handdator

Visa fullständig version : Tips på mat precis innan sömn?


MuscleEast
2010-12-18, 17:47
Tja

Behöver tips på något att äta innan sömn för att undvika katabolism under sömnen. Har alltid haft hög ämnesomsättning och haft behov av att äta iallafall var tredje timme. På morgonen driekt när jag vaknat är jag alltid extremt hungrig och vräker i mig en frukost på typ 1150 kalorier. :D Även om jag ätit ett mellanmål 1 timme innan sömn kvällen innan. Nu har jag prövat med 2 glas mjölk precis innan jag går och lägger mig men känns inte som att det är tillräkligt.

Har tänkt på kasein och framföralllt SN Night-Pro som allternativ innan sovdax men det borde finnas vanliga råvaror och billigare alternativ då det blir ganska dyrt med ytterligare ett kosttillskott.

Vet inte hur stort mellanmål jag bör äta innan jag lägger mig och hur många kalorier den bör vara på så unrar om någon vet? =)

isterbuk
2010-12-18, 17:52
Jag snubblade över en hink (1000g) turkisk lätt yoghurt 3,5% på coop igår för halva priset så den slog jag till på slängde i pepparkakskrydda och några hackade mandlar och voila en ljuvlig avslutning på kvällen med cirkus: 40g Protein, 55g kolhydrat och 45g fett (med mandlarna inräknat).

Det höll mig mätt en bra bit in på denna dagen.

vicarious
2010-12-18, 17:57
Kvarg eller keso. Ost om du inte har nåt emot mer fett i kvällsmålet.

Lidl säljer kvarg av märket Milbona som är väldigt billig, 12.99kr för 500g vilket är 60g protein.

Arlas kvarg heter Kesella och är nästan dubbelt så dyr. Kvarg och keso består huvudsakligen av kaseinprotein.

Annars finns det billiga kaseinpulver (casein fx till exempel)

MuscleEast
2010-12-18, 18:16
Kvarg eller keso. Ost om du inte har nåt emot mer fett i kvällsmålet.

Lidl säljer kvarg av märket Milbona som är väldigt billig, 12.99kr för 500g vilket är 60g protein.

Arlas kvarg heter Kesella och är nästan dubbelt så dyr. Kvarg och keso består huvudsakligen av kaseinprotein.

Annars finns det billiga kaseinpulver (casein fx till exempel)

Yes funderar på Arla Kesella Lätt 1% eller Ica Lätt Kvarg 0.1% faktiskt då det inte finns något Lidl i närheten. Så proteinet i kvarg är kasein? Det visste jag inte. :D

Grotesk
2010-12-18, 18:36
Ja för fan, dra i dig Kvarg! :thumbup:

Eddie Vedder
2010-12-18, 18:43
Har du svårt att få i dig nog med energi är väl knappast en burk lättkvarg det bästa? Energifattigt och knappast särskilt billigt. Några knäckebrödmackor med makrill i tomatsås och kokt ägg är gott och enkelt exempelvis.

Rikard Jansson
2010-12-18, 18:51
svep en hel liter mjölk istället

MuscleEast
2010-12-18, 19:15
Har du svårt att få i dig nog med energi är väl knappast en burk lättkvarg det bästa? Energifattigt och knappast särskilt billigt. Några knäckebrödmackor med makrill i tomatsås och kokt ägg är gott och enkelt exempelvis.

Är kalorier = mättnad? :D Isåfall kommer jag svälta ihjäl nu efter nyår när jag tänkt dra igång en "deff".

MuscleEast
2010-12-18, 19:17
svep en hel liter mjölk istället

Sveper en halv liter atm och ger ingen jättebra mättnadskänsla. :D

Apos78
2010-12-18, 19:23
Är problemet att du har svårt att hålla energibalans eller att du bara "känner" det som att du blir rejält katabol under natten? Gäller det att jaga energi så satsa helt enkelt på något energirikt. Är katabolismen problemet så behöver du inte oroa dig - väldigt många sover hela natten utan att för den delen tyna bort. Visst kan du gott äta ett kvällsmål men kroppen försvinner inte om du missar detta någon gång.

Många jag träffar äter aldrig kvällsmål men lyckas helt magiskt hålla en uppåtgående viktkurva ändå ;).

Jhe
2010-12-18, 19:27
Icas 10% kvarg omrörd med oboy är *popcorn*