handdator

Visa fullständig version : Tänk om man aldrig åt fett några år framöver!!


Anvendarnamn
2010-12-19, 17:28
Tänk om en riktigt överviktig person skulle välja att bara äta en kost som är fettfri ett par kommande år.

Tror ni det skulle vara en bra ide? Har hört många kommerntarer som "man måste få i sig fett" "fett är nödvändigt för kroppen" osv. Men de förklarar inte varför egentligen.

varför är det så himla viktigt att få i sig fett egentligen, finns det någon djupare anledning?

Rikard Jansson
2010-12-19, 17:30
Skolhjälp *host*

Anvendarnamn
2010-12-19, 18:07
Skolhjälp *host*

nee, det var faktiskt jag som undrade, har börjat läsa lite om kost självständigt. Går inte ens i skolan denna termin och den kommade så...

zharz
2010-12-19, 18:21
Testa att söka på "Fett" på google så kommer du få reda på allt som du behöver. Sökfunktionen här på kolozzeum kommer nog också ge dig det du vill ha.

Nietzsce
2010-12-19, 18:25
"Fett ger kroppen energi i koncentrerad form och lagras i fettväven som energireserv. Fettväven är dessutom värmeisolerande och ger skydd åt inre organ.



Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Fetterna förser oss också med de livsnödvändiga, så kallade essentiella, fettsyrorna. Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten. Fettsyrorna påverkar en rad funktioner i kroppen, bland annat blodtryck, blodets levringsförmåga och immunförsvaret. "

slv.se

Själv råkade jag äta för lite fett (och fiber) under några dagar. Fick magproblem, som sedan försvann så fort jag ökade fettintaget (och fiber). Sedan är fett mer mättande än kolhydrater och protein.

Erkserks
2010-12-19, 18:35
Sedan är fett mer mättande än protein.

Per gram kanske, dock inte per kalori. 20 kcal från protein är mer mättande än 20 kcal från fett.

Eddie Vedder
2010-12-19, 21:06
Skolhjälp *host*

Om du faktiskt misstänker det så rapportera istället. Det här frågan är inte mer "läxhjälpsaktig" än dina trådar.