handdator

Visa fullständig version : Laktos och hållbarhet


Bozar
2010-12-19, 00:48
Har experimenterat en hel del med olika kombinationer och för tillfället verkar min kropp palla en mängd motsvarande 5 dl mjölk per dag om jag tar en prolaktas varför jag upphört köpa laktosfria produkter för tillfället.

Dock så är mitt intryck av den värmländska standardmjölken inte enbart positiv då den trots identisk smak (enligt mig) håller sig betydligt kortare än den laktosfria. Kan ju vara ICA och konsums dåliga kylar men har på de senaste veckorna köpt flera förpackningar mjölk med olika hållbarhetsdatum (därav olika batcher?) som blivit dålig och luktat surt innan bästföre-datumet gått ut.
De laktosfria mjölken jag tidigare köpte från Valio hade både längre hållbarhetsdatum och höll sig längre även utanför detta.
Är detta ett sammanträffande med gamla dåliga kylar och bristfälligt förslutna förpackningar från ICA/Coops och tillverkarens sida eller kan den faktiska halten laktos påverka hållbarheten indirekt? Nog för att det är vanligt med laktosjäsande mikroorganismer som patogener i humana prover men är det verkligen de som växer bäst i mjölkprodukter som näringslösning?

Notera att jag inte talar om de laktosfria produkter som är gjorda för lång hållbarhet utan de vanliga.

Sverker
2010-12-19, 07:53
Mejerikylarna och transportbilarna från mejeriet håller temperaturen nu. Svårt att misslyckas på vintern.



Misstänker att du jämnför konsumtionsmjölk som pastöriseras vid 72°C med vissa mjölksorter som högpastöriseras vid 85°. De senare håller givetvis bättre, även öppnade.

Men klart att en öppnad förpackning ska hålla längre än 2 dagar i ditt kylskåp.

Bozar
2010-12-19, 20:12
Så laktosfria produkter är oftare högpastoriserade? Om det vore varianten med längre hållbarhet som jag hade köpt så hade det inte varit förvånande men nu är det ju den vanliga versionen.

Sverker
2010-12-19, 20:44
Det vet maRTin bättre än jag:em:



Misstänker att mjölken är högpastöricerad eftersom man tillsätter ett enzym som ska verka en stund innan mjölken förpackas. Finns det andra bakterier med då jäser mjölken.