handdator

Visa fullständig version : Tar man upp allt protein man äter?


jespernilson
2010-12-19, 01:02
Som rubriken, har läst här att ett tag och fått uppfattningen om att man ska käka 2-3 gram men diskuterade lite om detta och fick svaret

"Skulle det följa med protein i urinen har man allvarliga njurskador och bör uppsöka läkarvård. Fullt friska människor tar upp precis allt och inget kissas ut."

Undrar bara om det stämmer eller pissar man ut överflödigt protein?

Pansartax
2010-12-19, 01:17
Bud på olika teorier som florerar på forumet:

Det följer med din avföring (Dvs du skiter ut det)
Det följer med ditt urin (Du pissar ut det)
20 g är max för en måltid resten blir till energi/pissar du ut/skiter du ut
Det finns inget övre tak utan det du äter breder ut sig över en längre tid bara, exempelvis en proteinrik måltid på 200 g tillfredställer syntesen över 10 timmar + och 50 g kanske stimulerar över 3 timmar.

the_matsson
2010-12-19, 01:41
Bud på olika teorier som florerar på forumet:

...

Det finns inget övre tak utan det du äter breder ut sig över en längre tid bara, exempelvis en proteinrik måltid på 200 g tillfredställer syntesen över 10 timmar + och 50 g kanske stimulerar över 3 timmar.

Om man får rösta så röstar jag på den här.

JoeyP
2010-12-19, 02:35
Om man får rösta så röstar jag på den här.

+1 :hbang:

davvvan
2010-12-19, 03:49
Personligen tror jag att det är många som inte tar upp allt protein av de man stoppar i sig. Jag själv är en av dem. Men palla ha optinoja. Lite får man nog i sig.

John M
2010-12-19, 06:39
Ja alltså har vi inte redan kommit fram till ett överskott används som energi av kroppen eller lagras som fett?

Sverker
2010-12-19, 07:40
Ibland skulle jag vill hålla en stor föreläsning och gå igenom allmänna grunder i näringslära med Kollos medlemar.

Detta är inget det går att rösta om. Det finns inte ens något att diskutera.


Vi tar upp allt protein vi äter, till minst 95 - 98 procent. Det finns några få undantag. Ex. är några mystiska proteiner i någon udda böna som inte tillåter våra matspjälkningsenzymer att klippa upp dem samt vassleprotein.

När det gäller vasslen ligger säkert sanningen någonstans kring att själva proteinet tillåter sig att denatureras, denatureras, denatureras och denatureras men FORTSÄTTER att behålla sin egenskap att vara löslig utan att påverka viskositeten hos magsaften. Det rinner helt enkelt för fort igenom tarmarna. Våra enzymer hänger helt enkelt inte med. Givetvis vilda spekulationer från mig men säkert inte helt vilda;)


De protein som passerar tunntarmen hamnar i tjocktarmen där olika bakterier har tagit över efter våra matspjälkningsenzym. De är vana att leva på kostfibrer och svårnedbrytbara proteinrester. Skulle de få något mer lättsmält skulle de jubla och kasta sig över det. Resultetet blir i 99 fall av 100 gaser och diarré.


Alla protein bryts ned till aminosyror i tarmen och kommer till levern. Vissa aminosyror som de grenade aminosyrorna passerar vidare och absorberas i musklerna.


Aminosyror är nu redo att byggas in i nya kroppsprotein men för det flesta sker är att levern eller musklerna plockar bort AMINOgruppen från aminosyran och vi får en organisk SYRA ( därför namnet aminososyra ).
Den organsika syran som jag själv slarvigt kallar kolskelett är samma syror som bildas i nedbrytningen av kolhydrater och fett till energi.

Vi kan inte lagra fria aminosyror någonstans utan aminosyrorna MÅSTE antingen byggas in i proteiner ( proteinsyntesen ) eller brytas ned till energi.
På samma sätt kan teoretiskt amniosyror bli till antingen glukos eller till en fettsyra. I praktiken kommer de organsika syrorna att bli till energi före glukosen och fettet från den övriga maten. Vilka istället lagras in som glykogen eller fett.




Ett tapper försök men jag skulle nog behöva en timme eller två i en stor sal med vit duk:D

vicarious
2010-12-19, 10:42
Personligen tror jag att det är många som inte tar upp allt protein av de man stoppar i sig. Jag själv är en av dem. Men palla ha optinoja. Lite får man nog i sig.

Vad får dig att tro det? Tar man inte upp allt är det nåt fel.

the_matsson
2010-12-19, 11:07
Bra grejer.



Tack för att du tog dig tid. :) Ett steg närmare ett utbildat Sverige!

Erkserks
2010-12-19, 11:11
Vad får dig att tro det? Tar man inte upp allt är det nåt fel.

Ja, eller så har man intagit flera doser vassleprotein, vilket också Sverker nämnde men det kanske inte framgår så tydligt eftersom han skrev en massa andra saker och folk struntar i att läsa.

Precis som Sverker sa så finns det inte så mycket att diskutera. Kroppen kommer att ta upp nästan allt protein från kosten. Undantaget är vassleprotein som tarmen har svårare att ta upp. Varför det är bra att hålla sig till 1 dos vassleprotein / intag.

davvvan
2010-12-19, 11:15
Vad får dig att tro det? Tar man inte upp allt är det nåt fel.

Vad ska jag annars skylla på mina uteblivna resultat på? Nej, jag tänkte mer på att man bara kan ta upp en viss del av proteinet under en viss period av tid som jag läst här någonstans, ej så källkritisk dock. Äter man då mat samtidigt som man dricker en proteinshake med flera deciliter vassle så känns det inte som att kroppen klarar av att ta upp allting på en gång, baserat på vad jag läst här någonstans.

Edit. Eller så var det inte så fel?

King Grub
2010-12-19, 11:39
Det blandas ihop "ta upp" med "användas till muskeluppbyggnad". 20-30 gram protein är nog max vad som kan användas till muskeluppbyggnad vid ett visst intag, men om man äter större mängd vid ett tillfälle tas även resten upp, även om det inte används till muskeluppbyggnad.

vicarious
2010-12-19, 11:42
Ja, eller så har man intagit flera doser vassleprotein, vilket också Sverker nämnde men det kanske inte framgår så tydligt eftersom han skrev en massa andra saker och folk struntar i att läsa.


Vem tar flera (stora) doser vassle efter varandra under kort tid, på tom mage? Typ ingen.. och folk som gör det tar det oftast efter ett träningpass, och då kan man troligtvis ta upp mer eftersom behovet är större. Men visst är det bra att tänka på att inte överdosera just vassle.

clappen
2010-12-19, 11:49
Det blandas ihop "ta upp" med "användas till muskeluppbyggnad". 20-30 gram protein är nog max vad som kan användas till muskeluppbyggnad vid ett visst intag, men om man äter större mängd vid ett tillfälle tas även resten upp, även om det inte används till muskeluppbyggnad.

Så periodisk fasta fungerar med andra ord inte för att bevara/bygga muskelprotein, även om man ligger på över 2g/kg protein?

Då stämmer ju aftonbladets artiklar om 5-6mål om dagen..

King Grub
2010-12-19, 11:50
Signalerna för muskeluppbyggnad verkar bli mindre vid periodisk fasta, medan nedbrytningen också minskar. Det gör nog ingen skillnad vid ett normalt liv. Å andra sidan är styrketräning mer beroende av uppbyggnad än nedbrytning för nettoanabolism. Men visst "fungerar" det; saker är inte antingen katastrofala eller lysande.

Kravmaga
2010-12-19, 11:54
Vem tar flera (stora) doser vassle efter varandra under kort tid, på tom mage? Typ ingen.. och folk som gör det tar det oftast efter ett träningpass, och då kan man troligtvis ta upp mer eftersom behovet är större. Men visst är det bra att tänka på att inte överdosera just vassle.

Jag tolkade det som flera doser/intag med tanke på efterföljande mening, och det tror jag många gör, dvs intar en alldeles för stor mängd på en gång vilket resulterar i att en del av intaget ej tas upp i tarmen och möjligen som Sverker pratade, om gaser och diarré. Med tanke på det vanligt förekommande klagomålet att Vassle ger gaser kanske det är en indikation på allt för ofta för stora intag ;)?

Rikard Jansson
2010-12-19, 11:55
När upptäckte du det? @ Grub, inte Kravmaga

davvvan
2010-12-19, 12:04
Det blandas ihop "ta upp" med "användas till muskeluppbyggnad". 20-30 gram protein är nog max vad som kan användas till muskeluppbyggnad vid ett visst intag, men om man äter större mängd vid ett tillfälle tas även resten upp, även om det inte används till muskeluppbyggnad.

Detta fel gjorde jag just, tack för att du satte ord på det. Givetvis menar jag användas till muskeluppbyggnad. Tack och ursäkta för min ringa språkbegåvning.

King Grub
2010-12-19, 12:12
När upptäckte du det? @ Grub, inte Kravmaga

Upptäckte vad?

vicarious
2010-12-19, 12:28
..och det tror jag många gör, dvs intar en alldeles för stor mängd på en gång vilket resulterar i att en del av intaget ej tas upp i tarmen och möjligen som Sverker pratade, om gaser och diarré. Med tanke på det vanligt förekommande klagomålet att Vassle ger gaser kanske det är en indikation på allt för ofta för stora intag ;)?

Jaså, det tror inte jag. 1dl är väl standarddosen för de flesta? Det brukar väl vara rekommendationerna både på påsen och på forum som t ex det här. Det innebär 30-40g pulver, vilket ger 25-35g RENT protein. Kanske lite i överkant men knappast katastrof. Jag vet då ingen som tar mer än 1dl vassle per tillfälle. Tar man det dessutom efter ett träningspass då behovet är större så tror jag maxgränsen är högre.

King Grub
2010-12-19, 12:30
Om det är tarmen som begränsar upptaget, hur uppregleras dess förmåga till upptag av träning?

vicarious
2010-12-19, 12:33
Om det är tarmen som begränsar upptaget, hur uppregleras dess förmåga till upptag av träning?

Så långt tänkte jag inte :D Men är det just 15g rent vassleprotein som tros vara "övre" gränsen? Isåfall överdoserar kanske de flesta.

King Grub
2010-12-19, 12:35
Nej, jag vet inte var gränsen går eller hur individuell den är.

Men tar man mer är det inte mer än ekonomisk förlust. Muskeluppbyggnaden blir inte mindre.

vicarious
2010-12-19, 12:36
Nej, jag vet inte var gränsen går eller hur individuell den är.

Men tar man mer är det inte mer än ekonomisk förlust. Muskeluppbyggnaden blir inte mindre.

Ok.

Om man fortfarande har mat sen tidigare måltider i magsäcken, hur påverkar det intaget av en vassledrink? "Flyter" den bara förbi allt annat eller bromsas den så att större doser skulle kunna fungera i ett sånt scenario?

Rikard Jansson
2010-12-19, 12:45
Upptäckte vad?

Att periodisk fasta kan vara ofördelaktigt för styrketräning?

King Grub
2010-12-19, 12:52
Det är inget jag "upptäckt". Jag tror helt enkelt att det är bättre för styrketräningsresultaten att äta fler gånger än en eller ett par gånger. Jag kan inte lägga fram några dokumenterade "bevis" för det, och det kan inte någon som tror det motsatta heller. Alla måste inte tro samma sak. Oavsett vad man tror på av dessa alternativ i dag, är det just tror det handlar om.

Att anabolism är viktigare än antikatabolism för styrketräningsresultaten är dock fakta.

King Grub
2010-12-19, 12:53
Ok.

Om man fortfarande har mat sen tidigare måltider i magsäcken, hur påverkar det intaget av en vassledrink? "Flyter" den bara förbi allt annat eller bromsas den så att större doser skulle kunna fungera i ett sånt scenario?

Tar man vassle som en del av en komplett måltid tar man bort vasslets muskeluppbyggande effekter och det blir mer som (om än inte helt) som vilket vanligt protein som helst.

Rikard Jansson
2010-12-19, 12:55
Nä, men vi vanliga (edit, läs:korkade) människor går ju efter de mest kvalificerade gissningarna och upprepar dem tills de blir sanning. Periodisk fasta suger!

Kashani
2010-12-19, 12:59
Ja, du tar upp allt.
Kissar du ut något - sök upp läkare.
Som Yeahvlen så fint beskrev för dig igår.

Pansartax
2010-12-19, 17:10
Ibland skulle jag vill hålla en stor föreläsning och gå igenom allmänna grunder i näringslära med Kollos medlemar.

Frågan är väl snarare, som grub var inne och nosade på; Hur mycket är det som går åt till muskeluppbyggnad?

Dreas
2010-12-19, 17:31
Frågan är väl snarare, som grub var inne och nosade på; Hur mycket är det som går åt till muskeluppbyggnad?Det vet man väl inte exakt(?) och var det noga? Ät, träna, vila och sen repeat.

Pansartax
2010-12-19, 17:36
Han uttryckte sig som "kunnig" och jag tänkte bara informera honom om att han förmodligen missuppfattade frågan, vem bryr sig om protein tas upp om det bara blir snuskigt dyr energi?

Nej, det vet man givetvis inte exakt, men jag tänkte bara om han hade ett svar på tal, det hade varit kul att höra. Alla säger ju givetvis olika.

Om det är noga för mig? Nej självklart inte, jag har inte brytt mig om saker som står på det här forumet på år och dagar, för att inte säga aldrig. Men för andra människor som tar mycket av det som vissa skriver här inne som lag? Ja, det tycker jag helt klart. De förtjänar en ärlighet och de förtjänar sanningen. Unga människor ska inte behöva bygga sina grunder på falskhet eller ovisshet..

Erkserks
2010-12-19, 18:24
Vem tar flera (stora) doser vassle efter varandra under kort tid, på tom mage? Typ ingen.. och folk som gör det tar det oftast efter ett träningpass, och då kan man troligtvis ta upp mer eftersom behovet är större. Men visst är det bra att tänka på att inte överdosera just vassle.

Du är ny på forumet eller? Du har aldrig läst här om folk som tar 2-3 doser vassleprotein eller gainer på samma gång?

Sverker
2010-12-19, 18:30
Pansartax !
Vi får radioaktivt märka några aminosyror och se var de tar vägen:D

Du har en proteinsyntes på ca 300 - 400 g varje dygn. Ungefär lika mycket bryts ned som byggs upp. Det mesta är matspjälkningsenzymer, celler i tarmväggen, immunförsvaret men även olika enzymer i muskelerna.
Företrädesvis kommer tidigare nedbrutna protein att utgöra grunden för nya proteiner, i SAMMA muskelcell.

I bästa fall kan du öka din nettoproteinsyntes med 1 - 5 gram / dygn genom träning, kaloriöverskott och kanske EAA i blodet.

Alla andra aminosyror ( från protein ) du äter kommer du att förbränna som energi.

Pansartax
2010-12-19, 18:47
Med andra ord har Grub "fel" i sitt inlägg här;

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4760177&postcount=12

Eller hur förhåller du dig till hans teorier?

Edit: Haha visst, om du hittar ett sätt att märka proteiner på så ställer jag gärna upp, kan sätta i mig en biff på 200g protein och sen kan vi kika vart allt tar vägen, hoppas det går ut till mina "guns"!!!!

King Grub
2010-12-19, 18:53
Med "nettoproteinsyntes" menar Sverker här nog "positiv nettobalans". Det är balansen som kan bli positiv med några gram, dvs syntes minus nedbrytning.

Tolkia
2010-12-19, 19:09
Edit: Haha visst, om du hittar ett sätt att märka proteiner på så ställer jag gärna upp ...
Det finns ett flertal etablerade metoder för att märka molekyler, så haha visst (kan bli svårt att hitta någon som vill betala, dock).

Sverker
2010-12-19, 19:19
Med andra ord har Grub "fel" i sitt inlägg här;

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4760177&postcount=12

Eller hur förhåller du dig till hans teorier?



Ska vi gissa att 30 gram är max upptag vid ett tillfällen. Alla gram över det kommer bara att stanna i levern och omgående bli till energi. Att det går inte att trycka ut mer aminosyror i blodet.

Det som intresserar King Grub ( och alla vi andra ) är att med aminosyror i blodet kicka igång proteinsyntesen i musklerna. En syntes som görs av nedbrutna muskelproteiner.

Apos78
2010-12-19, 19:47
Det handlar inte heller bara om max upptag/utnyttjande av x antal gram. Signalmekanismer från (enskilda) amimosyror kanske är det som står för "på"-läget för denna ökade proteinsyntes. Tillgång till AA finns ändå, som Sverker skriver, och då kanske timing på intaget samt proteinkvalitet kommer mer in i bilden.

Att äta en mindre mängd protein med med högre proteinkvalitet/proteinpoäng kanske är bättre med tanke på proteinsyntesen än att bara stirra sig blind på mängden.

Erkserks
2010-12-19, 19:55
Det handlar inte heller bara om max upptag/utnyttjande av x antal gram. Signalmekanismer från (enskilda) amimosyror kanske är det som står för "på"-läget för denna ökade proteinsyntes. Tillgång till AA finns ändå, som Sverker skriver, och då kanske timing på intaget samt proteinkvalitet kommer mer in i bilden.

Att äta en mindre mängd protein med med högre proteinkvalitet/proteinpoäng kanske är bättre med tanke på proteinsyntesen än att bara stirra sig blind på mängden.

Eller så kör man mycket protein med hög kvalitet! :)

Pansartax
2010-12-19, 19:56
Ska vi gissa att 30 gram är max upptag vid ett tillfällen. Alla gram över det kommer bara att stanna i levern och omgående bli till energi. Att det går inte att trycka ut mer aminosyror i blodet.

Det som intresserar King Grub ( och alla vi andra ) är att med aminosyror i blodet kicka igång proteinsyntesen i musklerna. En syntes som görs av nedbrutna muskelproteiner.

Så 30 g är enligt dig bara gissningar?

Jag förstod inte riktigt om du var ironisk i ditt inlägg eller inte.

Erkserks: Precis, http://sv.wikipedia.org/wiki/Biologiskt_värde

coolboynesko
2010-12-19, 19:56
Pansartax: Måste du emot Grub hela tiden?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4723827&postcount=69
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4732262&postcount=80

Apos78
2010-12-19, 20:16
Eller så kör man mycket protein med hög kvalitet! :)

Frågan är om den högre mängden ger någon extra bonus.

vicarious
2010-12-19, 20:17
Frågan är om den högre mängden ger någon extra bonus.

Precis. Dyrare blir det också.

Pansartax
2010-12-19, 20:21
Pansartax: Måste du emot Grub hela tiden?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4723827&postcount=69
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4732262&postcount=80

Ja, det är mitt öde.

Landström
2010-12-19, 20:25
Frågan är om den högre mängden ger någon extra bonus.

"Ju mer protein ju mer muskler"

;)

Rikard Jansson
2010-12-19, 20:26
Ja, det är mitt öde.

Att käfta emot Grub är ungefär lika smart som att käfta emot en trafikpolis när han skriver böter åt dig :banned :D

Apos78
2010-12-19, 20:30
"Ju mer protein ju mer muskler"

;)

Väldigt förenklat ja. Men inget som stödjer detta utan övre gräns har kommit fram. Tvivlar på att 5g är bättre än 3g.

Eddie Vedder
2010-12-19, 21:03
Att käfta emot Grub är ungefär lika smart som att käfta emot en trafikpolis när han skriver böter åt dig :banned :D

Klart man ska ifrågasätta. Pansartax har ju aldrig varit otrevlig, bara kritisk.

christian9
2010-12-19, 21:06
Om det är noga för mig? Nej självklart inte, jag har inte brytt mig om saker som står på det här forumet på år och dagar, för att inte säga aldrig. Men för andra människor som tar mycket av det som vissa skriver här inne som lag? Ja, det tycker jag helt klart. De förtjänar en ärlighet och de förtjänar sanningen. Unga människor ska inte behöva bygga sina grunder på falskhet eller ovisshet..

:thumbup:

Så King Grub kan vi ju inte ha kvar här.

Grandmaster
2010-12-20, 01:30
Det är inget jag "upptäckt". Jag 1. tror helt enkelt att det är bättre för styrketräningsresultaten att äta fler gånger än en eller ett par gånger. 2. Jag kan inte lägga fram några dokumenterade "bevis" för det, och det kan inte någon som tror det motsatta heller. Alla måste inte tro samma sak. Oavsett vad man tror på av dessa alternativ i dag, är det just tror det handlar om.

Att anabolism är viktigare än antikatabolism för styrketräningsresultaten är dock fakta.

1. Håll dig till det du kan, vilket är att dumpa studier utan att förstå sammanhang och kontext och utan någon som helst kritisk reflektion.

2. Men försök. Dina teorier måste ju vara grundat på någonting, eller hur?

King Grub
2010-12-20, 06:15
Det är ju bra att någon håller sig till det han kan i alla fall, att försöka vinna argument genom att göra sig otrevlig och gapig. Som vanligt. Särskilt när det inte finns något argument att vinna.

Som sagt, vi måste inte tro samma sak.

Vanish
2010-12-20, 07:34
Tar man vassle som en del av en komplett måltid tar man bort vasslets muskeluppbyggande effekter och det blir mer som (om än inte helt) som vilket vanligt protein som helst.

Detta förstår jag inte riktigt. Eller har tappat fattningen lite om tråden. Om man bara ska dricka en drink vassle om dagen är det efter träning eller?

Men om man då tar den samtidigt som man äter och det blir "vilket vanligt protein som helst", är det då verkligen någon nackdel? Eller handlar det om att vanligt vassle tas upp fortare och är bättre tex efter träning.

Det jag menar är att om man tar det med mat tex 2-3 gånger om dagen och det blir vanligt protein så är det väl bättre än att man tar det när man inte äter.

Kanske lite flummigt, men hoppas någon fattar :p

King Grub
2010-12-20, 07:42
Nej, protein från vassle är inte dåligt om man saktar ned upptaget. Men om man specifikt är ute om den muskeluppbyggande effekten, uppregleringen av proteinsyntesen kraftigt över basnivåer, får man inte riktigt den om vasslet ingår som en del av en vanlig måltid, eftersom den stimulansen är beroende av att aminosyrorna snabbt går ut i blodet. Långsammare proteiner uppreglerar inte proteinsyntesen på samma sätt, men kan användas till fullo i den pågående vanliga proteinsyntesen.

Vanish
2010-12-20, 08:08
Nej, protein från vassle är inte dåligt om man saktar ned upptaget. Men om man specifikt är ute om den muskeluppbyggande effekten, uppregleringen av proteinsyntesen kraftigt över basnivåer, får man inte riktigt den om vasslet ingår som en del av en vanlig måltid, eftersom den stimulansen är beroende av att aminosyrorna snabbt går ut i blodet. Långsammare proteiner uppreglerar inte proteinsyntesen på samma sätt, men kan användas till fullo i den pågående vanliga proteinsyntesen.

Okej! Som sagt så vet jag inte om det är så att man bara ska ta en dos per dag av vassle. Men säg att man tar 3 under dagen. 1 direkt efter träning och kanske 30min innan mat. Och sen 2 som är tillsammans med mat. Då blir alltså dessa två mest en höjning av proteinet i den måltiden? Eller ballar magen ur totalt av detta :p

Kravmaga
2010-12-20, 09:12
Okej! Som sagt så vet jag inte om det är så att man bara ska ta en dos per dag av vassle. Men säg att man tar 3 under dagen. 1 direkt efter träning och kanske 30min innan mat. Och sen 2 som är tillsammans med mat. Då blir alltså dessa två mest en höjning av proteinet i den måltiden? Eller ballar magen ur totalt av detta :p

Du kan ta flera doser/dag, det är vanligtvis flera doser/intag man inte rekommenderar pga övre gräns för tarmens upptagningsförmåga vid ett och samma tillfälle. Dosen direkt efter träning kommer ha mer av effekten som Grub pratar om, uppregleringen av proteinsyntesen kraftigt över basnivåer, medan de två tillsammans med mat kommer fungera som protein i allmänhet. Om magen ballar ur får du själv svara på, men när man talar om en övre gräns för upptag av Vassle så är det 'rent' vassle man pratar om, därför bör du kunna ta upp mer om det intas tillsammans med mat (tänk på ex mjölk..).

Scoffan
2010-12-20, 09:41
En liten följdfråga då, om du intagit 20g vassleprotein med vatten hur lång tid tills det vore optimalt att ta nästa?

Apos78
2010-12-20, 09:42
1. Håll dig till det du kan, vilket är att dumpa studier utan att förstå sammanhang och kontext och utan någon som helst kritisk reflektion.

2. Men försök. Dina teorier måste ju vara grundat på någonting, eller hur?

Jag "dumpar" också gärna studier men att ge sig på att förstå sammanhang och kontext är något var och en får ta ansvar för själv. Och det är defiinitivt inget jag känner att jag behöver redovisa här. Men en diskussion är alltid trevlig:).

Det är lite synd att du, som ändå respekteras av många här för det du gör och kan, kommer med inlägg som lite kan trycka ner de du diskuterar med. Tonen på ett forum som detta måste kunna vara trevlig även om åsikterna går isär. Respektera andras åsikter och tycker du inte att de har någon bestämd åsikt så låt det då vara så.

Vanish
2010-12-20, 10:00
Du kan ta flera doser/dag, det är vanligtvis flera doser/intag man inte rekommenderar pga övre gräns för tarmens upptagningsförmåga vid ett och samma tillfälle. Dosen direkt efter träning kommer ha mer av effekten som Grub pratar om, uppregleringen av proteinsyntesen kraftigt över basnivåer, medan de två tillsammans med mat kommer fungera som protein i allmänhet. Om magen ballar ur får du själv svara på, men när man talar om en övre gräns för upptag av Vassle så är det 'rent' vassle man pratar om, därför bör du kunna ta upp mer om det intas tillsammans med mat (tänk på ex mjölk..).

Okej, tusen tack för ett grymt svar =)

Anders The Peak
2010-12-20, 10:14
Om du blandar vassle med havregryn, mjölk och lite nötter typ mandel/valnöt vilket är en vanlig efterträningsdrink bland många toppbyggare så får du en med allt på en och samma gång. Jag tror inte att det blir så stor skillnad på resultaten så länge aminosyrapoolen är maximerad.

grandios83
2010-12-20, 11:02
Han uttryckte sig som "kunnig" och jag tänkte bara informera honom om att han förmodligen missuppfattade frågan, vem bryr sig om protein tas upp om det bara blir snuskigt dyr energi?

Nej, det vet man givetvis inte exakt, men jag tänkte bara om han hade ett svar på tal, det hade varit kul att höra. Alla säger ju givetvis olika.

Om det är noga för mig? Nej självklart inte, jag har inte brytt mig om saker som står på det här forumet på år och dagar, för att inte säga aldrig. Men för andra människor som tar mycket av det som vissa skriver här inne som lag? Ja, det tycker jag helt klart. De förtjänar en ärlighet och de förtjänar sanningen. Unga människor ska inte behöva bygga sina grunder på falskhet eller ovisshet..


Intressant, jag känner exakt samma sak inför den smörjan man kan läsa här på forumet om hur man ska träna för att lägga på sig muskler, det vilseleder väldigt många och skapar frustration när folk inte får de resultaten dem vill ha, tycker det rent ut sagt är bedrägligt och jag förstår din reaktion då jag känner igen mig i den. Ibland kan det som skrivs på det här forumet liknas vid någon typ av propaganda som absolut ska indoktrineras och får inte ifrågasättas.

Vad det gäller kosten har jag ingen åsikt. Gör bara en lite inflik i debatten.

Apos78
2010-12-20, 11:16
Men grabbar. Det är väl ändå inte så att inlägg på ett forum dikterar villkoren för era liv? Egna åsikter är lika viktiga här som överallt annars. Källkritik måste alltid finnas med och vad man sedan väljer att göra med den kunskapen man införskaffar måste helt och hållet vara den enskildes väl OCH ansvar.

Jag kan dock hålla med om att det skrivs en del opassande, särskilt då det kommer fram unga killar och tjejer med frågeställningar som ger misstanke om en skev kroppsuppfattning eller en allmänt snedvriden syn på mat och träning. Många av svaren på den inläggen är jättebra men det finns alltid med några som inte verkar kunna hålla sig från att säga de mest olämpliga saker.

Tolkia
2010-12-20, 13:28
Apos78: :thumbup::thumbup::thumbup:

Apos78
2010-12-20, 13:31
Apos78: :thumbup::thumbup::thumbup:

Ska nog ge en :thumbup: tillbaka. De du skriver i ovan nämnda fall är alltid kvalitativt och med distans till alla detaljer och nojjande. Ser stort värde i dina inlägg.

Pansartax
2010-12-20, 14:19
Men grabbar. Det är väl ändå inte så att inlägg på ett forum dikterar villkoren för era liv?

Nej, men min personliga uppfattning är att det finns människor här inne som är väldigt unga (födda 96) och jag kan nog faktiskt inte med 100% säkerhet säga att det som sägs här inne INTE dikterar villkoren för deras liv.

Kan du? Vi lever inte i en perfekt värd där alla förstår allt om allting, även fast jag är personligen totalt intresserad av debatten så irriterar det mig att vissa personer kommer in här och maler på med sitt vanliga tugg, uppenbarligen förstår inte alla riktigt eftersom den här frågan återkommer (Som så många andra frågor, undra varför?)

Hatten av dock till Grub som faktiskt erkände att det var hans egna "personliga" åsikter för en gång skull, lite kul jag visste faktiskt inte att du hade personliga åsikter Grub, Attaboy!

martinmartin
2010-12-20, 14:23
Nej, men min personliga uppfattning är att det finns människor här inne som är väldigt unga (födda 96) och jag kan nog faktiskt inte med 100% säkerhet säga att det som sägs här inne INTE dikterar villkoren för deras liv.

Kan du? Vi lever inte i en perfekt värd där alla förstår allt om allting, även fast jag är personligen totalt intresserad av debatten så irriterar det mig att vissa personer kommer in här och maler på med sitt vanliga tugg, uppenbarligen förstår inte alla riktigt eftersom den här frågan återkommer (Som så många andra frågor, undra varför?)

Hatten av dock till Grub som faktiskt erkände att det var hans egna "personliga" åsikter för en gång skull, lite kul jag visste faktiskt inte att du hade personliga åsikter Grub, Attaboy!

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad vill du ha sagt?

Pansartax
2010-12-20, 14:27
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad vill du ha sagt?

Jag hoppas det framgår i texten om du läser den igen, men om det fortfarande är otydligt så gjorde Apos78 ett så kallat "antagande", han utgick ifrån att något var på ett förutbestämt sätt utan att egentligen ha en aning om hur verkligheten ser ut.

Det tycker jag var lite dumt gjort, och jag vill upplysa och påpeka för honom att vi har en yngre generation här som måste ses till och respekteras, och att inte alla "kan allt om allting" eller är så pass vuxna så de kan bilda sin egna uppfattning.

Blev det tydligare?

Edit: Dessa inlägg kanske bör flyttas till en utbruten tråd, fast jag vet inte riktigt vad den ska handla om men det känns dumt att kapa den här tråden på detta sätt.

hejhopp79
2010-12-20, 15:04
Finns väl inte så mycket att prata om?

Grub har i vanlig ordning punkterat debatten med god hjälp av Sverker. Sedan verkar iofs PF fungera väldigt bra för många. Kanske ligger det optimala i en periodisk fasta, med flera måltider varannan timme efter träning.

Los
2010-12-20, 15:31
Grub har i vanlig ordning punkterat debatten med god hjälp av Sverker.
Och jag upplever att Grub i vanlig ordning har svarat korrekt och tydligt på frågor. Han har också svarat vad han själv har för uppfattning angående PF. Förstår inte varför flera stör sig på det?

Sverker har även förklarat hur kroppen fungerar i det här avseendet. Jag är glad vi har så kunniga personer här på forumet som tar sig tid att svara på sådana här frågor.

Pansartax
2010-12-20, 15:35
Vad är det som säger att Grub har mer rätt än Grandmaster? Vad är det som gör grub "Korrekt".

Bara nyfiken, inget ont mot Grub men spännande hur du blint väljer sida utan att egentligen veta vem som har rätt, eller vet du någon som inte vi vet?

Eddie Vedder
2010-12-20, 15:40
Det är väl ändå inte så att inlägg på ett forum dikterar villkoren för era liv?

Nu riktar du nog ditt inlägg till fel personer. Hela ditt inlägg är mycket bra men du verkar glömma att just det där med att Kolo dikterar livsvillkoren är knappast vara så orimligt som man kunde önska.

Kolla bara IF-tråden för exempel på hur olika smårön hit och dit leder till hela dygn som enbart verkar bestå i när och hur man kan äta, när vilken drink intas, vad som är tom mage, vad som ger hypertrofi kontra styrka och så vidare.

Små tendenser i studier som kan tänkas ge en lite annorlunda mätbar effekt, men där spekulationerna är långt ifrån klarlagda, och vips planeras halva livet därefter.

Apos78
2010-12-20, 16:06
Jag hoppas det framgår i texten om du läser den igen, men om det fortfarande är otydligt så gjorde Apos78 ett så kallat "antagande", han utgick ifrån att något var på ett förutbestämt sätt utan att egentligen ha en aning om hur verkligheten ser ut.

Vart gjorde jag detta antagande? Och hur löd detta?

Vad är det som säger att Grub har mer rätt än Grandmaster? Vad är det som gör grub "Korrekt".

Bara nyfiken, inget ont mot Grub men spännande hur du blint väljer sida utan att egentligen veta vem som har rätt, eller vet du någon som inte vi vet?

Det handlar väl inte om att välja sida? Grub postar en studie och svarar på frågor i den utsträckning han tycker vara lämpligt antar jag. Att diskutera något är inte detsamma som att ställa två sidor mot varandra.

Nu riktar du nog ditt inlägg till fel personer. Hela ditt inlägg är mycket bra men du verkar glömma att just det där med att Kolo dikterar livsvillkoren är knappast vara så orimligt som man kunde önska.

Kolla bara IF-tråden för exempel på hur olika smårön hit och dit leder till hela dygn som enbart verkar bestå i när och hur man kan äta, när vilken drink intas, vad som är tom mage, vad som ger hypertrofi kontra styrka och så vidare.

Små tendenser i studier som kan tänkas ge en lite annorlunda mätbar effekt, men där spekulationerna är långt ifrån klarlagda, och vips planeras halva livet därefter.

Visst är det så. Och det var inte direkt riktat till just de "grabbarna" utan mer som ett generellt ifrågasättande av något jag tycker kan bli lite tokigt. Jag försöker i många trådar jag skriver i styra bort det från just detta detaljplanerande.

Los
2010-12-20, 16:18
Vad är det som säger att Grub har mer rätt än Grandmaster? Vad är det som gör grub "Korrekt".

Bara nyfiken, inget ont mot Grub men spännande hur du blint väljer sida utan att egentligen veta vem som har rätt, eller vet du någon som inte vi vet?
Sluta övertolka så förbannat.

För det första har jag har inte valt någons sida när det gäller PF (vilket jag antar du syftar på). För det andra, hade jag "valt", hade det varit långt ifrån blint eftersom jag läst massor om det och PF under lång tid. För det tredje tror jag inte det finns "rätt" sida. Båda varianterna fungerar. Fungerar olika bra på olika människor i olika situationer. Man måste skilja på detaljer och helhet.

Jag avbröt PF efter nästan ett halvår eftersom det inte minskade min aptit (vilket var syftet med att jag provade), snarare tvärt om (förmodligen därför jag konditionstränar så mycket). Jag skiter i om ena metoden ger mig några procent bättre muskeltillväxt, för mig är hungerreglering viktigaste faktorn. För mig fungerade alltså inte PF med nuvarande träningsupplägg, det innebär dock inte att jag valt "grubs sida".

För övrigt, denna tråden handlade om proteinupptag, inte PF.

Grandmaster
2010-12-20, 16:27
Det är ju bra att någon håller sig till det han kan i alla fall, att försöka vinna argument genom att göra sig otrevlig och gapig. Som vanligt. Särskilt när det inte finns något argument att vinna.

Som sagt, vi måste inte tro samma sak.

Du tror. Jag resonerar och sätter saker i ett sammanhang. Skillnad.

Om vi t ex ska ta och kika på vad du grundar din tro om protein/frekvens på.

Du baserar din tro på Bohes infusionsstudier där man såg att muskelproteinsyntesen (MPS) mättades av en viss mängd EAA efter fasta.*

Dvs: man infuserade EAA i olika mängder och MPS ökade ganska linjärt i takt med att EAA steg från låg % (efter fasta) till hög % (infusion). Efter en viss tidpunkt (ca 3 tim) slutade MPS att öka och föll tillbaks till basnivåer.

Personerna som ingick i studien var vanliga Svenssons som inte tränade.

Detta har du tolkat som att man kan "lura igång" MPS genom att dalta omkring med EAA-intag var 2-3 timme, dvs starta den igen på nytt.

Vad du inte verkar begripa är att anledningen till att MPS mättas hos vanliga Svenssons är för att behovet av MPS är tillfredställt ganska snabbt med de mängder EAA som infuserades i Bohes studie. De motsvarar ungefär en måltid på 30-40 g protein och detta är ungefär samma mängd som en vanlig Svensson behöver för att vara i daglig proteinbalans. MPS ökar när behovet finns, dvs efter en natts fasta för att nysyntetisera muskelproteiner som förloras under natten (enkelt förklarat).

Om inte MPS skulle ha mättats, som Bohe visade, skulle vi alla gå omkring och se ut som Coleman utan träning.

Det Bohe visade var att MPS är beroende av mängden EAA i blodet. Av dessa är det BCAA och först och främst leucine som verkar vara av mest betydelse.

En person som styrketränar och äter en högproteindiet har nästan alltid höga nivåer EAA i blodet. MPS är då maxad när behovet finns (<24-48 tim efter styrketräning), oavsett tajming, eftersom % EAA i blodet alltid är högt.


* Rättare sagt, "proteinfasta" då mätningarna skedde efter en natt och efter en proteinfri frukost.

Pansartax
2010-12-20, 16:58
Vart gjorde jag detta antagande? Och hur löd detta?

Jaha nu förstår jag, det var en RIKTIG fråga... det kunde ju absolut inte misstolkas. Då tar jag om det, ber så hemskt mycket om ursäkt.

Det är väl ändå inte så att inlägg på ett forum dikterar villkoren för era liv?


Jag talar inte för mig själv när jag svarar ja, men på ett forum med över 1000 användare så kommer det alltid finnas "en av varje", jag gör ett antagande när jag säger att det faktiskt finns personer som förändrar sina liv på grund av vad de läser här inne.

Sen om du väljer att inte tro på det är dina egna problem, om du naivt anser att alla är allvetande, har all kunskap och inte kommer in här med ett öppet osäkert sinne.

Los: Hur ska jag annars tolka "Jag upplever att Grub har svarat korrekt", kan du berätta för oss andra här vad du har för upplevelser som vi andra går miste om? Är det något jag missar? Tänk om vi alla kunde ha dessa underbara upplevelser.

Och denna tråd handlar om hurvida man tar upp allt protein man äter, jag tycker inte det ska bagatelliseras utan det måste finnas utrymme för diskussioner. Grandmaster gör tappra försök att skapa en sådan, vi får väl se hur det går med det.

Rikard Jansson
2010-12-20, 17:00
Jaha nu förstår jag, det var en RIKTIG fråga... det kunde ju absolut inte misstolkas. Då tar jag om det, ber så hemskt mycket om ursäkt.



Jag talar inte för mig själv när jag svarar ja, men på ett forum med över 1000 användare så kommer det alltid finnas "en av varje", jag gör ett antagande när jag säger att det faktiskt finns personer som förändrar sina liv på grund av vad de läser här inne.

Sen om du väljer att inte tro på det är dina egna problem, om du naivt anser att alla är allvetande, har all kunskap och inte kommer in här med ett öppet osäkert sinne.

Hellre att folk ändrar sina liv för ord skrivna av King Grub och Grandmaster än folk på Aftonbladet.

King Grub
2010-12-20, 17:04
Detta har du tolkat som att man kan "lura igång" MPS genom att dalta omkring med EAA-intag var 2-3 timme, dvs starta den igen på nytt.

Suck, att du inte läser vad jag skriver är inte mitt fel. Det där påstår jag inte alls, inte att det per automatik leder till muskeltillväxt sett över dygnet.

"Om det ens påverkar 24-timmarsbalansen samma dygn är okänt, för någon som redan täcker proteinbehovet"

"Frågan är hur stor skillnad supplementerande med extra EAA i fri form gör, om någon. Men det gäller ju proteinpulver också; täcker man med råge proteinbehovet med mat och tajmar intag kring träning, gör proteinpulver eller aminosyror i tillskottsform någon skillnad alls jämfört med samma totala mängd protein (eller EAA) från vanlig mat?"

"Om du lägger till aminosyror till ditt nuvarande kostintag kan du nog få bättre träningsresultat, särskilt om du inte redan täcker ditt proteinbehov med råge, men jämfört med samma mängd extra protein från någon annan källa blir det mycket svårare att kvantifera någon tillväxt i mängd muskelmassa."

Bara tre av mina inlägg från EAA-tråden. Jag tycker jag påpekar mycket väl och mycket ofta att man inte kan säga att det ger någon större muskeltillväxt att "dalta omkring" med aminosyror som du beskriver det.

Jag förstår inte riktigt vad du har för problem här. Får jag inte ha personliga åsikter utan att kunna backa upp dom med ett dussin vetenskapliga studier?

Så länge jag skriver att det är personliga åsikter - ja, jag "tror" - och inte några "så här är det-påståenden" så borde det väl inte vara några problem alls, tycker man.

Det får gärna komma en välkonstruerad studie som visar att periodisk fasta är det bästa upplägg en styrketränande kan följa. Jag är den förste att posta den studien. Det är inte jag som har personliga och ekonomiska intressen i att en sådan studies resultat pekar åt ett visst håll. Jag äter när jag är hungrig i alla fall.

Grandmaster
2010-12-20, 17:31
Jag förstår inte riktigt vad du har för problem här. Får jag inte ha personliga åsikter utan att kunna backa upp dom med ett dussin vetenskapliga studier?

Aha, ok. Du baserar alltså dina personliga åsikter på dina personliga erfarenheter av att bygga muskler?


Så länge jag skriver att det är personliga åsikter - ja, jag "tror" - och inte några "så här är det-påståenden" så borde det väl inte vara några problem alls, tycker man.

Vad baserar du "tron" på?


Det får gärna komma en välkonstruerad studie som visar att periodisk fasta är det bästa upplägg en styrketränande kan följa. Jag är den förste att posta den studien. Det är inte jag som har personliga och ekonomiska intressen i att en sådan studies resultat pekar åt ett visst håll. Jag äter när jag är hungrig i alla fall.

Ojojoj, här drar vi på höga växlar. Jag har aldrig hävdat att PF är det bästa upplägget för styrketränanden att följa. Du å andra sidan har hävdat att du tror att det är bättre att äta protein varannan/tredje timme.

Rikard Jansson
2010-12-20, 17:34
Aha, ok. Du baserar alltså dina personliga åsikter på dina personliga erfarenheter av att bygga muskler?


Nu ska inte jag lägga mig i giganternas kamp här men. Man kan ju faktiskt dra slutsatser genom sammanhang och sunt förnuft etc., det är väl vad intelligens baseras på imo. Sen säger man som det är, att det inte är bevisat och att det är en personlig åsikt/tro.

Pansartax
2010-12-20, 17:39
Nu ska inte jag lägga mig i giganternas kamp här men. Man kan ju faktiskt dra slutsatser genom sammanhang och sunt förnuft etc., det är väl vad intelligens baseras på imo. Sen säger man som det är, att det inte är bevisat och att det är en personlig åsikt/tro.

Det gör ju i sin tur dock åsikten värdelös, jag tror att det är bäst att äta protein ståendes på en hand, med benen vinklade 90 grader lyssnandes på Carola autotuned, tuggandes 23 gånger i minuten med bitkraft på 40 kg.

Man kan inte bara ta saker ur luften, det "fungerar" inte så. Jag har under 100 inlägg på 2 år för att jag inte känner för att dela med mig av vad jag "tror", det ger en viss retarderad stämpel. Hade det här handlat om en långfilm hade det varit annorlunda.

Rikard Jansson
2010-12-20, 17:41
Det gör ju i sin tur dock åsikten värdelös, jag tror att det är bäst att äta protein ståendes på en hand, med benen vinklade 90 grader lyssnandes på Carola autotuned, tuggandes 23 gånger i minuten med bitkraft på 40 kg.

Man kan inte bara ta saker ur luften, det "fungerar" inte så.

Om det verkar sannolikt kan ju folk ta det till sig som en rimlighet, inte ett fakta. Annars skulle vi ju få sitta och endast läsa studier, och då skulle alla kostexperter etc. bli värdelösa?

Edit: Och eftersom proteinsyntes och upptag inte har något att göra med vilken musik man för tillfället lyssnar på, så är det orimligt. Däremot, när kvalificerade personer gör kvalificerade uttalanden men ändå nedgraderar dem som personliga gissningar, så känns det värt att höra.

Los
2010-12-20, 17:43
Los: Hur ska jag annars tolka "Jag upplever att Grub har svarat korrekt", kan du berätta för oss andra här vad du har för upplevelser som vi andra går miste om? Är det något jag missar? Tänk om vi alla kunde ha dessa underbara upplevelser.

Grub och Sverker har svarat, enligt min mening, "korrekt" på frågan om allt protein tas upp av kroppen. Har du en annan uppfattning så dela gärna med dig istället för att vara nedlåtande.

Grandmaster gör tappra försök att skapa en sådan, vi får väl se hur det går med det.
Grandmaster och du gör tappra försök att skapa debatt genom att provocera. PF är intressant som ämne och jag läser gärna diskussionerna, men tror helt klart den skulle bli bättre utan aggressivitet och provokation. Grandmaster debatterar PF, inte frågan i topic, vilket jag givetvis inte har något emot (kanske borde hållas i PF-tråden dock).

Eddie Vedder
2010-12-20, 17:48
Nu ska inte jag lägga mig i giganternas kamp här men. Man kan ju faktiskt dra slutsatser genom sammanhang och sunt förnuft etc., det är väl vad intelligens baseras på imo.

Med den premissen som utgångspunkt har du rätt. Problemet är ju den att din premiss ofta inte stämmer och det är ju mot bakgrund av det som diskussionen uppstår.

Apjavel
2010-12-20, 17:48
Beprövad erfarenhet är inte att underskatta.

Grandmaster
2010-12-20, 17:48
Du tror. Jag resonerar och sätter saker i ett sammanhang. Skillnad.

Om vi t ex ska ta och kika på vad du grundar din tro om protein/frekvens på.

Du baserar din tro på Bohes infusionsstudier där man såg att muskelproteinsyntesen (MPS) mättades av en viss mängd EAA efter fasta.*

Dvs: man infuserade EAA i olika mängder och MPS ökade ganska linjärt i takt med att EAA steg från låg % (efter fasta) till hög % (infusion). Efter en viss tidpunkt (ca 3 tim) slutade MPS att öka och föll tillbaks till basnivåer.

Personerna som ingick i studien var vanliga Svenssons som inte tränade.

Detta har du tolkat som att man kan "lura igång" MPS genom att dalta omkring med EAA-intag var 2-3 timme, dvs starta den igen på nytt.

Vad du inte verkar begripa är att anledningen till att MPS mättas hos vanliga Svenssons är för att behovet av MPS är tillfredställt ganska snabbt med de mängder EAA som infuserades i Bohes studie. De motsvarar ungefär en måltid på 30-40 g protein och detta är ungefär samma mängd som en vanlig Svensson behöver för att vara i daglig proteinbalans. MPS ökar när behovet finns, dvs efter en natts fasta för att nysyntetisera muskelproteiner som förloras under natten (enkelt förklarat).

Om inte MPS skulle ha mättats, som Bohe visade, skulle vi alla gå omkring och se ut som Coleman utan träning.

Det Bohe visade var att MPS är beroende av mängden EAA i blodet. Av dessa är det BCAA och först och främst leucine som verkar vara av mest betydelse.

En person som styrketränar och äter en högproteindiet har nästan alltid höga nivåer EAA i blodet. MPS är då maxad när behovet finns (<24-48 tim efter styrketräning), oavsett tajming, eftersom % EAA i blodet alltid är högt.


* Rättare sagt, "proteinfasta" då mätningarna skedde efter en natt och efter en proteinfri frukost.

Grub och Sverker har svarat, enligt min mening, "korrekt" på frågan om allt protein tas upp av kroppen. Har du en annan uppfattning så dela gärna med dig istället för att vara nedlåtande.


Grandmaster och du gör tappra försök att skapa debatt genom att provocera. PF är intressant som ämne och jag läser gärna diskussionerna, man tror helt klart den skulle bli bättre utan aggressivitet och provokation. Grandmaster debatterar PF, inte frågan i topic, vilket jag givetvis inte har något emot (kanske borde hållas i PF-tråden dock).

"Debatterar" PF? Gör du dig dum eller missade du ovanstående inlägg om hur MPS regleras?

Förstår du diskussionen överhuvudtaget?

Grandmaster
2010-12-20, 17:49
Beprövad erfarenhet är inte att underskatta.

Ska vi jämföra Grubs beprövade erfarenhet mot min? Det ser jag fram emot.

Apjavel
2010-12-20, 17:52
Det har jag inte kommenterat. Ibland stirrar sig folk blinda på studier bara och det är enbart det jag vill ha sagt.

JoeyP
2010-12-20, 18:45
Pansartax !
I bästa fall kan du öka din nettoproteinsyntes med 1 - 5 gram / dygn genom


I bästa fall?
Är det här verkligen sant?
Finns ju folk som gainar sönder flera kg fettfri muskelmassa på några få månader.

Läste någon gammal post från Grub där man såg siffror uppåt 70g+ i veckan
Hos genetiska freaks då alltså.

1-5 gram om dagen :S :confused:

Los
2010-12-20, 18:50
"Debatterar" PF? Gör du dig dum eller missade du ovanstående inlägg om hur MPS regleras?

Förstår du diskussionen överhuvudtaget?
Jag vill härmed utfärda varning till allmänheten: Långvarigt nyttjande av s.k. Periodisk Fasta i kombination med högt intag av proteinfluff kan leda till aggressiva forumposts på Teh Intrawebs, så kallad PF-Rage. Observationer pekar dock på att missbrukaren är helt harmlös IRL.

Apos78
2010-12-20, 18:51
Ska vi jämföra Grubs beprövade erfarenhet mot min? Det ser jag fram emot.

Det här kanske låter illa men du går mer och mer från att vara någon jag verkligen kan lägga lite extra tid att lyssna till någon vars inlägg jag inte ens orkar läsa. Och det har absolut inget med det kostupplägg du förespråkar att göra utan istället blir det en viss aversion mot den stil med vilken du debatterar. Handlar den här diskussionen om att tillrättavisa någon och föra lite krig mot de som tycker annat än dig själv eller handlar det om proteinupptag och användande?

Men visst, det står för mig men är samtidigt tråkigt då diskussionerna kring ämnet ofta är givande och underhållande. Det finns ingen som helst orsak att låta det hela nå dagisnivå.

Landström
2010-12-20, 18:52
I bästa fall?
Är det här verkligen sant?
Finns ju folk som gainar sönder flera kg fettfri muskelmassa på några få månader.

Läste någon gammal post från Grub där man såg siffror uppåt 70g+ i veckan
Hos genetiska freaks då alltså.

1-5 gram om dagen :S :confused:

Om du ökar 5 gram om dagen så kommer du ha lagt på dig 18 kg ren muskelmassa om 10 år. Ett framtida scenario jag hade köpt direkt.

Kischen
2010-12-20, 19:21
Det här kanske låter illa men du går mer och mer från att vara någon jag verkligen kan lägga lite extra tid att lyssna till någon vars inlägg jag inte ens orkar läsa. Och det har absolut inget med det kostupplägg du förespråkar att göra utan istället blir det en viss aversion mot den stil med vilken du debatterar. Handlar den här diskussionen om att tillrättavisa någon och föra lite krig mot de som tycker annat än dig själv eller handlar det om proteinupptag och användande?

Men visst, det står för mig men är samtidigt tråkigt då diskussionerna kring ämnet ofta är givande och underhållande. Det finns ingen som helst orsak att låta det hela nå dagisnivå.

+1*mini

Spridis
2010-12-20, 19:22
Och vem har längst *** i slutet av dagen?

Varför ska varje tråd tjatas sönder och spåra ur? Om man är nyfiken på ett upplägg så testar man!!! Precis som Los har gjort. Han testade och kom fram till en slutsats.
Varför måste allt vara så förbannat svart och vitt?
All denna pittfäktning och aggression tar kål på glädjen att besöka detta forum.

stridis
2010-12-20, 19:27
I bästa fall kan du öka din nettoproteinsyntes med 1 - 5 gram / dygn

I bästa fall?
Är det här verkligen sant?
Finns ju folk som gainar sönder flera kg fettfri muskelmassa på några få månader.

Läste någon gammal post från Grub där man såg siffror uppåt 70g+ i veckan
Hos genetiska freaks då alltså.

1-5 gram om dagen :S :confused:

Muskelprotein. Då muskler innehåller ~20% protein så 5-25 gram muskler om dagen -> 35-175 gram per vecka om vi antar de siffrorna över en vecka.

Erkserks
2010-12-20, 19:29
Om du ökar 5 gram om dagen så kommer du ha lagt på dig 18 kg ren muskelmassa om 10 år. Ett framtida scenario jag hade köpt direkt.

Med tanke på att så mycket muskelmassa kommer binda en hel del vatten så finner jag det väldigt otroligt att någon (ens med AAS) skulle kunna uppnå detta ens över 10 år.

Sverker
2010-12-20, 19:30
I bästa fall?
Är det här verkligen sant?
Finns ju folk som gainar sönder flera kg fettfri muskelmassa på några få månader.

Läste någon gammal post från Grub där man såg siffror uppåt 70g+ i veckan
Hos genetiska freaks då alltså.

1-5 gram om dagen :S :confused:


Räkna med 20 % protein i ren muskelmassa. Med 5 g protein blir det 25 gram muskler varje dygn. Det blir 9 kg muskler på ett år:Virro
Säkert rimligt för en hårt satsande nybörjare som redan har massor med år av träning i ryggen.

Grandmaster
2010-12-20, 19:55
Jag vill härmed utfärda varning till allmänheten: Långvarigt nyttjande av s.k. Periodisk Fasta i kombination med högt intag av proteinfluff kan leda till aggressiva forumposts på Teh Intrawebs, så kallad PF-Rage. Observationer pekar dock på att missbrukaren är helt harmlös IRL.

Humor döljer inte det faktum att du saknar förmåga att förstå sakfrågan. Det vi diskuterar har inte med PF att göra.


Det här kanske låter illa men du går mer och mer från att vara någon jag verkligen kan lägga lite extra tid att lyssna till någon vars inlägg jag inte ens orkar läsa. Och det har absolut inget med det kostupplägg du förespråkar att göra utan istället blir det en viss aversion mot den stil med vilken du debatterar. Handlar den här diskussionen om att tillrättavisa någon och föra lite krig mot de som tycker annat än dig själv eller handlar det om proteinupptag och användande?

Men visst, det står för mig men är samtidigt tråkigt då diskussionerna kring ämnet ofta är givande och underhållande. Det finns ingen som helst orsak att låta det hela nå dagisnivå.

Din åsikt är och har alltid varit oviktig för mig.

Jag antar att du, likt Los, undviker att kommentera bristerna i teorin gällande högfrekvent proteinintag och MPS för att du inte hänger med i diskussionen eller inte förstår sakfrågan.

Rikard Jansson
2010-12-20, 19:56
Din attityd är ju fruktansvärd. Slutar härmed läsa den här tråden.

Grandmaster
2010-12-20, 20:03
Din attityd är ju fruktansvärd. Slutar härmed läsa den här tråden.

Vilken oerhörd förlust. Du hade så många värdefulla tankar och teorier om ämnet.

Spridis
2010-12-20, 20:07
Humor döljer inte det faktum att du saknar förmåga att förstå sakfrågan. Det vi diskuterar har inte med PF att göra.




Din åsikt är och har alltid varit oviktig för mig.

Jag antar att du, likt Los, undviker att kommentera bristerna i teorin gällande högfrekvent proteinintag och MPS för att du inte hänger med i diskussionen eller inte förstår sakfrågan.

Jag vill tacka dej för det fantastiska resultat som PF har gett mej och som den fortfarande ger, men din arrogans gör mej verkligen besviken. Du borde tänka på att det är en potentiell kundkrets som du trycker ner i skiten!

Tack för mej...

Apos78
2010-12-20, 20:09
Din åsikt är och har alltid varit oviktig för mig.

Jag antar att du, likt Los, undviker att kommentera bristerna i teorin gällande högfrekvent proteinintag och MPS för att du inte hänger med i diskussionen eller inte förstår sakfrågan.

Jag kommenterar inte för att jag inte bryr mig. Det som är målet med båda argumenten, att maximera muskeltillväxt, har aldrig varit ett mål i min träning. Jag kan dock hänga med i resonemangen och tycka det är underhållande att följa diskussionerna men för mig är det inte av någon som helst praktisk nytta att optimera just den biten av nutritionen och träningen.

Det försvar du använder, att hävda någon som okunnig för att de inte dras in i diskussion med dig, håller bara om personen ifråga tar åt sig av påhoppet. Jag gör det inte. Vad Los anser vet jag inte men en gissning har jag allt.

Du lever lite i din egen lilla värld där MPS och metabola fördelar är gudarna på ditt altare. Men sträva för guds skull inte efter att folk ska bygga altare med dig sittandes på tronen. SÅ viktig är inte dina teorier och hypoteser i livet som stort.

Grandmaster
2010-12-20, 20:15
Jag vill tacka dej för det fantastiska resultat som PF har gett mej och som den fortfarande ger, men din arrogans gör mej verkligen besviken. Du borde tänka på att det är en potentiell kundkrets som du trycker ner i skiten!

Tack för mej...

Stackars dig. Bara i Sverige folk är så jävla lättstötta.

Fast om du trodde jag var här för att ragga kunder är du helt fel ute.

Noterar att det fortfarande inte är någon som har kunnat lägga fram någonting som bestrider mitt inlägg om EAA % i blodet och MPS.

coolboynesko
2010-12-20, 20:25
Grandmaster: Eftersom du verkar kunna ganska mycket om protein. Om jag trycker i mig 100g vassle åt gången kommer 70g att användas som energi?

Tror fan jag blandar ihop allt hela tiden :S

Grandmaster
2010-12-20, 20:29
Jag kommenterar inte för att jag inte bryr mig. Det som är målet med båda argumenten, att maximera muskeltillväxt, har aldrig varit ett mål i min träning. Jag kan dock hänga med i resonemangen och tycka det är underhållande att följa diskussionerna men för mig är det inte av någon som helst praktisk nytta att optimera just den biten av nutritionen och träningen.

Ah, så klart. Om du bara hade brytt dig hade vi ju alla fått ta del av dina storslagna tankar om ämnet. Bättre exempel på arrogans och högfärdighet får man leta efter.


Du lever lite i din egen lilla värld där MPS och metabola fördelar är gudarna på ditt altare. Men sträva för guds skull inte efter att folk ska bygga altare med dig sittandes på tronen. SÅ viktig är inte dina teorier och hypoteser i livet som stort.

Du läser in en väldigt massa som inte har med vår diskussion att göra. Varför vet jag inte. Jag antar att det är lättare med personangrepp än att delta i diskussionen som rör EAA och MPS.

Apos78
2010-12-20, 20:34
Ah, så klart. Om du bara hade brytt dig hade vi ju alla fått ta del av dina storslagna tankar om ämnet. Bättre exempel på arrogans och högfärdighet får man leta efter.




Du läser in en väldigt massa som inte har med vår diskussion att göra. Varför vet jag inte. Jag antar att det är lättare med personangrepp än att delta i diskussionen som rör EAA och MPS.

Några storslagna tankar vet jag inte om det blivit. Men säger jag att jag inte bryr mig så är det faktiskt så, tro det eller ej. Det betyder inte per automatik att jag inte alls hänger med i vad ni säger.

Det är mycket i den här tråden som inte har med den ursprungliga diskussionen att göra. Och inte är jag ensam att antyda en dålig attityd från din sida. Att kalla det personangrepp är kanske att ta det lite långt dock. Visst är det riktat mot dig, absolut, men inte i formen av ett angrepp. Snarare ett uttryck för hur du framställer dig själv.

Grandmaster
2010-12-20, 20:37
Några storslagna tankar vet jag inte om det blivit. Men säger jag att jag inte bryr mig så är det faktiskt så, tro det eller ej. Det betyder inte per automatik att jag inte alls hänger med i vad ni säger.

Om du inte bryr dig, vad gör du då här i tråden?


Det är mycket i den här tråden som inte har med den ursprungliga diskussionen att göra. Och inte är jag ensam att antyda en dålig attityd från din sida. Att kalla det personangrepp är kanske att ta det lite långt dock. Visst är det riktat mot dig, absolut, men inte i formen av ett angrepp. Snarare ett uttryck för hur du framställer dig själv.

1. Det här är Sverige, folk är lättstötta.

2. Jag har aldrig brytt mig.

Kischen
2010-12-20, 20:38
Jag antar att det är lättare med personangrepp än att delta i diskussionen som rör EAA och MPS.

Genom sig själv känner man andra.

Kan du inte hålla dig till det du kan istället för att vara bitter?

Apos78
2010-12-20, 20:42
Om du inte bryr dig, vad gör du då här i tråden?



Jag finner det underhållande och ofta lärande. Det jag inte bryr mig om är HUR det faktiskt ligger till. Jag tror ärligt talat inte att någon här kommer att kunna säga med säkerhet hur MPS regleras genom proteinintag i olika former, iaf inte under det här forumets livslängd. Men var och en blir salig på sin tro.

Att inte bry sig om hur man framställer sig själv är såklart ett val som var och en gör. Dock får man räkna med lite mothugg och vara beredd att bemöta detta med lite stil. Fuck the world är ett förlegat uttryck.

Spridis
2010-12-20, 20:49
Stackars dig. Bara i Sverige folk är så jävla lättstötta.

Fast om du trodde jag var här för att ragga kunder är du helt fel ute.

Noterar att det fortfarande inte är någon som har kunnat lägga fram någonting som bestrider mitt inlägg om EAA % i blodet och MPS.

Tur att jag inte är från sverige ;)

Nu är ju inte den ursprungliga frågan om allt intaget protein används till MPS, utan frågan lyder: Tar man upp allt protein man äter?
Sverkers (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4760007&postcount=7) svar var enligt mitt skrala kunnande inom området så pedagogiskt att tom jag förstod. Nu har jag inte heller sett något som skulle bestrida ditt inlägg om EAA % i blodet och MPS med det hör inte hit. Det som däremot hör hit är att jag inte sett något som skulle omkullkasta Sverkers inlägg.

Angående kunder så tror jag inte heller att du är här för att ragga. Ditt interlekt är nog större än så.

karlingen
2010-12-20, 20:50
Det här kanske låter illa men du går mer och mer från att vara någon jag verkligen kan lägga lite extra tid att lyssna till någon vars inlägg jag inte ens orkar läsa. Och det har absolut inget med det kostupplägg du förespråkar att göra utan istället blir det en viss aversion mot den stil med vilken du debatterar. Handlar den här diskussionen om att tillrättavisa någon och föra lite krig mot de som tycker annat än dig själv eller handlar det om proteinupptag och användande?

Men visst, det står för mig men är samtidigt tråkigt då diskussionerna kring ämnet ofta är givande och underhållande. Det finns ingen som helst orsak att låta det hela nå dagisnivå.

+1.

Jag tappade respekten för grandmaster för drygt 1 månad sedan då han var grymt otrevlig på facebook. Ställde honom en fråga gällande hans rekommenderade bok och då blev man kallad för "retarded".

Los
2010-12-20, 20:50
Humor döljer inte det faktum att du saknar förmåga att förstå sakfrågan. Det vi diskuterar har inte med PF att göra.
Om jag förstår eller inte förstår sakfrågan är irrelevant eftersom jag inte deltar i den debatten.

Du är smart och bildad, så du inser nog att du just nu skapar massa ovänner och tappar en jävla massa respekt du faktiskt har/hade här på brädan. Varför? Är det enbart för njutningen att trycka till folk offentligt, eller är du verkligen så dum att du tror att dina argument får större tyngd tillsammans med en ordentlig verbal käftsmäll?

Grandmaster
2010-12-20, 20:53
Genom sig själv känner man andra.

Kan du inte hålla dig till det du kan istället för att vara bitter?

Det verkar som om du inte hänger med i svängarna. Jag håller mig till det jag kan och berättade innan varför proteinintagets frekvens saknar betydelse för någon som följer en proteinrik/EAA-rik diet och styrketränar. Jag antar att du inte har någon kommentar på det.

Grandmaster
2010-12-20, 20:57
+1.

Jag tappade respekten för grandmaster för drygt 1 månad sedan då han var grymt otrevlig på facebook. Ställde honom en fråga gällande hans rekommenderade bok och då blev man kallad för "retarded".

Det var inte riktigt så det gick till.

Vill du att jag postar diskussionen, inklusive ditt PM där du bad om ursäkt för ditt klaverklamp, här?

karlingen
2010-12-20, 21:01
Det var inte riktigt så det gick till.

Vill du att jag postar diskussionen, inklusive ditt PM där du bad om ursäkt för ditt klaverklamp, här?

Ja det får du gärna göra.
Ta gärna med hela diskussionen. Jag ångrar till och med att JAG bad om ursäkt för DITT humör. Dum var jag som trodde att du också skulle be om ursäkt

Apjavel
2010-12-20, 21:01
Vart har ödmjukheten tagit vägen?

Spridis
2010-12-20, 21:04
Vart har ödmjukheten tagit vägen?

Jag har tagit den med mej till Suomi Finland Perkele!
Här är vi ödmjuka mest hela dagen, nästan som Pippi Långstrump!

Grandmaster
2010-12-20, 21:07
Jag ska inte våldgästa tråden med min negativa attityd längre. Jag har sagt det jag ville säga om Grubs personliga teorier.

Om någon vill veta varför det inte håller att hävda att det är bättre att äta protein varannan/var tredje timme kan ni läsa mitt inlägg här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4762397&postcount=74

Chaan
2010-12-20, 21:34
Det här behöver utvecklas för att komma vidare. Som det står nu betyder det "eftersom dom som styketränar äter mycket protein så behöver dom inte äta mer protein". Cirkelresonemang alltså.

En person som styrketränar och äter en högproteindiet har nästan alltid höga nivåer EAA i blodet. MPS är då maxad när behovet finns (<24-48 tim efter styrketräning), oavsett tajming, eftersom % EAA i blodet alltid är högt.

stafh
2010-12-20, 21:48
Ponera att man äter 200 gram protein i en "sitting". Hur lång tid tar det innan AA-koncentrationen är tillbaka till fastenivåer?

Chaan
2010-12-20, 21:55
Ponera att man äter 200 gram protein i en "sitting". Hur lång tid tar det innan AA-koncentrationen är tillbaka till fastenivåer?

I vilken nivå är dina proteiner (eventuellt) spjälkade när du äter dom?

Mat tar ungefär ett dygn att passera. Svara på det först så kan säkert någon komma med ett tips.

Pansartax
2010-12-20, 22:22
Vart har ödmjukheten tagit vägen?

Den är satt åt sidan för att en NORMAL och KONKRET diskussion ska äga rum, där man faktiskt får ut svar istället för massa daltande, vad är det svåra i det?

Är det så jävla svårt att förstå att man kanske vill ha trådar här som inte ser ut såhär?

Användare A

"Hej, jag undrar om blablabla blir blablabla"

Användare King Grub:

"Läs om det här

Engelsk studie
Engelsk studie
Engelsk studie
Engelsk studie"

Användare A:

"Okej jag tar det där som att det inte fungerar att göra blablabla"

Diskussionen död.

Kul? Nej.

Inge Enveten
2010-12-20, 22:23
Ganska sorligt hur lätt ni grabbar blir ledsna på grund av Martins inlägg. Vill varken i verkliga livet se eller ens visualisera er i en hetsig debatt då jag med hög säkerhet vågar förutspå att ni illa kvikt börjat gråta som ett litet barn vid avslag gällande leksaksköp.

Att ingen iheller faktiskt ger sig på själva debatten gällande proteinet och upptaget utan istället hoppar in i tråden för att ge sig på Martin för att påstå att han på ett jätte-taskigt sätt ger sig på forumets medlemmar är ganska ironiskt.

karlingen
2010-12-20, 22:26
Ganska sorligt hur lätt ni grabbar blir ledsna på grund av Martins inlägg. Vill varken i verkliga livet se eller ens visualisera er i en hetsig debatt då jag med hög säkerhet vågar förutspå att ni illa kvikt börjat gråta som ett litet barn vid avslag gällande leksaksköp.

Att ingen iheller faktiskt ger sig på själva debatten gällande proteinet och upptaget utan istället hoppar in i tråden för att ge sig på Martin för att påstå att han på ett jätte-taskigt sätt ger sig på forumets medlemmar är ganska ironiskt.

Om du nu tycker att det är ironiskt, Varför kommenterar du nu då utan att tillföra något om just debatten gällande proteinet och upptaget? *screwy*

Pansartax
2010-12-20, 22:32
Ganska sorligt hur lätt ni grabbar blir ledsna på grund av Martins inlägg. Vill varken i verkliga livet se eller ens visualisera er i en hetsig debatt då jag med hög säkerhet vågar förutspå att ni illa kvikt börjat gråta som ett litet barn vid avslag gällande leksaksköp.

Att ingen iheller faktiskt ger sig på själva debatten gällande proteinet och upptaget utan istället hoppar in i tråden för att ge sig på Martin för att påstå att han på ett jätte-taskigt sätt ger sig på forumets medlemmar är ganska ironiskt.

Jag håller med, jag började skämmas när folk kallade Grandmaster för "elak", vad fan är det här, nått jävla skämt?

Det bästa som sagts på det här forumet de 2 åren jag har varit medlem här har skrivits idag.

Synd bara att Grub valde att dra fram sitt konflikträdda kort och försvinna med svansen mellan benen så fort Grandmaster började ifråga sätta honom med fakta, siffror och studier.

Apos78
2010-12-20, 22:36
Ganska sorligt hur lätt ni grabbar blir ledsna på grund av Martins inlägg. Vill varken i verkliga livet se eller ens visualisera er i en hetsig debatt då jag med hög säkerhet vågar förutspå att ni illa kvikt börjat gråta som ett litet barn vid avslag gällande leksaksköp.

Att ingen iheller faktiskt ger sig på själva debatten gällande proteinet och upptaget utan istället hoppar in i tråden för att ge sig på Martin för att påstå att han på ett jätte-taskigt sätt ger sig på forumets medlemmar är ganska ironiskt.

Jag håller med, jag började skämmas när folk kallade Grandmaster för "elak", vad fan är det här, nått jävla skämt?

Det bästa som sagts på det här forumet de 2 åren jag har varit medlem här har skrivits idag.

Synd bara att Grub valde att dra fram sitt konflikträdda kort och försvinna med svansen mellan benen så fort Grandmaster började ifråga sätta honom med fakta, siffror och studier.

Debatten lämnade ämnet och drog in på att GM minsann skulle visa att KG hade fel i sitt resonemang. Så det var ingen annan som började det hela.

Rocky: Tycker du det någonsin är okej att ge sig på forumets medlemmar?

Pansartax: Ge exempel på vad som var så bra?

stafh
2010-12-20, 22:36
I vilken nivå är dina proteiner (eventuellt) spjälkade när du äter dom?

Mat tar ungefär ett dygn att passera. Svara på det först så kan säkert någon komma med ett tips.

Fast man tar inte upp peptider och aminosyror i hela tarmen.

Jag syftade på "vanlig mat" för övrigt.

Pansartax
2010-12-20, 22:39
Pansartax: Ge exempel på vad som var så bra?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4762397&postcount=74

Det här inlägget var bra, hur kan du inte tycka det?

Edit: Bara första mening var ju vinnande "Du tror. Jag resonerar och sätter saker i ett sammanhang. Skillnad." , hade jag pysslat med signaturmatieral så hade det här varit det.

Kischen
2010-12-20, 22:43
Vad pratar ni om i tråden nu, protein eller trollande groupies?

Apos78
2010-12-20, 22:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4762397&postcount=74

Det här inlägget var bra, hur kan du inte tycka det?

Edit: Bara första mening var ju vinnande "Du tror. Jag resonerar och sätter saker i ett sammanhang. Skillnad." , hade jag pysslat med signaturmatieral så hade det här varit det.

Jag har inte sagt om jag tycker något är bra eller inte. Det där är en hypotes, precis som mer frekventa proteinintag och MPS är en hypotes. Det svåra är att slå fast vad som faktiskt stämmer och sedan på något sätt applicera detta på enskilda individer och på större folkgrupper. Det har ingen gjort ännu.

stafh
2010-12-20, 22:47
Edit: Bara första mening var ju vinnande "Du tror. Jag resonerar och sätter saker i ett sammanhang. Skillnad." , hade jag pysslat med signaturmatieral så hade det här varit det.

Eller så var det rätt mycket fail att anta att motparten är fem år gammal och inte kommer fram till vad han tror på genom att resonera och sätta saker i ett sammanhang.

Det går att vara saklig utan att vara dryg. Är målet med en diskussion att komma fram till något så är det inte så smart att vara nedlåtande och överdrivet kaxig, eftersom det slöar ner tempot (som vi precis sett).

Pansartax
2010-12-20, 22:54
Det har ingen gjort ännu.

Nej och det blir inte bättre av att ni kallar den ena parten i diskussionen för orättvis, dryg, elak och stöddig?

Jag tror att Grub är tillräckligt vuxen för att klara av en debatt där han inte blir behandlad som "Kung", förstod inte alls vad fan ni hade hade med saken att göra? Låt dem hållas bara, de är bägge två vuxna och det är inte direkt så de slåss på riktigt.

Kischen
2010-12-20, 22:57
Nej och det blir inte bättre av att ni kallar den ena parten i diskussionen för orättvis, dryg, elak och stöddig?

Jag tror att Grub är tillräckligt vuxen för att klara av en debatt där han inte blir behandlad som "Kung", förstod inte alls vad fan ni hade hade med saken att göra? Låt dem hållas bara, de är bägge två vuxna och det är inte direkt så de slåss på riktigt.

Kanske du ska reflektera över om dina egna inlägg i tråden gjorde mycket annat än att trissa upp stämningen innan du pekar finger? :)

Apos78
2010-12-20, 22:59
Nej och det blir inte bättre av att ni kallar den ena parten i diskussionen för orättvis, dryg, elak och stöddig?

Jag tror att Grub är tillräckligt vuxen för att klara av en debatt där han inte blir behandlad som "Kung", förstod inte alls vad fan ni hade hade med saken att göra? Låt dem hållas bara, de är bägge två vuxna och det är inte direkt så de slåss på riktigt.

Helt ärligt så får Grub ta sina egna strider. Det jag påpekade var bara sättet GM uttryckte sig på. Och jag minns inte att jag använde några direkt nedsättande glåpord om GM. Men du verkar ändå ha följt diskussionen flitigt, trots att du tydligen såg den som meningslös.

Pansartax
2010-12-20, 23:01
Kanske du ska reflektera över om dina egna inlägg i tråden gjorde mycket annat än att trissa upp stämningen innan du pekar finger? :)

Det har varit mitt syfte också, jag har inte direkt försökt göra något annat än tvinga Grub att konfrontera sina egna åsikter, vilket han gjorde men blev överrumplad och utvecklade någon sorts konflikträdsla på kuppen och försvann i tomma intet.

Apos78: Intressant att du säger att Grub ska ta sina egna strider när det var du som började förstöra hela diskussionen tillsammans med Los; http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4762656&postcount=90

Om du inte gillar hur diskussionen förs så kan du alltid logga ut. Jag har tyckt att diskussionen varit både intressant och givande, tills vissa personer började kalla GM för en massa tråkigheter.

Kischen
2010-12-20, 23:11
Det har varit mitt syfte också, jag har inte direkt försökt göra något annat än tvinga Grub att konfrontera sina egna åsikter, vilket han gjorde men blev överrumplad och utvecklade någon sorts konflikträdsla på kuppen och försvann i tomma intet.


Jag kan köpa att GM ger Grub en match och utmanar lite, men du? Jag måste ha missat dig totalt. Är du kunnig nog att tycka att Grub ska göra ditt och datt? :confused:

JoeyP
2010-12-21, 08:49
:smash::Virro

Om du ökar 5 gram om dagen så kommer du ha lagt på dig 18 kg ren muskelmassa om 10 år. Ett framtida scenario jag hade köpt direkt.
I bästa fall kan du öka din nettoproteinsyntes med 1 - 5 gram / dygn
Muskelprotein. Då muskler innehåller ~20% protein så 5-25 gram muskler om dagen -> 35-175 gram per vecka om vi antar de siffrorna över en vecka.
Räkna med 20 % protein i ren muskelmassa. Med 5 g protein blir det 25 gram muskler varje dygn. Det blir 9 kg muskler på ett år:Virro
Säkert rimligt för en hårt satsande nybörjare som redan har massor med år av träning i ryggen.

Kom på att det var rätt mkt när jag väl räknade på det i efterhand :Virro

Los
2010-12-21, 11:36
Nej och det blir inte bättre av att ni kallar den ena parten i diskussionen för orättvis, dryg, elak och stöddig?

Få se nu... är anklagelserna grundlösa?

Håll dig till det du kan, vilket är att dumpa studier utan att förstå sammanhang och kontext och utan någon som helst kritisk reflektion.

Hatten av dock till Grub som faktiskt erkände att det var hans egna "personliga" åsikter för en gång skull, lite kul jag visste faktiskt inte att du hade personliga åsikter Grub, Attaboy!


spännande hur du blint väljer sida utan att egentligen veta vem som har rätt, eller vet du någon som inte vi vet?


Är det något jag missar? Tänk om vi alla kunde ha dessa underbara upplevelser.

"Debatterar" PF? Gör du dig dum eller missade du ovanstående inlägg om hur MPS regleras?

Förstår du diskussionen överhuvudtaget?

Vad förväntar du dig egentligen för respons? Är provokationerna bara en kul grej som man ska bortse från? Vill du ha samma förolämpningar tillbaka? Tror du att provokationer är det som "skapar debatt"?

Gillar man diskussioner i den tonen så är Flashback ett bättre forum.

Apos78
2010-12-21, 11:36
Apos78: Intressant att du säger att Grub ska ta sina egna strider när det var du som började förstöra hela diskussionen tillsammans med Los; http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4762656&postcount=90

Om du inte gillar hur diskussionen förs så kan du alltid logga ut. Jag har tyckt att diskussionen varit både intressant och givande, tills vissa personer började kalla GM för en massa tråkigheter.

Du tycker att det var där diskussionen tog en vändning mot det tråkiga? Det får då stå för dig. Enligt mig började spydigheterna komma i inlägg 51, från GM själv.

Du antyder först att grub är lite feg som drar från diskussionen men tycker sedan att den bästa lösningen om man inte gillar hur diskussionen förs är att logga ut. Är det bra eller är det dåligt att lämna en diskussion? Du verkar här lite splittrad.

Inge Enveten
2010-12-21, 12:36
Rocky: Tycker du det någonsin är okej att ge sig på forumets medlemmar?



Så länge som man håller sig inom ramarna för forumets regelverk, ja.

Rikard Jansson
2010-12-21, 12:37
Så länge som man håller sig inom ramarna för forumets regelverk, ja.

På samma sätt som det enligt dig är helt okej att ge sig på människor i verkligheten inom vad som är lagligt?

clappen
2010-12-21, 13:20
På samma sätt som det enligt dig är helt okej att ge sig på människor i verkligheten inom vad som är lagligt?

Det är ju lagligt.

Rikard Jansson
2010-12-21, 13:20
Det är ju lagligt.

Men inte socialt acceptabelt

Inge Enveten
2010-12-21, 13:58
På samma sätt som det enligt dig är helt okej att ge sig på människor i verkligheten inom vad som är lagligt?

Otvivelaktligen

Pansartax
2010-12-21, 14:13
Du tycker att det var där diskussionen tog en vändning mot det tråkiga? Det får då stå för dig. Enligt mig började spydigheterna komma i inlägg 51, från GM själv.

Du antyder först att grub är lite feg som drar från diskussionen men tycker sedan att den bästa lösningen om man inte gillar hur diskussionen förs är att logga ut. Är det bra eller är det dåligt att lämna en diskussion? Du verkar här lite splittrad.

Nu blev det ett litet missförstånd här, självklart ska man inte logga ut om man är den som tidigare har gjort ett starkt uttalande och en av de som håller i "stafettpinnen", det borde vara uppenbart? Om jag var i debatt med någon och den personen säger att jag har fel, och lägger fram massa starka bevis för det, då kilar ju inte jag bara iväg. Vad sänder det för signaler? Däremot om jag står brevid, och ser dessa två argumentera mot varandra och jag själv tänker "Oj vad de bråkar" då går jag ju bra därifrån?

Om någon uppvisar en dryg attityd i dennes sätt att föra sig kan man alltid visa ödmjukhet tillbaka, det finns inget som säger att det som skrivs här eller någon annan stans på internet har förankring i verkligheten och dessutom tyckte aldrig jag att det användes direkt nedsättande ord.

Los, lite kul att du nämner att Grandmaster skrev "Håll dig till det du kan, vilket är att dumpa studier utan att förstå sammanhang och kontext och utan någon som helst kritisk reflektion." när det var precis exakt det han gjorde.

I övrigt har jag inget mer att säga dig, jag har varit provokativ men aldrig elak. Har jag varit elak så har jag även varit rättvis, och har jag inte varit rättvis så ber jag givetvis om ursäkt. Det var aldrig meningen att någon skulle bli ledsen och ta illa upp.

Los
2010-12-21, 15:32
Los, lite kul att du nämner att Grandmaster skrev "Håll dig till det du kan, vilket är att dumpa studier utan att förstå sammanhang och kontext och utan någon som helst kritisk reflektion." när det var precis exakt det han gjorde.
Ja, men det står lite mer än att han "dumpar studier".... Menar du på fullt allvar att du tror Grub inte förstår sammanhang och kontext när han läser studier? Saknar han kritisk reflektion överlag?

Att du försvarar ett sånt påstående förvånar mig inte, du använder ju samma retorik själv.

I övrigt har jag inget mer att säga dig, jag har varit provokativ men aldrig elak. Har jag varit elak så har jag även varit rättvis, och har jag inte varit rättvis så ber jag givetvis om ursäkt. Det var aldrig meningen att någon skulle bli ledsen och ta illa upp. .
Du är inte elak, bara patetisk. GM försöker vara elak, men blir ännu mer patetisk. Det är ju bara er det går ut över, folk slutar lyssna på vad ni har att säga. Om du vill att någon ska lyssna på dig i framtiden så ska du nog fundera på hur du formulerar dig.

Pansartax
2010-12-21, 15:55
Det är eran egna förlust om ni väljer att ignorera fakta över att ni är naiva och konflikträdda. Jag förstår Grandmasters agerande helt och hållet, det är minst sagt frustrerande att se hur Grub gång på gång väljer att avvika ifrån debatter på grund av att de inte förs på ett sätt som han finner tillfredsställande. Vad gör han på ett diskussionsforum då överhuvudtaget?

Jag har inte sagt ett ont ord om dig och nu kallar du mig patetisk, det vore intressant att se hur lågt du kan sjunka men jag vill inte avvika vidare ifrån tråden. Jag skrev att jag inte har något mer att säga dig och det står jag fast vid.

Tråden kan låsas då de två som skulle kunna ge ett någorlunda svar på frågan har antingen flytt eller blivit iväg jagade.

Apjavel
2010-12-21, 16:02
Vart har ödmjukheten tagit vägen?


Den är satt åt sidan för att en NORMAL och KONKRET diskussion ska äga rum, där man faktiskt får ut svar istället för massa daltande, vad är det svåra i det?

Är det så jävla svårt att förstå att man kanske vill ha trådar här som inte ser ut såhär?

Användare A

"Hej, jag undrar om blablabla blir blablabla"

Användare King Grub:

"Läs om det här

Engelsk studie
Engelsk studie
Engelsk studie
Engelsk studie"

Användare A:

"Okej jag tar det där som att det inte fungerar att göra blablabla"

Diskussionen död.

Kul? Nej.

Nu blev det ett litet missförstånd här, självklart ska man inte logga ut om man är den som tidigare har gjort ett starkt uttalande och en av de som håller i "stafettpinnen", det borde vara uppenbart? Om jag var i debatt med någon och den personen säger att jag har fel, och lägger fram massa starka bevis för det, då kilar ju inte jag bara iväg. Vad sänder det för signaler? Däremot om jag står brevid, och ser dessa två argumentera mot varandra och jag själv tänker "Oj vad de bråkar" då går jag ju bra därifrån?

Om någon uppvisar en dryg attityd i dennes sätt att föra sig kan man alltid visa ödmjukhet tillbaka, det finns inget som säger att det som skrivs här eller någon annan stans på internet har förankring i verkligheten och dessutom tyckte aldrig jag att det användes direkt nedsättande ord.

Los, lite kul att du nämner att Grandmaster skrev "Håll dig till det du kan, vilket är att dumpa studier utan att förstå sammanhang och kontext och utan någon som helst kritisk reflektion." när det var precis exakt det han gjorde.

I övrigt har jag inget mer att säga dig, jag har varit provokativ men aldrig elak. Har jag varit elak så har jag även varit rättvis, och har jag inte varit rättvis så ber jag givetvis om ursäkt. Det var aldrig meningen att någon skulle bli ledsen och ta illa upp.


Bra att du är konsekvent. Hur var det nu med normala och konkreta diskussioner?

Pansartax
2010-12-21, 16:07
Bra att du är konsekvent. Hur var det nu med normala och konkreta diskussioner?

Jag skrev att man "kan alltid", det betyder inte att jag själv varken tillämpar eller förespråkar det. Det var mera ett tips till Grub när han i fortsättningen känner sig ledsen över att någon på internet säger elaka saker till honom.

Du får nog utveckla lite vad du är ute efter eller vart jag brister om du vill ha ett mera utförligt svar.

WHITEFOLKS
2010-12-21, 16:11
Bara som en reflektion Pansartax..

Du är medveten om att GM inte direkt tog isär KGs argument utan kritiserad en studie som han trodde att KG ev. skulle använda för att backa upp sina tankar och teorier. Han har ju främst "dödat" den studien, inte tron på att fler måltider skulle vara bättre.

Apjavel
2010-12-21, 16:14
Jag skrev att man "kan alltid", det betyder inte att jag själv varken tillämpar eller förespråkar det. Det var mera ett tips till Grub när han i fortsättningen känner sig ledsen över att någon på internet säger elaka saker till honom.

Du får nog utveckla lite vad du är ute efter eller vart jag brister om du vill ha ett mera utförligt svar.

Märker du inte att det blir en loose loose situation oavsett? Antingen så är grubb ödmjuk och håller enligt dig inte en normal och konkret diskussion eller så svarar han inte gör fel även där.

Pansartax
2010-12-21, 16:22
Märker du inte att det blir en loose loose situation oavsett? Antingen så är grubb ödmjuk och håller enligt dig inte en normal och konkret diskussion eller så svarar han inte gör fel även där.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4762516&postcount=78

Här har du frågor som Grub skulle kunnat svara på, tycker du det är för mycket begärt? Var det en hatisk ton i grandmasters frågor?

"Vad baserar du "tron" på?"

Hjälp jag blir ifrågasatt, spring för livet och hoppas på att mina groupies kommer till undsättning och styr iväg diskussionen så jag inte fortsätter framstå som ett "narr". Efter detta inlägg som Grandmaster skrev så svarade aldrig Grub.

Det roliga är att kungen aldrig blev påhoppad, utan han drog sig undan långt innan och efteråt började vissa ge sig på Grandmaster (Det var någon som drog något som hade hänt på Facebook, vad fan var det om?) och de fick då några hårda ord mot sig (Med all rätt eftersom ni inte har ett dugg med diskussionen att göra)

Apjavel
2010-12-21, 16:25
Jag diskuterar det du skriver och inte vad KG eller GM bör och inte bör göra för det får stå för dem själva.

Pansartax
2010-12-21, 16:37
Jaha, jag som trodde att vi var här för att ta reda på om man tar upp allt protein man äter eller inte. Jag kanske har kommit fel?

"Vad har hänt med ödmjukheten"; jag tog det som att det ifrågasattes varför Grandmaster slutade vara ödmjuk och inte Grub. Grub gjorde felet i att sluta svara på frågorna, om han nu gjorde det för att han kände sig påhoppad, är jag förbryllad. Det var dock nödvändigt av Grandmaster att lägga sin ödmjukhet åt sidan, annars hade det aldrig uppstått en debatt?

Edit. Jag hoppas du förstår innebörden av att om bägge parterna i en argumentation är överens och ödmjuka så blir det väldigt svårt att föra en vettig debatt.

JoeyP
2010-12-21, 16:40
Man får tro vafan man vill utan att behöva lägga fram bevis.

Jag får tro vad jag vill, sverige är ett fritt land NANANANANA JA FÅ TRO VAD JAG VILL NANANANANANA

reta upp folk ska man göra på internet fyfan va roligt

Rikard Jansson
2010-12-21, 16:41
Det var dock nödvändigt av Grandmaster att lägga sin ödmjukhet åt sidan, annars hade det aldrig uppstått en debatt?

Ja, det funkade ju väldigt bra.

Pansartax
2010-12-21, 16:45
Ja, det funkade ju väldigt bra.

Det fungerade tills Grub valde av någon okänd anledning att inte svara på;

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4762516&postcount=78

Sen började Los utfärda varningar till allmänheten om att Grandmaster var "arg", Apos började skriva att "Det här kanske låter illa men du går mer och mer från att vara någon jag verkligen kan lägga lite extra tid att lyssna till någon vars inlägg jag inte ens orkar läsa" , du själv som skrev "Din attityd är ju fruktansvärd." och Karlingen skrev "Jag tappade respekten för grandmaster för drygt 1 månad sedan då han var grymt otrevlig på facebook"

Jaha?

Rikard Jansson
2010-12-21, 16:54
Det fungerade tills Grub valde av någon okänd anledning att inte svara på;

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4762516&postcount=78

Sen började Los utfärda varningar till allmänheten om att Grandmaster var "arg", Apos började skriva att "Det här kanske låter illa men du går mer och mer från att vara någon jag verkligen kan lägga lite extra tid att lyssna till någon vars inlägg jag inte ens orkar läsa" , du själv som skrev "Din attityd är ju fruktansvärd." och Karlingen skrev "Jag tappade respekten för grandmaster för drygt 1 månad sedan då han var grymt otrevlig på facebook"

Jaha?

Ja?

Los
2010-12-21, 16:57
Det fungerade tills Grub valde av någon okänd anledning att inte svara på;
Nej Pansartax, det "fungerade" tills GM av någon okänd anledning kom in i tråden och häver ur sig detta:

1. Håll dig till det du kan, vilket är att dumpa studier utan att förstå sammanhang och kontext och utan någon som helst kritisk reflektion.

2. Men försök. Dina teorier måste ju vara grundat på någonting, eller hur?

För att hälla lite mer bensin på bålet skriver du (plus nårgra plumpa provokationer mot mig):

Hatten av dock till Grub som faktiskt erkände att det var hans egna "personliga" åsikter för en gång skull, lite kul jag visste faktiskt inte att du hade personliga åsikter Grub, Attaboy!

Sen kommer lite fler spydiga och provocerande inlägg från GM. Det är förklaringen varför jag och andra skrev som vi skrev. Sluta blunda.

Pansartax
2010-12-21, 17:07
Är anledningen verkligen så okänd för dig varför GM kom in i tråden och svarade på ett inlägg som sa emot hela hans sätt att leva på? Om Grandmasters deltagande i debatten förekom okänd för dig så förstår jag varför du har agerat som du har gjort hittils.

Även fast det ser provokativt ut så var det verkligen inte det, och heller inte ironiskt. Jag tycker det är jättebra att Grub kommer med lite egna åsikter, det har varit alldeles för lite av det vilket jag tycker är synd då så många ser upp till honom.

Ja oj jösses vad elak grandmaster är, det är helt obegripligt hur Grub ska kunna resa sig efter en sådan käftsmäll. Möjligtvis att han retar honom lite, för att han ska sluta vara stel och opersonlig och eventuellt öppna upp sig lite.

vicarious
2010-12-21, 17:38
Hur orkar ni tjafsa vidare? Har ni inget relevant att tillföra till topic tycker jag ni kan vara tysta, ni fyller tråden med onödigt dravel.

Spridis
2010-12-21, 18:56
Tar man upp allt protein man äter?
Svar: Vi tar upp allt protein vi äter, till minst 95 - 98 procent.

Följdfråga: Används all protein som tas upp till muskeluppbyggnad?
Svar: Nej, en viss del används som energi i slutändan.

Enkelt och simpelt utan tjafs!

Landström
2010-12-21, 19:05
Säger ju sig självt att kroppen tar upp proteinet man äter. Människan hade varit en sällsynt dålig konstruktion om den hade "slängt ut" en massa föda (protein i detta fall).

På samma sätt säger det sig självt att allt protein man äter inte går till muskeluppbyggnad. Hade det gjort det så hade jag burit omkring på 10 ton muskler idag.

Kischen
2010-12-21, 19:13
Jag kan köpa att GM ger Grub en match och utmanar lite, men du? Jag måste ha missat dig totalt. Är du kunnig nog att tycka att Grub ska göra ditt och datt? :confused:

Bekvämt av dig att missa mitt inlägg. Jag väntar seriöst på ett svar :em:

Pansartax
2010-12-21, 19:25
Bekvämt av dig att missa mitt inlägg. Jag väntar seriöst på ett svar :em:

Det är inte relevant överhuvudtaget, det är inte jag som propagerar för vad som är rätt eller fel.

Hade jag haft en åsikt, hade du haft rätt att ifrågasätta mig och jag hade välkomnat det, men nu har jag inte det.

Fler frågor?

Edit: Jag väljer att avsluta det här med en symbol, så det inte föder vidare fientligheter -> :)

Grandmaster
2010-12-21, 19:29
Bekvämt av dig att missa mitt inlägg. Jag väntar seriöst på ett svar :em:

Det är ej tillåtet att ifrågasätta kunskap eller kompetens här på forumet, vilket du just nu gör. Håll dig till reglerna, annars riskerar du att bli bannad. Jag talar av egen erfarenhet. Du gör det dock lite mer subtilt medan jag gör det direkt. Måhända kommer du undan med det.

Grandmaster
2010-12-21, 19:39
Vad pratar ni om i tråden nu, protein eller trollande groupies?

Kischen, jag vill i all välvillighet rekommendera att du ändrar din negativa attityd.

Spridis
2010-12-21, 19:43
Personligen tror jag inte man blir bannad av att ifrågasätta sakfrågor men när man börjar gå på enskilda personer och ifrågasätter deras kompetens så blir det ganska snart en personlig sak. Vi är många starka personligheter här på forumet. Många sitter inne med otroligt mycket kunskap som säkert kan spridas på bättre sätt än att hänga upp sej på orelevanta struntsaker!
Peace and love!

Kischen
2010-12-21, 19:53
Det är ej tillåtet att ifrågasätta kunskap eller kompetens här på forumet, vilket du just nu gör. Håll dig till reglerna, annars riskerar du att bli bannad. Jag talar av egen erfarenhet. Du gör det dock lite mer subtilt medan jag gör det direkt. Måhända kommer du undan med det.

kanske är jag mer subtil, det här är Sverige som du konstaterade ;)

Men visst, du har rätt i din kritik.

hejhopp79
2010-12-21, 19:59
Och jag upplever att Grub i vanlig ordning har svarat korrekt och tydligt på frågor. Han har också svarat vad han själv har för uppfattning angående PF. Förstår inte varför flera stör sig på det?

Sverker har även förklarat hur kroppen fungerar i det här avseendet. Jag är glad vi har så kunniga personer här på forumet som tar sig tid att svara på sådana här frågor.

Jag menade såklart att Grub och Sverker i vanlig ordning punkterat debatten i positiv mening, genom att sakligt berätta hur det ligger till. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig luddigt.

Det jag skrev var alltså enbart positivt menat.

Jorgen
2010-12-21, 20:15
Det är ej tillåtet att ifrågasätta kunskap eller kompetens här på forumet, vilket du just nu gör. Håll dig till reglerna, annars riskerar du att bli bannad. Jag talar av egen erfarenhet. Du gör det dock lite mer subtilt medan jag gör det direkt. Måhända kommer du undan med det.

Om du med denna post menar det PM jag skickade till dig där jag bad om en skärpning när det kommer till ditt sätt att uttrycka dig här på kolozzeum så har det inte ett skvatt med ifrågasättande av kunskap eller kompetens. Hur du lyckades få till den tolkning ur vad jag skrev har jag svårt att förstå.

Men för att förtydliga så har det alltså inte med det att göra utan dina konstanta personangrepp på forumets medlemmar.

Tack.

grandios83
2010-12-21, 20:17
Om du med denna post menar det PM jag skickade till dig där jag bad om en skärpning när det kommer till ditt sätt att uttrycka dig här på kolozzeum så har det inte ett skvatt med ifrågasättande av kunskap eller kompetens. Hur du lyckades få till den tolkning ur vad jag skrev har jag svårt att förstå.

Men för att förtydliga så har det alltså inte med det att göra utan dina konstanta personangrepp på forumets medlemmar.

Tack.

Var det samma typ av PM som du skickade till mig när jag skrev mina inlägg i träningsdelen eller..

Det här forumet är ren underhållning.

Jantelagen är verkligen stark här.

Komiskt också att se folk som hoppar på någon som uppenbarligen vet vad han snackar om och som har fått resultat. Ännu mer komiskt att dessa personer rent ut sagt ser ut som skit när man kollar på deras signaturbilder.

Som sagt stor underhållning. Det är bara skratta..

Sverker
2010-12-21, 20:22
Ni dömmer hunden efter håren.

Finns ingen koppling alls mellan en persons kunskap och utseende. Däremot kan de finnas en koppling mellan kunskap och förmåga att förmedla den.

Jorgen
2010-12-21, 20:23
Var det samma typ av PM som du skickade till mig när jag skrev mina inlägg i träningsdelen eller..

Det här forumet är ren underhållning.

Jantelagen är verkligen stark här.

Komiskt också att se folk som hoppar på någon som uppenbarligen vet vad han snackar om och som har fått resultat. Ännu mer komiskt att dessa personer rent ut sagt ser ut som skit när man kollar på deras signaturbilder.

Som sagt stor underhållning. Det är bara skratta..

Ingen aning. Jag vet inte vem du är.

hejhopp79
2010-12-21, 20:28
Det gör ju i sin tur dock åsikten värdelös, jag tror att det är bäst att äta protein ståendes på en hand, med benen vinklade 90 grader lyssnandes på Carola autotuned, tuggandes 23 gånger i minuten med bitkraft på 40 kg.

Man kan inte bara ta saker ur luften, det "fungerar" inte så. Jag har under 100 inlägg på 2 år för att jag inte känner för att dela med mig av vad jag "tror", det ger en viss retarderad stämpel. Hade det här handlat om en långfilm hade det varit annorlunda.

Självklart gör det inte åsikten värdelös. Är man kunnig på området kan man såklart extrapolera och gissa vad man tror stämmer och det blir således inte en blind chansning. Du är alltför onyanserad i ditt synsätt på saken

Sedan är ju Grub föredömlig med att vara objektiv tycker jag och skriver klart och tydligt när han själv tror att något stämmer. Men oavsett vem som tror någonting vet man givetvis inte att något är på ett visst sätt till hundra procent. Men en kvalificerad gissning eller tro är alltid mer intressant än ett random antagande.

Grandmaster
2010-12-21, 20:28
Du har så rätt, Moderator Jorgen :)

Jag ber om ursäkt för att Moderator Grub känt sig Kränkt av min negativa och ifrågasättande attityd. Det skall inte upprepas. Jag är en förändrad man nu.

Jag antar att Moderator Jorgen också utfärdat Varningar till övriga personer som har uppvisat negativt beteende? Jag har nämligen känt mig Kränkt ett antal gånger.

Spridis
2010-12-21, 20:30
Anarki har sällan fungerat på diskussionsforum därav behovet av moderatorer!

Jorgen
2010-12-21, 20:32
Du har så rätt, Moderator Jorgen :)

Jag ber om ursäkt för att Moderator Grub känt sig Kränkt av min negativa och ifrågasättande attityd. Det skall inte upprepas. Jag är en förändrad man nu.

Jag antar att Moderator Jorgen också utfärdat Varningar till övriga personer som har uppvisat negativt beteende? Jag har nämligen känt mig Kränkt ett antal gånger.

Ja, det är klart att jag har rätt.

Men uppenbarligen förstår du fortfarande inte att det inte handlar om Grub. Jag måste uttrycka mig väldigt otydligt.

Känner du dig kränkt är det bara att använda sig av rapportknappen som finns till vänster om alla poster.

Har du fler frågor så tycker jag att du kan ta det via PM och inte i tråden då dessa poster är kraftigt OT.

Nu åter till ämnet.

hejhopp79
2010-12-21, 20:46
Den här tråden skulle tjäna på mer saklighet och mindre personangrepp och arrogans.

Vetenskap ska präglas av objektivitet.

King Grub har skrivit vad han anser och Grandmaster gjorde ett intressant inlägg ett par sidor bak där han lägger sin syn på saken. Låt oss fortsätta därifrån. Själv kan jag inte mycket om det här, men följer intresserat diskussionen eftersom det är ett ypperligt tillfälle att expandera sin kunskap.

Jorgen
2010-12-21, 21:46
Fortsatt OT och trams kommer få tråden låst.

Spinkis
2010-12-24, 16:33
Jag tycker att en lärare är bra när den uppmuntrar och försöker få de obildade att lära sig! Inte genom att medvetet slänga ur sig avancerade saker och sedan bli förbannad när man har en fråga!

Nej förlåt här ska vi inte diskutera pedagogik utan proteinupptag! Fortsätt!

stevebc
2011-02-08, 19:55
Det finns några få undantag. Ex. är några mystiska proteiner i någon udda böna som inte tillåter våra matspjälkningsenzymer att klippa upp dem samt vassleprotein.Hur stor är verkningsgraden tror du? Vassleprotein är ju stapelvaran hos den genomsnittlige koloiten så att ingen reagerade på det du skrev är ju underligt. Snackar vi ett upptag på 95%+? 50%?

(ursäkta bumpen men det här var ett wtf-moment)

Sverker
2011-02-08, 20:10
Inte den blekaste. Måste finnas några abstrakt på Kolozzeum.


Rena spekulationer att vi tar upp allt till 30 gram. Därefter tar vi upp kanske 50 % av proteinet. Alltså 30 + 10 gram av en dos på 50 gram. Tar vi 60 gram så blir upptaget 45 gram. Allt beroende på att transportörerna mättas och arbetar för fullt.

stevebc
2011-02-08, 20:11
Inte den blekaste. Måste finnas några abstrakt på Kolozzeum.


Rena spekulationer att vi tar upp allt till 30 gram. Därefter tar vi upp kanske 50 % av proteinet. Alltså 30 + 10 gram av en dos på 50 gram. Tar vi 60 gram så blir upptaget 45 gram. Allt beroende på att transportörerna mättas och arbetar för fullt.Tack Sverker.

Eddie Vedder: Detta frågade jag av ren nyfikenhet, inte så mycket pga optinoja ;)

Eddie Vedder
2011-02-08, 20:49
Eddie Vedder: Detta frågade jag av ren nyfikenhet, inte så mycket pga optinoja ;)

Det är lugnt, låt optibrorsan posta. :D