handdator

Visa fullständig version : Konditionsstyrketräning.... helkroppsövningar


s.m.f
2010-12-19, 12:33
Hur skulle marklyft, frivändningar eller valfri annan helkroppsövning inverka på form, återhämtning ifall man kör det som konditionsövning emellan träningspass.

T.ex marklyft med en "lättare" vikt där du klämmer maxreps under 30-45sekunder, vilar, upprepar x antal intervaller.

En tanke att få in "roligare" intervallträning som komplement till styrketräningen.

hejhopp79
2010-12-19, 12:51
Ja, alltså marklyft är ju bara en rörelse trots allt. Folk som t ex jobbar som flyttgubbar och liknande utför ju dessa rörelser en massa gånger per dag. Det blir mer någon slags "vardagsmotion" än taxerande styrketräning. Att lyfta 40 kg i marklyft en dag lär knappast spela in på styrkeresultaten dagen efter

s.m.f
2010-12-19, 14:32
Fast tänkte mig mer intervaller av 80kg eller mer, något man kanske klämmer 25-30reps med tempo då vikten är såpass låg så att du kan utföra den med bra tempo utan att oroa dig över form.

Förstår inte hur du menar med "en rörelse" trots allt, det är väl löpning också?

s.m.f
2010-12-19, 14:43
Sen gör man det i intervaller, också, kanske 4-5 gånger. sen klart.

hejhopp79
2010-12-19, 15:14
Jo, det jag menade är att gränsen för när något blir "styrketräning" är flytande. Det är nog svårt att säga hur mycket det kommer att inverka men 80 kg är ändå en del. 40 kg däremot blir en annan femma. Men det du beskriver låter som att det nog påverkar ditt nästa pass en del.

Får jag fråga varför du vill göra marklyftsintervaller?

Danne2k
2010-12-19, 16:06
Får jag fråga varför du vill göra marklyftsintervaller?


En tanke att få in "roligare" intervallträning som komplement till styrketräningen.

..