handdator

Visa fullständig version : Vill bli snabbare (fotboll)


CalleCR7pato
2010-12-20, 07:39
Tjena jag är en kille på 14 år och jag skulle vilja få tips om hur jag tränar styrka och snabbhet hemma nu när det är vinter för min tränare säger att det är snabbheten som saknas...... Skulle ni kunna ge mig tips om hur jag tränar på olika övningar hemma för att bli snabbare?

bb X
2010-12-20, 07:43
3 namn i ett hahah :D

Har du ett löpband?

Gorilla
2010-12-20, 09:06
För att bli starkare linkar du lämpligen iväg till gymmet.
För att bli snabbare tränar du lämpligen sprintdistanser på löpband eller utomhus.

Hemma...Ja då får du väll göra lite chins och armhävningar, men det känns inte lika givande.

the_matsson
2010-12-20, 09:11
Mät upp en sträcka på 10-20 m ungefär och rusa så fort tygen håller. Därefter vila 30-60 sekunder och upprepa. Gör detta 10 gånger eller fler.

Tunga knäböj, marklyft och frivändningar är även lysande för en fotbollsspelares ben, höft och bålstyrka.

Kör hårt ffs!

mikeni
2010-12-20, 09:13
http://www.footballspeedacademy.com/

nerja
2010-12-20, 09:18
Nu kan jag ju påstå att jag vet mer än hemsidan http://www.footballspeedacademy.com/ som länkad tidigare.

Men jag vet att om du vill öka din snabbhet på gymmet så gör en del knäböj/utfall/benpress ganska mycket skillnad, starka ben på gymmet är oftast starka ben när det kommer till explosivitet på plan.

pialia
2010-12-20, 09:47
http://www.footballspeedacademy.com/

Verkar ha en hel del information.

Precis som många säger, är det just snabb över korta distanser du vill bli så är det precis vad du borde träna. Kanske inte det roligaste i en snöstorm, om du har tillgång till ett bra gym så skulle jag rekommendera främst träning av nedre bakre kedjan(hamstrings/glutes.) Kör du t.ex. styrkevändningar så får du det samt lite till helt gratis.

Tycker det är rätt många som spelar lagsporter som kommer in på kolo och frågar om hjälp, oftast efter att dom fått höra att dom behöver bli bättre på något av sin tränare. Är det bara jag som tycker dessa tränare borde ge lite egna tips? :D

Kanske inte är jätterelevant, men här är iaf en film på Jonathan Hellström som precis börjat träna tyngdlyftning med oss på klubben, tror han är back i GIF.

BWq16HEQOK8

Om tyngdlyftning verkar intressant så kan du gå in på kanalen i tillhörande länk och kika.

Hoppas det hjälper, kör hårt!

creperiet
2010-12-20, 10:14
Fotbollsspelare skulle generellt få ut mycket av att integrera tyngdlyftning mer i fystäningen och många lag verkar fortfarande ligga en bit bakom där.

MkII
2010-12-20, 12:52
Fotbollsspelare skulle generellt få ut mycket av att integrera tyngdlyftning mer i fystäningen och många lag verkar fortfarande ligga en bit bakom där.

fel

MkII
2010-12-20, 12:53
Verkar ha en hel del information.

Precis som många säger, är det just snabb över korta distanser du vill bli så är det precis vad du borde träna. Kanske inte det roligaste i en snöstorm, om du har tillgång till ett bra gym så skulle jag rekommendera främst träning av nedre bakre kedjan(hamstrings/glutes.) Kör du t.ex. styrkevändningar så får du det samt lite till helt gratis.

Tycker det är rätt många som spelar lagsporter som kommer in på kolo och frågar om hjälp, oftast efter att dom fått höra att dom behöver bli bättre på något av sin tränare. Är det bara jag som tycker dessa tränare borde ge lite egna tips? :D

Kanske inte är jätterelevant, men här är iaf en film på Jonathan Hellström som precis börjat träna tyngdlyftning med oss på klubben, tror han är back i GIF.

BWq16HEQOK8

Om tyngdlyftning verkar intressant så kan du gå in på kanalen i tillhörande länk och kika.

Hoppas det hjälper, kör hårt!

Det där är på bergströms gym va?

Spinkis
2010-12-20, 13:26
Att först köra knäböj, frontböj, vadpress sedan sprinta direkt efter är något jag vet vi körde mycket när jag var seriös med fotbollen! Även hockeylag kör en hel del sådant har jag sett! Först trötta ut sedan sprinta alltså! Verkar vettigt tycker jag!

Ett bra löpsteg skadar inte heller! :)

oracas
2010-12-20, 14:02
Att först köra knäböj, frontböj, vadpress sedan sprinta direkt efter är något jag vet vi körde mycket när jag var seriös med fotbollen! Även hockeylag kör en hel del sådant har jag sett! Först trötta ut sedan sprinta alltså! Verkar vettigt tycker jag!

Ett bra löpsteg skadar inte heller! :)

Det tycker jag inte verkar vettigt..


Kör frivändningar och mycket knäböj. Sen sprintar för sig.. inte tillsammans.

Gorilla
2010-12-20, 16:28
fel
rätt

Stefan J
2010-12-20, 16:35
Knäböj är ju ett bra komplement för att öka snabbheten, men annars hade jag rekommenderat dig att söka dig till en friidrottsklubb och träna lite där. Ska du bli bra på korta distanser ska du träna korta distanser, sen kan knäböj hjälpa dig att utveckla mer kraft, men det är inte mycket värt om du inte tränar på att utnyttja det.

Så, mot friidrottshallen!

z_bumbi
2010-12-20, 16:46
Fotbollsspelare skulle generellt få ut mycket av att integrera tyngdlyftning mer i fystäningen och många lag verkar fortfarande ligga en bit bakom där.

De skulle få ut ännu mer om de struntade i tyngdlyftning och la träningstiden som blir över på teknikträning med boll. :)

creperiet
2010-12-20, 16:55
De skulle få ut ännu mer om de struntade i tyngdlyftning och la träningstiden som blir över på teknikträning med boll. :)

Teknikdelen står alltid överordnad den rena fysträningen i fotboll, det säger jag inte emot. Det betyder inte att 100% av träningstiden ska bestå av teknikträning.

z_bumbi
2010-12-20, 16:59
Tjena jag är en kille på 14 år och jag skulle vilja få tips om hur jag tränar styrka och snabbhet hemma nu när det är vinter för min tränare säger att det är snabbheten som saknas...... Skulle ni kunna ge mig tips om hur jag tränar på olika övningar hemma för att bli snabbare?

Hopprep, kör intervallbetonat t ex 10x30 s

Upphopp, ni har säkert någon variant ni kör på träningen så ta kör den. 3x10

Utfall, 5x10

Omvända ryggresningar, häng över en bordskant och lyft benen. 4x15

Situps/crounches 4x10

Hur ofta du bör köra beror på hur ofta ni tränar i övrigt men jag skulle också be din tränare om hjälp för att få ett mer personligt program. Tränaren vet ju vad du gör på de övriga träningarna och bör också veta mer om exakt vad du behöver träna.
För att bli snabb måste du också springa snabbt men det kanske löser sig när vårträningarna börjar.

Supermicke
2010-12-20, 17:04
http://www.higher-faster-sports.com/articles.html

kolla upp lite vad kelly bagget skriver. Han kan nog sitt han kan jag lova. Typ en explosiv, snabbhets, hopp guru?

http://www.higher-faster-sports.com/footballspeed1.html

han hade t o m om fotboll.. :) lycka till