handdator

Visa fullständig version : Hur slutar man prokrastinera körkortet?


Hamsterkakan
2010-12-20, 19:17
Fan vad seg man ÄR

Kurash
2010-12-20, 19:24
Man går ner och bokar 30 lektioner, en uppkörning och en uppskrivning, sen kuuuuur man.

nmanradnävna
2010-12-20, 19:35
Du tar några lektioner på samma vecka och upptäcker att det är jävligt mycket enklare och går jävligt mycket fortare att fixa körkortet än vad du tror

Yes
2010-12-20, 19:37
Boka in teoriprovet, halkkörning, 2-5 lektioner samt uppkörning.

tsp
2010-12-20, 19:41
Yes knows it

thenut
2010-12-20, 20:06
Just do it!!

/En som tog körkort vid 32 års ålder :P

köttt
2010-12-20, 20:08
Äh, det är väl bara att slita sig igenom, fast om det är en utav de drygare grejerna jag varit med om =)

MasterChief
2010-12-20, 20:15
Man tittar på den här bilden i 30 sekunder.

http://www.uncrate.com/men/images/2010/04/ferrari-599-gto-xl.jpg

Ristretto
2010-12-20, 22:08
Man ringer till körskolan. Jag segade i typ två år innan jag tog ut tummen ur rumpan. Att klara uppkörningen är helt klart värt allt besvär och att man sedan får köra bil när man vill är bara en bonus.

-squat-
2010-12-20, 22:41
Man går ner och bokar 30 lektioner, en uppkörning och en uppskrivning, sen kuuuuur man.

+1. Efter många års prokrastrinerande så var just det som krävdes för mig.

Dissector
2010-12-20, 23:04
+1. Efter många års prokrastrinerande så var just det som krävdes för mig.

Samma här. Mina jämnåriga vänner hade haft körkort i fyra år. Jag tröttnade. Bokade in mig på två veckors intensivkurs. Klart :)

Olegh
2010-12-20, 23:13
Momentum. En bra dag när livet är härligt så tar du bara tag i det. Efter första lektionen bokar du direkt en ny och vips så är bollen i rullning.

Lucipha
2010-12-20, 23:24
Boka in teoriprovet, halkkörning, 2-5 lektioner samt uppkörning.

win

Bubban
2010-12-20, 23:39
Äh, bil behöver man väl inte?

spange
2010-12-20, 23:53
bokade ett datum för teori, halka och uppkörning direkt jag skrev in mig, sen var det bara att panikköra för att man hade spikat datum att bli klar till. funkade bra för mig iaf.

bygden
2010-12-21, 00:03
Hur slutar man prokrastinera allting? :/

Fastback
2010-12-21, 00:07
Ålder?

Övningskör mycket så behöver du inte några lektioner alls :)

r3mpuh
2010-12-21, 08:04
Ålder?

Övningskör mycket så behöver du inte några lektioner alls :)
Fast de flesta "privata handledare" vet inte hur man kör bil korrekt och kan således inte lära ut.

Vid start vid vägkant: Backspegel-->Yttre backspegel-->Döda vinkeln-->Blinka-->Sväng
Vid körfältsbyte: Backspegel-->Yttre backspegel-->Döda vinkeln-->Blinka-->Sväng
Vid Sväng...: Backspegel-->Yttre backspegel-->Döda vinkeln-->Blinka-->Sväng
Vid sväng i korsning med trafikljus: Blinkers på...

Backning: Backar man ska man inte använda backspegeln, utan använda bakrutan som framruta, kolla runt bilen och i t.ex sido backspeglarna gör man när bilen står still.

Vid vänstersväng där du väntar på att det skall bli fritt, så skall bilen stå rakt inte snett. Blir du påkörd bakifrån åker du in på fel körfält då...

;d

delta_mats
2010-12-21, 08:16
Ålder?

Övningskör mycket så behöver du inte några lektioner alls :)

Sanning med viss modifikation. Det finns de som inte tagit någon lektion alls och klarat uppkörningen men desto fler av dessa som inte körde med körskola kuggar dessvärre.
Klart man ska köra så mycket som möjligt privat, sedan gör man finliret hos körskolan. Om man nu ens har möjlighet att köra privat.

Torwald
2010-12-21, 08:23
Fast de flesta "privata handledare" vet inte hur man kör bil korrekt och kan således inte lära ut.

Vid start vid vägkant: Backspegel-->Yttre backspegel-->Döda vinkeln-->Blinka-->Sväng
Vid körfältsbyte: Backspegel-->Yttre backspegel-->Döda vinkeln-->Blinka-->Sväng
Vid Sväng...: Backspegel-->Yttre backspegel-->Döda vinkeln-->Blinka-->Sväng
Vid sväng i korsning med trafikljus: Blinkers på...

Backning: Backar man ska man inte använda backspegeln, utan använda bakrutan som framruta, kolla runt bilen och i t.ex sido backspeglarna gör man när bilen står still.

Vid vänstersväng där du väntar på att det skall bli fritt, så skall bilen stå rakt inte snett. Blir du påkörd bakifrån åker du in på fel körfält då...

;d

Kanske inte helt trovärdiga instruktioner när man är 17 år gammal...

r3mpuh
2010-12-21, 08:35
Kanske inte helt trovärdiga instruktioner när man är 17 år gammal...Hur menar du nu?

MasterChief
2010-12-21, 08:37
Kanske inte helt trovärdiga instruktioner när man är 17 år gammal...

Var det något som var fel?

Problemet med just "privata lärare" är att många äldre kör som en påse skit och lägger inte ner tillräckligt med möda att banka in vissa saker (tex att man kollar innan man blinkar, placering i körfältet vid korsning, att man vänder på huvudet när man backar). Jag minns att min professionella trafiklärare bankade in dessa saker så hårt i huvudet på mig så att jag aldrig glömmer det.

Det ligger något "coolt" hos många unga män att dissa trafiklärare och att det är töntigt att ta seriösa trafiklektioner. Det är lite trist, för även om de tror att de kan köra bil så måste man skilja mellan att kunna ta sig genom apex på snabbast sätt och en sådan osexig sak som att titta innan man blinkar.

Torwald
2010-12-21, 09:53
Jag menade inte att det var fel, råden är ju korrekta. Jag tycker bara att det finns en viss tendens hos unga som inte ännu har körkort att påpeka hur dåligt många kör bil, och då kastar man kanske sten i glashus.

Personligen är jag inte någon särskilt van bilförare, och kommer nog inte bli det på ett tag heller eftersom jag inte har någon bil. Det som jag vet är dock att ganska snart efter att man får sitt körkort, eller kanske till och med innan, så går de flesta av rutinerna r3mpuh listade helt automatiskt, och en ovan förare ser kanske inte ens att man har kontroll på döda vinkeln, blinkers och ordningen på backspeglar. Man är helt enkelt mycket mer inne i trafiken än någon som är helt ny på vägarna. Det betyder dock inte att man inte vet hur man "kör bil korrekt".

Så, min poäng är att det är en stor skillnad på hur bra bilförare kör bil och hur det står på sida 53 i Körkortsboken hur man ska köra.

Därmed inte sagt att vana bilförare kan vara dåliga lärare, men det är ju av helt andra anledningar än att de är dåliga på att köra bil.

Diskussionen om huruvida det är ballt att dissa trafiklärare eller inte förstår jag inte hur den är relevant i sammanhanget. Jag känner igen fenomenet att det skulle vara någon slags tävling i vem som fixar körkort med minst antal körlektioner, men personligen kan jag inte uttala mig om coolhetsgraden i att skita i sådana då jag är nästan uteslutande skollärd.

Lellan
2010-12-21, 09:59
Den här tråden känns som att den "poke":ar på mig..

(började vid 16 års ålder)/ Lellan 32 :em:

Torwald
2010-12-21, 10:10
Ett litet tillägg bara, som kanske inte var helt klart i mitt inlägg: Det jag reagerade på var alltså: "Fast de flesta 'privata handledare' vet inte hur man kör bil korrekt och kan således inte lära ut".

delta_mats
2010-12-21, 10:18
Ett litet tillägg bara, som kanske inte var helt klart i mitt inlägg: Det jag reagerade på var alltså: "Fast de flesta 'privata handledare' vet inte hur man kör bil korrekt och kan således inte lära ut".

Vet inte om jag håller med dig faktiskt. Jag tycker en stor del av bilisterna kör som rövhål. En sådan enkel sak som att köra in i och ut ur en rondell samt använda blinkers på rätt sätt verkar omöjligt för minst 50% av Umeås bilister. Sen om det beror på lathet eller okunnighet vet jag inte.

Phille
2010-12-21, 10:18
Jag har upp körning idag, kunde inte sova så jävla nervös är jag :laugh:.
För er som ska göra teorin rekommenderar jag Abo Jihads Trafikskola, eftersom jag är snäll laddar jag upp alla pärmar http://www.megaupload.com/?d=R1WUUZ7P jag satte 61/65 på teoriprovet och typ 60% av frågorna var IDENTISKA med de i Abo Jihads pärmar

spange
2010-12-21, 10:28
Jag har upp körning idag, kunde inte sova så jävla nervös är jag :laugh:.
För er som ska göra teorin rekommenderar jag Abo Jihads Trafikskola, eftersom jag är snäll laddar jag upp alla pärmar http://www.megaupload.com/?d=R1WUUZ7P jag satte 61/65 på teoriprovet och typ 60% av frågorna var IDENTISKA med de i Abo Jihads pärmar

seriöst? jihad-körskola.. låter inte helt säkert :D

Phille
2010-12-21, 10:31
seriöst? jihad-körskola.. låter inte helt säkert :D

Haha jag vet, men den är grymt bra. Det är så alla i min skola fixade teorin enkelt, det är typ 100 somalier som har gått och gjort teoriprov och memorerat frågorna och svaren+tagit bilder på bilderna som kommer i exemplen (fråga mig inte hur dom klarar det utan att bli upptäckta) men efter att ha gjort alla pärmar 2 gånger klickade jag igenom mig det riktiga provet på 8 minuter och satte 95%, dock är svenskan i Abo's exempel lite tveksam ibland ;).

MasterChief
2010-12-21, 10:37
Haha jag vet, men den är grymt bra.

det är typ 100 somalier som har gått och gjort teoriprov och memorerat frågorna och svaren+tagit bilder på bilderna

Hur fan kan du säga att det är grymt bra? Fullständig jävla idioti är vad det är.

Torwald
2010-12-21, 10:51
Klarar man inte av att sätta det där enkla jävla teoriprovet utan att memorera frågorna ska man fan inte köra bil.

Phille
2010-12-21, 11:09
Haters gonna hate! PK-polisen på kolo strikes again!

Och självklart kan man utnyttja detta och lita helt på det, men jag pluggade faktiskt som en jude inför det provet med både teoribok och stimulator och därför fick jag nästan full pott också.

Phille
2010-12-21, 11:11
Hur fan kan du säga att det är grymt bra? Fullständig jävla idioti är vad det är.

Grymt bra om man vill klara det*, om det sedan är vettigt är en annan sak.

Torwald
2010-12-21, 12:30
Det är alltså "PK" att tycka att det är idiotiskt att memorera alla tänkbara frågor inför ett test? Jo tjena...

Yes
2010-12-21, 15:58
Var det något som var fel?

Problemet med just "privata lärare" är att många äldre kör som en påse skit och lägger inte ner tillräckligt med möda att banka in vissa saker (tex att man kollar innan man blinkar, placering i körfältet vid korsning, att man vänder på huvudet när man backar). Jag minns att min professionella trafiklärare bankade in dessa saker så hårt i huvudet på mig så att jag aldrig glömmer det.

Det ligger något "coolt" hos många unga män att dissa trafiklärare och att det är töntigt att ta seriösa trafiklektioner. Det är lite trist, för även om de tror att de kan köra bil så måste man skilja mellan att kunna ta sig genom apex på snabbast sätt och en sådan osexig sak som att titta innan man blinkar.
Problemet med körskolan är att hela grejen blir för uppblåst och överdriven. För dom flesta 18-åringar är ändå körkort en rätt stor grej. Sedan hjälper körskolorna gärna till att förstora allting ännu mer. Plötsligt har en relativt enkel grej blivit stor, svår och framförallt dyr.

När jag gjorde min uppkörning tänkte jag inte ett skit på körskolans instruktioner - jag hade inte ens tagit några körlektioner på länge, förutom privat körning. Jag tänkte istället att om jag håller god uppsikt och inte kör på någon så borde jag klara det.

Vill minnas att jag tog 8 lektioner. När jag frågade körskolan om hur många till jag behövde så tyckte dom att 12st, dvs totalt 20 lektioner, vore bra. Såhär i efterhand tycker jag att färre lektioner hade funkat lika bra.

Det handlar inte om att körlektioner är töntigt, utan att man blir blåst på pengar.

Yes
2010-12-21, 16:09
Vid start vid vägkant: Backspegel-->Yttre backspegel-->Döda vinkeln-->Blinka-->Sväng
Vid körfältsbyte: Backspegel-->Yttre backspegel-->Döda vinkeln-->Blinka-->Sväng
Vid Sväng...: Backspegel-->Yttre backspegel-->Döda vinkeln-->Blinka-->Sväng
Vid sväng i korsning med trafikljus: Blinkers på...
Eller: Kolla så det är fritt fram innan du gör nåt.

Backning: Backar man ska man inte använda backspegeln, utan använda bakrutan som framruta, kolla runt bilen och i t.ex sido backspeglarna gör man när bilen står still.
Vid svårare manövrar, t.ex. fickparkering, måste man ha speglarna till hjälp.

Min gamla garageinfart var omöjlig om man inte backade med hjälp av sidospeglarna.

JB12K
2010-12-21, 17:47
Backning: Backar man ska man inte använda backspegeln, utan använda bakrutan som framruta, kolla runt bilen och i t.ex sido backspeglarna gör man när bilen står still.



Varför ska man inte använda backspegeln? Hörs ju på namnet vad den är till för. Självklart i kombination med sidospeglarna.

Vrider man huvudet blir man ju helt blind på den sidan man vänder sig från. Dessutom är det jobbigt....