handdator

Visa fullständig version : Tråd med samlade deff-matscheman


hijk
2010-12-18, 20:35
Finns det någon sådan? vore fint.

vicarious
2010-12-18, 21:36
Vad får dig att tro att det finns särskilda mat-scheman för deff? Jag har aldrig hört talas om något sådant. De flesta gör nog sina egna, d vs bestämmer själva vad dom vill äta.

koffein_beroende
2010-12-18, 22:24
Vad får dig att tro att det finns särskilda mat-scheman för deff? Jag har aldrig hört talas om något sådant. De flesta gör nog sina egna, d vs bestämmer själva vad dom vill äta.

Det finns många som gör sina egna mat-scheman under deff som dom håller för att få mer strikt och gillar att göra saker på rutin. Jag skulle definitivt överväga ett sådant schema, bra tråd fö.

Men tror knappast att det finns något "ULTIMAT-DIET-SCHEMA", om det var det du menade.

vicarious
2010-12-19, 10:51
Det finns många som gör sina egna mat-scheman under deff som dom håller för att få mer strikt och gillar att göra saker på rutin. Jag skulle definitivt överväga ett sådant schema, bra tråd fö.

Men tror knappast att det finns något "ULTIMAT-DIET-SCHEMA", om det var det du menade.

Förvisso, men blir inte det lite krångligt med tanke på att alla har olika stor förbrukning? Schemat måste skrivas eller räknas om oavsett.

Sen varför ska någon annan bestämma vad man äter bara för att det är deff? Man vill väl bestämma själv. Tror många här har fått för sig att deffa ska vara plågsamt, det ska vara ensidig och trist mat, samma sak varje dag. Så behöver det ju verkligen inte vara..

Kravmaga
2010-12-19, 11:31
Förvisso, men blir inte det lite krångligt med tanke på att alla har olika stor förbrukning? Schemat måste skrivas eller räknas om oavsett.

Sen varför ska någon annan bestämma vad man äter bara för att det är deff? Man vill väl bestämma själv. Tror många här har fått för sig att deffa ska vara plågsamt, det ska vara ensidig och trist mat, samma sak varje dag. Så behöver det ju verkligen inte vara..

+1

Tycker synd om de som sitter och trycker i sig kvarg och tonfisk i tre månader, inte konstigt att man 'grisbulkar' efter en sådan period.

Joe Hardgainer
2010-12-19, 11:42
+1

Tycker synd om de som sitter och trycker i sig kvarg och tonfisk i tre månader, inte konstigt att man 'grisbulkar' efter en sådan period.

Nää vadå?? Enkelt,nyttigt och supergott :D

Kravmaga
2010-12-19, 11:59
Nää vadå?? Enkelt,nyttigt och supergott :D

Och motivationen blir att bara man håller ut tills bulkperioden då man får trycka i sig chips, godis och pizza. För att sedan lägga på sig så mycket fett när man bulkar att när man väl kommer till nästa deff måste man leva på... tonisk och kvarg... :)

He-man
2010-12-19, 16:44
Förvisso, men blir inte det lite krångligt med tanke på att alla har olika stor förbrukning? Schemat måste skrivas eller räknas om oavsett.

Behöver ju inte bli så om flera personer lägger upp sina scheman, då kanske det tillslut blir lite att välja på. Jag köpte en bok för några år sedan med färdiga matcheman för flera olika kalorimål osv. Varje schema var upplagt med olika recept för varje dag under en veckas tid. Mat för idrott hette den (av Ove rytter och nån mer), men jag vet inte om jag själv skulle rekommendera den, tyckte inte om många av recepten i den...

vicarious
2010-12-19, 17:06
Och motivationen blir att bara man håller ut tills bulkperioden då man får trycka i sig chips, godis och pizza. För att sedan lägga på sig så mycket fett när man bulkar att när man väl kommer till nästa deff måste man leva på... tonisk och kvarg... :)

Precis, en ond cirkel är det ;)

En person som jag tycker har väldigt bra tankar kring just det här är Andreas Engström (Baboom). Han skriver ofta om det på sin blogg och jag tycker det är en viktig poäng. Man SKA kunna äta mat man tycker om även under diet. För många är deff förknippat med plåga och lidelse, tonfisk kvarg och kyckling dagarna i ända. Så behöver det inte vara.

hijk
2010-12-22, 02:17
Nu känns det som att tråden stannat upp lite. Men det verkar i alla fall som att det finns ett intresse, vilket är kul att se. Som den nybörjare jag är, behöver jag all inspiration jag kan hitta. Därav tänkte jag att det skulle suveränt om användarna kunde dela med sig av sina matscheman och på så sätt inspirera varandra.

Vad tycker ni? är en inspirationskälla som denna av stor nytta eller ej?

Trevligt forum förresten!

Wolfie87
2010-12-30, 21:46
Mina matvanor har jag inte tröttnat på än tack och lov. Min bas till både lunch och middag är kalvfärs som jag steker och kryddar (Grillkrydda/Allkrydda) efter eget tycke. Jag skär upp ett orientaliskt fullkornsbröd (220kcal/100g, dessa väger mellan 75-80 g) som legat inne i mikron och fyller denna med färsen. Sjukt fint.

Havregrynsgröten är också något jag aldrig kan få nog av. Honung, kanel och några skvättar mjölk blandas intensivt. Eftersom jag hatar att äta brännhet mat så ställer jag ut den på terasstrappan så att den får svalna. Gröten är ta mig fan något av det bästa som finns! Nästan godare än vilken Hamburgare, pizza och kebab som helst om jag följer mitt recept.

karlingen
2010-12-31, 10:51
Här kommer ett matschema på ~1600kcal. Sen kan du lägga till / ta bort livsmedel om du har mindre/mer kalorier att spendera:

2 måltider per dag.

Lunch:
300g lövbiff - 328 kcal - 65g protein
500g broccoli - 176 kcal - 17,5g protein
300g Potatis - 221,4 kcal - 5,4g protein
Majonnäs 80% fett - 144 kcal - 0,2 protein

Totalt: 869,4 kcal - 88,1 protein

Middag:
600g Lidl Kycklingkebab - 678 kcal - 120g protein
Isbergssallat, tomat, lök, gurka

Totalt: 700 kcal - 120g protein

Summa totalt: 1569,4 kcal & 208,1g protein