handdator

Visa fullständig version : Tips på hemlagade presenter?


Lellan
2010-12-20, 11:39
Som ni provat - och tycker är goda.. har nämligen testat mindre lyckade trendiga tips ibland, och då vill man ju inte ge bort.

Har samlat lite snygga flaskor och burkar, tipsa loss nu! :thumbup:

MejjA
2010-12-20, 11:47
Saffransbiscotti, hemmagjorda chokladtryfflar, marsipanfigurer,
egenformade pepparkakor med kristyrmotiv.

Kakor i allmänhet som står sig länge i burk som är anpassat
efter personen som skall få den brukar vara uppskattat :)

Är det en tränande individ som ska få presenten så mixa ihop en
egen proteinkaka och ge bort :D

Lellan
2010-12-20, 12:56
Tack för tips! Har gjort saffranskola och chokladfuge så tror jag inte fixar mer gotter där.. (utom Rockyroad, ingen jul är komplett utan..! *drool*)

Någon som har recept på egenfixade smaksatta oljor som är goda? Har gjort ngn mindre lyckad variant förut, men kanske valde tråkig olja då (raps, tänkte testa oliv nu).

Chutney, ngn extra god senap? Pesto, finns ngt recept utan nötter? Hade ett så himla bra senapsrecept med honung men minns inte hur det var..

Bring it! *popcorn* Tack på förhand!

tsp
2010-12-20, 18:37
Olivolja kan man ha ner chilli och vitlök i. Blir nice!

Fudge är gott och inte jättesvårt att göra! :)

Sir Anselm
2010-12-22, 16:03
Jag gav en flaska hemgjord glögg till min svärfar när han fyllde år nyligen, mycket uppskattat!

GLC
2010-12-22, 18:29
Hemlagat och hemlagat men det är alltid trevligt att rosta kaffe och ge bort. Kräver dock lite know-how.

Lellan
2010-12-22, 19:00
Hemlagat och hemlagat men det är alltid trevligt att rosta kaffe och ge bort. Kräver dock lite know-how.


Meh.. skriv hur då? :D

Förresten är jag förkyld så jag tror ingen vill stoppa nåt jag gjort i munnen. Men kan samla tips till framtida presenter, keep em koming! *popcorn*

GLC
2010-12-22, 21:39
Meh.. skriv hur då? :D

Förresten är jag förkyld så jag tror ingen vill stoppa nåt jag gjort i munnen. Men kan samla tips till framtida presenter, keep em koming! *popcorn*

Svårt att börja prata om det utan att nörda ner sig men det går bra att rosta i vanlig ugn t.ex.

Elso
2010-12-23, 14:30
Gottar sig i ugnen nu! Enklare blir det inte! Här (http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.13418950)!

Eddie Vedder
2010-12-23, 16:26
Ledtråd: Det förvaras i dunk. :D


Skämt åsido, om hembränt inte är acceptabelt i sammanhanget så är ju alltid hemmainlagd sill, hemmagjord sylta, hemmagjord rödbetssallad etc. populärt. Alltså såna saker som oftast köps in färdigt, det brukar uppskattas och anses exklusivt idag. Allt som förr var ett problem och som enbart var extra jobb för de fattigaste är sånt som idag är exklusivt och signalerar högre status.

rooz
2010-12-23, 16:51
Jag ska mecka en massa chokladpraliner idag! Bilder kommer på det:thumbup:

Tabbe
2010-12-23, 17:02
Jag ska mecka en massa chokladpraliner idag! Bilder kommer på det:thumbup:

aha!

rooz
2010-12-23, 17:12
aha!

Tro inte att det är till dig! Du får en platta kvarg!!!!!!!!!

Åsberg
2010-12-23, 19:43
Ledtråd: Det förvaras i dunk. :D


Skämt åsido, om hembränt inte är acceptabelt i sammanhanget så är ju alltid hemmainlagd sill, hemmagjord sylta, hemmagjord rödbetssallad etc. populärt. Alltså såna saker som oftast köps in färdigt, det brukar uppskattas och anses exklusivt idag. Allt som förr var ett problem och som enbart var extra jobb för de fattigaste är sånt som idag är exklusivt och signalerar högre status.

Är du från Värmland alt. Norrland? :D