handdator

Visa fullständig version : Kalla lungor?


McMurphy
2010-12-19, 19:09
Har sedan ett löppass i -10 C förra måndagen haft en känsla av att mina lungor är kalla. Låter konstigt, men så känns det i alla fall. Det känns som mest när jag tar djupa andetag.

Först tänkte jag att det kanske är en förkylning som satt sig där, men i så fall borde det försvunnit vid det här laget. Läste någonstans att det inte är bra att springa i för kallt väder eftersom den kalla luften kan skada lungorna. Kan det vara något sådant som hänt? Å andra sidan bör ju luften hinna bli så pass varm att den inte bör vara skadlig innan den når lungorna... eller?

McMurphy
2010-12-19, 23:05
Bump

Ingen som känner igen det här?

Starlight
2010-12-19, 23:56
Hehe jag har inget svar på din fråga, men kan bumpa tråden med att säga att jag har varit ute och sprungit regelbundet hela vintern än sålänge, även när det varit runt 15-20 minusgrader, men inte känt något liknande.

cheunce
2010-12-20, 10:42
Kan vara köldastma. Men sitter det i lungorna så hade jag hade nog kollat med en läkare. I värsta fall kan det vara lunginflammation. Gå till doktorn är mitt råd.

Vissa är känsligare än andra för in andning av kall luft.
När det börjar närma sig -10 kan det vara bra att köra med en värmeväxlare som värmer upp inandningsluften.

Airtrim ska vara riktigt bra och finns att köpa på bla Runnerstore
http://www.runnersstore.se/Main/fbArticles.asp?ArticleId=1440