handdator

Visa fullständig version : Jultråden 2010!


MasterChief
2010-12-19, 14:47
Klart vi ska ha en jultråd för oss julälskare.

Idag klär vi granen, dricker Whisky och äter choklad. Snön faller ner och allt är rätt angenämt. Sen blir det "The Search for Santa Paws"


Berätta om ert julpyssel!

Tolkia
2010-12-19, 14:50
Jag har gjort 25 julkort, men fem blev så fula att det är under min värdighet att skicka de, så jag blev tvungen att köpa några färdiga lik förbannat.

isterbuk
2010-12-19, 14:53
Sitter i detta nu med minilappen i knät, vinterstudion på TV'n, tänt lite värmeljus och väntar på att det ska bli aningens mörkare då tänder jag 4:e ljuset i adventsstaken. På vardagsrumsbordet står det en skål med skumtomtar, romerska bågar och lite choklad-nötter dricker Nygårda julmust till det :)

Planeras även att baka en mjuk peppar(socker-)kaka till kvällen för att avnjutas med vaniljglass och glögg med tillbehör. It's christmas time! :)

Galningen
2010-12-19, 14:54
Det juligaste jag gjort i år var att rita julteckningar att sätta på kakburkarna jag blev tvungen att ta med mig till skolan. Trots mitt estetiskt handikappade sinne tycker jag ändå att slutprodukten blev ganska bra.

Poxeman
2010-12-19, 15:22
Jag ska just dra ut sänglådan och plocka fram julpyntet. Inga excesser utan ett par tomtar, en julduk och några fina ljusstakar bara.

egge
2010-12-19, 17:02
Har varit på schtan och fixat klapparna till syskonen. Kom i en skön julstämning när det spelades dragspel på t-banan. :)

Cilia
2010-12-19, 18:13
<Postat alla julkort
<Gjort skinkan som blev sagolik god, det är som att skära i smör så mör är den.
<gjort rödkål som blev för salt men jag äter den ändå
<håller på och lägger in sill men måste till affären och leta konservöppnare som gömt sig.

O_Wao
2010-12-19, 18:18
Jag har redan gjort köttbullarna, skulle gjort Jansson idag om jag inte varit så förbannat förkyld. Har lyssnat på jullåtar sedan första advent och har inte tröttnat än. :D Idag är det bara stearinljus och mys. :)

Joe Hardgainer
2010-12-19, 18:30
Handlade julklappar idag, och ska lämna tillbaka hälften imorgon för att jag hittade andra julklappar .

MasterChief
2010-12-19, 19:35
Trevligt julstök i tråden.

Nu har vännerna gått hem och det känns lite märkligt att det är jobbmåndag i morgon. Jag är i grym julstämning just nu. Eller är det glöggen som pratar?

Nåja, jag köpte mig en julklapp igår och en till frugan så då är det klart också.

I morgon blir det pepparkakshus deluxe.

Cilia
2010-12-19, 20:00
< har också köpt ett antal julklappar.
< satt upp julstjärnor i fönstren och dekorerat lite med lite granris
< julblommor i fönstren

Granen ska inte kläs förrens den 23.

Torwald
2010-12-19, 20:24
Det juligaste jag har gjort i år var att trängas i smockfullt köpcentrum i går samt lägga in laxbit i frysen imorse som jag hade tänkt hinna grava till jul. Får väl se hur det går... :furious:

Tolkia
2010-12-19, 20:25
Frankerat och lackat (luktar gott, gör ont på fingret) julkort; nu ut i snöstormen för att posta.

delta_mats
2010-12-19, 21:50
Vet inte om det är så juligt, men var ute med tjejen och vår iller på kvällspromenad och kunde inte låta bli att kasta mig baklänges i snödrivorna. Har kommit så mycket pudersnö så man täcktes helt under snön, rätt kul att vara barnslig som vuxen då och då, är väl barnslig mest hela tiden men ändå:)

köttt
2010-12-19, 21:53
Inte hunnit köpa julklappar, inte klätt granen, WHAT TO DO

Onigiri
2010-12-19, 21:56
Inte hunnit köpa julklappar, inte klätt granen, WHAT TO DOhttp://static.funnyjunk.com/pictures/do_a_barrel_roll2.jpg

z_bumbi
2010-12-19, 22:07
Jag tänker inte ens lista lista allt vad vi har gjort i år men nu är det nog bara en resa, julgranskapning, ev iller alt skoteråkning för att komma åt granen och så är det klart.

Dagens jultips
Kör 150-200 g turkisk peppar i mixern till pudersockerstorlek.
Blanda med en äggvita och pudersocker tills det går att rulla kulor som man plattar ut på ett papper. Ev komplettera den grå färgen med karamellfärg. Vi hade grönt socker över från de brända mandlarna och sen hällde vi i blå färg så det blev blåfiskarfärg på det (smaken var inte riktigt rätt men är det någon som hittar blå fiskar så funkar det nog också).
Låt torka över natten.
På med vit choklad med lite upplöst lakritsströssel i. Sprinkla lite strössel över.

Aka mintkyssar för vuxna.

peak
2010-12-19, 23:23
God jul i stugan!

Har ni något bra tips på böcker? Tänkte köpa en bok åt mamma i julklapp, något i stil med deckare/thriller, då hon skarpt har uppskattat Dan Browns böcker. Men jag kände mig faktiskt helt vilsen i bokhandeln idag :S

Tack på förhand!

Mvh Tobias

stevebc
2010-12-19, 23:58
Jag gjorde en pepparkaka i form av en skivstång, fast folk trodde det var ett hundben. 220 kg vägde den. Tungt hundben.

MasterChief
2010-12-20, 09:29
Jag tänker inte ens lista lista allt vad vi har gjort i år men nu är det nog bara en resa, julgranskapning, ev iller alt skoteråkning för att komma åt granen och så är det klart.

Dagens jultips
Kör 150-200 g turkisk peppar i mixern till pudersockerstorlek.
Blanda med en äggvita och pudersocker tills det går att rulla kulor som man plattar ut på ett papper. Ev komplettera den grå färgen med karamellfärg. Vi hade grönt socker över från de brända mandlarna och sen hällde vi i blå färg så det blev blåfiskarfärg på det (smaken var inte riktigt rätt men är det någon som hittar blå fiskar så funkar det nog också).
Låt torka över natten.
På med vit choklad med lite upplöst lakritsströssel i. Sprinkla lite strössel över.

Aka mintkyssar för vuxna.

Coolt recept!

God jul i stugan!

Har ni något bra tips på böcker? Tänkte köpa en bok åt mamma i julklapp, något i stil med deckare/thriller, då hon skarpt har uppskattat Dan Browns böcker. Men jag kände mig faktiskt helt vilsen i bokhandeln idag :S

Tack på förhand!

Mvh Tobias

Raymond Khoury (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151846152) finns i de flesta bokaffärer och är i samma stil.

z_bumbi
2010-12-20, 12:01
Coolt recept!

1-1,5 tsk torkad ingefära blötlagt i äggvitan i minst 1 h, sen i med pudersocker funkar också.

Jag ljög också om hur lite det var kvar. Vi gjorde två sorters godis nu på morgonen (oplanerat) och struvorna (planerat med hot om inställt julfirande om det uteblir) är också kvar att göra.

Madame
2010-12-20, 12:28
Årets julfix hemma: Lampan över köksbordet, pyntad i slutet på november, och fönsterstjärnan som syns i bakgrunden.

http://i55.tinypic.com/34g2i5x.jpg

har nästan bara lyssnat på julmusik sen dess också.

Kommer inte fira julafton men syrran bjöd över mig på middag igår så fick jag en klapp, å hon med :)

Nu ska jag gå å hämta ett paket från pappa på posten, sen är det nog bra med jul 2010 för min del :P

Ristretto
2010-12-20, 19:05
Vad är grejen med att skicka julkort till personer som man inte vet var de bor?

wintersnowdrift
2010-12-20, 19:20
Anlände till mitt paradis i Falun igår och bara njuuuuter. Satt framför brasan med pojkvännen och drack glögg och mös igår. Idag har jag åkt skidor samt rullat och stekt köttbullar av 1,7 kilo köttfärs. Det senare var definitivt jobbigare än det förra.

Nu ska jag slå in årets sista julklapp.

//Kristin

Poxeman
2010-12-20, 19:42
Har griljerat skinka idag, testade en variant med kanel och apelsin också. Ska bli spännande att smaka.