handdator

Visa fullständig version : Min kost, något jag bör förbättra?


johanw86
2010-12-19, 00:07
Hej, jag har precis tagit upp träningen igen och undrar om ni har tips på vad som är dåligt i min kost och vad jag bör förbättra för att inte få uteblivna resultat.

Kcal intag/dag vet jag inte, jag äter förmodligen för lite jusst nu men håller på att försöka utvida magsäcken och äter så mycket jag kan varje dag. Samt jag tål inte laktos.

Frukost : Fiberrik gröt gjort på 3dl havregryn + 0.5-1 liter mjölk + sylt.
Ja iprincip det jag äter till frukost, ibland överbliven middag/lunch.

Lunch : Fullkornspasta med köttbullar/schitzel/chickenbits osv + 0.5-1 liter vatten/saft + grönsaksblandning(Morötter gula&orange,majs,ärtor,brocoli,blomkål,ärtrör).

Middag : Potatis/ris/fullkornspasta med lax/kyckling/fläskkött/nötkött + 0.5-1 liter vatten/saft + grönsaksblandning(Morötter gula&orange,majs,ärtor,brocoli,blomkål,ärtrör).

Kvällsmat 1-2h före jag lägger mig : Vet inte riktigt vad jag ska äta här, några brödskivor med ost och en shake med soya protein kanske? Sen en soya shake precis innan läggdags?


Jag dricker(ska börja hehe) soya protein shake efter träning. Om jag får råd blir det en banan till det.


Saker jag bör lägga till eller ta bort?

edit : Jag ska beställa detta samtidigt som soya protein.

Verkar inte som man får lägga in länkar. Men produkten heter iaf. "Controlled Labs Orange Triad" och är multi vitamin/mineral/antioxidant piller.

Kravmaga
2010-12-19, 00:19
Vad är målet med din träning och kost?

johanw86
2010-12-19, 00:39
Vad är målet med din träning och kost?

Att bli starkare/gå upp i vikt samt få bättre kondition. Kör 4pass i veckan 2 cross-training/cirkelträning och 2styrke pass + ska börja köra kampsport i början av nästa år 3-4dagar/vecka.


Tråden jag diskuterar mitt tränings schema i.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=158038

Malmberg
2010-12-19, 12:07
Kcal intag/dag vet jag inte, jag äter förmodligen för lite jusst nu men håller på att försöka utvida magsäcken och äter så mycket jag kan varje dag. Samt jag tål inte laktos.

Nu framgår det inte hur mycket fett du får i dig, men det intaget skulle du säkert kunna höja lite. Börja äta mer energität mat så slipper du äta så stora mängder. Lite extra olja på och/eller i maten, vet inte vilken mjölk du dricker (laktosfri, soya) men välj den fullfeta varianten så blir det lite extra energi där också osv.

Det handlar om att äta smart om man inte orkar äta mycket.

johanw86
2010-12-19, 19:44
Nu framgår det inte hur mycket fett du får i dig, men det intaget skulle du säkert kunna höja lite. Börja äta mer energität mat så slipper du äta så stora mängder. Lite extra olja på och/eller i maten, vet inte vilken mjölk du dricker (laktosfri, soya) men välj den fullfeta varianten så blir det lite extra energi där också osv.

Det handlar om att äta smart om man inte orkar äta mycket.

Lite mer fett skadar nog inte att tillföra. Men tror jag klarar av att få i mig runt 3500-4000kcal/dag inom kort med den här typen av kost om jag bara får mina proteinshakar och tar en efter träning samt en innan läggdags. Vilken borde räcka en stund för jag väger bara runt 75kg. Blir det problem försöker jag skrapa ihop pengar till lite maltodextrin i tillägg till proteinet.


Vad menar du med energität mat? Jag trodde fullkornspasta,ris,potatis och lax,kyckling,nöt/gris kött var energi tät mat.


Jag dricker laktosfri mjölk, bor i Norge och här finns det bara lättmjölk 1.5% fett som laktosfritt. Dom är skitdåliga på laktosfritt i Norge jämfört med Sverige.

Några tips på vad för typer av oljor/fetter man kan tillföra maten utan att försstöra smaken totalt? Jag drack 2-3matskedar ren olivolja om dagen för något år sedan men det var ingen höjdare.

Malmberg
2010-12-19, 20:49
Lite mer fett skadar nog inte att tillföra. Men tror jag klarar av att få i mig runt 3500-4000kcal/dag inom kort med den här typen av kost om jag bara får mina proteinshakar och tar en efter träning samt en innan läggdags. Vilken borde räcka en stund för jag väger bara runt 75kg. Blir det problem försöker jag skrapa ihop pengar till lite maltodextrin i tillägg till proteinet.

Känner du att du kommer klara det så kör på :thumbup:
Sen får man ju själv bestämma om man tycker det är lönt att lägga pengarna på malto, jag tycker inte det.


Vad menar du med energität mat? Jag trodde fullkornspasta,ris,potatis och lax,kyckling,nöt/gris kött var energi tät mat.

Med energität mat menar jag helt enkelt, följande:
Olika livsmedel ger olika mycket energi per vikt enhet (tex per 100g) beroende på vad det innehåller, mat med mycket vatten/luft/fibrer ger generellt låg energitäthet medan livsmedel av motsatta typen ger mer energi på samma vikt. Kan vara smart att ha i tankarna, har hjälpt mig då vetskapen om att jag kan äta mindre volym mat (om jag äter energitätare) gör det psykiskt lättare att ligga på överskott (gillar inte att trycka i mig mat när jag e mätt).


Jag dricker laktosfri mjölk, bor i Norge och här finns det bara lättmjölk 1.5% fett som laktosfritt. Dom är skitdåliga på laktosfritt i Norge jämfört med Sverige.

Ok, då finns det inte så mycket att göra, en sak är att blanda i lite grädde för att få det lite fetare.

Några tips på vad för typer av oljor/fetter man kan tillföra maten utan att försstöra smaken totalt? Jag drack 2-3matskedar ren olivolja om dagen för något år sedan men det var ingen höjdare.

Jag kör på rapsolja om jag slänger lite på maten (om det inte e på salladen då kör jag olivolja tillsammans med citron/lime o lite vinäger) smackar i princip ingenting. Kan förstå att olivoljan inte var någon höjdare, smakar mindre bra i ren form!