handdator

Visa fullständig version : Övernattning på flygplatsen?


L Johnsson
2010-12-19, 19:41
Jag och min flickvän hade tänkt att under våren besöka Miami. Vi har kommit fram till en vecka då vi båda kan komma loss och har hittat ett trevligt hotell vi vill bo på under veckan. Dock har vi stött på följande problem med flygresan:

Det blir näst intill omöjligt att komma fram så man hinner checka in på hotellet såvida inte man betalar ohyggligt mycket mer för flygresan vilket vi inte är speciellt intresserade av. Det betyder att vi inte kommer åt hotellet den natten vi anländer. Jag tyckte inte det var något större problem eftersom vi kommer fram mitt i natten och kan checka in redan kl 12 nästa dag på hotellet. Då tillbringar vi helt enkelt natten med att hänga på Miami International Airport.
Eftersom vi kan sova resan över Atlanten så blir inte sömnen och därmed semesterstarten så väldigt lidande heller.

Min flickvän hade inte några större invändningar emot detta såvida det var så pass tillåtet att sitta i 8-9timmar på flygplatsen. Eftersom jag aldrig varit tidigare i USA vet jag inte riktigt hur de går till där, men med tanke på vad man hör om amerikanerna så är de ju rätt paranoida. Så min fråga är om min plan går att genomföra?
Eller kommer vi bli uppfångade av övervakningskamerorna, tagna som terrorister och hemskickade med första bästa plan alternativt satta på Guantanamo om vi sitter på samma bänk för länge?

Vunnis
2010-12-19, 19:43
Kommer det någon och frågar så kan ni ju bara säga som det är. Jag tror inte att ni blir tillfångatagna, misshandlade och inlåsta bara för att ni sitter på en bänk.

Wille005
2010-12-19, 19:44
Räkna med ett antal fingrar i röven.

L Johnsson
2010-12-19, 19:44
Kommer det någon och frågar så kan ni ju bara säga som det är. Jag tror inte att ni blir tillfångatagna, misshandlade och inlåsta bara för att ni sitter på en bänk.

Givetvis kommer jag ju säga som det är då, frågan är bara om det går hem?
Jag har hört en hel del skräckhistorier som utspelats på amerikanska flygplatser när man betett sig "misstänkt" åt. Så är lite paranoid i denna frågan :D

ceejay
2010-12-19, 19:48
Nu är du som paranoid parrot tycker jag. Klart du kan vara kvar och chilla samt säga som det är om det är någon som frågar.

http://www.podpocalypse.com/wp-content/uploads/2010/11/Paranoid-Parrot-Van-parked-outside-of-house-FBI-IS-WATCHING.jpg

Vunnis
2010-12-19, 19:49
Givetvis kommer jag ju säga som det är då, frågan är bara om det går hem?
Jag har hört en hel del skräckhistorier som utspelats på amerikanska flygplatser när man betett sig "misstänkt" åt. Så är lite paranoid i denna frågan :D

Det går säkert att ringa till nån som jobbar på flygplatsen om du är orolig. Då kan du fråga och få ett ordentligt svar av nån som verkligen vet.

L Johnsson
2010-12-19, 19:53
Ja jag vet jag är lite paranoid:Virro.
Ja det kanske man skulle göra, har inte hittat något på Miami International Airports hemsida än iaf:cool:

Cilia
2010-12-19, 19:53
Förutsatt att flygplatsen är öppen hela natten så är det inga problem. Ofta folk som är länge på flygplatser.

Det jag tycker är konstigt är att ni inte kan checka in på hotellet när som helst på dygnet. Om man aviserar i förväg brukar det inte vara några problem.

Kul med Miami, gillar verkligen den staden. Det finns en kanonbra outlet en bit ifrån Miami. Går säkert bussar dit. Nog den största jag har varit på.

Jens.Andersson
2010-12-19, 19:57
Kul med Miami, gillar verkligen den staden. Det finns en kanonbra outlet en bit ifrån Miami. Går säkert bussar dit. Nog den största jag har varit på.

Sawgrass Mills? Lätt att gå vilse där, tur att kartor finns lite överallt :)

Cilia
2010-12-19, 20:02
Sawgrass Mills? Lätt att gå vilse där, tur att kartor finns lite överallt :)
Precis, går att printa ut karta från nätet har jag för mig. Då kan man också markera ut de intressanta butikerna innan. Kan också hitta en del erbjudande på deras hemsidor.

Vi gjorde massor av andra outlets med men det var nog det största.

Torwald
2010-12-19, 20:04
Har aldrig varit med om att man inte kan checka in på ett hotell när som helst på dygnet. Checka ut i tid brukar ju vara kinkigare, men om det går att checka in på småtimmarna i Stockholm tycker man ju att det borde gå i Miami...?

Men för att svara på frågan är det ju ganska vanligt att folk hänger länge på flygplatser, så det är nog absolut inga problem. Särskilt inte om ni anländer på en gate bland massa andra gates där flyg åker ifrån. Händer ju tyvärr mer ofta än sällan att man har runt 10h i en transfer så blir nog inga svårigheter att smälta in.

L Johnsson
2010-12-19, 21:00
Jo det med långtransfer är ju sant, så det borde ju gå då :D.
Sawgrass Mills säger ni, kanske borde lägga en dag och besöka den då. Tack för tipset!
Vad det gäller incheckningen kanske det är jag som inte är tillräckligt ihärdig med det då, får dra ett mail till hotellet först och fråga om det är helt omöjligt. Om det är det så känns min flygplatsplan rätt mycket säkrare nu. Tack alla!

Jens.Andersson
2010-12-19, 21:04
Jo det med långtransfer är ju sant, så det borde ju gå då :D.
Sawgrass Mills säger ni, kanske borde lägga en dag och besöka den då. Tack för tipset!
Vad det gäller incheckningen kanske det är jag som inte är tillräckligt ihärdig med det då, får dra ett mail till hotellet först och fråga om det är helt omöjligt. Om det är det så känns min flygplatsplan rätt mycket säkrare nu. Tack alla!

Sawgrass Mills, Everglades och Key West är något ni måste göra när ni är där.
Ska ni bo på beachen eller fastlandet?

z_bumbi
2010-12-19, 21:06
Vad hindrar att ni gör något vettigare än att hänga på flygplatsen innan ni får checka in?

Jens.Andersson
2010-12-19, 21:08
Vad hindrar att ni gör något vettigare än att hänga på flygplatsen innan ni får checka in?

Man kan ju låsa in väskorna på flygplatsen och ta sig en utekväll. Om båda är
över 21 d v s.

Cilia
2010-12-19, 21:26
Sawgrass Mills, Everglades och Key West är något ni måste göra när ni är där.
Ska ni bo på beachen eller fastlandet?
Vet inte om jag är den enda som tycker Key West är överreklamerat. Kändes mest sunkigt. Blev däremot positivt överraskad av Everglades, hade inte mycket förväntningar på det innan. Gillade att det kryllade av djurliv (framförallt alligatorer) Det blev liksom på riktigt *L*

Hemi
2010-12-19, 21:44
Personligen skulle jag försöka lappa över så milt som möjligt, kväll/natt för att undvika jet lag. Det för att få ut så mycket som möjligt av resan. Vad nu detta betyder för eran del, ta in på nåt hotell eller det ni skall till, vet inte om jag fattade tiden riktigt.

KalleBalik
2010-12-19, 22:02
Gillar man uteliv är Key West riktigt trevligt, annars tycker inte jag att det hade så mycket att erbjuda.

Prankie
2010-12-20, 00:09
Har provat följande alternativ när det inte gick att få vettig tid.

Billigaste, åkte med buss till flygplatsen istället, låg som en ostkrok och förstörde lätt halv resedag.

Näst billigaste, åkte kvällen innan med sista flyg och övernatta på flygplatsen. (Arlanda) Kallt som fan och finns inget att göra, enda eluttag som fanns var vid en toalett så jag satt där som en lodis. :p I Miami borde det vara en helt annan saga.

Bästa valet, åkte en hel dag tidigare istället och checkade mig in i ett bättre hotell. Bada och gymma lite i hotellet och varva ner inför resan. Utvilad nästa dag och allt kändes allmänt bättre.

Wain
2010-12-20, 07:57
Sawgrass Mills? Lätt att gå vilse där, tur att kartor finns lite överallt :)

Roligare än Dolphins, men dyrare.

Bästa mall är nog Aventura, passa på att gå till Ceeesecake factory och Johnny rockets(milkshake!) om du åker dit. Går bussar till alla malls men det brukar ta riktigt lång tid.

Du "måste" gå till Five guys om du gillar hamburgare. Fanns minst 2 stycken i "centrum" senast jag var där.

Undvik att åka mellan hamnen och flygplatsen mellan 06-09 och 15-17 om du inte gillar bilköer.

Key West är ganska ok, beror på vad man är ute efter, passa på att paddla lite kajak om ni gillar det.

Everglades är helt OK naturområde, akta er för att äta Indianernas käk (allt friterat) och åka på de vedervärdiga träsk"båtarna".

Även om du inte kan få rummet så borde du kunna dumpa bagaget (kontakta i förväg) och sedan hitta på något roligare än MIA (trist flygplats).

PS.

Blir lätt ganska mycket åkande fram och tillbaka i Florida så planera noga så det inte blir allt för mycket tid i buss/bil.

Tricce
2010-12-20, 12:26
Kan Tom Hanks kan du!

http://www.imdb.com/title/tt0362227/ ;)

L Johnsson
2010-12-20, 15:53
Kan Tom Hanks kan du!

http://www.imdb.com/title/tt0362227/ ;)

Den filmen är verkligen underbar! En av mina favoriter, undviker dock helst att stanna på flygplatsen så länge som han gör i filmen;)

Rolv
2010-12-20, 17:13
Har förstått att en natt på flygplatsen inte är något problem för er, men ett annat alternativ är ju att ta in på ett hotell i anslutning till flygplatsen när ni kommer dit. Bara få ta en dusch och lägga sig i en säng kan vara mycket värt efter en längre flygning. Tror inte ni kan jämföra en natts sömn med att sova på ett flyg och sedan på flygplatsen. men visst, har ni tänkt att slappa på stranden första dagen så är det ju skönt att vara lite seg. Speciellt om ni snabbt på rastlös på stranden som en annan. :P

tsp
2010-12-20, 18:21
Så länge ni inte lägger er ner och sover på flygplatsen så är det absolut inga problem. Dock borde ni kunna checka in på hotellet när som helst. De lämnar väl inte hotellet obevakat nattetid eller? :P haha

Fd_Megatuttarna
2010-12-20, 18:36
Det är inga problem, bara att hänga på ett kafé eller annat i några timmar och sedan gå runt och kika lite. Ta m er en kortlek och annat. Skulle någon fråga saker så är det bara att visa upp er hotellbokning.