handdator

Visa fullständig version : Pajjat ryggen ?


ToughLove
2010-12-19, 23:52
hej jag har ont i ryggen och har haft det ett bra tag nu. Tror det är pga marklyft som jag började köra för 2 månader sen drygt, Och även efter att ha läst allt om hur man måste ha bra form annars kan man pajja ryggen, kör jag ändå på med alldeles för tungt och med ganska dålig form fast själv trodde jag att min form va bra, tills en på gymmet bad mig sänka vikterna annars smäller de snart i min rygg. Iallafall så lyssnade jag på han och sänkte. Just då hadde jag inte ont i ryggen, det tog några dagar innan det börja värka ordentligt.Nu har jag ont i mitten av ryggen dock inte hela tiden utan vid visa rörelser så nyper det till så in i helvete! nästan så jag tappar andan nån sekund, har varit så nu nån månad. undrar fall någon har någon ide om vad det kan vara? även ofta på mornana så har jag svårt att ta stora andetag då nyper de till litegrann. Har varit hos läkan dom trodde det var en muskel som var irriterad bara :S ? P.s även när jag springer så gör det ont i ryggen och hoppar t.ex.

Chaan
2010-12-20, 08:51
Har varit hos läkan dom trodde det var en muskel som var irriterad bara :S ?

Har troligen rätt. Läkare kan vanligtvis inte ryggar, men i det här fallet tror jag (massageterapeut och läkarstudent, eller före detta iaf) att dom har precis rätt. I de allra flesta fall som det inte säger "pang" så är det en muskel som är inflammerad - dvs rejält överansträngd/översträckt. Det finns något som heter ruptur som betyder att muskel eller -fästen går sönder helt enkelt, man talar också om mikrorupturer - när inget har gått direkt sönder men slitits något isär. Själv har jag haft en liten liten skada i ryggen som jag kände av i 3 månader. Det var väldigt länge sedan men även jag fick den i styrketräning - idrottade iofs som vanligt på gympan (det var i gymnasiet) men vi gjorde ju inget som tog hårt på kroppen, så när som på hjärtat, då det bara var kondition.

Man kan även tänka sig utmattningssprickor i en kota men det är inget du ska kunna få på kort tid. Det finns dock en kille på detta forumet som hade en dålig kota från början, och fick problem med den (enligt någon enstaka post jag läst).

Det troliga är att du fått problem med mjukdelar, bara att ta det lugnt med ryggen en månad, men träna gärna något fysiskt som inte gör ont under tiden.

nyrjoh
2010-12-20, 10:16
Jag skulle nog säga att muskelbristningar i ländryggen är extremt ovanliga. Det vanliga är symtom från disk alt. facettled.