två och lätt det bästa färdmedlet så länge det inte är svinkallt och snö (och man inte ska jättelångt). Lite opassande för en 27-åring, men sånt får man ta :D Dessutom går det snabbare än bil i stan, framför allt i rusningstrafiken till och från jobb.

Fast ja. Vi har ju en bil också..

delta_mats
2010-12-21, 10:35
Så länge man inte ska skitlångt bort så finns det ju taxi.

Att åka taxi var och varannan dag är ju dyrare än att äga bil ju.

Lellan
2010-12-21, 10:37
Att åka taxi var och varannan dag är ju dyrare än att äga bil ju.

Orka vara stressad och spontan var och varanannan dag? :D Orkar man vänta 10 min på bussen kan man ta med sig morgontidningen och läsa under tiden dessutom.

Herr Oberst
2010-12-21, 10:39
Har fungerat skitbra i 29 år utan bil. Nu mitt första år med bil har fungerat något bättre

delta_mats
2010-12-21, 10:40
Jag har kanske saknat bil 1 gång i mitt liv, och det var när sonen hade ramlat med en pinne i halsen, blödde och vi stod ute och väntade på ambulansen och de ringde och meddelade att de fått en mer brådskande transport.. Fi fan! Men jag såg en kille som jag talade om för att han skulle köra oss till akuten, vilket förmodligen blev både säkrare och snabbare än om jag skulle kutat till vår parkering.

Men alltså, antingen så går el cyklar man. Reser man så sover man, hur skönt som helst! :D Anländer utvilad, på tåget kan man dessutom knata runt, käka lite. Mitt liv är inrett så att det inte existerar stress heller, så förseningar brukar inte vara hela världen, antar att det är jobbigare att sitta i bilkö el köra fast/av mitt ute i ingenstans. Tycker om att promenera, och handlar gärna billigt så mina promenader brukar bestå i att plocka hem lockvaror.

Har aldrig kännt mig låst, brukar inte be någon om skjuts, däremot kan jag handla mer om jag shoppar m någon som har bil. Gillar att vandra, iaf på bergslagsleden finns busshållplatser m 2 mils mellanrum, är ju rätt smidigt att bara knata på och inte ha ngn bil att behöva hämta upp.

Och kostnader, för mig som inte ens saknar en bil känns det ju högst obefogat att betala för bilen, försäkringar, parkeringsplats, ev reparationer etc etc. Det jag kan sakna är körkort, iom att det ofta är ett krav när man söker arbete oavsett yrke - samt att jag vill känna att jag kan köra. Men bil kommer jag nog aldrig att ha, känns högst omotiverat iaf för jag tänker inte bosätta mig i en skog ute i ingenstans.

Det jag kan tänka mig kommer kännas jobbigt är när sonen blir äldre och om han ska åka på träningar långt bort. Träningar i stan, ja förhoppningsvis har han fattat att man kan använda kroppen även på vägen dit.

Faktiskt tycker jag många verkar använda bilen som en vuxen-napp. Även vid en kortare sträcka som tar 10 min att gå, tar de hellre bilen och svär vid rödljus och när det inte finns parkering. Istället för en skön promenad, komma fram lite piggare. Me don´t get it. Men var och en gör som den vill.. :)


På vintern när det är snö och 20 grader kallt tror jag inte många tar cykeln 2-3 mil tex. Vet inte, kanske Umeå har såpass dåliga bussförbindelser trots allt. Vi har släkt som bor lite utanför umeå och dit går det sällan bussar, ett par stycken per dag bara. Skulle inte gå att bara dra dit snabbt på eftermiddagen om vi blir bjudna på middag tex.

Lever ni utan bil så inrutat i stan med inga intressen alls utanför där man inte tar sig utan bil eller?

PowPow
2010-12-21, 10:42
Att åka taxi var och varannan dag är ju dyrare än att äga bil ju.

Ja, åker man på spontana resor utomsocknes så ofta så förstår jag det. Trodde du syftade på mer sporadiska resor.

Ska man inte utomsocknes så kan man väl hoppa på sin cykel/moppe/promenera. Så brukar jag göra, även om jag har tillgång till bil.

delta_mats
2010-12-21, 10:42
Orka vara stressad och spontan var och varanannan dag? :D Orkar man vänta 10 min på bussen kan man ta med sig morgontidningen och läsa under tiden dessutom.

Precis, utan bil kan ni inte vara spontan. Jag kan stiga upp en lördagmorgon och känna suget att dra iväg och fiska, eller åka skidor eller plocka svamp eller något helt annat. Jag tar mig till stället på 60 minuter och ni hinner inte dit innan dagen är över ens.

PowPow
2010-12-21, 10:43
Lever ni utan bil så inrutat i stan med inga intressen alls utanför där man inte tar sig utan bil eller?

Vad är det för några intressen som man skulle åka utanför stan för? Det enda jag kommer på är att promenera i skogen. Fast då känns det enklare att promenera i en park i stan :D

loolY
2010-12-21, 10:46
Om man inte bor i Stockholm är det förstås smidigt att ha bil men för oss som bor i eller nära Stockholm är det lättare att bara ta tunnelbana/pendeltåg.

delta_mats
2010-12-21, 10:47
Vad är det för några intressen som man skulle åka utanför stan för? Det enda jag kommer på är att promenera i skogen. Fast då känns det enklare att promenera i en park i stan :D

Ja det finns väl extremt mycket man kan göra utanför stan antar jag.

delta_mats
2010-12-21, 10:47
Om man inte bor i Stockholm är det förstås smidigt att ha bil men för oss som bor i eller nära Stockholm är det lättare att bara ta tunnelbana/pendeltåg.

Ja det är nog sant. Men alla bor ju inte i Sthlm.

Torwald
2010-12-21, 10:49
Kan absolut hålla med om att det vore BEKVÄMT med bil. Men med tanke på hur enormt lite jag rör mig utanför hem-skola-jobb-cirkeln kan jag inte riktigt se hur jag skulle motivera ett bilköp. Bara att kunna parkera skiten är ju förenat med en ganska ansenlig månadskostnad om man bor i Stockholm city. Till skolan går jag, till matafärren går jag och till och från jobber är det buss eller taxi som gäller. De gånger jag saknar bil är väl när jag gör större (tunga) inköp eller när jag åker till andra städer, och då finns som sagt möjligheten att hyra bil ganska billigt.

Tills att jag flyttar från stan eller köper en ball bil bara för att skryta (eller, hemska tanke, blir vuxen och skaffar barn), så knatar jag nog hellre 500 meter med matkassarna.

Poxeman
2010-12-21, 10:54
Jag hade bil ett par år när jag fixade mycket med huset men sålde den när det var dags för plugg.

Det funkade rätt så bra ändå, bor en bit utanför stan så det är 15min promenad + 25min tåg till centrala Gbg. Lånade kompisars och farsans bil när jag behövde storhandla / åka nånstans. Mest meck var det under vintern då det är en bit att köra till närmsta skidspår och jag tränar skidor 2-3 dagar i veckan.

Nu när jag jobbar har jag köpt bil igen och det är klart mycket enklare, sparar 80min/dag jämfört med att åka kollektivt till jobbet men jag försöker ändå cykla några gånger i veckan när det inte är snö.

Kurash
2010-12-21, 10:57
Hur klarar man sig INTE utan bil? Då måste man ju vara helt handlingsförlamad.

PowPow
2010-12-21, 10:58
Det handlar väl mycket om var man bor. Bor man i Umeå så är det säkert jobbigare utan bil än om man bor i en större stad. Så då är man väl begränsad av att inte ha bil. Eller.. det beror på hur man ser det. Skulle lika gärna kunna påstå att man är begränsad av att bo i Umeå :D

delta_mats
2010-12-21, 11:04
Hur klarar man sig INTE utan bil? Då måste man ju vara helt handlingsförlamad.

Ponera följande. Jag tycker om att fiska på sommaren, då och då kollar jag upp nya ställen att åka till, ska jag beställa en taxi som jag cruisar omkring med eller?. Jag har bland annat en liten båt vid en sjö 6 mil från närmaste stad, det går inga bussar dit. Hur ska jag ta mig dit tänkte du?

Jag vill åka ut i skogen och plocka bär, hur ska jag ta mig dit? Även om det går att ta taxi dit kanske man måste förflytta sig för att det ju då inte finns bär där av någon anledning.

Jag ska åka någonstans där det inte går regelbunden lokaltrafik, det kanske är ganska långt dit, ej promenadavstånd eller cykelavstånd.

Blir sugen att åka på min stora madrass med några kompisar i en pulkbacke, den får inte plats i buss eller taxi, det är för långt att gå, hur göra då?

Finns väl hur många exempel som helst egentligen. Det där är bara några exempel hur jag skulle få problem utan bil.

Bullen!
2010-12-21, 11:09
3 barn, storhandel och barnvagn så får man nog vara ganska övertygad om att man göra övriga världen en tjänst om man inte skaffar bil. åka kollektivt då går i stort sett inte.

körkort är iaf något man nästan måste ha. många arbetsgivare kräver det om man kikar runt på platsbanken.

vi klarar oss inte utan minst 2 bilar. då det är skiljda arbetsplatset och det inte existerar kollektivtrafik alls. cykla 4 mil med cykelkärra till barnen är ett alternativ. men omöjligt nu i 30cm snö.


så de som ropar att man inte behöver en bil de har inte kikat på om andra kanske har skiljda förutsättningar.



en sak som är säker är iaf att ingen arbetsgivare kommer att säga -"ajdå. jag ser att du tog körkort för några år sen... jag kan tyvärr inte anställa dig p.g.a det." ta körkortet, skaffa bilen när du känner att behovet verkligen finns

Baan
2010-12-21, 11:09
Det funkar bra hyfsat centralt i Göteborg. Saknaden känns mest när man ska frakta något större, vilket inte är alltför ofta.

delta_mats
2010-12-21, 11:10
Det handlar väl mycket om var man bor. Bor man i Umeå så är det säkert jobbigare utan bil än om man bor i en större stad. Så då är man väl begränsad av att inte ha bil. Eller.. det beror på hur man ser det. Skulle lika gärna kunna påstå att man är begränsad av att bo i Umeå :D

Det är möjligt. Dock så tror jag att Umeå har rätt bra lokalbuss. Jag vet att vi har väl utbyggda cykelvägar. Men det går ju inte direktbussar från alla stadsdelar till alla stadsdelar, man får i regel åka in till stan först för att där byta buss och vidare dit man ska.

PowPow
2010-12-21, 11:12
Det är möjligt. Dock så tror jag att Umeå har rätt bra lokalbuss. Jag vet att vi har väl utbyggda cykelvägar. Men det går ju inte direktbussar från alla stadsdelar till alla stadsdelar, man får i regel åka in till stan först för att där byta buss och vidare dit man ska.

OK, men går det inte att cykla istället då? Moppe är ju min personliga favorit annars :) (fast ni har väl snö ganska länge om året,vilket ställer till det).

Men ja. Dina intressen gick ju till stor del ut på att köra omkring. Så då kan jag förstå att det hade blivit problematiskt utan bil såklart - oavsett var man bor.

delta_mats
2010-12-21, 11:15
OK, cykel fungerar inte? Moppe är ju min personliga favorit annars :) (fast ni har väl snö ganska länge om året,vilket ställer till det).

Men ja. Dina intressen gick ju till stor del ut på att köra omkring. Så då kan jag förstå att det hade blivit problematiskt utan bil såklart - oavsett var man bor.

Cykel fungerar om man enbart ska in till stan typ. Moppe med vinterdäck skulle nog också funka. Men det förutsätter ju nästan att man håller sig inom 1 mils radie.

pejo
2010-12-21, 11:15
Ponera följande. Jag tycker om att fiska på sommaren, då och då kollar jag upp nya ställen att åka till, ska jag beställa en taxi som jag cruisar omkring med eller?. Jag har bland annat en liten båt vid en sjö 6 mil från närmaste stad, det går inga bussar dit. Hur ska jag ta mig dit tänkte du?

Jag vill åka ut i skogen och plocka bär, hur ska jag ta mig dit? Även om det går att ta taxi dit kanske man måste förflytta sig för att det ju då inte finns bär där av någon anledning.

Jag ska åka någonstans där det inte går regelbunden lokaltrafik, det kanske är ganska långt dit, ej promenadavstånd eller cykelavstånd.

Blir sugen att åka på min stora madrass med några kompisar i en pulkbacke, den får inte plats i buss eller taxi, det är för långt att gå, hur göra då?

Finns väl hur många exempel som helst egentligen. Det där är bara några exempel hur jag skulle få problem utan bil.
Det där är ju lyxproblem. Naturligtvis klarar man sig utan bil, men när man väl skaffat bil så vill man ju inte gärna vara utan då det gör livet både enklare och friare. Själv tycker jag just nu att det är lite jobbigt att vi bara har en bil som fungerar.

Det funkar bra hyfsat centralt i Göteborg. Saknaden känns mest när man ska frakta något större, vilket inte är alltför ofta.
Äh, du kan väl bära det mesta på axlarna*flex*.

delta_mats
2010-12-21, 11:16
pejo säg då hur jag ska lösa transporten till de saker jag listade.

PowPow
2010-12-21, 11:17
Cykel fungerar om man enbart ska in till stan typ. Moppe med vinterdäck skulle nog också funka. Men det förutsätter ju nästan att man håller sig inom 1 mils radie.

Nja. Jag har kört ganska långa sträckor på moppen. En hyffsad moden eu-moped är ganska avslappnande att köra (när det inte är för kallt). Förvisso bara ~50km/h (eller.. det är ju upp till den som äger mopeden). Hade dock inte gett mig på att köra när det är snö - ens med vinterdäck. Känns farligt.

pejo
2010-12-21, 11:26
pejo säg då hur jag ska lösa transporten till de saker jag listade.
Måste du fiska för att överleva?

delta_mats
2010-12-21, 11:27
Nja. Jag har kört ganska långa sträckor på moppen. En hyffsad moden eu-moped är ganska avslappnande att köra (när det inte är för kallt). Förvisso bara ~50km/h (eller.. det är ju upp till den som äger mopeden). Hade dock inte gett mig på att köra när det är snö - ens med vinterdäck. Känns farligt.

Snö har vi ju i massor här i Umeå. Men som du säger är det inte så kul om det är kallt, närmare -20 eller kallare. Vissa vägar kan vara lite risky att köra på dessutom, landsvägar, snömodd och mörkt ute. Jag skulle aldrig köra moppe under såna förhållanden tex. Kan man hålla sig efter cykelvägar funkar det ju så länge man håller sig inom stan dock.

delta_mats
2010-12-21, 11:28
Måste du fiska för att överleva?

Så jag ska lägga ner mina intressen för att vara utan bil? Inte riktigt så jag förknippar att klara sig utan bil.

PowPow
2010-12-21, 11:29
Snö har vi ju i massor här i Umeå. Men som du säger är det inte så kul om det är kallt, närmare -20 eller kallare. Vissa vägar kan vara lite risky att köra på dessutom, landsvägar, snömodd och mörkt ute. Jag skulle aldrig köra moppe under såna förhållanden tex. Kan man hålla sig efter cykelvägar funkar det ju så länge man håller sig inom stan dock.

Min smärtgräns på moppen går vid 3-4 plussgrader. Så det är väl ingen vidare idé då, haha. Fast på sommaren i alla fall!

Kurash
2010-12-21, 11:32
Hur klarar ni er utan privatjet? Vaknade i morse o ville dra till Australien och surfa, grannen fick ta tåget till kastrup och typ vänta aslänge på flyget.

delta_mats
2010-12-21, 11:36
Hur klarar ni er utan privatjet? Vaknade i morse o ville dra till Australien och surfa, grannen fick ta tåget till kastrup och typ vänta aslänge på flyget.

Dåligt exempel, inte alls jämförbart. Extremt många människor har möjlighet att äga bil. Väldigt många människor har intressen som skulle försvåras enormt utan bil. Väldigt få människor har råd med privatjet. Så försök inte komma här och komma med något dåligt exempel.:)
Svara på min fråga tidigare också.

filmjölk
2010-12-21, 11:44
gångavstånd till jobbet, gångavstånd till affären, gångavstånd till dagis, gångavstånd till släkt och vänner, gångavstånd till gymmet, bra lokaltrafiksförbindelser, en bil som står och kostar pengar på en parkering som också kostar pengar. Bilen är ett jävla otyg som gör mig lat och fattig. Tror jag tar bilen för att handla femhundra meter bort etc.

regus
2010-12-21, 11:53
Man klarar sig, men det är inte kul om man har andra intressen än att vara i stan

ThisIsTheOne
2010-12-21, 12:31
Man klarar sig, men det är inte kul om man har andra intressen än att vara i stan

Fast det beror väl mest på var man bor. I Stockholm är det lätt att ta tunnelbanan rakt ut i naturen om man känner för det. Innan man förhoppningsvis får barn ser jag ingen anledning att ha bil.

ceejay
2010-12-21, 12:37
Bor på landet och skulle tycka det var jävligt drygt att ta sig in till stan varje dag för att träna. Pluggar gör jag också. Det skulle ta alldeles för lång tid samt på låsta tider.

bb X
2010-12-21, 12:46
Är cyklar omoderna helt plötsligt? :p

delta_mats
2010-12-21, 12:59
Är cyklar omoderna helt plötsligt? :p

Alla kanske inte lever sitt liv inom ett par få mils radie? Lite halvtungt att ta cykeln några mil mitt i smällkalla vintern efter en landsväg när det är kolsvart ute. Visst kan man ta cykeln om man enbart ska några km när det finns cykelvägar men alla lever inte sitt liv inom stadsgränsen.

delta_mats
2010-12-21, 13:04
Min erfarenhet av folk utan bil är att de inte är så oberoende av bil som de ofta vill ge sken av.

stridis
2010-12-21, 13:09
Finns ju Bilpooler, man måste inte äga bil. Vissa transporter fungerar kollektivtrafiken fullgott, annars får man väl ta cykel/moped, eller bilpool som sagt.

Bullen!
2010-12-21, 13:10
Finns ju Bilpooler, man måste inte äga bil. Vissa transporter fungerar kollektivtrafiken fullgott, annars får man väl ta cykel/moped, eller bilpool som sagt.



om man har 12 mil till en bilpool? vad gör man då?

Kurash
2010-12-21, 13:11
Jag hör fortfarande bara en mängd bekvämlighetsargument. Klart man klarar sig utan bil, men visst kan det vara skönt ibland.
Alla påhopp om att "alla lever inte inom ett par få mils radie" är ju bara fåniga. Flytta nånstans där du trivs istället så slipper du åka så långt för att ha roligt.
Jag kan tänka mig att nån promille av Sveriges befolkning verkligen inte klarar sig utan bil. För resten av oss är det ren lyxkonsumtion. Precis som TV och golvvärme.

Biceps
2010-12-21, 13:13
Sålde bilen när jag började plugga.
Visst saknar man den nu på vintern när kollektivtrafiken funkar uselt, men kostnaden för bil är för stor/opålitlig och det handlar egentligen om bekvämlighet och inte om behov för min del.

stridis
2010-12-21, 13:14
om man har 12 mil till en bilpool? vad gör man då?

Bor man mitt i skogen så är man bunden till bilen, det bara är så. Väljer man att bo så fel så får man stå sitt kast.

Bullen!
2010-12-21, 13:17
Jag hör fortfarande bara en mängd bekvämlighetsargument. Klart man klarar sig utan bil, men visst kan det vara skönt ibland.
Alla påhopp om att "alla lever inte inom ett par få mils radie" är ju bara fåniga. Flytta nånstans där du trivs istället så slipper du åka så långt för att ha roligt.
Jag kan tänka mig att nån promille av Sveriges befolkning verkligen inte klarar sig utan bil. För resten av oss är det ren lyxkonsumtion. Precis som TV och golvvärme.


haha. åka långt för att ha roligt... det är säkert för nöjes skulle man asar 3 ungar med tillhörande packning/vagn osv när man ska handla. eller för den delen lämna på ett dagis 1,3 mil bort,

det finns människor som även MÅSTE ha en traktor eller lastmaskin för att sköta snöröjning i några kilometer för att över huvud taget ta sig ut till närmsta väg som staten snöröjer.

så nej. allt är inte för bekvämlighetens skull. och alla kan inte bo i en stad. det är inte genomförbart.

Bullen!
2010-12-21, 13:20
Bor man mitt i skogen så är man bunden till bilen, det bara är så. Väljer man att bo så fel så får man stå sitt kast.

stå sitt kast? alla kan inte bo i en stad. för då hade de fått pendla ut till fabriker och andra arbetsplatser som finns på landsbyggden. eller alla stora industrier skulle oxå flytta med in till staden?

öka invånarantalet i sthlm med 8 miljoner till och försök få ihop hur alla ska ha kvar sina jobb utan att lämna staden. folk hade fått pendla till kiruna och till skåne för att jobba.

AngryFinnishGuy
2010-12-21, 13:21
Bor i en liten stad (20'000 invånare) och äger varken bil eller moped. Visst är det jobbigt då sambons föräldrar bor ca 50 km från oss, och min mamma bor 30 km från oss. Och det finns ingen lokalbuss med vettiga tider till dessa ställen. Så man är ju beroende av skjuts om man skall till dem. Men man får tänka så att om dem vill träffa oss får dom köra.

Annars är det inga problem, om man skall en längre sträcka betalar man bensinkostnader och får låna en bil. Allt annat är på gång avstånd.

Hade bil för 2 år sedan, men det är inget jag saknar. Bara extra stress då försäkringarna är så för jävla dyra, och bensin priserna har skjutit till höjden. Men så klart kommer jag (vi) skaffa bil då ekonomin tillåter detta. Förr eller senare då någon av oss jobbar, eller om båda jobbar. Men det kommer dröja x antal år.

Men jag klagar inte.

Baha
2010-12-21, 13:27
varken jag eller tjejen har körkort, har 2 barn och bor på en mindre ort(dock ej i norrland) tycker det funkar hur bra som helst utan bil, men det är väl kanske för att man inte har vant sig, tar tåget, bussen eller i extremfall taxi

tjejen tar tåget till jobbet 5 mil, jag samåker/tar tåget dit 1.5 mil för mig ca

går till affärer för o handla

bor nära skola dagis dessutom får barnen motion så man slipper bli anklagad för "fet förälder som skjutsar sina feta ungar till skolan"

negativa är väl eventuellt det som lellan sa när barnen blir lite äldre och vill ha skjuts, samtidigt kan jag ju betala taxi med dom pengarna bil skulle kostat mig

bil intresserar mig inte alls, har aldrig gjort

stridis
2010-12-21, 13:45
för då hade de fått pendla ut till fabriker och andra arbetsplatser som finns på landsbyggden. eller alla stora industrier skulle oxå flytta med in till staden?


Klart man kan pendla ut till fabriker och dylikt, samåkande.
När det gäller bönder så visst men avstånden är inte astronomiska i bördiga skåne, varför skall man bo i norrland förutom i rejäla bruksorter som kiruna?

Sedan så måste det inte handla om stora städer men tätorter som har den service man behöver som man kan nå bekvämt utan bil.

L-Sami
2010-12-21, 14:34
Bil? Det kallas SL. Man klarar sig utmärkt utan bil i Stockholm.

r3mpuh
2010-12-21, 14:38
BECE körkort är ett måste.
Ni är ju skumma som inte vill ha bil.*screwy*

Kurash
2010-12-21, 14:43
BECE körkort är ett måste.
Ni är ju skumma som inte vill ha bil.*screwy*

Klart man VILL ha bil, det är ju en helt annan diskussion.

Lellan
2010-12-21, 14:50
Klart man VILL ha bil, det är ju en helt annan diskussion.

Jag VILL inte. Men om jag säger det måste jag ta en diskussion, så det gjorde jag inte. ;)

jontet
2010-12-21, 15:03
Skaffade bil när jag var 21 och nu tänker jag aldrig prova att vara utan. Alla spontana utflykter och annat roligt som betyder en hel del för mig hade aldrig blivit av när resorna hade tagit 4-5ggr längre tid och dessutom blir omständiga som fan. Vill man ut till havet på sommarn har man ett jävla projekt framför sig med långa promenader, väntetider, sätta på datorn och kolla tidtabeller, fundera ut hur man löser biljett med västtrafiks senaste lösning till hutlöst överpris osv istället för att man är på stranden 10 min senare, parkerad på behagligt avstånd till vattnet och blåst bensin för 5-10 kr.

Innan bil hade jag inget att klaga på dock, då hade man ju inte upplevt bilägandet riktigt :D

Loke
2010-12-21, 15:10
Alla kanske inte lever sitt liv inom ett par få mils radie? Lite halvtungt att ta cykeln några mil mitt i smällkalla vintern efter en landsväg när det är kolsvart ute. Visst kan man ta cykeln om man enbart ska några km när det finns cykelvägar men alla lever inte sitt liv inom stadsgränsen.

Du resonerar om bilåkning på samma sätt som träningsovana resonerar om träning. "Arnold kan omöjligt ha tränat så mycket, om jag skulle göra det skulle jag bli övertränad direkt!". Ja, då får man ju träna på ett sådant sätt som inte gör en övertränad.

Samma med bil. Det är omöjligt för dig att leva som du gör utan bil, men kan du inte ändra din livsstil så du klarar dig utan bil? Jo, det kan du, och antagligen utan några större uppoffringar ens. Det finns säkert en annan, närmre sjö där du kan ha båten.

Dåligt exempel, inte alls jämförbart. Extremt många människor har möjlighet att äga bil. Väldigt många människor har intressen som skulle försvåras enormt utan bil. Väldigt få människor har råd med privatjet. Så försök inte komma här och komma med något dåligt exempel.:)
Svara på min fråga tidigare också.

Det är visst ett bra exempel. Vissa människor har råd med jet, vissa har råd med bil, vissa har råd med cykel. Hur klarar sig människor utan bil? På samma sätt som de utan jet och på samma sätt som de utan cykel. Vad är det du inte greppar? Man får anpassa sig. Jag lovar dig, det finns även människor med intressen som de inte kan utföra utan jetplan.

tsp
2010-12-21, 15:14
Ni som säger att ni klarar er "utmärkt utan bil i storstan". Visst, i storstan funkar det rätt bra. Men jag antar att ni inte har intressen ute i skog och mark? Eller gör särskilt mycket alls utanför att åka till jobbet/skolan, åka till gymmet, handla, hälsa på en kompis, ta taxin hem från krogen. För till dessa saker funkar ju kollektivtrafiken ofta till och med bättre. Men själv skulle jag känna mig sjukt begränsad utan bil, även om jag bor i Göteborg. Jag har till exempel en flygplats 8min med bil bort. Men ska det åkas kollektivt tar resan lätt 1,5 timme. För först ska man åka in till stan och sedan ska man åka samma väg tillbaka med en annan buss. Plus väntetider mellan bussarna. Och så är det ju med allting, så fort man ska göra något lite "out of the box" så är kollektivtrafiken inte anpassad för det. Som att åka till en sjö som inte är kåsjön, sisjön eller surtesjön. Eller om man vill sticka och lira lite bandy borta på jennylund. Blir ett jävla runtresande innan man kommer fram, med sin stora bag full av skridskor, hjälm, skydd osv. Jag skulle i alla fall täras sönder av tristessen om man aldrig kunde göra några sådana saker som skiljer sig en smula från vardagen.

Doctor Snuggles
2010-12-21, 15:16
När körkortstråden ändå är på tapeten började jag fundera på hur man klarar sig utan bil som vuxen.

Man måste ju bli väldigt låst och beroende av andra utan bil? Så fort man reser bort till någon annan stad är det flyg, tåg eller buss som gäller. Väl på plats måste ju ofta någon hämta en. Det är svårt att snabbt dra iväg någonstans utan att först kolla när bussar går, ofta kanske man måste byta buss och att ta sig från punkt a till b tar en timme istället för 15 minuter med bil. Vanliga fritidsintressen som fiske, skidåkning eller bara att dra ut i skogen och plocka svamp eller bär blir ju omöjligt för dit går inga bussar, då är man beroende av att någon annan skjutsar dit en.

Nä jag begriper inte hur vissa klarar sig. Ni som bor själva utan bil får gärna berätta hur ni överlever.

Vad är det för fel på flyg, tåg eller buss? Utmärkta transportmedel.
Väl i en stad kan man ta taxi om man inte vill åka kommunalt.
Vem drar iväg snabbt någonstans längre sträckor helt sonika?
Fiske, plocka svamp är inte fritidsintressen. Även om de vore det är det inte särskilt svårt att ta sig ut till skogen/sjön. Typ cykel eller gå.
Skidresa kan man återigen dra på med de ovannämnda utmärkta transportmedlen. Alternativt åker man med vänner som har bil.
Summa summarum, man klarar sig utmärkt.
Det enda som kan vara lite bökigt är resor till Ikea eller flytt. Men man har återigen bra vänner/familj för de ändamålen.

PowPow
2010-12-21, 15:53
Vill man ut till havet på sommarn har man ett jävla projekt framför sig med långa promenader, väntetider, sätta på datorn och kolla tidtabeller, fundera ut hur man löser biljett med västtrafiks senaste lösning till hutlöst överpris osv istället för att man är på stranden 10 min senare, parkerad på behagligt avstånd till vattnet och blåst bensin för 5-10 kr.


det beror ju lite på var man bor ;)

jontet
2010-12-21, 15:55
det beror ju lite på var man bor ;)

Det var ett illustrativt exempel.

Exdiaq
2010-12-21, 17:34
Jag hade klarat mig utan bil, men det hade blivit så sanslöst mycket tid som försvinner varje dag p.g.a. väntetid, åka förbi "onödiga" hållplatser o.s.v. med kollektivtrafik. Jag jobbar heltid, väldigt aktiv inom klubben, tränar och nu ska jag även komplettera ett par hundra gymnasiepoäng på Komvux under våren. Då är all den här spilltiden guld värd.

von huff
2010-12-21, 17:44
Jag skulle omöjligt klara mig fast jag bor på landet.I storstäder så skulle man nog klara sig.Jag tycker endå att det är korkat att inte skaffa körkort

Doctor Snuggles
2010-12-21, 17:50
Jag skulle omöjligt klara mig fast jag bor på landet.I storstäder så skulle man nog klara sig.Jag tycker endå att det är korkat att inte skaffa körkort

Sen är det också lättare (och därför billigare) att skaffa körkort på landet, där man dessutom verkligen behöver körkort. Du behöver inte körkort i stan. Känner många 30 plussare utan körkort, som lever ett fullgott liv.
Det är bättre för naturen också, din koldioxidbuse du.

Matsa
2010-12-21, 18:07
Inget svårt att klara sig utan bil om man bor på rätt ställe. Det går utmärkt att ta sig till och från skola, jobb, affären, gymmet, släkt och vänner ändå. För mycket räcker det att cykla eller gå, utöver det finns det buss, tåg och taxi. Vill jag idka friluftsliv kan jag ta mig till sommarstugan utan bil och väl där så är det så nära till sjön att bil egentligen inte är nödvändigt. Skulle visserligen bli jobbigt att handla i längden då det är några mil att cykla.

Bil är dock bra att ha, det finns mycket som blir extremt mycket lättare om man har bil. Om jag t.ex skulle behöva göra en massa reparationer på sommarstugan (och det behövs ju allt som oftast) så vore det oerhört mycket osmidigare utan bil. Som sagt så är bil bra att ha men visst fan klarar man sig utan såvida man inte bor alltför isolerat.

von huff
2010-12-21, 18:07
Behöver och behöver, det underlättar nog massor oavsett var man bor.:)Jg skulle själv använda kommunala medel oftare om jag hade möjlighet

mangemani
2010-12-21, 19:22
är 29 år och har inget körkort.
aldrig sett någon anledning till att ta det heller.
klarar mej fin fint på att åka buss plus att man slipper onödigt bensin,försäkringar,eventuella skador på fordonet mm.

Jockefoten
2010-12-21, 19:37
Snittar väl en 50mil om dagen. Hade varit jobbigt att cykla.

PowPow
2010-12-21, 20:12
Det var ett illustrativt exempel.

Japp. Ett exempel från din vardag, som bara bevisar att DU "behöver" en bil. Inte att "man" behöver en bil.

skaparn
2010-12-21, 20:19
Så jag ska lägga ner mina intressen för att vara utan bil? Inte riktigt så jag förknippar att klara sig utan bil.

Tråden heter "Hur klarar _man_ sig ...", inte "Hur ska delta_mats kunna utöva sina intressen utan bil?".

Förutsätt inte att alla har samma intressen som du.

Åsberg
2010-12-21, 20:22
I Säffle är det närmast nödvändigt enligt mig ja.

Lellan
2010-12-21, 20:25
Japp. Ett exempel från din vardag, som bara bevisar att DU "behöver" en bil. Inte att "man" behöver en bil.

Ganska spot on. Antingen så föds man på ett ställe där det är svårt att hantera sin vardag utan bil - inte ett enda jobb i byn etc och för långt att cykla/gå/mopeda. Har man dessutom vänner man spontant vill besöka etc på längre avstånd utan planering, och bor där, ja - i den situationen behöver man en bil. Om man inte ger sig fan på att göra cykla till en huvudsyssla.

Eller - så väljer man att flytta, om man inte vill ha bil. Om man vill kunna vara spontan etc ändå. Till en ort med fungerande kommunala transporter och så skaffar man sig lite mer tålamod än att man måste ha omedelbar behovstillfredställelse. Eller ser det som att det vore nice med bil, men att man inte behöver. Det kanske rent av är oberättigat med tanke på hur hutlöst dyrt och opraktiskt det är att behöva äga och serva en bil, men man tar det, för man njuter så av att ha möjligheten att hoppa in i den bilen och bestämma rutten själv.

Man har alltid ett val. Vart man bor, vad man gör, etc. Man väger fördelar mot nackdelar och sen tar man ett beslut. Utifrån de besluten kan man vara i behov av en bil - eller inte i behov av en bil.

Hur kan vi ens diskutera detta? :D Det är ju OLIKA, beroende på ens val, men idag är det väl ytterst få som behöver en bil för sin blotta existens? Sen behöver man kanske för att man mår skit annars, man har vant sig vid de fördelar det innebär att ha bil som man stort tycker överväger nackdelarna med att ha det.

Man kan ju hårddra det till att säga att man väljer att leva ett liv beroende av bil, eller ett liv oberoende av bil. Sluta weina. ;)

Pudzianovski
2010-12-21, 20:25
Det funkar kalas. Sparar ju en del cash också :thumbup:
Hyra är ett bra alternativ. Annars lånar jag av föräldrar ibland. Funderar dock stark på att köpa en snart. Jag vill också ut i skogen och plocka svamp :D

Parabellum
2010-12-21, 20:28
Tänk också på oss som trots boende i Stockholm behöver bil pga stora variationer i arbetsskift. Jobbet/jobben man på dagtid kan nå bäst, smidigast och billigast med kollektivtrafik kan bli en omöjlighet nattetid.

Kul för er som bor och jobbar i City, men Stockholm är faktiskt större än bara innerkärnan. Tunnelbanan funkar bra dagtid..

Lellan
2010-12-21, 20:28
Det funkar kalas. Sparar ju en del cash också :thumbup:
Hyra är ett bra alternativ. Annars lånar jag av föräldrar ibland. Funderar dock stark på att köpa en snart. Jag vill också ut i skogen och plocka svamp :D

Kom så tar vi bussen/cykeln/vandrar hand i hand? :D

Iaf, för mig skulle trådrubriken snarare vara "Hur skulle jag klara mig med bil?" Dels så skulle jag köra ihjäl mig, dels skulle det suga hål i kassan, dels skulle jag behöva bry mig om fåniga saker som att den behöver tankas, servas, någon repar den, den går sönder, och så måste JAG behöva krångla med andra bilförare och icke existerande parkeringsplatser och lås som kärvar igen och..*kan rabbla i evigheter* ;)

Som det är nu; nemas problemas. :)

r3mpuh
2010-12-21, 20:30
Volvo 240 kostar inte så mycket i skatt.
Skattebefriad... nice

Lellan
2010-12-21, 20:30
Tänk också på oss som trots boende i Stockholm behöver bil pga stora variationer i arbetsskift. Jobbet/jobben man på dagtid kan nå bäst, smidigast och billigast med kollektivtrafik kan bli en omöjlighet nattetid.

Kul för er som bor och jobbar i City, men Stockholm är faktiskt större än bara innerkärnan. Tunnelbanan funkar bra dagtid..

Beror väl på hur bråttom du har hem och om du inte vill/kan byta jobb.. (ok, lite drygt svar, men jag tvivlar på att du inte KAN ta dig hem..).

Parabellum
2010-12-21, 20:31
Beror väl på hur bråttom du har hem och om du inte vill/kan byta jobb.. (ok, lite drygt svar, men jag tvivlar på att du inte KAN ta dig hem..).

Ja, drygt svar.

Klart man kan ta sig hem. Tid är dock både kvalitet och pengar.

stridis
2010-12-21, 20:44
Ja, drygt svar.

Klart man kan ta sig hem. Tid är dock både kvalitet och pengar.

Sen när oljepriset går upp så är bensinkörda bilar pengaslukare.

Osten80
2010-12-21, 20:46
För ungefär tre månader sedan stod jag plötsligt utan bil för första gången sedan jag tog körkort -98. Trots att jag bor på en liten ort som inte har speciellt täta bussavgångar gick det att pussla ihop så att jag kunde åka buss till och från jobbet.
Till andra ställen än jobbet har jag istället för att köra bil promenerat och cyklat, och det funkade utmärkt fram tills för ungefär tre veckor sedan när ryggen gick sönder och jag inte kunde gå längre sträckor än 100m innan jag var tvungen att lägga mig ner på marken och nästan börja lipa.
Nu hade jag verkligen velat ha bil igen, men ekonomin tillåter tyvärr inte sådana utsvävningar. Jag är nu nästan isolerad när jag inte kan använda min kropp för att ta mig dit jag vill. Det är ju minst sagt lite tråkigt.

von huff
2010-12-21, 20:47
Bara för att man har körkort måste man ju inte ha bil.Jag tycker inte det är så dyrt eller tungt att ta körkort att alla inte skulle kunna göra det, det kommer troligtvis nån situation i livet där man kommer att ha nytta av det.
Det är självklart att det på nåt sätt går att leva utan bil men fö rmånga skulle det innebära ännu fler fförseningar till jobbet och en massa tid skulle gå till spillo

Torwald
2010-12-21, 21:02
Håller med om att det är en ganska dålig idé att inte fixa körkort över huvud taget. Det kan hända att man hamnar i en situation då man behöver det.

...dessutom är det inte vuxenpoäng att använda idkort som leg ;)

kelk
2010-12-21, 21:05
Bor centralt, sl, taxi, hyr vid behov, bara jobbigt med parkering

mini
2010-12-21, 21:12
Beror väl på hur bråttom du har hem och om du inte vill/kan byta jobb.. (ok, lite drygt svar, men jag tvivlar på att du inte KAN ta dig hem..).

Jag arbetar på en plats dit jag inte kan ta mig på morgonen. Då skulle jag få åka till jobbet kvällen innan. Tycker du att det är rimligt?

Jag har levt utan bil många år. Har klarat mig mycket bra på kollektivtrafik och att kunna låna bil då och då. Hade jag inte fått ett jobb som kräver bil (se ovan) hade jag inte haft någon nu heller, men jag gillar att ha bil och friheten det medför.

Lellan
2010-12-21, 21:17
Jag arbetar på en plats dit jag inte kan ta mig på morgonen. Då skulle jag få åka till jobbet kvällen innan. Tycker du att det är rimligt?

Jag har levt utan bil många år. Har klarat mig mycket bra på kollektivtrafik och att kunna låna bil då och då. Hade jag inte fått ett jobb som kräver bil (se ovan) hade jag inte haft någon nu heller, men jag gillar att ha bil och friheten det medför.

Har svårt att tro att det inte fanns några andra valmöjligheter än att ta det jobbet, men om du säger det så. :) Jag tror att man har större frihet att utforma sitt liv än vad man ibland upplever sig ha.

J.V
2010-12-21, 21:20
Så... Alla som inte kan åka buss/cykla/gå/samåka till jobbet ska hitta nytt yrke/arbetsplats?
Vilka ska då ta platserna som blir över?

snej
2010-12-21, 21:21
Ofta man byter/nekar jobb hellre än att skaffa bil, om det är vad som krävs. Då får det fan vara ett sugigt jobb.

mini
2010-12-21, 21:29
Har svårt att tro att det inte fanns några andra valmöjligheter än att ta det jobbet, men om du säger det så. :) Jag tror att man har större frihet att utforma sitt liv än vad man ibland upplever sig ha.

Jag utformade mitt liv i den riktningen att jag tog ett jobb jag gärna ville ha, trots att det innebar att jag var tvungen att köpa bil.
Jag tycker att du har en rätt skev bild av vad det innebär att "behöva" bil. Nä, jag skulle nog inte dö utan bil, jag kunde ha fått annat jobb osv. Men för att kunna leva mitt liv som jag vill ha det behöver jag bil.

Brickhead
2010-12-21, 21:33
äsch, det är alldeles för lätt att man blir för bekväm när man har bil.. dyrt också!

Cykel kommer man långt med:thumbup:

Olegh
2010-12-21, 21:46
Frågan är felställd. Det handlar inte om "hur man klarar sig utan bil", utan snarare vilka uppoffringar man eventuellt måste göra utan tillgång till bil. Man klarar sig. Bil är en bekvämlighetsfråga.

Har man inte bil och körkort ser man till att bo tillräckligt nära sin arbetsplats/skola/dagis/mataffär.
Man har inga extravaganta intressen som kräver längre transporter.

Om det är avsaknad av bil som leder till det andra, eller tvärtom är inte särskilt intressant. Man är givetvis medveten om att det finns både fördelar och nackdelar med att ha bil, och väger således dessa mot varandra.

J.V
2010-12-21, 21:51
Har man inte bil och körkort ser man till att bo tillräckligt nära sin arbetsplats/skola/dagis/mataffär.Hur är det realistiskt att båda karl och fru ska hitta arbetsplatser nära varandra, så att man således kan flytta till det området - om det finns tillgängligt boende, och sedan hitta dagis och skola i kvarteret där alla ungar kan gå? Sedan få in en mataffär också, men det är väl minsta problemet.

Olegh
2010-12-21, 21:57
Hur är det realistiskt att båda karl och fru ska hitta arbetsplatser nära varandra, så att man således kan flytta till det området - om det finns tillgängligt boende, och sedan hitta dagis och skola i kvarteret där alla ungar kan gå? Sedan få in en mataffär också, men det är väl minsta problemet.

Inte alls orimligt om man accepterar den begränsade valmöjligheten och inte förväntar sig femminuters-avstånd till allt. Det är en realitet för väldigt många familjer bosatta i lite mindre orter.

stridis
2010-12-21, 21:59
Hur är det realistiskt att båda karl och fru ska hitta arbetsplatser nära varandra, så att man således kan flytta till det området - om det finns tillgängligt boende, och sedan hitta dagis och skola i kvarteret där alla ungar kan gå? Sedan få in en mataffär också, men det är väl minsta problemet.

Kallas städer. Sedan så kan man tågpendla till närliggande orter, eller ja det kan man ju tyvärr inte, då underhållet gör att Sverige skulle stå stilla om vintrarna. Så det var en utopi för Sverige satsar inte på infrastruktur eller bostäder i storstadsregionerna.

För relativt många är det alltså realistiskt, ja en del beroende på yrke och så, hur lätt de har att hitta jobb.

J.V
2010-12-21, 22:15
Visst, man kan pendla hit och dit. Om arbetstiderna tillåter det. Men vad gör man när arbetspassen börjar innan lokaltrafiken snurrar igång och man ibland slutar när lokaltrafiken lagt ner för natten? Förutom att promenera eller cykla nära 2 mil i någon decimeter nysnö längs med en tungt trafikerad riksväg, då.

Hitta annat jobb är inte alltid möjligt.

delta_mats
2010-12-21, 22:23
Du resonerar om bilåkning på samma sätt som träningsovana resonerar om träning. "Arnold kan omöjligt ha tränat så mycket, om jag skulle göra det skulle jag bli övertränad direkt!". Ja, då får man ju träna på ett sådant sätt som inte gör en övertränad.

Samma med bil. Det är omöjligt för dig att leva som du gör utan bil, men kan du inte ändra din livsstil så du klarar dig utan bil? Jo, det kan du, och antagligen utan några större uppoffringar ens. Det finns säkert en annan, närmre sjö där du kan ha båten.



Det är visst ett bra exempel. Vissa människor har råd med jet, vissa har råd med bil, vissa har råd med cykel. Hur klarar sig människor utan bil? På samma sätt som de utan jet och på samma sätt som de utan cykel. Vad är det du inte greppar? Man får anpassa sig. Jag lovar dig, det finns även människor med intressen som de inte kan utföra utan jetplan.

Visst skulle jag kunna ändra min livsstil så jag inte är beroende av bil. Men det blir väldigt stora uppoffringar och ingenting jag kommer göra någonsin. Friheten och enkelheten med bil är suverän. Jag har en båt som kräver motor, ska jag ta den på cykeln tänkte du, cykla ett par mil med båtmotorn i ena näven?


Vad är det för fel på flyg, tåg eller buss? Utmärkta transportmedel.
Väl i en stad kan man ta taxi om man inte vill åka kommunalt.
Vem drar iväg snabbt någonstans längre sträckor helt sonika?
Fiske, plocka svamp är inte fritidsintressen. Även om de vore det är det inte särskilt svårt att ta sig ut till skogen/sjön. Typ cykel eller gå.
Skidresa kan man återigen dra på med de ovannämnda utmärkta transportmedlen. Alternativt åker man med vänner som har bil.
Summa summarum, man klarar sig utmärkt.
Det enda som kan vara lite bökigt är resor till Ikea eller flytt. Men man har återigen bra vänner/familj för de ändamålen.

Så länge du lever ditt liv i staden utan några intressen utanför kanske du klarar dig hyffsat. Men så fort du ska utanför, en lite längre bit bort, speciellt om det blir lite spontant så skiter det sig.

Tråden heter "Hur klarar _man_ sig ...", inte "Hur ska delta_mats kunna utöva sina intressen utan bil?".

Förutsätt inte att alla har samma intressen som du.

Nu svarade jag på ett inlägg riktat till mig. Personen ifråga ansåg att man omöjligt INTE kunde klara sig utan bil.

delta_mats
2010-12-21, 22:29
Jag har några vänner som inte äger någon bil. Vid ett flertal gånger då vi besämt oss för någon aktivitet utanför stan så utbrister dom ofta "men det är ju inga problem för du har ju bil", typ. Nej det är inga problem för mig såklart men för dem är det ju problem om jag inte skulle skjutsa. Nu grinar jag inte för det utan dom får såklart gärna åka med mig, men sanningen är ju den att många personer utan bil egentligen inte "klarar" sig själva utan bil, utan är beroende av att andra ska ställa upp.

delta_mats
2010-12-21, 22:31
Visst, man kan pendla hit och dit. Om arbetstiderna tillåter det. Men vad gör man när arbetspassen börjar innan lokaltrafiken snurrar igång och man ibland slutar när lokaltrafiken lagt ner för natten? Förutom att promenera eller cykla nära 2 mil i någon decimeter nysnö längs med en tungt trafikerad riksväg, då.

Hitta annat jobb är inte alltid möjligt.

Man håller tydligen käften och cyklar*screwy*. Eller flyttar närmare jobbet.
I alla fall om man ska lyssna på de utan bil.

Lellan
2010-12-21, 23:13
Jag utformade mitt liv i den riktningen att jag tog ett jobb jag gärna ville ha, trots att det innebar att jag var tvungen att köpa bil.
Jag tycker att du har en rätt skev bild av vad det innebär att "behöva" bil. Nä, jag skulle nog inte dö utan bil, jag kunde ha fått annat jobb osv. Men för att kunna leva mitt liv som jag vill ha det behöver jag bil.

Missförstå mig rätt.. Du säger ju precis det jag säger, man har ett val - utifrån det bestämmer man sig för om man behöver bil eller inte?

Det är ju kärnan, ingen tvingar dig att ha bil - du väljer ett jobb där du behöver bil, och du säger att du är nöjd med det. Förstår inte problemet.

Precis som jag INTE skulle göra det valet, eftersom det medförde att jag skulle behöva ha bil? Och jag vill inte leva så, andra vill - för dig var det motiverat.

Poängen är ju valet. För dig behöver du bil för att leva det liv du vill, jag skulle inte kunna leva det liv jag vill om jag hade bil. Herregud, alla nöjda glada ändå debatt... :D

Lellan
2010-12-21, 23:19
Jag har några vänner som inte äger någon bil. Vid ett flertal gånger då vi besämt oss för någon aktivitet utanför stan så utbrister dom ofta "men det är ju inga problem för du har ju bil", typ. Nej det är inga problem för mig såklart men för dem är det ju problem om jag inte skulle skjutsa. Nu grinar jag inte för det utan dom får såklart gärna åka med mig, men sanningen är ju den att många personer utan bil egentligen inte "klarar" sig själva utan bil, utan är beroende av att andra ska ställa upp.

Jag tycker du ska föreslå för dina vänner att skaffa bil. Uppenbarligen verkar de ju behöva det?

Om man är beroende av att andra ska ställa upp, så tycker jag att det är märkligt att man inte skaffar bil om man verkar vara i så stort behov av det.

Själv har jag behövt be om bilhjälp 3 ggr på snart 3 år, när ambulansen inte kom bad jag om skjuts + när jag skulle få hem en 3,2 lång stolpe och när jag nu i vinter ville ha hem ett viktset 50 kg. Det senare hade jag kunnat få på hemkörning, men jag var på stället med några som hade bil och som ändå skulle skjutsa hem mig.

Om jag umgås med någon som har bil och vi gemensamt ska ngnstans så tackar jag ju inte nej och knatar (och jo, jag erbjuder bensinpengar) och kanske handlar jag 3 kassar om det ska handlas ist för 2. Däremot upplever jag ofta att folk erbjuder sig och ojar sig över att man går; "men skaa jag inte hämta dig? :(" som om man skulle lida av lite frisk luft.

Fartman
2010-12-21, 23:24
Det är ganska påtagligt att alla som klarar sig "hur bra som helst" bor i en större ort söderut (okej, en bor i Umeå också men det är ju ändå en ovanligt stor stad för norrland). Bor man i norrland och dessutom inte i Umeå så är man fan rätt körd om man inte har någon form av tillgång till bil. Om man dessutom inte bor längs kusten är man ultrakörd, då blir man isolerad på vintern. Tex i Boden så gick inte ens lokaltrafiken på helgerna sist jag kollade.

EDIT: Just därför vore det kanske på sin plats att anpassa skatter etc som rör bilar och drivmedel lite till vart man bor i landet..

delta_mats
2010-12-21, 23:34
Jag tycker du ska föreslå för dina vänner att skaffa bil. Uppenbarligen verkar de ju behöva det?

Om man är beroende av att andra ska ställa upp, så tycker jag att det är märkligt att man inte skaffar bil om man verkar vara i så stort behov av det.

Själv har jag behövt be om bilhjälp 3 ggr på snart 3 år, när ambulansen inte kom bad jag om skjuts + när jag skulle få hem en 3,2 lång stolpe och när jag nu i vinter ville ha hem ett viktset 50 kg. Det senare hade jag kunnat få på hemkörning, men jag var på stället med några som hade bil och som ändå skulle skjutsa hem mig.

Om jag umgås med någon som har bil och vi gemensamt ska ngnstans så tackar jag ju inte nej och knatar (och jo, jag erbjuder bensinpengar) och kanske handlar jag 3 kassar om det ska handlas ist för 2. Däremot upplever jag ofta att folk erbjuder sig och ojar sig över att man går; "men skaa jag inte hämta dig? :(" som om man skulle lida av lite frisk luft.

Nu är det väl inte så att jag känner mig utnyttjad på något sätt alls. Bara tycker det är lustigt med folk som nästan i sten vägrar skaffa bil men som ändå njuter av frukten att andra har bil.
Lellan en fråga. Hur många gånger i månaden åker/kör du bil i vilket ärende det än må vara?

PowPow
2010-12-21, 23:49
Nu är det väl inte så att jag känner mig utnyttjad på något sätt alls. Bara tycker det är lustigt med folk som nästan i sten vägrar skaffa bil men som ändå njuter av frukten att andra har bil.
Lellan en fråga. Hur många gånger i månaden åker/kör du bil i vilket ärende det än må vara?

Det är väl en prioriteringsfråga. De tycker såklart det är trevligt att kunna åka med dig om ni ska någonstans. Men det betyder kanske inte att de tycker det är värt att köpa och underhålla en bil själv.

Bilar i samhället behöver vi ju (som vår infrastruktur ser ut nu). Annars hade så gott som allt gått åt skogen.

Jag tycker det är en ganska sund inställning att alla inte behöver vars en bil, och ser inget fel alls i att billösa människor hänger med i vännernas bil när det passar sig (förutsatt att bilägaren inte tycker illa om det). Jag ser bara fördelar med det (färre bilar ute på vägarna ger mindre trafikstockningar, mindre miljöpåverkan osv)

ha:cl
2010-12-22, 00:18
Det är väl en prioriteringsfråga. De tycker såklart det är trevligt att kunna åka med dig om ni ska någonstans. Men det betyder kanske inte att de tycker det är värt att köpa och underhålla en bil själv.

Bilar i samhället behöver vi ju (som vår infrastruktur ser ut nu). Annars hade så gott som allt gått åt skogen.

Jag tycker det är en ganska sund inställning att alla inte behöver vars en bil, och ser inget fel alls i att billösa människor hänger med i vännernas bil när det passar sig (förutsatt att bilägaren inte tycker illa om det). Jag ser bara fördelar med det (färre bilar ute på vägarna ger mindre trafikstockningar, mindre miljöpåverkan osv)

Är det det man kallar blodsugare?

Lite sossetänk kan man nog också kalla det.

PowPow
2010-12-22, 00:39
Är det det man kallar blodsugare?

Lite sossetänk kan man nog också kalla det.

Eller vänskap *cupid*

ha:cl
2010-12-22, 00:46
Eller vänskap *cupid*

Om alla tänkte vänskap så har ingen bil.

PowPow
2010-12-22, 00:49
Om alla tänkte vänskap så har ingen bil.

Jo, de som tycker det är värt att ha en bil kommer såklart ha en bil. Varför skulle de inte?

Matsa
2010-12-22, 00:55
Är det det man kallar blodsugare?

Lite sossetänk kan man nog också kalla det.

Vännen som hänger med i bilen kanske hjälper vännen som kör på en mängd andra vis, det kallas för tjänster och gentjänster. Därmed inte sagt att jag anser det vara rätt, om man regelbundet behöver en bil tycker jag det är bättre att skaffa sig en i stället för att vara beroende av andra. Jag tycker bara att det är fel att stämpla personen i fråga som blodsugare utan att veta mer än så.

ha:cl
2010-12-22, 01:04
Jo, de som tycker det är värt att ha en bil kommer såklart ha en bil. Varför skulle de inte?

För att enligt din teori fungerar ju "vänskap" om man behöver bil.

PowPow
2010-12-22, 01:07
För att enligt din teori fungerar ju "vänskap" om man behöver bil.

Snygg slutledningsförmåga.

Det skrev jag inte alls.
Jag skrev att jag inte såg några problem i att alla människor inte äger en egen bil, och att jag absolut inte såg något problem i att billösa människor fick skjuts av sina bilägande vänner när det passade sig.

ha:cl
2010-12-22, 01:12
Snygg slutledningsförmåga.

Det skrev jag inte alls.
Jag skrev att jag inte såg några problem i att alla människor inte äger en egen bil, och att jag absolut inte såg något problem i att billösa människor fick skjuts av sina bilägande vänner när det passade sig.

Okej, det problemet kan jag se då.

LoveMachine
2010-12-22, 03:11
Jag är 25 år, tog B-körkort fem månader efter jag fyllde arton, vilket enligt Luleåstandard var ungefär sju månader för sent. Jag har även C-körtkort och har jobbat som lastbilschaufför åt posten två somrar. Så jag har haft körkort, kört en hel del men aldrig ägt en bil. Under den tiden har jag bott i Japan två svängar men större delen av tiden i Kiruna eller Luleå. I Japan är bil helt otänkbart eftersom det är dyrt, drygt och det finns bra lokaltrafik så det ska jag inte ens jämföra med.

När jag bodde i Luleå så hade jag cirka 2.5 kilometer till universitetet, lika långt in till centrum, 3.5 till där jag tränade och 5 till mitt jobb. För det mesta så cyklade jag eftersom många av ställena jag skulle till krävde att man antingen bytte buss och fick vänta eller hoppa av och gå en bit. På vintern satte man på ett dubbdäck och lite mer kläder, inga problem. Det enda som var drygt var att cykla till träningen eftersom min sport har grymt mycket utrustning som ska med. Men jag vet många som inte skulle kunna tänka sig att lämna bilen om man så ska runt hörnet, bland annat en kille jag bodde med då. Han hade ingen bil men lånade bil från den tredje killen i lägenheten så ofta han kunde trots att han jobbade på en plats som innebar 10 minuter med buss och (ibland beroende på vilken buss)5 minuters promenad.

I Kiruna så är lokaltrafiken dyr och obefintlig och skolan ligger sju kilometer utanför centrum, längs E10 och trafikeras av hela FEM bussar mellan 06:30 och 18:30. Många studenter cyklade eller gick till skolan för att spara pengar och lärarna tog oftast bussen. Att cykla till skolan tog faktiskt bara marginellt längre tid än att åka buss, att cykla hem tog dess då längre då det var uppförsbacke. Själv så brukade jag ta bussen till skolan och lifta hem, det tog i snitt under fem minuter att få lift när man stod på E10:an. Det gick alldeles utmärkt och pengar sparade jag definitivt.

Jag älskar att vara ute och vandra i fjällen och fiska. Då måste jag erkänna att en bil kan vara guld värd. Det finns platser dit man inte kan ta sig utan bil. Men även här tar man sig långt med kollektivtrafik. Det går bussar till många bra start/slutpunkter för en fjälltur. Då behöver man inte fundera på hur fan bilen ska ta sig från t.ex. Nikkaluokta till Riksgränsen under tiden man vandrar. Man får i och för sig planera lite så att man hinner med bussen/tåget men det är ingen omöjlighet. Senaste turen gick från Abisko och dit tog vi oss från Luleå med tåg/buss, inga problem.

Min poäng är inte att bilen är ondskan personifierad utan att man ska ställa sig frågan om när den verkligen är användbar. Billig i drift tror jag inte att någon skulle kalla bilen speciellt inte med dagens bensinpriser. Man kan spara en hel del tid speciellt om man ska utanför städerna men i många vardagssituationer så är inte tidvinsten så stor som man tror. Att se dagens transporter som motion gör att man helt plötsligt ser på tidsåtgången på ett annat sätt. Skippa promenaden innan frukost och gå till jobbet istället, det är en besparing. När jag i framtiden behöver en bil permanent så köper jag en, svårare än så är det inte. Men för mig har inte bilägandet den i det närmaste erotiska laddning som för vissa. Bilen är ett verktyg som ska användas där det passar.

skaparn
2010-12-22, 06:14
Snygg slutledningsförmåga.

Det skrev jag inte alls.
Jag skrev att jag inte såg några problem i att alla människor inte äger en egen bil, och att jag absolut inte såg något problem i att billösa människor fick skjuts av sina bilägande vänner när det passade sig.

Instämmer. Jag ser nämligen ett större problem i att alla med materiella resurser skall hävda sitt eget oberoende, och samåkning betraktas som att man suger blod och är sosse*. Och som någon skrev tidigare, det är väl som vilket utbyta av tjänster vänner emellan som helst. Om den som får skjuts har skam i kroppen vill säga*.


* Ok, alla är sossar, men suger blod är det inte så många som gör.
** Ok, skam är lite för ovanligt, det måste jag också medge

PowPow
2010-12-22, 08:20
Okej, det problemet kan jag se då.

Vad menar du? Ser du ett problem i att alla människor inte äger en egen bil? Hade du föredragit om varje människa körde vars en bil till sina ärende, även om det finns möjlighet för dem att åka tillsammans?

Jag kanske missförstår dig, så ovan fråga är en faktisk fråga - inte en hypotetisk sådan.

PowPow
2010-12-22, 08:35
Instämmer. Jag ser nämligen ett större problem i att alla med materiella resurser skall hävda sitt eget oberoende, och samåkning betraktas som att man suger blod och är sosse*. Och som någon skrev tidigare, det är väl som vilket utbyta av tjänster vänner emellan som helst. Om den som får skjuts har skam i kroppen vill säga*.


Mmm, och alla som bor i något annat än en mindre by, och som varit med om att pendla till och från arbetet i rusningstrafik, och som någon gång varit på jakt efter en parkeringsplats, måste ju se nackdelarna med att varenda kotte ska köra omkring i en egen bil om dagarna.

Lellan
2010-12-22, 10:00
Nu är det väl inte så att jag känner mig utnyttjad på något sätt alls. Bara tycker det är lustigt med folk som nästan i sten vägrar skaffa bil men som ändå njuter av frukten att andra har bil.
Lellan en fråga. Hur många gånger i månaden åker/kör du bil i vilket ärende det än må vara?

Lätt - ingen! Åker bara m sonens pappa, som är här på forumet. Den här månaden skulle grabben sova hos sin farmor o farfar en natt dock så jag gick med honom till ett köpcentra, vi träffade tomten där sen skulle de vidare till ö&b och jag med så då åkte jag med och fick skjuts hem med ett viktset. Så det var jättesnällt. Hade de inte varit så att vi ändå var där hade jag beställt hemkörning om jag absolut velat ha viktsetet, nu blev det ett impulsköp. De erbjöd att skjutsa till köpcentrat också när vi bestämde att ses där, men sonen ville gå, vilket jag tycker är ett sunt tecken - tar typ 20 min rask prom.

Men det blir aldrig så ofta som en gång i månaden jag sitter i en bil ens. Har åkt taxi 4 ggr i år om det är av intresse. :)

Ska pappan och grabben åka till hans föräldrar åker jag med, ska jag och grabben åka dit tar vi buss. Nemas problemas. (kan tillägga att vi bor 50 m ifrån varandra så då är det ju löjligt att ta olika färdmedel om vi ska åt samma håll samtidigt, men vi gör sällan saker ihop, kanske varannan var3e månad i snitt).

jontet
2010-12-22, 10:50
Hm. 1 timme till jobbet kommunalt och 15 min med bil. Det blir en tidsbesparing på 350 timmar per år eller mer än 14 dygn. 18K kostade bilen allt inkluderat förra året, 14K hade det kostat med busskort. Fyra tusen spänns skillnad, ungefär lika mycket som jag lägger på bredband varje år för lyxen att ha en bil stående utanför bostaden samt 14 dygn mer till fritidsintressen varje år. No brainer i mitt fall trots att jag bor i storstad altså :)

ArnoldOnLehmä
2010-12-22, 12:08
Jag fick körkort i måndags, 30år gammal. När jag bodde centralt var det bara när det ösregnade/snöstorm som jag önskade att jag hade bil. Har sen i Mars bott i skogen med 7km till bussen som går typ varannan timme. Har ju inte varit skitkul men det funkade ändå bra fram tills snön kom.
Men nu måste jag köpa en bil, fort!

ha:cl
2010-12-22, 19:25
Mmm, och alla som bor i något annat än en mindre by, och som varit med om att pendla till och från arbetet i rusningstrafik, och som någon gång varit på jakt efter en parkeringsplats, måste ju se nackdelarna med att varenda kotte ska köra omkring i en egen bil om dagarna.

Det jag menar är med ditt sätt att se det är det alltid en bunt som kommer klara sig på alla sina kompisars bilar, och det kan jag tycka är lite sossementalitet.

Sniggel
2010-12-22, 19:47
Dåligt exempel, inte alls jämförbart. Extremt många människor har möjlighet att äga bil. Väldigt många människor har intressen som skulle försvåras enormt utan bil. Väldigt få människor har råd med privatjet. Så försök inte komma här och komma med något dåligt exempel.:)
Svara på min fråga tidigare också.

Fast om fler hade haft råd med privatjet hade de säkert skaffat sig nya intressen.

Jag förstår om du har fiske som ett av dina intressen att det kan vara svårt att klara sig utan bil. Men alla har ju inte såna intressen. Själv klarar jag att ta mig dit jag vill utan bil (fots, cykel eller buss/tåg) och i de fall där jag behöver bil (t ex flytt) hyr jag eller lånar bil samt släp.
Ju mer prylar man har desto mer beroende blir man av dem då de kan ge en en större frihet.
Jag förstår helt klart fördelen med bil men det har också sina nackdelar och för mig överväger nackdelarna för tillfället.

PowPow
2010-12-22, 20:00
Det jag menar är med ditt sätt att se det är det alltid en bunt som kommer klara sig på alla sina kompisars bilar, och det kan jag tycka är lite sossementalitet.

Men vad är själva problemet?
Förutom att det är "sossementalitet" (vilket är skämmigt?)

Sniggel
2010-12-22, 20:22
Förstår inte heller ha:cls uppfattning.

Det är ingen som utnyttjar någon per automatik.
De som har bil för att de behöver den blir säkert glada om de får bensinpengar (+eventuellt slitage inräknat om man vill ha någon millimeterrättvisa, något som kanske är viktigt för ha:cl) vid resor och på så vis kommer billigare undan, alternativt blir erbjuden andra tjänster tillbaka.
De som blir erbjuden skjuts kanske ofta bjuder folk (som har bil) på mat och anordnar fester? Vad vet jag?
Det är ju bara när någon blir utnyttjad som någon blir utnyttjad, eller?

PowPow
2010-12-22, 20:40
Ja, alltså, jag menade inte att människor skulle utnyttja sina vänner och vara dryga (dessa människor förlorar väl snabbt sina vänner, så det problemet blir nog kortvarigt). Utan jag menade som du säger, Sniggel, att det väl bara är något positivt att vänner kan hjälpa varandra.

Medför det sen att det finns mindre bilar på vägarna så är det självklart inte något negativt - snarare tvärt om.

Cilia
2010-12-24, 09:18
Jag är övertygad om att det är en fråga om var man bor. Bor man i skogen så behöver man bil. Sen kan man resonera som Lellan att man inte behöver för man har valet att flytta. Men det tycker inte jag är ett argument. Även om jag beredd att betala vad som helst för ett levande Sverige så är bil ett rimligt argument av behov för vissa.

Det TS pratar om är dock inga behov utan önskemål och precis där är jag också. Jag har en bil som jag på knappt 4 år har kört ca/knappt 2000 mil. Det går väldigt lång tid mellan att jag använder den ibland. Jag kör så pass lite så att klimatanläggningen gick sönder p g a för lite användning enligt verkstaden. Jag har eg inga skäl annat än lyx och bekvämlighet att ha bil. Den kostar mig galet mycket pengar varje månad.

Men jag förstår vad TS menar med att vissa har behov men inte har bil. Jag har en syster inte långt härifrån utan bil hon använder gärna min bil. Nu ska vi iväg och fira jul idag. Jag är övertygad om att hon räknar med att åka med mig. Hon har ännu inte sagt något och så är det alltid. Jag tycker att det är hennes sak att höra av sig till mig om hon vill åka med mig. Hade det varit jag hade jag hört för mig några dagar innan för att stämma av så våra scheman är någorlunda synkade. Men så tänker inte hon. Jag tror hon tycker att vi har lika ansvar.

Lellan
2010-12-24, 09:35
Jag är övertygad om att det är en fråga om var man bor. Bor man i skogen så behöver man bil. Sen kan man resonera som Lellan att man inte behöver för man har valet att flytta. Men det tycker inte jag är ett argument. Även om jag beredd att betala vad som helst för ett levande Sverige så är bil ett rimligt argument av behov för vissa.


Alltså, säger jag det? Jag tycker att jag säger att om man bor i skogen så ingår valet att ha bil. Där klarar man sig inte, och jag fattar inte varför man bor där om man inte vill göra det valet (ha bil).

Men jag tror att folk överlag sätter gränsen för "behov" väldigt högt. Och därmed lätt blir kinkiga och bortskämda, man har höga krav på vad man har "rätt" till och säg att man i ett litet hushåll anser sig "behöva" bil enbart för att det är bekvämt, kanske man kan nyansera det till att man "behöver bil för att ha den här graden bekvämlighet". Inte generalisera det till att gälla alla människor och ställa sig helt undrande till varför inte andra har lika stora behov. I rubrikfrågan låter det ju som om ingen vuxen kan tänkas leva ett skäligt liv utan bil, vilket jag anser är helt fel. För vissa skulle det vara mer av en börda än en tillgång med allt praktiskt och ekonomiskt som tillkommer.


Men jag förstår vad TS menar med att vissa har behov men inte har bil. Jag har en syster inte långt härifrån utan bil hon använder gärna min bil. Nu ska vi iväg och fira jul idag. Jag är övertygad om att hon räknar med att åka med mig. Hon har ännu inte sagt något och så är det alltid. Jag tycker att det är hennes sak att höra av sig till mig om hon vill åka med mig. Hade det varit jag hade jag hört för mig några dagar innan för att stämma av så våra scheman är någorlunda synkade. Men så tänker inte hon. Jag tror hon tycker att vi har lika ansvar.

Håller med. Du får kanske vara tydligare, uppenbarligen har hon inte uppfattat din åsikt (om du sagt den). Ha ett trevligt firande! :)