handdator

Visa fullständig version : Koffein lindrar muskelsmärta vid träning i varma omgivningar, men inte i kalla


King Grub
2010-12-18, 13:39
Caffeine (CAF) ingestion may enhance endurance exercise by lowering perceived exertion (RPE) and muscle pain. However, exercise in the heat may be detrimental to performance by increasing RPE and pain. The purpose of this study was to examine if caffeine effects pain and related perceptual responses differently in cool and hot ambient conditions. Eleven male cyclists (mean±SD; age, 25±6 y; mass, 72.6±8.1kg; V.O(2max), 58.7±2.9ml·kg(-1)·min(-1)) completed four trials in a randomized, double blind design. While remaining euhydrated, subjects cycled for 90min at 65±7% V.O(2max) followed by a 15-min performance trial. Subjects ingested 3mg·kg(-1) of encapsulated caffeine (CAF) or placebo (PLA) 60min before and 45 after beginning exercise in 12°C and 33°C (i.e., 12-CAF, 33-CAF, 12-PLA, and 33-PLA trials). Central, local, and overall perceived exertion (C-, L-, and O-RPE) and pain were measured throughout exercise. Throughout submaximal exercise C-, L-, and O-RPE were significantly greater in 33°C (P<0.05) but were not affected by CAF (P>0.05). Using area-under-the-curve analysis, pain in 33-PLA was increased by 74% vs 12-PLA (P<0.05). CAF did not reduce pain in 12°C (P=0.542), but in 33°C, CAF reduced pain by 27% (P=0.032). Despite this apparent advantage, CAF improved performance independent of ambient temperature (i.e., non-significant interaction; P=0.662). This study found that, although caffeine improves exercise capacity, its effect on leg muscle pain is dependent on ambient temperature. Although exercise in the heat increases muscle pain compared to a cooler environment, caffeine reduces this pain.

Physiol Behav. 2010 Dec 13. Caffeine lowers muscle pain during exercise in hot but not cool environments.

Crocker
2010-12-18, 16:26
3mg·kg(-1)?

Tanner
2010-12-18, 16:44
3mg·kg(-1)?

3mg per kilo kroppsvikt


typ om du väger 80kg --> 240mg

Crocker
2010-12-18, 16:46
3mg per kilo kroppsvikt


typ om du väger 80kg --> 240mg
Ja, såklart. Det var (-1) jag inte uppfattade.

Eddie Vedder
2010-12-18, 16:47
3mg per kilo kroppsvikt


typ om du väger 80kg --> 240mg

Eftersom den delen du kommenterar inte var fetmarkerad så vet han nog vad det betyder redan. Det är ju fetmarkerade (-1) som förefaller oklart. Och jag vet inte heller vad det betyder faktiskt.

Sk1llz
2010-12-18, 16:55
3mg·kg(-1) = 3mg·kg^(-1) = 3mg/kg.

(-1) står för vilken exponent kg har.

Tanner
2010-12-18, 21:21
Eftersom den delen du kommenterar inte var fetmarkerad så vet han nog vad det betyder redan. Det är ju fetmarkerade (-1) som förefaller oklart. Och jag vet inte heller vad det betyder faktiskt.

vad snackar du om

förklaring ju rätt tydligt att -1 stor för "per kg kroppsvikt" i detta sammanhang, dvs att man skall dela med kg

och mer tydligt fick ju Sk1llz till det in sin förklaring

Eddie Vedder
2010-12-18, 21:25
vad snackar du om

förklaring ju rätt tydligt att -1 stor för "per kg kroppsvikt" i detta sammanhang

och mer tydligt fick ju Sk1llz till det in sin förklaring

Men som du ser vad det inte det Crocker undrade. Han postade ju en minut före mig förklaringen.

Han var osäker på vad exakt (-1) betyder här. Sk1llz förklarade bra som sagt, det var mer än jag visste.

Tanner
2010-12-18, 22:18
Men som du ser vad det inte det Crocker undrade. Han postade ju en minut före mig förklaringen.

Han var osäker på vad exakt (-1) betyder här. Sk1llz förklarade bra som sagt, det var mer än jag visste.

vi måste prata olika språk helt enkelt. Det är väl uppenbart att det är -1 Crocker frågar om vilket jag svarar på... "per kg..." att man skall dela

Är det inte lite lustigt att en enhet upphöjt till -1 står säkert med i >95% av alla studier som berör nutrition och fysiologi mm och du vet inte vad det betyder trots att du refererar till dessa studier

Tolkia
2010-12-18, 22:28
Är det inte lite lustigt att en enhet upphöjt till -1 står säkert med i >95% av alla studier som berör nutrition och fysiologi mm och du vet inte vad det betyder trots att du refererar till dessa studier
Är det något som utmärker just nutritionsforskning att man gillar det skrivsättet? Jag tycker mig nämligen sällan se det i artiklar jag läser, men då läser jag sällan artiklar inom just det området (jag tycker f.ö. att det är allmänt otympligt, men det är säkert mest ovana).