handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt, bygga muskler!


MANDER
2010-12-20, 20:29
Hejsan.

Jag är en 14 årig pojke, ca 183 cm lång och väger ca 78 kg. Det är så att jag vill bli av med lite fett på kroppen, tycker att jag har för mycket. Armarna är där inget fett på typ, behöver bara muskler där. Det är magen, där är för mycket fett.

Så nu vill jag gå ner i vikt till kanske något runt 70, vill fortfarande ha kvar lite fett så man kan bygga muskler senare också. Hade tänkt börja gymma någon gång i februari 2011. Men nu ska jag bli av med fettet, men hur ska jag gå ner till 70 kg snabbt?

Har köpt en boxningssäck, som är 180 cm lång och väger runt 70-80 kg. Den hade jag tänkt att använda till att minska vikten med, genom att slå och sparka i intervaller. Men jag hade även tänkt att gå ut och gå. Räcker det att göra detta för att gå ner till runt 70 kg till februari? Kommer även äta rätt också, inget onyttigt inte för mycket osv.

Hjälp mig så jag kan komma igång! :) *slap*

Zorban
2010-12-20, 20:34
Allmänt för viktnedgång: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Varför vill du ha kvar fett för att bygga muskler? Menar inte att du ska gå ner i vikt, utan undrar bara hur du resonerar här.

Du går ner i vikt genom att förbruka mer kalorier än du stoppar i dig. Antingen får du äta mindre, eller träna mer (utan att äta mer).

Det är även starkt rekommenderat att du styrketränar under tiden som du går ner i vikt, annars riskerar du att förlora de muskler du redan har. Samt inte går ner i vikt för snabbt, såvida man inte väger 150kg så slår en för snabb viktnedgång nog oftast tillbaka på en sjäv. Runt 2 kilo i månaden är en sund nedgångstakt.

MANDER
2010-12-20, 20:44
Okej. Det jag menade med att ha kvar fett när jag ska börja gymma, det ska vara lättare att bygga muskler. Först gymma, strunta i att gå ner i vikt nu och sedan deffa. Dock bara vad jag hört.

Okej, men kan inte börja med styrketräningen atm. Eftersom alla gym här är 15 och 18 årsgräns, fyller 15 sent i januari så hade tänkt gå ner till runt 73 typ innan. Sedan börja gymma vid februari någon gång.

hejhopp79
2010-12-20, 21:37
Ät grönsaker och kött/fisk/fågel huvudsakligen och mindre pasta, ris som innehåller mycket energi. Boxa på din boll, gör armhävningar och rör på dig i vardagen. Dra ner på godis och läsk. Man behöver inte krångla till det så mycket :)